Upgrade naar bookshelf speakers?

Gestart door schieper, december 27, 2013, 10:03:20

Vorige topic - Volgende topic

Cornelis1921

* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

WilliamB

Citaat van: SMarcel op februari 18, 2014, 06:47:59
En ja hoor op mijn oriëntatie tocht door bookshelf land ben ik weer een speaker tegen gekomen met hele mooie rapport cijfers.

Eerder gaf ik al aan de Canton Reference 9.2DC

Maar welke daar ook met hele goede rapportcijfers in de buurt komt is de Magnat Quantum 1003 welk e maar de helft kost van de Canton en vergelijkbare opbouw heeft.

Even wat cijfers:

Canton:     25 - 40.000 HZ
Magnat:     28 - 75.000 Hz
Canton:     87 dB
Magnat:     90 dB
Canton:     120/200 Watt
Magnat:     140/220 Watt
Canton:      180mm Alu woofer / 25mm Alu-ceramic tweeter
Magnat:      170mm Alu woofer / 25mm Alu-ceramic tweeter
Canton:      11,3 kg
Magnat:      11,2 kg
Canton:       ca. 1199,00 per stuk
Magnat:       ca. 550,00 per stuk

Ik ga i.i.g. eens luisteren naar beide speakers, het liefst in een A-B vergelijk maar dat moeten we nog zien.

Groeten,

Marcel
Ik ben erg benieuwd naar je bevindingen, zeker naar de Canton.
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

bas focal marantz

Citaat van: SMarcel op februari 18, 2014, 06:47:59
En ja hoor op mijn oriëntatie tocht door bookshelf land ben ik weer een speaker tegen gekomen met hele mooie rapport cijfers.

Eerder gaf ik al aan de Canton Reference 9.2DC

Maar welke daar ook met hele goede rapportcijfers in de buurt komt is de Magnat Quantum 1003 welk e maar de helft kost van de Canton en vergelijkbare opbouw heeft.

Even wat cijfers:

Canton:     25 - 40.000 HZ
Magnat:     28 - 75.000 Hz
Canton:     87 dB
Magnat:     90 dB
Canton:     120/200 Watt
Magnat:     140/220 Watt

Oeh wat jeukt het , ik kan me echt niet inhouden ik kan hier echt niet tegen .

Ik wil wel duidelijk aangeven dat ik geen uitspraken doe over de kwaliteit van de speakers , ik heb ze niet gehoord , ook al had ik ze gehoord dan nog zou het mijn persoonlijke mening zijn .

Wat de speaker fabrikant zegt is altijd waarheid in de ogen van van veel ''audiofielen'' discussies of je verschil S1 naar S2 marantz apparaat zou kunnen horen omdat er enkele onderdelen zijn verandert worden heftig gevoerd op het forum maar enige realiteitzin als de fabrikant fabriek specs opgeeft is dan te zoeken  , 3x3=10 , hoe komen ze aan 10 doet er niet toe als een speaker fabrikant zegt  3x3=10 dan is dat zo en neemd men dat klakkeloos aan als waarheid en neemd men dat mee op zoektocht naar een speaker .

25/28 hz   :no:
75.000  :-o :no:
90db     :no:
120/140 watt  :no:

Dit zijn specs die met deze speakers onmogenlijk zijn , tenzei de fabriekant zijn eigen metingen heel er ruim interpreteerd , het is nog net geen leugen maar de waarheid is het zeer zeker niet .

Een 2cv die volgens citroen 150kmh rijd , orgineel  met geijkte meetapparatuur gemeten .
Maar dan niet zeggen hoe men aan 150kmh komt .
Gemeten bergafwaards van steile berg windt mee , maar is dat nu iets essentieels verzwijgen of is dat liegen ?
De waarheid is het zeer zeker niet .

En zo doen speaker fabrikanten dat ook , mij neppen ze niet wel de grote massa ''audiofielen'' die dit klakkeloos aanneemd dat dit de specs van die speaker zijn , maar hoe ze eraan komen zeggen ze niet en dat is nu net de essentie voor een eerlijk vergelijk eerlijke specs .
En dan nog zegt dat niets over kwalieteit .

CiteerIk ga i.i.g. eens luisteren naar beide speakers, het liefst in een A-B vergelijk maar dat moeten we nog zien.

Groeten,

Marcel
Daar kan geen spec tegen op om je eigen oortjes te gebruiken .
En als je toch gaat luisteren luister dan ook naar speakers waarvan je mindere specs hebt gezien , specs zeggen NIETS of kwaliteit van een speaker .

