TE VEEL BAS SR 7007

Gestart door Spikes25, november 07, 2013, 21:39:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Spikes25

Goedenavond allen,

A.u.b. help mij.
Ik ben sinds een jaar in het bezit van de Marantz SR 7007, maar niet geheel tevreden.
Met name de bas, en  vooral met radio of internet radio, de bas is gewoon TE heftig, gewoon niet mooi, in een andere ruimt's is deze bas zelfs voelbaar, dus waarschijnlijk ook bij de buren.
Zelfs op laag vermogen, is het niet om aan te horen, m.a.w. gebruik ik de SR 7007 alleen maar voor DVD. Suround is dankzij een forum lid nu goed afgesteld.

Mijn oude vertrouwde Harman Kardon AVR 5550 had ook dit euvel, maar dit was te wijten aan de toen nieuwe Dali speakers, gelukkig kon in deze speakers omruilen voor de KEF Q7. Een geluid dat in evenwicht was.

Op aanraden van forum lid heb ik  Dynamic volume op uit gezet, het geluid is dan vergelijkbaar met mijn wekkerradio, zo ook als ik voor de geluids modus "direct" of Pure Direct kiest.

Uiteraard zou ik kunnen kiezen om voor elke weergave radio/ DVD/ or what ever het menu in te duiken en de instellingen te wijzigen, maar dis is gewoon te veel gedoe, en lijkt het me niet passen bij deze receiver. En eerlijk dat is voor het gezin ook te veel gedoe.

Ik heb dempings materiaal onder de speakers gehad, geen effect. De spikes eronder gemonteerd en toen de speaker op een tegel gezet, geen effect. Een andere oplossing die mij werd aangeraden, is om de front speaker BI-AMP aan te sluiten, hier geloof ik niet zo in dat dit de bas zou doen minderen.

Dus hoop ik een gouden tip, die ik kan gebruiken.
Ik heb geen Sub woofer opgenomen in het systeem
"One good thing about music, when it hits you, you feel no pain."
― Bob Marley

Faxe

Heb je wel eens de Pure Direct mode gebruikt? De gebruik ik vaak als ik naar muziek luister met mijn SR7005.

xander32

Gevalletje akoestiek vs. speakers ... Maar de daaruit voortkomende problemen zou je met de EQ/DSP van de SR toch redelijk moet kunnen temperen.
Zo niet, dan omzien naar speakers die beter matchen met de ruimte (akoestiek).

Hoe groot is de ruimte?
Heb je een foto van de opstelling van de speakers?

JohnWx

Zeker gevalletje akoestiek de verkeerde speaker in verkeerde ruimte ligt niet aan de versterker je kan het wel regelen met de versterker om de goed te krijgen
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

pekelvlees

Er is wel een trucje om het bass/treble aantepassen.

Installeer AVR-Remote app op je telefoon/ipad/Tablet.
Met deze app kun je deze instellingen aanpassen , je kunt ook je speakers iets meer input geven
Suc6....
Marantz PM7000N | Marantz UD7007 | Thorens TD-160 MKII (Nagaoka MP-150) | Pro-ject Tubebox S2 | Q Acoustics 3030i

dmeerpa

Ik denk niet aan combi akoestiek / speaker.

Uit wat de topic starter schrijft lezen we dat modus "direct" of Pure Direct meer op zijn klokradio gelijkt.
Ik heb die Kef-Q reeks altijd juist te weinig bass weergave gevonden, wat strookt met de modus "direct" of Pure Direct.

Wat is er volgens mij gebeurd, omdat onze topic starter geen sub heeft, moeten de fronts zorgen voor het laag (LFE), daarom vermoed ik dat bij het afstellen voor surround, het laag serieus omhoog werd gekrikt om toch een krachtig laag te hebben bij surround en ter compensatie van wat ik altijd vond de standaard te lage bass weergave van de KEF's (o.a. de Q-reeks), hierdoor is het laag nu teveel aanwezig bij stereo weergave.

