Tweeter ingeduwd

Gestart door i-DSI, september 07, 2013, 12:35:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

i-DSI

Hoi,
Ik heb een paar heel goede Monitor Audio, Studio 2SE speakers.
Echter, zoals al eens kan gebeuren met kleine kinderen in huis, is één van de tweeters al eens ingeduwd geweest.
Geen probleem, afvijzen, effe duwen langs de binnenkant en klaar is Kees. Het enige wat rest: een lichte verkleuring waar het deukje zat.
Mijn vragen:
- Puur theoretisch: heeft dit invloed op het geluid (na 'herstelling')? En zo ja: waarom? Materiaal lijkt overal nog even stevig.
- Zijn er mensen die al ervaring hebben met duidelijk minder goed klinkende speakers na een dergelijke herstelling?
Ik gebruik deze als rear in HT. Vroeger (ook na die herstelling) als front gebruikt op verschillende versterkers (o.a. PM15S1). Ik hoor geen verschil, maar dat is niet éénvoudig te horen denk ik aangezien je niet meer zo snel kan switchen.
MAIN: Marantz PM15-S1 + SA15-S1*Pioneer BDP-LX52*Dynaudio Audience 52SE*Pro-Ject Ann.Ed.*

AUX: Pioneer VSX-LX52*Pioneer DV-410V*Monitor Audio Studio2

AUX2: Denon PMA735R*Denon DVD900*Dali Concept1

JohnWx

Citaat van: i-DSI op september 07, 2013, 12:35:50
Hoi,
Ik heb een paar heel goede Monitor Audio, Studio 2SE speakers.
Echter, zoals al eens kan gebeuren met kleine kinderen in huis, is één van de tweeters al eens ingeduwd geweest.
Geen probleem, afvijzen, effe duwen langs de binnenkant en klaar is Kees. Het enige wat rest: een lichte verkleuring waar het deukje zat.
Mijn vragen:
- Puur theoretisch: heeft dit invloed op het geluid (na 'herstelling')? En zo ja: waarom? Materiaal lijkt overal nog even stevig.
- Zijn er mensen die al ervaring hebben met duidelijk minder goed klinkende speakers na een dergelijke herstelling?
Ik gebruik deze als rear in HT. Vroeger (ook na die herstelling) als front gebruikt op verschillende versterkers (o.a. PM15S1). Ik hoor geen verschil, maar dat is niet éénvoudig te horen denk ik aangezien je niet meer zo snel kan switchen.


op mp bedrijf uit Hilversum wat ze maakt
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

mountainbiker

Citaat van: i-DSI op september 07, 2013, 12:35:50
Hoi,
Ik heb een paar heel goede Monitor Audio, Studio 2SE speakers.
Echter, zoals al eens kan gebeuren met kleine kinderen in huis, is één van de tweeters al eens ingeduwd geweest.
Geen probleem, afvijzen, effe duwen langs de binnenkant en klaar is Kees. Het enige wat rest: een lichte verkleuring waar het deukje zat.
Mijn vragen:
- Puur theoretisch: heeft dit invloed op het geluid (na 'herstelling')? En zo ja: waarom? Materiaal lijkt overal nog even stevig.
- Zijn er mensen die al ervaring hebben met duidelijk minder goed klinkende speakers na een dergelijke herstelling?
Ik gebruik deze als rear in HT. Vroeger (ook na die herstelling) als front gebruikt op verschillende versterkers (o.a. PM15S1). Ik hoor geen verschil, maar dat is niet éénvoudig te horen denk ik aangezien je niet meer zo snel kan switchen.
Heb geen ervaring met ingedeukte tweeters maar wel met een papieren midwoofer waar een kreukel in is gekomen.Deze heb ik toen gerepareerd/versterkt aan de achterkant met Bison behanglijm(cellulose). Hoor geen geluidsverschil.
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1
Kef Q
Denon pma1500AE

i-DSI

Citaat van: John Wx op september 07, 2013, 12:47:17

op mp bedrijf uit Hilversum wat ze maakt
En zijn dat originele, OEM's voor Monitor Audio?
Maar, jij kent wel wat van apparatuur: kan je het verschil horen of meten na het uitdeuken en een zichtbaar onvervormd oppervlak (enkel verkleuring)?
MAIN: Marantz PM15-S1 + SA15-S1*Pioneer BDP-LX52*Dynaudio Audience 52SE*Pro-Ject Ann.Ed.*

AUX: Pioneer VSX-LX52*Pioneer DV-410V*Monitor Audio Studio2

AUX2: Denon PMA735R*Denon DVD900*Dali Concept1

pameijer

Je kunt toch iets mono afspelen en met de balansknop luisteren of je verschil hoort tussen je 2 speakers?
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

thanatos

beschadigde tweeter is niet meer de oude .