Marantz 81

Specificatie,s van Magnat speakers zijn meestal wel erg positief  clown1 ze klinken wel goed  :yes:

Quantum 1003 voor 349 Euro  byebye

http://www.correct.nl/artikel.php?AANTAL1=0&ZOEKNAAM=&ARTNR=468951

SMarcel

De specs van een fabrikant zijn voor mij een leidraad om tot een keus te komen. Laat het nou niet op 25 Hz uitkomen maar 10 Hz meer, dan zijn dit nog geweldige cijfers.

Maar neem maar van mij aan dat alleen mijn oren en geen andere doorslaggevend zullen zijn. Gister was ik even in Arnhem bij Hobo HiFi om te informeren naar deze luidsprekers maar die waren beide niet in huis.

Alternatieven met deze waardes waren er ook niet dus ben ik weer gegaan, had niet de behoefte om naar andere te luisteren. Fabriekscijfers zijn de leidraad en dan volgt de finetuning middels mijn gehaaor.

Ik ben gewoon op zoek naar compact met een goed laag basis, en nee, ik ga niet voor een subwoofer.

Groeten,

Marcel

xander32

Een eerste keuze op basis van gekleurde cijfers van een fabrikant is m.i. niet de meest logische en effectieve aanpak. Dan laat je heel wat moois aan jou voorbij gaan.

Loop een volgende keer gewoon is "onbevooroordeeld" een zaak binnen, ga luisteren en laat jou informeren. Vetrouw verder slechts op jouw eigen oren en ga ontdekken hetgeen jij mooi vind klinken. Aan die cijfers heb je m.i. niets 8-). De enige cijfers die er toe doen: de euris, bepaal van te voren wel het budget  :wink:.

audiof. zonder budget

Citaat van: xander32 op februari 19, 2014, 08:32:01
Een eerste keuze op basis van gekleurde cijfers van een fabrikant is m.i. niet de meest logische en effectieve aanpak. Dan laat je heel wat moois aan jou voorbij gaan.

Loop een volgende keer gewoon is "onbevooroordeeld" een zaak binnen, ga luisteren en laat jou informeren. Vetrouw verder slechts op jouw eigen oren en ga ontdekken hetgeen jij mooi vind klinken. Aan die cijfers heb je m.i. niets 8-). De enige cijfers die er toe doen: de euris, bepaal van te voren wel het budget  :wink:.
stupid

Veel fabrikanten gebruiken de specificaties als een marketingtool en "leuken"willens en wetens de cijfertjes op.

Verder zijn er tal van luidsprekers die, op papier, dezelfde of nagenoeg dezelfde specificaties hebben terwijl ze totaal anders klinken of een ander karakter hebben. Het enige advies is luisteren. Meer ideaal zou zijn dat je je luidsprekers thuis mag proberen (er zijn gelukkig nog steeds hifi zaken die deze service hanteren).
Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df

SMarcel

OK, ik voel hier een discussie aankomen welke ik (hier) niet wil voeren.

Laat ik het zo stellen, een speaker met fabrieks opgave van 70Hz, ga ik niet eens naar kijken, laat staan luisteren.

Ik hou van een goede basis/fundament in muziek en dat begint bij bas.

Groeten,

Marcel

mountainbiker

Citaat van: bas focal marantz op februari 18, 2014, 19:37:00
Oeh wat jeukt het , ik kan me echt niet inhouden ik kan hier echt niet tegen .

Ik wil wel duidelijk aangeven dat ik geen uitspraken doe over de kwaliteit van de speakers , ik heb ze niet gehoord , ook al had ik ze gehoord dan nog zou het mijn persoonlijke mening zijn .

Wat de speaker fabrikant zegt is altijd waarheid in de ogen van van veel ''audiofielen'' discussies of je verschil S1 naar S2 marantz apparaat zou kunnen horen omdat er enkele onderdelen zijn verandert worden heftig gevoerd op het forum maar enige realiteitzin als de fabrikant fabriek specs opgeeft is dan te zoeken  , 3x3=10 , hoe komen ze aan 10 doet er niet toe als een speaker fabrikant zegt  3x3=10 dan is dat zo en neemd men dat klakkeloos aan als waarheid en neemd men dat mee op zoektocht naar een speaker .

25/28 hz   :no:
75.000  :-o :no:
90db     :no:
120/140 watt  :no:

Dit zijn specs die met deze speakers onmogenlijk zijn , tenzei de fabriekant zijn eigen metingen heel er ruim interpreteerd , het is nog net geen leugen maar de waarheid is het zeer zeker niet .

