TE VEEL BAS SR 7007

Gestart door Spikes25, november 07, 2013, 21:39:23

Vorige topic - Volgende topic

bas focal marantz

Citaat van: Zoldar op november 10, 2013, 14:20:41

Zet in eq menu audysey uit. Zet een manual eq aan.

stupid gewoon lekker zelf doen .

jrdejong

Oeps wat een reacties en verwarring na mijn post nopompom

Ik zal mezelf proberen uit te leggen. Ik ben het er helemaal mee eens dat de parameters van de driver bepalen wat het volume van de klankkast moet zijn. Ik wilde alleen aangeven in reactie op de post van dmeerpa dat het volume van de klankkast niet allesbepalend is en dat een grotere klankkast niet per definitie beter is. Het is een samenspel van de driver en kast. In feite functioneert de kast als een high-pass filter die moet voorkomen dat de lage tonen (met een golflengte die zich om de driver kunnen 'buigen')  voor en achter de driver elkaar uitdoven aangezien deze in tegenfase zijn. Er is sprake van een akoestisch circuit dat je kunt visualiseren als een daaraan analoog electrisch circuit met weerstanden (van de driver en de kast), capaciteit (ook driver en kast) en een inductief element (spoel) (alleen driver). Voor een eenvoudige gesloten kast met een driver is dat uitgewerkt in de paper van Richard. H. Small, zie bijvoorbeeld: http://documents.jordan-usa.com/Famous-Articles/Small-Closed-Box-Loudspeaker-Systems-Part-I-Analysis.pdf. Let wel, dit is een analyse van een gesloten kast. De eigenschappen van de driver en de kast samen (waarvan het volume dus ook bepaald moet worden aan de hand van de driver eigenschappen) bepalen de frequentierespons van het (in electrische termen gesproken) LCR circuit. Als we vervolgens aannemen dat we een zo'n vlak mogelijke respons willen hebben wil je op z'n minst een kritisch gedempt circuit hebben (Q=0.5) terwijl maximaal vlak overeenkomt met Q = een gedeeld door wortel 2 (Q=0.71). Vervolgens willen we het nodige volume van de kast zo construeren dat de dimensies ervan allemaal verschillend zijn (breedte, hoogte, diepte) zodat de eventuele resonanties ten gevolge van deze dimensies (halve golflengte past precies in de breedte of hoogte of diepte of veelvouden van een halve golflengte) allemaal verschillend zijn om nare pieken in de respons te voorkomen.

Ik denk dat Small het allemaal veel beter uit kan leggen dan ik, dus lees vooral de paper  :-)

Zijn we het er over eens ... eh ... dat we het eens waren?
Where the hell was Biggles when you needed him last saturday?

jrdejong

Voordat we teveel afdwalen in een discussie waar de vrager misschien niet zoveel aan heeft (en dus een ander draadje zouden moeten starten?) even on-topic: De suggesties dat het aan de receiver ligt lijken me logisch als dat is wat is veranderd. Dan zou ik het in eerste instantie idd zoeken bij de crossover frequentie voor het laag (wat de sub voor zijn rekening zou nemen indien je die had, maar wat nu de vloerstaanders krijgen als die op BIG staan in de setup). Het is mss een wild guess, maar indien je de crossover ophoogt en de setup opnieuw uitvoert kan het zijn dat de mic een met de verandering gepaard gaande hoger gaand frequentiedomein gebruikt voor de setup. Als de speakers in dat domein meer efficient zijn (frequentie hoog genoeg dat de frequentierespons van de speakers nog niet significant omlaag gaat) wordt het laag wellicht niet zo overdreven geboost. Als ik het me goed herinner wordt in het geval van een goede sub de crossover bij 80 Hz of lager aangeraden en bij afwezigheid van een sub meer dan 80 Hz tot zelfs 120 Hz. Maar ik laat me hierop graag corrigeren. Als je bedreven genoeg bent gaat er wellicht niks boven een manuele setup.

Hope it helps.
Where the hell was Biggles when you needed him last saturday?

Spikes25

Nogmaals dank voor het meedenken.
Ik zal komend weekend of het weekend daarop gaan stoeien met de tips.
Mocht het niet lukken dan laat ik weer van me horen.

De rede dat ik het even vooruit schuift is  dat ik nu bezig bent met schilderen en sauzen.
"One good thing about music, when it hits you, you feel no pain."
― Bob Marley

SB_Marantz

Citaat van: Faxe op november 07, 2013, 22:02:26
Heb je wel eens de Pure Direct mode gebruikt? De gebruik ik vaak als ik naar muziek luister met mijn SR7005.

