Citaat van: SMarcel op februari 19, 2014, 09:36:47
OK, ik voel hier een discussie aankomen welke ik (hier) niet wil voeren.
Laat ik het zo stellen, een speaker met fabrieks opgave van 70Hz, ga ik niet eens naar kijken, laat staan luisteren.
Ik hou van een goede basis/fundament in muziek en dat begint bij bas.
Groeten,
Marcel
En dan staat daar 25/28 hz 87/90 db en loop je warm ga je kijken/luisteren terijl het ONMOGENLIJK is dat speakers dat kunnen .
Wij van wc eend adviseren wc eend .
Nog door mij te bouwen focal 3-weg speaker 25cm woofer -3db 30hz 86db renement 100liter kast .
En dan zal Magnat/canton in hun micro kastje lager kunnen , meer rendement hebben ?
Ik schat 35hz maximaal haalbaar onderin , 84db gemiddelt rendement hooguit .
Een fabrikant die dan eerlijk is loop je nu voorbij met de gedachte dat het een mindere speaker is , want 25/28hz is veel lager dan 35hz in specs .
Een discussie over smaak persoonlijke voorkeur zal ik niet met je voeren om mijn voorkeur aan jouw op te willen dringen .
Maar feiten waarheden die enorm verdraait worden door fabrikant en jij daarop afgaat als zijnde waar kan ik negeren ''zoek het maar uit'' of jouw je ogen doen openen dat je daarop niet moet focussen , zeker als je leidraad specs zijn om tot een keuze te komen .
Ik maar ook andere zijn heilig overtuigt dat je hierdoor de betere speaker links laat liggen , ook al kan die iets minder laag dat ''mindere diepe '' laag zou weleens veel beter kunnen klinken .
Ik heb hier thuis een heel mooi voorbeeld staan .
40hz schat ik , blubbert af en toe , klinkt lang na .
45/50hz enorm strak , dynamisch klinkt echt beter , oke iets minder diep in aantal hz .
helaas mis ik nu wat hz maar ik krijg er kwaliteit voor terug .
Dat is een keuze op smaak waarin ieder vrij is om zijn eigen keuze te maken .
Die keuze komt tot stand door een vergelijk niet door specs .
In eerste instantie zou ik ook denken 40hz is lager ''dus beter'' dan 45/50hz .
Nu maak jij je keuze mischien ook zo , maar uitsluitend afgaande op specs die echt niet juist zijn en de speaker die dan lager komt in praktijk links laat liggen omdat specs van een ander beter zijn .
Doe mij , een ander maar vooral jezelf een plezier en ga luisteren naar 2-weg met een bepaalde grote die je wil .
Dan is de kans veel groter op de betere speaker dan halstarig afgaan op fabrikspecs (die verreweg van juist zijn).
Ik durf zelfs te wedden dat de speaker met het meeste laag niet de winnaar zal zijn , en dat je een speaker die net ietsje minderlaag kan maar een veel betere laag/mid heeft de voorkeur gaat geven .
Die laatste paar hz laag ga je echt niet missen .