Een 2cv die volgens citroen 150kmh rijd , orgineel  met geijkte meetapparatuur gemeten .
Maar dan niet zeggen hoe men aan 150kmh komt .
Gemeten bergafwaards van steile berg windt mee , maar is dat nu iets essentieels verzwijgen of is dat liegen ?
De waarheid is het zeer zeker niet .

En zo doen speaker fabrikanten dat ook , mij neppen ze niet wel de grote massa ''audiofielen'' die dit klakkeloos aanneemd dat dit de specs van die speaker zijn , maar hoe ze eraan komen zeggen ze niet en dat is nu net de essentie voor een eerlijk vergelijk eerlijke specs .
En dan nog zegt dat niets over kwalieteit .

Daar kan geen spec tegen op om je eigen oortjes te gebruiken .
En als je toch gaat luisteren luister dan ook naar speakers waarvan je mindere specs hebt gezien , specs zeggen NIETS of kwaliteit van een speaker .
Ik krab met je mee.Goed verwoord.  :yes:
versterker NAD D3020
Kef Q300
Denon pma1500AE

mountainbiker

Citaat van: SMarcel op februari 19, 2014, 09:36:47

Laat ik het zo stellen, een speaker met fabrieks opgave van 70Hz, ga ik niet eens naar kijken, laat staan luisteren.

Groeten,

Marcel
Zou ik toch maar eens naar gaan luisteren naar dergelijke speakers.Heb hier thuis de eq tot 60 hz op -12db gezet en het geluid is er behoorlijk van opgeknapt.
versterker NAD D3020
Kef Q300
Denon pma1500AE

SMarcel

Ik heb teveel gehoord wat dat betreft (VAD, De Doelen en Cafe Engels in diverse jaren).

Ik ben gestopt met luisteren na het horen van de Diapason Adamantes (alle uitvoeringen want als er een speaker is die daar overheen komt is dat knap.

Mijn referentie is mijn eigen Epos M22i welke in de boeken staan tot 38Hz en die gaan kelder laag. Worden dan ook in de Bi-Amping mode aangestuurd.

Groeten,

Marcel

bas focal marantz

Citaat van: SMarcel op februari 19, 2014, 09:36:47

Groeten,

Marcel
En dan staat daar 25/28 hz  87/90 db  en loop je warm ga je kijken/luisteren terijl het ONMOGENLIJK is dat speakers dat kunnen .
Wij van wc eend adviseren wc eend .

Nog door mij te bouwen focal 3-weg speaker 25cm woofer  -3db 30hz  86db renement   100liter kast .

En dan zal Magnat/canton  in hun micro kastje lager kunnen , meer rendement hebben ?
Ik schat 35hz maximaal haalbaar onderin , 84db gemiddelt rendement hooguit .

Een fabrikant die dan eerlijk is loop je nu voorbij met de gedachte dat het een mindere speaker is , want 25/28hz is veel lager dan 35hz in specs .

Een discussie over smaak persoonlijke voorkeur zal ik niet met je voeren om mijn voorkeur aan jouw op te willen dringen  .

Maar feiten waarheden die enorm verdraait worden door fabrikant en jij daarop afgaat als zijnde waar kan ik negeren ''zoek het maar uit'' of jouw je ogen doen openen dat je daarop niet moet focussen , zeker als je leidraad specs zijn om tot een keuze te komen .

Ik maar ook andere zijn heilig overtuigt dat je hierdoor de betere speaker links laat liggen , ook al kan die iets minder laag dat ''mindere diepe '' laag zou weleens veel beter kunnen klinken .

Ik heb hier thuis een heel mooi voorbeeld staan .
40hz schat ik , blubbert af en toe , klinkt lang na .
45/50hz  enorm strak , dynamisch klinkt echt beter , oke iets minder diep in aantal hz .
helaas mis ik nu wat hz maar ik krijg er kwaliteit voor terug .

Dat is een keuze op smaak waarin ieder vrij is om zijn eigen keuze te maken .
Die keuze komt tot stand door een vergelijk niet door specs .
In eerste instantie zou ik ook denken 40hz is lager ''dus beter'' dan 45/50hz .

Nu maak jij je keuze mischien ook zo , maar uitsluitend afgaande op specs die echt niet juist zijn en de speaker die dan lager komt in praktijk links laat liggen omdat specs van een ander beter zijn .