Dan omzeil je de dsp module waardoor je overshoot aan de voorflank (top end) elimineert.
Overigens is dit niet hoorbaar of het moet een afwijking boven de 1,5 dB zijn.
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

JohnWx

Citaat van: SB_Marantz op november 27, 2013, 00:53:38

Dan omzeil je de dsp module waardoor je overshoot aan de voorflank (top end) elimineert.
Overigens is dit niet hoorbaar of het moet een afwijking boven de 1,5 dB zijn.

Nee die omzeil je niet, minimal digital treatment  :-P

1,5 dB x 2 links + rechts = 3db dus hoorbaar  :-P :-P :-P :-P :-P :-P :-P
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SONY ES Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Stadium III

Mmm wat een discussie !

Topic starter kan eventueel eens iemand in de buurt gaan zoeken die al meer met audyssey gewerkt heeft en deze dan samen met diegene inregelen

Oude reciever en de nieuwe kan idd zeker wel verschil inzitten heb het zelf ook ervaren
Dus eventueel goed inregelen en het beste eruit halen en wennen en dan nog maar eens kijken
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

SB_Marantz

Citaat van: John Wx op november 27, 2013, 08:05:21
Nee die omzeil je niet, minimal digital treatment  :-P

1,5 dB x 2 links + rechts = 3db dus hoorbaar  :-P :-P :-P :-P :-P :-P :-P

De akoestiek doet 10 tot 20 dB in het zakje.....dusssss.  :evil:
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Zoldar

en met audsy aan corrigeert ie die 10-20db weg. of juist niet als de meting niet klopt.

doe zelf een meting van je kamer en post hem. sommige mensen vinden die bulten van 10-20 db juist prettig en vinden het geluid dan tegenvallen na een adsy correctie.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

Perfect_audio

Citaat van: Spikes25 op november 10, 2013, 12:59:17
.......
Ik zal niet beweren dat de SR7007 optimaal is afgesteld, daarvoor moet er een expert komen afregelen. Maar dit past meer bij dure zgn. High end installatie's, ook mede gezien het kosten plaatje.

Een juiste afstelling is niet gebonden aan een dure installatie. Vooral omdat de kamer meestal de boosdoener is. Een juiste afstelling is een vereiste als je van je installatie wilt genieten.

Citaat van: Spikes25 op november 10, 2013, 12:59:17
Ik heb verleden jaar een mooie deal kunnen afsluiten mij Saturn, maar voor raad en hulp, daar is deze winkel " niet"  op ingericht. Het enige wat ik heb gehad waren tallozen  niet nagekomen beloftes.

Maar je hebt kennelijk wel een prijsvoordeel genoten. En prijsvoordeel en service gaat natuurlijk niet.  Gebruik dat voordeel nu voor een professionele inregeling en je hebt dan eindelijk wat je wenst.
Alleen voor niks gaat de zon op.

ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

Spikes25

Beste Forum leden,

Vandaag dan eindelijk tijd kunnen vinden om de stoeien met de SR7007.
Wat Zoldar voorstelde heb dan ook gedaan de EQ uitgeschakeld, beetje lopen stoeien met wat instellingen, en ben nu (bijna) tevreden. Met het kijken van de DVD dan schakel ik de EQ weer in.

Ron, wat je schrijft daar heb je een punt. Maar voor aanschaf van deze receiver, ben ik talloze winkels afgegaan, en de Sr7007 beluisterd, en een  of andere  Onkyo Type weet ik niet meer. Maar deze werd afgeraden, rede doet er even niet toe. Ook het internet geraadpleegd, dus ik was redelijk voorbereid.
Maar er werd nergens gesproken, of geschreven over of een professionele afstelling van het ADSY systeem. Dus dit kwam even rauw op mijn dak, ,en we hebben het niet over 
100 EURO. Het zal het best waard zijn ben ik van overtuigd.
Maar ik zou dit eerder verwachten bij de High End merken.
En je na een reset ben je de instellingen kwijt, je kan de gemaakt instellingen niet op een USB stick opslaan.

Maar nogmaals ik ben nu redelijk tevreden, dus prima zo. Misschien overweeg ik ooit om de instellingen door een pro te laten doen.

Ik ben nu aan het sparen voor een UD 7007, ik hoop niet dat deze door een pro ingesteld moet worden, of dat ik voor andere verassingen komt te staan.

Komende week ga ik verder met stoeien, mocht ik nog vragen hebben dan laat ik weer van me horen.