Waarom. De vorm is onderdeel van het geheel. Een dome die zwakke plekken heeft door induwen is niet meer zo stevig. Denk aan het eierschaal principe. Perfect je kan er op staan. 1 deukje en de stevigheid is weg.

De vraag is of je de afwijking gaat horen..

Vervangen is de enige goede optie.

JohnWx

Citaat van: thanatos op september 07, 2013, 18:11:47
beschadigde tweeter is niet meer de oude .

Waarom. De vorm is onderdeel van het geheel. Een dome die zwakke plekken heeft door induwen is niet meer zo stevig. Denk aan het eierschaal principe. Perfect je kan er op staan. 1 deukje en de stevigheid is weg.

De vraag is of je de afwijking gaat horen..

Vervangen is de enige goede optie.

ook al hoor je het niet  :cry: violent1 :no: er knaagt dan iets
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

thanatos

Ja, ik haak bij visuele afwijking al af  :-D Ga met mijn kop scheef zitten luisteren en focus op hoorbare verschillen.. killer voor mijn gemoedsrust.. daarom nu AMT hoog en mid units.. kan de kiddo niks aan indrukken want er zit een mooi roostertje voor..

Alleen nu nog dat auto'tje eens uit de baspoort vissen  :-D :-D

Marvin

Advocaat van de duivel:
Sexy is het niet maar, zeker met je surround, ga je dit echt niet horen.

Marvin

Lollie?? S e x y.   Viskraam forum software Maurice......!

Cornelis1921

Citaat van: marvin op september 08, 2013, 06:38:20
Lollie?? S e x y.   Viskraam forum software Maurice......!
Het is maar net wat in de viskraam van pas komt...  :-D (Wat ruik ik nu...? Vis...?)
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

bas focal marantz

Citaat van: marvin op september 08, 2013, 06:36:53
Advocaat van de duivel:
lolliey is het niet maar, zeker met je surround, ga je dit echt niet horen.
Voor surround zou ik dit ook lekker laten zitten .
Vaak is het pas in hele hogen frequenties zichtbaar met meten .
En het lijkt me dat het verschil ook pas hoorbaar wordt bij echt luider luisteren .

Whisper.nl

Citaat van: i-DSI op september 07, 2013, 12:35:50
Hoi,
Ik heb een paar heel goede Monitor Audio, Studio 2SE speakers.
Echter, zoals al eens kan gebeuren met kleine kinderen in huis, is één van de tweeters al eens ingeduwd geweest.
Geen probleem, afvijzen, effe duwen langs de binnenkant en klaar is Kees. Het enige wat rest: een lichte verkleuring waar het deukje zat.
Mijn vragen:
- Puur theoretisch: heeft dit invloed op het geluid (na 'herstelling')? En zo ja: waarom? Materiaal lijkt overal nog even stevig.
- Zijn er mensen die al ervaring hebben met duidelijk minder goed klinkende speakers na een dergelijke herstelling?
Ik gebruik deze als rear in HT. Vroeger (ook na die herstelling) als front gebruikt op verschillende versterkers (o.a. PM15S1). Ik hoor geen verschil, maar dat is niet éénvoudig te horen denk ik aangezien je niet meer zo snel kan switchen.

Ik heb het eens gehad met een Etude Clio 3.

De stofzuiger erop gezet er vlak voor gehouden.
Op de laagste stand en langzaam een hoger vermogen tot op het monent dat de deuk eruit worden getrokken.
Hoorde geen verschil.

Groet Whisper
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

thanatos

Met alle respect, ik lees het ook vaker. Maar als de litze draden wat strak zitten dan 'zuig' je zo alles defect.

Beter is de frontplate demonteren en het van binnenuit doen. Durf je dit niet aan dan laten doen. Er zijn diverse adressen die dit voor tientjes werk oplossen.. een setje originele tweeters is vaak kostbaar of niet meer te verkrijgen..