Doe mij , een ander maar vooral jezelf een plezier en ga luisteren naar 2-weg met een bepaalde grote die je wil .
Dan is de kans veel groter op de betere speaker dan halstarig afgaan op fabrikspecs (die verreweg van juist zijn).

Ik durf zelfs te wedden dat de speaker met het meeste laag niet de winnaar zal zijn , en dat je een speaker die net ietsje minderlaag kan maar een veel betere laag/mid heeft de voorkeur gaat geven .
Die laatste paar hz laag ga je echt niet missen .

Cornelis1921

Die Bas Focal Marantz is een slimme. Ik lees altijd met veel genoegen zijn bijdragen. :yes: byebye
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

polleke_cgc

Als er specificaties staan, dan is het toch veel eenvoudiger als ze een beetje volledig zijn.
B&W toont zijn frequenties dan bv. zo (om een 684S2 als voorbeeld te nemen) :

Frequency range -6dB at 30Hz and 50kHz
Frequency response 72Hz - 22kHz ±3dB on reference axis

Waarschijnlijk is dat dan al een luidspreker waar sommigen niet willen naar luisteren ;). Maar die -3 en -6 dB zijn even belangrijk als de frequenties die erbij staan...

En uiteraard is gewoon luisteren veel belangrijker dan die specificaties. Die laatste geven een richtlijn aan, maar een luidspreker met iets mindere specs kan behoorlijk goed klinken.  De kans wordt kleiner, maar het kan ;).

Ik heb voor mijn slaapkamertje een paar B&W 686 laten aanrukken (een klein jaar geleden). In nogal wat tests komen die dingen er niet zo goed uit wegens veel te veel bas (voor zo'n kleine dingen...), maar persoonlijk vind ik ze behoorlijk goed meevallen.

audiof. zonder budget

Citaat van: bas focal marantz op februari 19, 2014, 15:32:38
En dan staat daar 25/28 hz  87/90 db  en loop je warm ga je kijken/luisteren terijl het ONMOGENLIJK is dat speakers dat kunnen .
Wij van wc eend adviseren wc eend .

Nog door mij te bouwen focal 3-weg speaker 25cm woofer  -3db 30hz  86db renement   100liter kast .

En dan zal Magnat/canton  in hun micro kastje lager kunnen , meer rendement hebben ?
Ik schat 35hz maximaal haalbaar onderin , 84db gemiddelt rendement hooguit .

Een fabrikant die dan eerlijk is loop je nu voorbij met de gedachte dat het een mindere speaker is , want 25/28hz is veel lager dan 35hz in specs .

Een discussie over smaak persoonlijke voorkeur zal ik niet met je voeren om mijn voorkeur aan jouw op te willen dringen  .

Ik heb hier thuis een heel mooi voorbeeld staan .
40hz schat ik , blubbert af en toe , klinkt lang na .
45/50hz  enorm strak , dynamisch klinkt echt beter , oke iets minder diep in aantal hz .
helaas mis ik nu wat hz maar ik krijg er kwaliteit voor terug .

Dat is een keuze op smaak waarin ieder vrij is om zijn eigen keuze te maken .
Die keuze komt tot stand door een vergelijk niet door specs .
In eerste instantie zou ik ook denken 40hz is lager ''dus beter'' dan 45/50hz .

Nu maak jij je keuze mischien ook zo , maar uitsluitend afgaande op specs die echt niet juist zijn en de speaker die dan lager komt in praktijk links laat liggen omdat specs van een ander beter zijn .

Doe mij , een ander maar vooral jezelf een plezier en ga luisteren naar 2-weg met een bepaalde grote die je wil .
Dan is de kans veel groter op de betere speaker dan halstarig afgaan op fabrikspecs (die verreweg van juist zijn).

Ik durf zelfs te wedden dat de speaker met het meeste laag niet de winnaar zal zijn , en dat je een speaker die net ietsje minderlaag kan maar een veel betere laag/mid heeft de voorkeur gaat geven .
Die laatste paar hz laag ga je echt niet missen .

Ik ga in bovenstaande met je mee en zal het aanvullen met een voorbeeld. Ik heb hier een setje van audiolab staan met een gesloten kast, 8 inch grote basspeaker. Qua specs niet echt indrukwekkend in frequentie en rendement MAAR een mooi, droog en retestrak laag waar menig reflexkast, welke lager gaan en een beter rendement hebben, nog niet bij in de schaduw mogen staan.

Natuurlijk is dit mijn voorkeur en hoeft niet op jou van toepassing te zijn. Elementary my dear Watson, it's all in the ears.....
Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df