Upgrade naar bookshelf speakers?

Gestart door schieper, december 27, 2013, 10:03:20

Vorige topic - Volgende topic

bas focal marantz

Citaat van: polleke_cgc op februari 19, 2014, 19:51:12
Als er specificaties staan, dan is het toch veel eenvoudiger als ze een beetje volledig zijn.
Het mooiste zou zijn 1 vaste maatstaaf , dode kamer van bepaalde grote en frequentie grafiek bij specs plaatsen .
Dan krijg je te zien zoals het in die duitse bladen staat , frequntie , 0 / 15 /30 graden meting en impedantie in een plaatje .
Mijn favoriete audio bladen doen dat ook , Hobby Hifi en Klang und Ton , drivers appart zonder in kast zonder filter , en compleet afgebouwd met filter , je ziet dan ook duidelijk waar overgang van de units liggen , of ze netjes -6db elkaar kruizen etc etc .
Zeer belangrijk om te zien of een speaker netjes is ontworpen .
Voorbeeld bijgevoegt .

CiteerB&W toont zijn frequenties dan bv. zo (om een 684S2 als voorbeeld te nemen) :

Frequency range -6dB at 30Hz and 50kHz
Frequency response 72Hz - 22kHz ±3dB on reference axis

Waarschijnlijk is dat dan al een luidspreker waar sommigen niet willen naar luisteren ;). Maar die -3 en -6 dB zijn even belangrijk als de frequenties die erbij staan...

Over het algemeen wordt gesproken over -3db , specs die ik voorbij zie komen zeggen niet -3db , ik ben bang eerder dat het -10db is  .
Jouw voorbeeld zegt mij dat de speaker langzaam afvalt in het laag , om vlak tegen een muur te zetten is deze respons zeer geschikt , kans op een boom bass is minder als een speaker die linear tot 30hz loopt .

Citaat van: Cornelis1921 op februari 19, 2014, 19:08:39
Die Bas Focal Marantz is een slimme. Ik lees altijd met veel genoegen zijn bijdragen. :yes: byebye
Mischien soms ook ietsje bijdehand  :wink:
Het lijkt dat ik veel weet maar dat valt wel mee , vraag mij niets over electronica daarvoor hebben we SB - HALL Thantos voor .

Cornelis1921

Juist de bescheidenheid siert jou en is een eigenschap van de echt groten. :yes: notworthy byebye
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

SMarcel

Kijk, daar was ik al bang voor dat dit in de Topic van Schieper zou gaan plaatsvinden.

Daar is de vraagsteller niet mee gebaat.

Groeten,

Marcel

mountainbiker

Citaat van: SMarcel op februari 20, 2014, 06:44:17
Kijk, daar was ik al bang voor dat dit in de Topic van Schieper zou gaan plaatsvinden.

Daar is de vraagsteller niet me gebaat.

Groeten,

Marcel
Mischien juist wel. :yes:
versterker NAD D3020
Kef Q300
Denon pma1500AE

schieper

Als TS ben ik uiteraard blij met alle reacties. Zelf heb ik de "upgrade" even uitegsteld. Mijn conclusie was dat bookshelves niet snel een verbetering zullen zijn. Ik heb de zuilen nu redelijk midden in de woonkamer staan. Niet heel charmant maar het klinkt zo lekker zeker nu de zuilen wat van de muur af staan. Echt genieten.

De vrouw heeft nog niet echt geklaagd omdat we nog volhouden dat dit maar een tijdelijke oplossing is. Ik hoop nu dat ik dit zo een aantal jaartjes vol kan houden :-)

Alleen nu even stilletjes thuis want de PM is voor "revisie"  :-(
Music Fidelity M6
Marantz PM 7001 KI (also phono pre)
Marantz ST 6001
Marantz SA 7003
Quadral Platinum M4
Mitchell Technodec
Denon Dl-110

WilliamB

Fijn dat je tevreden bent schieper.

