niew lid/verschillende vragen (-:

Gestart door michel2, juni 29, 2014, 12:41:13

Vorige topic - Volgende topic

Marvin

De meeste luidsprekers zullen met daadwerkelijk 120watt op de klemmen per direct in rook op gaan.
Zoek je eerste verbetering in de akoestiek.
Als dat niet klopt blijf je kloten.
De eerste er toe doende upgrade daarna zou een betere luidspreker kunnen/moeten zijn.
De rest is rommelen in de marge. 
De meest brute installatie presteer voor geen moer in een slechte akoestiek. Een perfecte akoestiek laat je iPhone nog goed presteren.
Je wilt een technisch antwoord?
Dan heeft SB gewoon gelijk. Punt.
Wil je jezelf onbegraven in rommelen in de marge, kabeltje hier kabeltje daar.....!?
Ook geen probleem, wil je een technische correct antwoord?
SB is je man. 

xander32

Citaat van: Cornelis1921 op juni 30, 2014, 03:07:57
Het staat er echt... :wink: :-D byebye
Klopt Cor, het was en is dan ook een weloverwogen reactie.
De ts. zal jouw dankbaar zijn voor jouw bijdrage 8-).

Beste Michel, zoals je leest krijg je deels verschillende adviezen, maar dat ben je vast ook elders tegen gekomen :yes:. Even heel kort; er zijn leden die aangeven dat een versterker geen kleuring geeft aan het geluid en leden die daarin andere ervaringen hebben.

Waarin de adviezen op jouw vraag volgens mij overeenkomen; zet eerst jouw huidige amp. maar eens op de nieuwe speakers en ga luisteren. Wanneer het resultaat niet voldoet aan jouw verwachtingen, daarvoor zijn hier ook al een aantal suggesties aangereikt. Ben benieuwd hoe jou de B&W - Marantz combi gaat bevallen :yes:.

michel2

Allemaal vriendelijk bedankt voor jullie antwoorden,ik trek de conclusie dat er een minimale relatie bestaat qua versterker vermogen en speaker gevoeiligheid.

polleke_cgc

Dat is 1 relatie, maar er zijn er nog...
Nu : je eerste relatie geeft bv. ook aan dat als je een kleine luidspreker (die meestal niet bijster gevoeilig is) toch redelijk luid wil laten spelen je een versterker zal nodig hebben met redelijk wat vermogen. Dan kan redelijk contradictorisch klinken. Nu : een kleine luidspreker zal je nooit echt luid kunnen laten spelen.
Voor dat vermogen is ook de werkelijke impedantie van je luidspreker van belang. Het is niet omdat in de specificaties staat dat je luidspreker 8 ohm als impedantie heeft, dat dat over de volledige frequentieband zo is. Sommige luidsprekers van 8 ohm dalen geregeld tot een 3 ohm, dan moet je versterker bijna 3x meer stroom (en dus vermogen leveren) voor hetzelfde... Muziek is nu eenmaal een dynamisch gegeven. En het is eigenlijk goed mogelijk dat je "gemiddeld" 1 watt naar je luidsprekers stuurt, maar dat er nu en dan pieken nodig zijn die 5 of 10 keer groter zijn. En als je dan een versterker hebt die die pieken niet aankan dan wordt het hoorbaar.
In principe zijn alle versterkers gelijk als ze geen stroom moeten leveren (dan heb je geen vervorming). Helaas doen ze dan ook niets...
Als ze die stroom wel moeten leveren krijg je dus altijd een zekere mate aan vervorming. En het is net dat anders reageren van verschillende versterkers die zorgt voor kleuring.  Zeggen dat alle versterkers identiek hun werk doen is behoorlijk kort door de bocht...
Nu : als je nooit echt luid speelt heb je evengoed geen versterker nodig die veel vermogen kan leveren. Zolang het ding de pieken kan opvangen zal een goeie versterker van 2x30 Watt zijn ding beter doen dan ene van 2x75 Watt (van mindere kwaliteit dan). Die paar dB die die laatste versterker meer kan leveren is veelal heel onbelangrijk.

michel2

Ik wil niet luid.....ik wil zo goed mogelijk op laag volume (;

Zoldar

dan zou ik het niet zoeken in een andere versterker. Eerder in speakers, plaatsing akoustiek.......VERHIP ik ben het eens met SB marantz!
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