Alvast dank voor de vele tips
"One good thing about music, when it hits you, you feel no pain."
― Bob Marley

Perfect_audio

Citaat van: Spikes25 op december 01, 2013, 22:16:57
.....
Maar er werd nergens gesproken, of geschreven over of een professionele afstelling van het ADSY systeem.
Veel winkeliers verkopen graag dozen en geen oplossingen. Ze kennen de mogelijkheden niet en willen het ook niet weten. Stel je voor dat er moeilijke vragen komen.....

Citaat van: Spikes25 op december 01, 2013, 22:16:57
En je na een reset ben je de instellingen kwijt, je kan de gemaakt instellingen niet op een USB stick opslaan.

Alle meetgegevens worden door de professionele installer extern opgeslagen en kunnen ook weer terug geplaatst worden in geval van algehele reset.

ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

Okke

Ik vind de automatische audyssey meting ook niet echt mijn smaak. Erg veel laag, gewoon te veel. Luidsprekers anders opgesteld, kamer recentelijk helemaal veranderd en veel aan akoestiek aanpassingen gedaan. Nogmaals een kasn gegeven. Blijft erg veel laag boosten. Mogelijk leuk voor film, maar voor muziekweergave gewoon te veel en erg groot verschil als audyssey uit staat.

Komt bij dat ook mijn surrounds enorm veel harder meespelen na de meting, volledig uit z'n verband. Ik verdenk 'm er zelfs van dat dit een (software???) fout is. Niet normaal meer.

Overigens: Ik geloof graag dat een professionele meting hier wel de gewenste resultaten kan behalen als je dat er voor over hebt. Ik ben daar ook best wel nieuwsgierig naar. Maar dat is wel heel wat anders dan zelf aan de slag gaan met het bijgeleverde microfoontje.

Ik heb uiteindelijk alles zelf ingeregeld, is kwestie van smaak. En daarbij staan de EQ's gewoon flat. Alleen de levels van de speakers zijn aangepast.
SR-7007

Perfect_audio

Citaat van: Okke op december 02, 2013, 11:22:43
Ik vind de automatische audyssey meting ook niet echt mijn smaak. Erg veel laag, gewoon te veel. Luidsprekers anders opgesteld, kamer recentelijk helemaal veranderd en veel aan akoestiek aanpassingen gedaan. Nogmaals een kasn gegeven. Blijft erg veel laag boosten. Mogelijk leuk voor film, maar voor muziekweergave gewoon te veel en erg groot verschil als audyssey uit staat.

Komt bij dat ook mijn surrounds enorm veel harder meespelen na de meting, volledig uit z'n verband. Ik verdenk 'm er zelfs van dat dit een (software???) fout is. Niet normaal meer.

Overigens: Ik geloof graag dat een professionele meting hier wel de gewenste resultaten kan behalen als je dat er voor over hebt. Ik ben daar ook best wel nieuwsgierig naar. Maar dat is wel heel wat anders dan zelf aan de slag gaan met het bijgeleverde microfoontje.

Ik heb uiteindelijk alles zelf ingeregeld, is kwestie van smaak. En daarbij staan de EQ's gewoon flat. Alleen de levels van de speakers zijn aangepast.

Het idee dat het een automatische inmeting is, is onjuist. De procedure verloopt min of meer automatisch, maar de gebruiker kan (onbewust) vele fouten maken met als gevolg dat het resultaat niet om aan te horen is. Maar dat mag je niet afschuiven op de software.

Ik weet niet om welke AV-receiver het gaat, cq, Audysseyversie, maar een acceptabel dan wel mooi resultaat moet haalbaar zijn. Tips over juist meten staan in dit forum vermeld.

ron

Okke

Citaat van: Perfect_audio op december 02, 2013, 12:12:44
Ik weet niet om welke AV-receiver het gaat, cq, Audysseyversie, maar een acceptabel dan wel mooi resultaat moet haalbaar zijn.

Ook een SR7007. Hiervoor een SR6004, exact zelfde luidsprekers maar veel minder extreem.

Kamer recentelijk volledig veranderd, en wel zelfde extreme meet resultaat. Althans, dat vind ik. Vooral dat de surrounds zo hard staan vind ik ergerlijk. Dus dan ligt de verdenking bij de SR7007.

Omdat dit overeenkomt met de bevindingen van de topicstarter, heb ik mijn bevindingen hier ook neergezet. Afstanden etc. kloppen wel in de meting, net als keuze van de speakers. Verder uiteraard eea doorgelezen mbt Audyssey (valkuilen etc. en speakeropstelling). Wat dat betreft denk ik te weten wat ik doe, maar ook ik kan mij vergissen.
SR-7007