Luxman C300

Gestart door thanatos, februari 10, 2014, 00:38:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

thanatos

Vorige week een Luxman C300 M300 combi ter logeren gekregen. Deze is recent door een kennis aangekocht als zijnde geserviced.. Blijkbaar een zeer rekbaar begrip..

Hier het verslag van de C300. De M300 komt binnenkort aan de beurt!

Aangezicht origineel. Versterker lijkt geheel origneel. Geen gekke zaken of reparaties. Wel was er met moeite een verre van mooi signaal uit te krijgen. Werk aan de winkel..









Letterlijk alle elco's die ik gemeten heb hadden sporen van slijtage. Te hoge ESR en verlies/toename capacitieit.



Veel slechte solderingen. Dus alle solderingen zijn opnieuw gedaan.. Board schoongemaakt en van oude flux ontdaan.





Aanzicht phono sectie. Mooie uitgebreide phono. MC high/low en afsluit impedante te kiezen aan de achterzijde.



Voeding en pre out.



Bovenzijde helemaal fris in de tin en elco's



We hadden ook nog een onderzijde met Toonregeling en Flat amp. De ontwerper was blijkbaar dol op het plaatsen van bypass caps..  :-D



Een goed ontwerp en alles mooi af te regelen + & - voeding per kanaal, DC ook van de MC phonotrap.





Mooi voorversterker die klinkt als een klok weer! Redelijk te servicen alhoewel er hier toch bijna een hele werkdag in verdwenen is..

SB_Marantz

Vertel mij wat.
Er zijn heerschappen die beweren een hele eindtrap o.i.d. binnen 10 minuten af te hebben........uhu.  byebye

Ziet er weer ok uut veur de keumende jeuren!  8-)
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

thanatos

Citaat van: SB_Marantz op februari 10, 2014, 00:41:47
Vertel mij wat.
Er zijn heerschappen die beweren een hele eindtrap o.i.d. binnen 10 minuten af te hebben........uhu.  byebye

Ziet er weer ok uut veur de keumende jeuren!  8-)

Bij zo'n firma was deze ook geweest.. Dikk plas verse contactspray onder een gesloten potmeter bijvoorbeeld...

Cornelis1921

Citaat van: thanatos op februari 10, 2014, 10:38:10
Bij zo'n firma was deze ook geweest.. Dikk plas verse contactspray onder een gesloten potmeter bijvoorbeeld...
stupid nonono violent1
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

bas focal marantz

Citaat van: SB_Marantz op februari 10, 2014, 00:41:47
Vertel mij wat.
Er zijn heerschappen die beweren een hele eindtrap o.i.d. binnen 10 minuten af te hebben........uhu.  byebye

Ziet er weer ok uut veur de keumende jeuren!  8-)
Zeker , kap los schroefen en erna kijken , elco's , tin , printplaten ja die zitten erin dan is het goed kap dicht schroefen .

Dan is ie nagekeken .

Cornelis1921

 :schater: notworthy nonono :-D

- Fa. Beun de Haas en Zn.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

audiof. zonder budget

Citaat van: Cornelis1921 op februari 12, 2014, 00:59:03
:schater: notworthy nonono :-D

- Fa. Beun de Haas en Zn.

Nee hoor, het was volgens mij de Firma List & Bedrog :angel: :angel:
Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df

thanatos

Zover wil ik niet gaan. Maar het begrip servicen is heel breed op te vatten. Even afstoffen en afregelen tot...  :wink:

Luxn

#8
Dag leden van het marantz forum. Als luxman liefhebber heb ik deze Luxman C300 en M300 een paar dagen geleden (bij de huidige eigenaar) gezien. Ondanks dat ik niet twijfel aan de goede intenties van thanatos om deze mooie Luxman weer helemaal top te krijgen, wil ik een opmerking hierover maken.

