hoi.
gisteren voor het eerst gezien dat er een markants forum is en dan nog wel in mn moerstaal (-:
ik ben dus gloednieuw hier, michel, woon in perth aus. mijn eerste maarantz was een pm 7001 ( uit mn hoofd) gevolgd door een pm 8000 (weet eigenlijk niet meer of het 1/2/3 was ) beide aangesloten op dezelfde dali 606 speakers. ik vond het fantastische. de speakers staan nu bij mn ouders in de huiskamer en mn pa heeft een pm 6061ose ( zeg ik dat goed ?)
currently:
nu ik de komende jaren voorlopig niet verhuis heb ik besloten weer eens een fijne installatie in bij elkaar te steken.ik had een paar jaar geleden een vincent sv129 gekocht en daar ben ik eigenlijk nooit echt blij van geworden, helemaal niet zelfs. ik weet niet of het mogelijk is voor een versterker om plat te klinken maar mn huidige pm 17 klinkt een stuk beter op dezelfde speakers.ik heb dali concept 8 vloerstaanders en eigenlijk kan ik daar niet over mopperen maar ik heb een set b&w 705 gekocht en zijn nu onderweg naar perth.
alles wat ik ooit aangeschaft heb op het gebied van audio apparatuur heb ik altijd tweedehands gekocht, simpel weg omdat er vaak veel te koop voor niet al te veel centjes. nu heb ik dus een setje 705 komen en ik begrijp dat deze speaker om vermogen vragen zie de onder staande link voor specificaties.
nu de vragen..
van wat ik dus begrijp, maar doet hoeft dus niet correct te zijn..wanneer speaker een lagen gevoeligheid waarde hebben is er meer vermogen nodig om het zelfde te bereiken ?
verder ik heb dus een pm 17 die twee keer 60 watt bij 8 ohm produceert. b&w adviseert tussen 50 en 120 watt dus ik zit met de huidige versterker onder in die range en zou het niet erg vinden om boven in die range te zitten.
is het mogelijk om met goed resultaat een eindversterker achter een pm 17 te zetten ?
of zou ik beter uitkijken naar een pm 14 of pm 11, een wat zwaardere versterker?
en hoe zit het met het aanbood van aparte voor en na versterkers ? als ik op de marantz website kijk kom ik alleen maar geïntegreerde versterkers tegen maar ik zie dat hobo bijvoorbeeld wel power of na versterkers aanbied van marantz ? daar volgt dan weer de volgende vraag, hoe komen die uit een vergelijking met een pm versterker ?
u leest het al een leek met vragen (-: in ieder geval alvast bedankt .
groetjes michel