Audessey setup opnieuw uitvoeren kan een oplossing zijn. Maar vrees dat je dan bij DVD het gevoel zal hebben niet voldoende bass te hebben. Als dit het geval is, dan kan een sub de oplossing vormen voor uw film beleving. Er zijn maar weinig, of misschien zelfs geen front speakers die een goeie sub evenaren.
Als je de omvang ziet van mijn sub (inhoud zo'n 155 liter) dan weet je dat een frontspeakers nooit zo'n immense klankkast heeft voor het laag.
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

xander32

Citaat van: dmeerpa op november 08, 2013, 07:15:52
Ik denk niet aan combi akoestiek / speaker.

Uit wat de topic starter schrijft lezen we dat modus "direct" of Pure Direct meer op zijn klokradio gelijkt.
Ik heb die Kef-Q reeks altijd juist te weinig bass weergave gevonden, wat strookt met de modus "direct" of Pure Direct.

Wat is er volgens mij gebeurd, omdat onze topic starter geen sub heeft, moeten de fronts zorgen voor het laag (LFE), daarom vermoed ik dat bij het afstellen voor surround, het laag serieus omhoog werd gekrikt om toch een krachtig laag te hebben bij surround en ter compensatie van wat ik altijd vond de standaard te lage bass weergave van de KEF's (o.a. de Q-reeks), hierdoor is het laag nu teveel aanwezig bij stereo weergave.

Audessey setup opnieuw uitvoeren kan een oplossing zijn. Maar vrees dat je dan bij DVD het gevoel zal hebben niet voldoende bass te hebben. Als dit het geval is, dan kan een sub de oplossing vormen voor uw film beleving. Er zijn maar weinig, of misschien zelfs geen front speakers die een goeie sub evenaren.
Als je de omvang ziet van mijn sub (inhoud zo'n 155 liter) dan weet je dat een frontspeakers nooit zo'n immense klankkast heeft voor het laag.

Goed gelezen en nagedacht, dat zou ook nog kunnen :yes:.

Hielke


Citaat van: dmeerpa op november 08, 2013, 07:15:52
Ik denk niet aan combi akoestiek / speaker.

Uit wat de topic starter schrijft lezen we dat modus "direct" of Pure Direct meer op zijn klokradio gelijkt.
Ik heb die Kef-Q reeks altijd juist te weinig bass weergave gevonden, wat strookt met de modus "direct" of Pure Direct.

Wat is er volgens mij gebeurd, omdat onze topic starter geen sub heeft, moeten de fronts zorgen voor het laag (LFE), daarom vermoed ik dat bij het afstellen voor surround, het laag serieus omhoog werd gekrikt om toch een krachtig laag te hebben bij surround en ter compensatie van wat ik altijd vond de standaard te lage bass weergave van de KEF's (o.a. de Q-reeks), hierdoor is het laag nu teveel aanwezig bij stereo weergave.

Audessey setup opnieuw uitvoeren kan een oplossing zijn. Maar vrees dat je dan bij DVD het gevoel zal hebben niet voldoende bass te hebben. Als dit het geval is, dan kan een sub de oplossing vormen voor uw film beleving. Er zijn maar weinig, of misschien zelfs geen front speakers die een goeie sub evenaren.
Als je de omvang ziet van mijn sub (inhoud zo'n 155 liter) dan weet je dat een frontspeakers nooit zo'n immense klankkast heeft voor het laag.
Oh nee kijk hier eens na.


Sent from my iPad using Tapatalk.
Marantz sr7005,ud7006,cd67mk2. Synology ds211j, Sony 3d led, denon 4400-s monoblokken Canton surround plus X, Canton CT 20 mid Infinity kappa 9.2i main, RU Connected interlinks, optische en HDMI kabels en v/d Hull mcd 352 speakerbekabeling, harmony one

jrdejong

Als een speaker bekend staat om zijn ietwat geringe basweergave en zijn frequentiebereik gaat niet heel diep kan ik me voorstellen dat de bas veel te veel opgekrikt wordt indien tijdens de setup naar frequenties wordt gekeken waar de respons van de speaker al serieus is verminderd. Ik weet het niet zeker, maar ik verwacht dat voor bas wordt gekeken naar de range ca. 40-80 Hz? Een deel daarvan zou de speaker toch goed moeten coveren. Maar goed, stel dat dat het euvel is, dan kan de bas zoveel worden opgekrikt dat het gebied vanaf ca. 100 Hz verschrikkelijk gaat boomen als er resonanties kunnen optreden (golflengte 3 a 4 meter). Gezien je beschrijving heb ik het idee dat er toch wat nare staande golven ontstaan die ook nog eens de neiging hebben in aangrenzende ruimten te gaan 'hangen'. Goede tip denk ik om de setup nog eens uit te voeren en ook om eens te kijken wat je kunt doen aan de akkoestiek, plaatsing van speakers t.o.v. de muren etc.