In beide versterkers zijn praktisch alle elektrolytische condensatoren vervangen door Panasonic FC (grotendeels). Dit is naar mijn opinie veel te rigoureus en ondoordacht. Het is heel normaal en vaak noodzakelijk om sommige elco's te vervangen in een versterker van deze leeftijd, meestal elco's in voedingen die grote ripple currents te verwerken krijgen, maar het is echt niet nodig én niet wenselijk om ze allemaal te vervangen. Deze versterkers zijn van top kwaliteit, zowat compromis-loos gebouwd en elk onderdeel is weloverwogen gekozen in het ontwerp. Luxman heeft niet voor niets gekozen voor Elna for Audio (audio grade) condensatoren op diverse plaatsen. Daarom is terughoudendheid het devies en is min of meer blind vervangen van onderdelen niet wenselijk. Kort door de bocht gezegd: probeer niet iets te repareren wat niet kapot is. Ik begrijp dat de verleiding best groot kan zijn om, als je het apparaat helemaal uit elkaar hebt liggen, 'preventief' nog het een en ander te doen nu je er toch makkelijk bij kan.

Zonder twijfel is de oorspronkelijke sound van deze combi voor altijd verdwenen door deze ingreep, zonder daarmee te weerspreken dat deze combi na de ingreep op het eerste gezicht mogelijk beter leek te klinken, volgens thanatos, ten opzichte van ervóór. Ik weet dat er mensen zijn die hier anders over denken, het is ook niet mijn bedoeling thanatos aan te vallen hierover, deze thread is aan hem te danken. Mijn intentie is meer om te waarschuwen, en kostbare Luxman apparatuur te behouden in zo goed mogelijke staat naar de toekomst, er is een keuze hier gemaakt die dat doel helaas niet dient mijns inziens.

Heb je zelf een Luxman versterker die toe is aan restauratie, dan raad ik aan ook contact op te nemen met de Luxman Yahoo group. Hier is veel specifieke kennis en ervaring aanwezig.


thanatos

De vraag van de eigenaar was om deze set voor de komende jaren weer betrouwbaar te krijgen. Je gaat dan in overleg en doet naar inzicht voorstellen.

De condensators zijn niet zomaar zonder reden vervangen. De meeste van deze leeftijd en zeker die Elna for audio serie zijn belabberd en na alle jaren gewoon slecht. Ze vormen een risico op lekkage/problemen met cascade effecten mogelijk.

De oorspronkelijke sound waar jij het over hebt zat er al jaren niet meer in door slijtage. Daarnaast zijn alle condensators die wel in de signaal weg zitten blijven zitten. Die zijn wel klankmatig van invloed.

Dus je bewering dat er niet doordacht te werk gegaan is, is niet waar. Blijkbaar verschillen wij behoorlijk van inzichten.

Maurice

Best een statement die je maakt in je eerste (en enige) posting op dit forum.

Een paar vragen die bij mij zoal opkomen.
Heb je inderdaad een hoorbaar verschil ervaren met de betreffende luxman?

Hoe weet je zo zeker dat het niet nodig was om elco's te vervangen?
Zie uitspraak van Thanatos:
CiteerLetterlijk alle elco's die ik gemeten heb hadden sporen van slijtage. Te hoge ESR en verlies/toename capacitieit.
Dat klinkt niet als "blind vervangen".

Elke versterker is compromisloos gebouwd, dat is een marketing term voor "afgewogen keuzes gemaakt in prijs/kwaliteit".

Als eerste bericht op dit forum, en zeker gezien de inhoud, vraag ik mij af wat echt je intentie is met dit bericht.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Luxn

Dag Maurice,
Ik begrijp je scepsis, ook vanwege het feit dat dit inderdaad mijn eerste post is en nogal een statement. Zonder hier een eindeloze discussie over te willen voeden, voel ik mij wel aangesproken hierop te reageren vanwege het voorgaande.

Wat ik bedoel met 'min of meer blind vervangen' is dit: Ten eerste is niet duidelijk of thanatos alle elco's die hij heeft vervangen ook heeft gemeten. Wel duidelijk is dat alle condensatoren zijn vervangen, met uitzondering van de dikke smoothers in de eindbak. Bovendien zegt het meten van ESR en capaciteit alléén niet veel, als je niet ook kijkt naar de specifieke functie van de elco in de schakeling en de tolerantie daarvan, zodat je een verwachting kan maken van het effect van vervanging op het functioneren van de schakeling. De oorspronkelijke ontwerper heeft ook op deze manier keuzes gemaakt, zorgvuldig gebruik gemaakt van goede bypasses en niet alle condensatoren waren origineel audio grade Elna's. Ik begrijp dat er afwegingen gemaakt moeten worden bij een service, geef ook toe dat ik een perfectionist ben, ik zou alleen andere afwegingen gemaakt hebben.