Verder, vindt ik dit een interessant draadje met goede info voor mij.
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

Cornelis1921

Citaat van: SMarcel op februari 20, 2014, 06:44:17

Daar is de vraagsteller niet mee gebaat.

Groeten,

Marcel
TS was zelf al enige tijd niet meer actief in dit topic. :wink:
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

joep

Citaat van: bas focal marantz op februari 18, 2014, 19:37:00
Oeh wat jeukt het , ik kan me echt niet inhouden ik kan hier echt niet tegen .

Ik wil wel duidelijk aangeven dat ik geen uitspraken doe over de kwaliteit van de speakers , ik heb ze niet gehoord , ook al had ik ze gehoord dan nog zou het mijn persoonlijke mening zijn .

Wat de speaker fabrikant zegt is altijd waarheid in de ogen van van veel ''audiofielen'' discussies of je verschil S1 naar S2 marantz apparaat zou kunnen horen omdat er enkele onderdelen zijn verandert worden heftig gevoerd op het forum maar enige realiteitzin als de fabrikant fabriek specs opgeeft is dan te zoeken  , 3x3=10 , hoe komen ze aan 10 doet er niet toe als een speaker fabrikant zegt  3x3=10 dan is dat zo en neemd men dat klakkeloos aan als waarheid en neemd men dat mee op zoektocht naar een speaker .

25/28 hz   :no:
75.000  :-o :no:
90db     :no:
120/140 watt  :no:

Dit zijn specs die met deze speakers onmogenlijk zijn , tenzei de fabriekant zijn eigen metingen heel er ruim interpreteerd , het is nog net geen leugen maar de waarheid is het zeer zeker niet .

Een 2cv die volgens citroen 150kmh rijd , orgineel  met geijkte meetapparatuur gemeten .
Maar dan niet zeggen hoe men aan 150kmh komt .
Gemeten bergafwaards van steile berg windt mee , maar is dat nu iets essentieels verzwijgen of is dat liegen ?
De waarheid is het zeer zeker niet .

En zo doen speaker fabrikanten dat ook , mij neppen ze niet wel de grote massa ''audiofielen'' die dit klakkeloos aanneemd dat dit de specs van die speaker zijn , maar hoe ze eraan komen zeggen ze niet en dat is nu net de essentie voor een eerlijk vergelijk eerlijke specs .
En dan nog zegt dat niets over kwalieteit .

Daar kan geen spec tegen op om je eigen oortjes te gebruiken .
En als je toch gaat luisteren luister dan ook naar speakers waarvan je mindere specs hebt gezien , specs zeggen NIETS of kwaliteit van een speaker .

En dan vergeet je nog iets Bas. Ik denk namelijk dat mensen die goed in hun vel zitten veel eerder tevreden zijn met wat ze thuis hebben staan. Niet dat ze wanneer mogelijk geen stapje vooruit maken. En niet dat ze wanner het niet klinkt dat niet horen. Maar zij zullen langer met hun spullen doen omdat ze eerder een goed overwogen besluit nemen en niet van de ene tak op de andere springen. Zij luisteren meer naar hun eigen oren dan naar die van een ander omdat ze zelfverzekerder zijn. En ten slotte hebben zij vaak hele fijne spullen in huis staan. Door minder vaak over te stappen zijn ze minder geld aan kwijt dan hen die eigenlijk nimmer tevreden zijn geweest. Het zit dus inderdaad tussen de oren.

SMarcel

Ik ga volgende week de Canton Reference 9.2 beluisteren en als dat bevalt, neem ik deze meteen mee naar huis.

Ik hou jullie op de hoogte.

Groeten,

Marcel

WilliamB

Citaat van: SMarcel op maart 03, 2014, 20:55:00
Ik ga volgende week de Canton Reference 9.2 beluisteren en als dat bevalt, neem ik deze meteen mee naar huis.

Ik hou jullie op de hoogte.

Groeten,

Marcel
Veel succes, lees je bevindingen wel.
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3