Hope it helps.
Where the hell was Biggles when you needed him last saturday?

QuattroNL

Kan je in je SR niet het crossover op bijv. 80 of zelfs 120Hz zetten en dan nogmaals de ADSY meting laten doen?
Bij mij resulteerde dat in steeds minder laagweergave (al gebruik ik de SR alleen voor surround, niet voor stereo).

Hoe is de stereoweergave zonder Pure Direct? Je kan dan tenminste dmv de toonregeling (via de ab) de bass terug regelen.
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB

jrdejong

#10
Serieuze klankkast Hielke  :yes:
Where the hell was Biggles when you needed him last saturday?

JohnWx

Citaat van: xander32 op november 08, 2013, 08:05:14
Goed gelezen en nagedacht, dat zou ook nog kunnen :yes:.

Heeft de zuiderbuur een heel goed punt
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

jrdejong

Citaat van: dmeerpa op november 08, 2013, 07:15:52
Er zijn maar weinig, of misschien zelfs geen front speakers die een goeie sub evenaren.
Als je de omvang ziet van mijn sub (inhoud zo'n 155 liter) dan weet je dat een frontspeakers nooit zo'n immense klankkast heeft voor het laag.
Hoeft ook niet persé. Het volume van de klankkast is slechts één factor voor de frequentie respons. In het algemeen wordt bij eenvoudige speakerdesigns er voor gezorgd dat de akoestische capaciteit van de kast groter is dan die van de conusophanging. Als die laatste voor de gebruikte driver in een frontspeaker kleiner is dan die gebruikt in de te vergelijken sub, kan deze volstaan met een kleiner volume. Groter is niet direct beter. Uiteindelijk wil je graag een Q-factor van je akoestisch circuit behalen van 1/sqrt(2), overeenkomend met een maximaal vlak B2 filter.
Where the hell was Biggles when you needed him last saturday?

xander32

Citaat van: jrdejong op november 08, 2013, 12:14:20
Hoeft ook niet persé. Het volume van de klankkast is slechts één factor voor de frequentie respons. In het algemeen wordt bij eenvoudige speakerdesigns er voor gezorgd dat de akoestische capaciteit van de kast groter is dan die van de conusophanging. Als die laatste voor de gebruikte driver in een frontspeaker kleiner is dan die gebruikt in de te vergelijken sub, kan deze volstaan met een kleiner volume. Groter is niet direct beter. Uiteindelijk wil je graag een Q-factor van je akoestisch circuit behalen van 1/sqrt(2), overeenkomend met een maximaal vlak B2 filter.
Uiteraard, je was mij net voor :angel:.



:-D

bas focal marantz

Citaat van: jrdejong op november 08, 2013, 12:14:20
Hoeft ook niet persé. Het volume van de klankkast is slechts één factor voor de frequentie respons. In het algemeen wordt bij eenvoudige speakerdesigns er voor gezorgd dat de akoestische capaciteit van de kast groter is dan die van de conusophanging. Als die laatste voor de gebruikte driver in een frontspeaker kleiner is dan die gebruikt in de te vergelijken sub, kan deze volstaan met een kleiner volume. Groter is niet direct beter. Uiteindelijk wil je graag een Q-factor van je akoestisch circuit behalen van 1/sqrt(2), overeenkomend met een maximaal vlak B2 filter.
?
Volume klankkast staat er echt buiten .
Het zijn de parameters van de driver die kast inhoud bepalen .

Een 12inch woofer met Qts 0,2 en Vas 40 geeft een kleine kast , een 10inch woofer met Qts 0,5 en Vas 40 geeft een veel grotere kast .

CiteerUiteindelijk wil je graag een Q-factor van je akoestisch circuit behalen van 1/sqrt(2), overeenkomend met een maximaal vlak B2 filter.
Ik begrijp niet wat je bedoelt .