Ik ben er mee eens dat elco's in het signaalpad van invloed zijn op de sound (die zitten in deze set echter alleen in de phono-trap van C300, maar dit kunnen ook film condensators zijn). Maar elco's op andere plaatsen, voor decoupling en in regulators bijvoorbeeld, hebben óók invloed op de sound, naar mijn ervaring soms zelfs in grotere mate.

Bij een restauratie is het moeilijk te bepalen wat de oorspronkelijke sound is van een versterker, dat moet ik toegeven. Ik heb de versterkers beluisterd, maar daarmee kan ik weinig zeggen over een hoorbaar verschil, omdat ik geen beschikking heb over een nieuwe versterker geteleporteerd uit de jaren 1980 (!) en ze dan naast elkaar kan horen. Ik heb ook geen herinnering aan de sound van deze specifieke set. Maar ik heb wel ervaring met wat vervanging van elco's kan betekenen voor de sound, ook in negatieve zin.

In mijn post wil ik vooral aan de orde stellen dat alle elco's vervangen niet nodig en niet wenselijk is, met het oog op het zo getrouw mogelijk behoud van de apparatuur, zonder daarmee af te willen doen aan de ongetwijfeld goede intenties die aan deze service beurt ten grondslag lagen. Zeg ik als Luxman liefhebber, nu verzeilt geraakt op een Marantz forum :wink:



VANZOMERENG

#12
Citaat van: Maurice op januari 10, 2016, 16:02:03
Best een statement die je maakt in je eerste (en enige) posting op dit forum.

Los van de inhoudelijke discussie over de Luxman-revisie
(hier houd ik me door gebrek aan enige kennis, volledig verre van...)

Het aantal postings mag nimmer als argument gebruikt worden, over de status, rechten, plichten
van een forumlid en is ook geen indicatie over iemands kennisviveau.

Het is geen kunst om zeer veel te posten en waarvan het grootste deel, non-info, social-talk
of gewoon pure-nonsense is.

Ik ben dan wel geen moderator maar gaarne de discussie voeren op de inhoud v/d postings en niet op het aantal  :x

SMarcel

Citaat van: VANZOMERENG op januari 10, 2016, 18:08:07
Los van de inhoudelijke discussie over de Luxman-revisie
(hier houd ik me door gebrek aan enige kennis, volledig verre van...)

Het aantal postings mag nimmer als argument gebruikt worden, over de status, rechten, plichten
van een forumlid en is ook geen indicatie over iemands kennisviveau.

Het is geen kunst om zeer veel te posten en waarvan het grootste deel, non-info, social-talk
of gewoon pure-nonsense is.

Ik ben dan wel geen moderator maar gaarne de discussie voeren op de inhoud v/d postings en niet op het aantal  :x



:gp:


HAL9000

CiteerDe condensators zijn niet zomaar zonder reden vervangen. De meeste van deze leeftijd en zeker die Elna for audio serie zijn belabberd en na alle jaren gewoon slecht. Ze vormen een risico op lekkage/problemen met cascade effecten mogelijk.

Ben ik het totaal mee eens, deze voorversterker klinkt al lang niet meer zoals hij ooit nieuw is  geweest.  En ''audio grade'' is een marketing term.  Leuke nieuwe kleurrijke folie eromheen en dan koopt zo'n merk dat, pronkt daarmee in zijn advertenties en verkoop praat sessies.

Ik heb net 2 marantz  premium series af.  Stargat elna was al -30% terwijl het standaard industrieel minder dan 15% afwijking had.   Nog een voorbeeld,  philips reference  (80's) maken nu kortsluiting, standaard  philips  die doen het nogsteeds.  Professionele merken zoals  studer/reVox e.d gebruiken philips reference  :roll:
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!