Ontkoppeling/Demping Canton Reference 9.2DC

Gestart door SMarcel, maart 06, 2014, 07:47:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

SMarcel

#90
Censuur

xander32

Citaat van: SMarcel op maart 19, 2014, 07:18:23
Als het verschil tussen een pad (want de spike komt er bij mij niet meer onder) en het siliconen wiel te verwaarlozen is, dan gaat ik toch zeker en vast voor het praktisch nut van deze ontkoppeling.

En vergeet niet, de eerste ontkoppeling vind al plaats op de bovenplaat tussen de speaker en de stand. Dat verschil heb ik al kunnen voelen toen ik er één gereed had en de ander nog niet. De "trilling" welke doorgegeven werd naar de bodemplaat was duidelijk minder bij de gel poot dan die zonder gel.

... met als resultaat dat de speakerbehuizing de trillingen zelf dient te verwerken waardoor mogelijk kwaliteitverlies  :wink:.

Marvin


xander32

Citaat van: marvin op maart 19, 2014, 19:18:38
Gewoon in beton storten die zooi.
Dan vanzelfsprekend wel gewapend beton :yes:.

Marvin

Russische makelij, Duits schijnt ook goed te zijn.

SMarcel

#95
Censuur

xander32

Citaat van: SMarcel op maart 20, 2014, 06:53:05
Volgens mij is dat toch het beoogde doel van elke ontkoppeling? Anders had het wel koppeling geheten en moet je de speakers vastschroeven aan de stand of de zuil aan de vloer bevestigen.

Eigen resonantie in mee berekend vanuit de ontwerpfase dus daar hoe je niet over in te zitten, sommige speakers worden zelfs specifiek ontworpen waar de kast moet meewerken.

Nee, dit gaat helemaal goed komen. Is nu al goed trouwens. De eerste speaker staat op wieltjes.

Groeten,

Marcel
... zelf heb ik slechts positieve ervaringen met koppeling wanneer het speakers betreffen, niet met ontkoppeling. Trial and error :yes:.

SMarcel

#97
Censuur

Cornelis1921

Ziet er netjes uit, Marcel. Ik ben nu benieuwd naar het resultaat. :? byebye
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

bas focal marantz

Ik weet niet of wieltjes gaan werken , het membraam gaat met grote snelheid heen en weer de kast wil dan de andere kant uit , actie is reactie was dat niet de wet van Newton , dat lijd tot minder strakke lage tonen omdat de reactie van de kast beweging een fractie later is dan de membraam beweging , maar mischien is het voordeel van ontkoppelen met wieltjes groter dan het nadeel beweging kast .

Ook is het mogenlijk dat de speaker gaat verplaatsen naar voor of achter , ik heb dit eenmaal gezien bij iemand zijn speaker verplaatste zich tijdens de muziek naar voren , en dat ging sneller als je denkt je zag de speaker naar voren blijfen schuiven .

Citaat van: xander32 op maart 19, 2014, 19:03:15
... met als resultaat dat de speakerbehuizing de trillingen zelf dient te verwerken waardoor mogelijk kwaliteitverlies  :wink:.
Ik ga helemaal met je mee ik betwijfel sterk of wieltjes een goede oplossing is .



Citaat van: SMarcel op maart 20, 2014, 06:53:05


Eigen resonantie in mee berekend vanuit de ontwerpfase dus daar hoe je niet over in te zitten, sommige speakers worden zelfs specifiek ontworpen waar de kast moet meewerken.


Waar in hemels naam haal je dit vandaan .

Er is na mijn weten geen enkele fabriekant die dit zal beweren .
Elke fabrikant en zelfbouwer doet zijn uiterste best om de kast zo resonantie vrij te bouwen en te ontwerpen , zei allen zijn van mening door metingen en gehoormatige tests dat de kast zo stabiel en sterk mogenlijk moet zijn .
Niet voor niets zijn exclusiefe speakers erg massief van soms 5cm hout , vol met inwendige verstevegingen , zelf aluminium of betonnen behuizingen worden gebouwd om de kast zo sterk mogenlijk te maken .

In de zelfbouw is er wel een enkele speaker ontworpen waarbij de kast mee moet trillen om nog enig laag te krijgen , dat komt omdat de breedbander die wordt gebruikt eigenlijk geen laag kan weergeven (hoge Qts en Fs) omdat de kast mee trilt komt er laag uit het geheel , niet super mooi of strak maar zonder die mee trillende kast is erg totaal geen laag en wordt deze methode toegepast als compromis om toch laag weer te geven .

Cornelis1921

Citaat van: SMarcel op maart 20, 2014, 06:53:05


Eigen resonantie in mee berekend vanuit de ontwerpfase dus daar hoe je niet over in te zitten, sommige speakers worden zelfs specifiek ontworpen waar de kast moet meewerken.

Nee, dit gaat helemaal goed komen.

Groeten,

Marcel
HB HB HB HB HB Harbeth b.v. !!!
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

SMarcel

#101
Censuur


bas focal marantz

Citaat van: Cornelis1921 op maart 21, 2014, 03:22:40
HB HB HB HB HB Harbeth b.v. !!!


Citaat van: xander32 op maart 21, 2014, 06:56:42
En Tannoy Prestige idem  :yes:

Ik zie beweringen geen feiten , ik heb ze niet kunnen vinden en zeker Canton laat de kast niet mee trillen .
Geef maar een linkje waar de fabrikant omschrijft dat ze bewust de kast mee laten trillen , hoe dat berekend wordt of enige andere informatie dat ze het mee trillen van een kast MEE berekenen in het ontwerp .

Het is vele malen makkelijker en succes voller om de kast juist niet mee te laten trillen .

Het is gewoon een feit dat alwaar de kast hoorbaar mee trilt dit voor slechter geluid zorgt , ook vervorming zal op die frequentie hoger kunnen zijn .
Het mee trillen van de kast vindt op meerdere frequenties plaats omdat de kast 6 panelen heeft allemaal eigen afmetingen hebben en een gewicht .

Het gewicht paneel en grote daarvan bepalen op welke frequentie de kast mee trilt .

Om in het laag mee te trillen is het dus van belang dat het paneel groot en licht is en geen kastje van 40x20x20 , je spreekt eerder over een vierkante meter om in het laag mee te trillen .

Er wordt gesproken over kast afstemming door fabrikanten , maar dat is niet mee trillen van hout .
Een kastafstemming is waar de laagweergever in het laag begint af te vallen .


Kom maar met de linkjes waar de fabrikant de kast bewust mee laat trillen , ben zeer benieuwd .
Het zijn echt fabeltjes dat fabrikanten bewust gebruik maken van mee trillen van de kast , een enkel consept zal wel bestaan .

Hier is de mijne waar dat bewust wordt gedaan http://www.troelsgravesen.dk/greencones.htm
Het paneel is groot en dun om die in het laag mee te kunnen laten trillen .

pameijer

Citaat van: bas focal marantz op maart 21, 2014, 13:39:32

Hier is de mijne waar dat bewust wordt gedaan http://www.troelsgravesen.dk/greencones.htm
Het paneel is groot en dun om die in het laag mee te kunnen laten trillen .
Als zo'n paneel weinig tot geen demping heeft zal dat een erg wollige bas geven.
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15