SB_Marantz

Citaat van: polleke_cgc op juni 30, 2014, 13:04:10
Dat is 1 relatie, maar er zijn er nog...
Nu : je eerste relatie geeft bv. ook aan dat als je een kleine luidspreker (die meestal niet bijster gevoeilig is) toch redelijk luid wil laten spelen je een versterker zal nodig hebben met redelijk wat vermogen. Dan kan redelijk contradictorisch klinken. Nu : een kleine luidspreker zal je nooit echt luid kunnen laten spelen.
Voor dat vermogen is ook de werkelijke impedantie van je luidspreker van belang. Het is niet omdat in de specificaties staat dat je luidspreker 8 ohm als impedantie heeft, dat dat over de volledige frequentieband zo is. Sommige luidsprekers van 8 ohm dalen geregeld tot een 3 ohm, dan moet je versterker bijna 3x meer stroom (en dus vermogen leveren) voor hetzelfde... Muziek is nu eenmaal een dynamisch gegeven. En het is eigenlijk goed mogelijk dat je "gemiddeld" 1 watt naar je luidsprekers stuurt, maar dat er nu en dan pieken nodig zijn die 5 of 10 keer groter zijn. En als je dan een versterker hebt die die pieken niet aankan dan wordt het hoorbaar.
In principe zijn alle versterkers gelijk als ze geen stroom moeten leveren (dan heb je geen vervorming). Helaas doen ze dan ook niets...
Als ze die stroom wel moeten leveren krijg je dus altijd een zekere mate aan vervorming. En het is net dat anders reageren van verschillende versterkers die zorgt voor kleuring.  Zeggen dat alle versterkers identiek hun werk doen is behoorlijk kort door de bocht...
Nu : als je nooit echt luid speelt heb je evengoed geen versterker nodig die veel vermogen kan leveren. Zolang het ding de pieken kan opvangen zal een goeie versterker van 2x30 Watt zijn ding beter doen dan ene van 2x75 Watt (van mindere kwaliteit dan). Die paar dB die die laatste versterker meer kan leveren is veelal heel onbelangrijk.

Sorry maar van dit verhaal klopt niet veel.

Speakers dalen geregeld naar 3 Ohm?
Wisselt dat dan?

Het simpele antwoordt is nee.

Het is wel zo dat deze een vast verloop heeft over de bandbreedte.
Dus de woofers zitten rond de 3 Ohm en dat loopt makkelijk op naar een 30 richting tweeter.
Feitelijk niet noemenswaardig maar meld het toch even, voor de zoveelste keer om een nog duidelijker beeld te scheppen.
Woofers , squakers en tweeters hebben een vaste impedantie en dat maakt het in zijn geheel fluctuerend.
Altijd zo geweest behalve bij Magnepan die redelijk strak 4 Ohm zijn maar dat is een totaal ander concept.

Ook is een impedantie van 3 Ohm geen noemenswaardige belasting voor een versterker.

Je hoort vervorming in de vorm van kleuring als de versterker stroom moet gaan leveren?

Ook daar begrijp ik bitter weinig van daar A: Elke versterker werkt met global of local feedback en waarschijnlijk zul je de voordelen daar wel van kennen en waarom dat toegepast wordt?!

Een versterker die dynamiek oftewel de amplitude verschillen van de nog steeds sinussen, niet kan volgen moet nog gemaakt worden.
De risetime is ALTIJD ruim voldoende voor dat de versterker tegen zijn grenzen en dus de V/spanning aanloopt.

20V/uS is niet extreem snel maar wij mensen kunnen dat bij lange na niet volgen om eens een spec van de 170dc te noemen.
Dus zoals je ziet valt het wel mee met het ''vermogen'' om die piekjes te volgen.

Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

SB_Marantz

Citaat van: marvin op juni 30, 2014, 04:34:55
De meeste luidsprekers zullen met daadwerkelijk 120watt op de klemmen per direct in rook op gaan.
Zoek je eerste verbetering in de akoestiek.
Als dat niet klopt blijf je kloten.
De eerste er toe doende upgrade daarna zou een betere luidspreker kunnen/moeten zijn.
De rest is rommelen in de marge. 
De meest brute installatie presteer voor geen moer in een slechte akoestiek. Een perfecte akoestiek laat je iPhone nog goed presteren.
Je wilt een technisch antwoord?
Dan heeft SB gewoon gelijk. Punt.
Wil je jezelf onbegraven in rommelen in de marge, kabeltje hier kabeltje daar.....!?
Ook geen probleem, wil je een technische correct antwoord?
SB is je man.

8-)
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

polleke_cgc

Citaat van: SB_Marantz op juni 30, 2014, 18:28:59

Sorry maar van dit verhaal klopt niet veel.

