De surround speakers, groot of klein ?

Gestart door CBdicX, september 09, 2013, 08:59:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Marvin

Je begrijpt het punt van het wegnemen van een zintuig echt niet Zoldar, of is het een poging om te trollen?



CBdicX

Citaat van: Dennis E36 op september 16, 2013, 16:45:36
Zit je me nou te f*cken redface
Nee hoor, dat f*cken hou ik specifiek voor het vrouwelijk geslacht  :-D
Zoals gezegd heb ik tweeters uit gewisseld en een Neos en Needle op front links en rechts, en geen verschil. Enige is dat Neos lager kan maar in het midden en hoog zijn ze het zelfde, gewoon Magnat.

CBdicX

#62
Ik denk toch echt dat het "zien" met speakers een grotere rol speelt dan het "horen"........
Ik denk dat dit heeeeeeeeeeeeeeel goed zal klinken  :-P

Zoldar

Ik heb het vaker geschreven maar deze testen die hier zo vol overtuiging voor vol wordenaangezien zijn mins inziens niet representatief.
Waarom?
- in een vreemde kamer
- met een man of 6-7 in een kamer
- met een scherm of blinddoek
- level matchen (heel nuttig)

Heeft niets maar dan ook niets te maken of te zeggen met hoe ik thuis muziek luister. Deze test zeggen mij net zo veel als de huidige brandstof verbruiks tests voor de dagelijkese praktijk. Niets.

Ik waardeer wel dat mensen de moeite nemen om zo ver te gaan in een test. Maar men draaid inmiddels een beetje door door in elke draadje het alles-is-hetzelfde evangelie te predikken.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

Dennis E36

#64
Citaat van: CBdicX op september 16, 2013, 16:56:57
Ik denk toch echt dat het "zien" met speakers een grotere rol speelt dan het "horen"........

Ik ben er van overtuigd dat dit zeer zeker een rol speelt, maar weet 1000% zeker dat ik mijn zuilen t.o.v.
jouw Magnat zuilen blind kan onderscheiden. Dit overigens met alle respect voor jouw apparatuur!!!

Ik snap de punten aangehaald van het zintuig "zien" weghalen en deze deel ik ook. Als ik 's-avonds in het pikkedonker zit te luisteren klinkt de set totaal anders dan overdag en kijkend. Tevens speelt je gemoedstoestand een zeer grote rol, maar klakkeloos zeggen dat alles hetzelfde klinkt is m.i. totale onzin!

P.S. Muziek horen en luisteren zijn ook 2 totaal verschillende zaken!
Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp

CBdicX

Het gaat er niet om hoe jij thuis naar muziek luistert, het gaat erom of een aantal mensen herkenning kunnen waarnemen met verschillende speakers, nou, nee dus.

CBdicX

Citaat van: CBdicX op september 16, 2013, 17:04:02
@Zoldar
Het gaat er niet om hoe jij thuis naar muziek luistert, het gaat erom of een aantal mensen herkenning kunnen waarnemen met verschillende speakers, nou, nee dus.

bas focal marantz

Citaat van: CBdicX op september 16, 2013, 15:55:51
Ja, moeilijk.
Wij hebben met natuurkunde te maken, lucht word in trilling gebracht door een speaker, en of die nu van merk A is of merk B, aan die trillingen is niets te veranderen.
Daarom als de luisterraar het niet weet is de onderscheid tussen speakers verdomde moeilijk te maken.
Tenzij een fabrikant ervoor kiest om de handel door het filter specifiek te vervormen, maar dat willen zij geen van allen, al die bojo's willen hun speakers zo "neutraal" mogelijk hebben, dus niet gekleurd.
Presto, ze klinken het zelfde.......



Als je 2 exact dezelfde membramen neemd en die in verschillende frame konstruktie plaatst eentje heel goed geventileerd , spider vrij dat er geen compressie op kan treden , groot gat in de magneet , spreekspoel niet van aluminium en surround niet gecoat .
Bij de ander doe je juist allemaal het omgekeerde , dan zal je zien dat de parameters met name Qms en Rms heel verschillend zijn .

Qms en Rms staan voor verliezen die plaats vinden in het systeem , mechanische en electrische .

Maar omdat de membraamen hetzelfde zijn zullen ze kwa freqeubtie verloop nagenoeg hetzelfde meten .

Dus we meten hetzelde dan klinken ze hetzelfde ?
NEE ECHT NIET 











CBdicX

1200 Hz is 1200 Hz, hoe dat tot stand komt maakt niet uit......

Marvin

Een sinus van 12khz klinkt in het oor anders echt verschillend met een gitaar aangeslagen op 12khz.



CBdicX

Een papieren conus en een kevlar conus op 1200 Hz zullen het zelfde klinken.
Verschil wat misschien meetbaar is zullen wij niet horen.

TurboMarco

Citaat van: CBdicX op september 16, 2013, 16:17:10
Mensen die specifiek anders willen geloven vinden dit inderdaad irritante discussies.
Bij duurdere systemen word er veel meer aandacht aan filters besteed en kast ontwerp, dat valt niet te ontkennen en kost geld maar levert niet per definitie een beter geluid op.
Ik zou wel eens een goedkope set willen horen met filter van B&W bijvoorbeeld  :-o
Ik had het anders om met die Needle tweeters op een Neos filter, geen verschil.
Denk dat het anders om ook zo werkt, of kan werken.
Ik durf wel te stellen dat ik luidsprekers heb met het duurste  :wink: scheidingsfilter van ons allemaal ,althans als je uitgaat van een passief filter zonder hocus pocus verhalen er omheen .
Het omvat een impedantie en een frequentie correctie die je enkel met een actief systeem kan verbeteren ,en dat wil ik naast ieder passief ontwerp neer zetten .
Dus ik zou zeggen ,neem je luidsprekers mee en ik zorg voor de openbaring  :-)
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

TurboMarco

Citaat van: Zoldar op september 16, 2013, 16:44:13
Blinde tests zijn alleen representatief voor blinde mensen. Dus doe er je voordeel mee als je dit in braille meeleest.
spammer !  :-P
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Marvin

Ik wil m'n luidsprekers wel eens mee nemen hoor, wie huurt die vrachtwagen van Afrojack?!



TurboMarco

Ik wil mijn betoogje ook wel waar maken door met mijn luidsprekers te gaan slepen .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)