Speakers dalen geregeld naar 3 Ohm?
Wisselt dat dan?

Het simpele antwoordt is nee.

Het is wel zo dat deze een vast verloop heeft over de bandbreedte.
Dus de woofers zitten rond de 3 Ohm en dat loopt makkelijk op naar een 30 richting tweeter.
Feitelijk niet noemenswaardig maar meld het toch even, voor de zoveelste keer om een nog duidelijker beeld te scheppen.
Woofers , squakers en tweeters hebben een vaste impedantie en dat maakt het in zijn geheel fluctuerend.
Altijd zo geweest behalve bij Magnepan die redelijk strak 4 Ohm zijn maar dat is een totaal ander concept.

Ook is een impedantie van 3 Ohm geen noemenswaardige belasting voor een versterker.

Je hoort vervorming in de vorm van kleuring als de versterker stroom moet gaan leveren?

Ook daar begrijp ik bitter weinig van daar A: Elke versterker werkt met global of local feedback en waarschijnlijk zul je de voordelen daar wel van kennen en waarom dat toegepast wordt?!

Een versterker die dynamiek oftewel de amplitude verschillen van de nog steeds sinussen, niet kan volgen moet nog gemaakt worden.
De risetime is ALTIJD ruim voldoende voor dat de versterker tegen zijn grenzen en dus de V/spanning aanloopt.

20V/uS is niet extreem snel maar wij mensen kunnen dat bij lange na niet volgen om eens een spec van de 170dc te noemen.
Dus zoals je ziet valt het wel mee met het ''vermogen'' om die piekjes te volgen.

- Yep : die impedantie wisselt, gewoon omdat verhouding van  frequenties die in je muziek zitten ook wisselen (anders zou het wat saai zijn : ik luister niet graag naar roze ruis...).
Het is echt niet zo dat als je versterker gemiddeld 10 Watt naar je luidspreker stuurt, je genoeg zal hebben met een versterker van 10Watt om dat bol te werken. Jij mag het altijd proberen natuurlijk, maar ik houd mijn tweeters liever heel, en ga daar een iets zwaardere versterker voor gebruiken...
- Een versterker vervormt meer naarmate de belasting ervan toeneemt : hoe meer stroom het ding moet leveren, hoe erger dat wordt. Als in de specificaties van een versterker staat dat het ding 2x50 W kan leveren bij een harmonische vervorming van 0.7%, dan weet je dat dat ding bij een lagere stroom een lagere vervorming zal hebben, en als je een hogere vervorming toelaat ook meer kan leveren. Of je op dat ogenblik nog naar muziek aan het luisteren bent is iets anders... Uiteraard gaan men bij een goeie versterker ervoor zorgen dat die vervorming minimaal blijft, maar op een bepaald ogenblik lukt dat dus niet meer... Maar sommigen slagen er blijkbaar wel in om naar blokgolven te luisteren. Als ik je relaas lees dan is clipping blijkbaar een fenomeen dat gewoon niet bestaat...

xander32

Citaat van: Zoldar op juni 30, 2014, 14:37:26
dan zou ik het niet zoeken in een andere versterker. Eerder in speakers, plaatsing akoustiek.......VERHIP ik ben het eens met SB marantz!
... betreft speakers, plaatsing, akoestiek ga ik ook volledig mee met SB, maar dat alle versterkers eender klinken  :roll:.
Jouw Graaff klinkt dus hetzelfde als jouw Onkyo  :yes:.

De ts. moet het zelf maar gaan ervaren en zijn eigen gehoor vertrouwen.

Cornelis1921

Citaat van: xander32 op juni 30, 2014, 20:37:08
... betreft speakers, plaatsing, akoestiek ga ik ook volledig mee met SB, maar dat alle versterkers eender klinken  :roll:.

Nee, er wel degelijk verschil tussen een buis een transistor in dat opzicht.* Vraag mij niet om een technische onderbouwing want dat kunnen sommige anderen beter doen.

* Ooit het verschil gehoord bij, inderdaad, Zoldar thuis (Graaff vs. Onkyo).
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Zoldar

Citaat van: xander32 op juni 30, 2014, 20:37:08

ho ho dat schrijf ik niet.  :-D

Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

xander32

Citaat van: Zoldar op juni 30, 2014, 21:16:32
ho ho dat schrijf ik niet.  :-D
Maar diegene waarmee jij het hartelijk eens bent wel :wink:.

Hoe dan ook; eindelijk weer eens wat leven in de brouwerij hier op ons forum hello.

SB_Marantz

Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

xander32