Tweeter ingeduwd

Gestart door i-DSI, september 07, 2013, 12:35:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JohnWx

Citaat van: thanatos op september 08, 2013, 20:48:54
Met alle respect, ik lees het ook vaker. Maar als de litze draden wat strak zitten dan 'zuig' je zo alles defect.

Beter is de frontplate demonteren en het van binnenuit doen. Durf je dit niet aan dan laten doen. Er zijn diverse adressen die dit voor tientjes werk oplossen.. een setje originele tweeters is vaak kostbaar of niet meer te verkrijgen..

los halen en met een grote knikker rollen
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

thanatos

Bij sommigen tweeters gaat dit. Andere moeten opnieuw gecoat worden. Monniken werk  :-D Of metal dome achtigen. 1 verkeerd terug duw actie en het membraan is gescheurd..

Ik laat het doen. Ken iemand die hier echt handig in is. Heeft ooit een Dynaudio Esotar tweeter binnen 30 minuten kunnen fixen.. Litze draad gebroken. scheelde toch even een klein fortuin..

CBdicX

Zal best aan mijn oren liggen, maar ik heb een set opgeblazen tweeters van een Magnat Neos (soft dome) vervangen voor een set uit de Magnat Needle serie en ik kan het verschil absoluut niet horen. Ik denk dat een deukje of verkleuring wel mee zal vallen. Ik weet zeker dat er meer mensen naar vervangen tweeters of ingedeukte toestanden zitten te luisteren en niets merken. Maar ja, als je het weet is het wat anders........

JohnWx

Citaat van: CBdicX op september 09, 2013, 08:52:30
Zal best aan mijn oren liggen, maar ik heb een set opgeblazen tweeters van een Magnat Neos (soft dome) vervangen voor een set uit de Magnat Needle serie en ik kan het verschil absoluut niet horen. Ik denk dat een deukje of verkleuring wel mee zal vallen. Ik weet zeker dat er meer mensen naar vervangen tweeters of ingedeukte toestanden zitten te luisteren en niets merken. Maar ja, als je het weet is het wat anders........

Schijnt dat jij door deze actie de moeilijke sssssss klanken te niet hebt gedaan  notworthy
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

i-DSI

Bedankt voor alle reacties.
Toch een conclusie: er is hier niemand die al een hoorbaar verschil heeft kunnen merken of de beweert het verschil blind te zullen/kunnen horen.
En bij degenen die er niet gerust op zijn: het zit tussen de oren.
Trouwens, ik kan niet op mono afspelen om de speakers naast elkaar te testen. Bij mij is het altijd stereo.
Het oppervlak is trouwens niet vervormd. Er rest alleen nog een lichte verkleuring nadat ik uitgedeukt had (verwijderen van de tweeters en voorzichtig met de vinger uitgeduwd).
MAIN: Marantz PM15-S1 + SA15-S1*Pioneer BDP-LX52*Dynaudio Audience 52SE*Pro-Ject Ann.Ed.*

AUX: Pioneer VSX-LX52*Pioneer DV-410V*Monitor Audio Studio2

AUX2: Denon PMA735R*Denon DVD900*Dali Concept1

thanatos

Nou ik heb wel degelijk gevallen gehoord waarbij het niet meer klopte. Stereo beeld om zeep of resnonaties. Maar niet in alle gevallen pakt het zo uit en hoe kritisch ben je.

i-DSI

Citaat van: thanatos op september 11, 2013, 20:50:13
Nou ik heb wel degelijk gevallen gehoord waarbij het niet meer klopte. Stereo beeld om zeep of resnonaties. Maar niet in alle gevallen pakt het zo uit en hoe kritisch ben je.
Resonanties? Zit er dan iets los?
Ik ben trouwens vrij kritisch, maar kan geen verschil horen. Vroeg mij af of er anderen waren die wel verschil horen. Ja dus. Sorry, had het niet zo direct begrepen.
MAIN: Marantz PM15-S1 + SA15-S1*Pioneer BDP-LX52*Dynaudio Audience 52SE*Pro-Ject Ann.Ed.*

AUX: Pioneer VSX-LX52*Pioneer DV-410V*Monitor Audio Studio2

AUX2: Denon PMA735R*Denon DVD900*Dali Concept1

JohnWx

Als men het niet weet/ziet hoort men het niet moet natuurlijk niet vol ingeduwd zijn  clown1


OF beide indrukken  8-)
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

thanatos

Citaat van: John Wx op september 11, 2013, 21:40:05
Als men het niet weet/ziet hoort men het niet moet natuurlijk niet vol ingeduwd zijn  clown1


OF beide indrukken  8-)

Zoals ik al eerder aangaf heeft de vorm van de tweeter dome zijn functie. Anders dan een stofkap in een woofer bijvoorbeeld.

Als de dome zijn vorm niet meer heeft is de stijfheid weg. Daardoor gaat de dome vervormen tijdens het spelen en krijg je een afwijking. Die is te meten. Te horen niet altijd.

Vergeet ook niet dat de spreekspoel aan de dome zit. Als deze hard is ingeduwd geweest kan die ook vervormd zijn met aanlopen als gevolg.

JohnWx

Citaat van: thanatos op september 11, 2013, 22:36:56
Zoals ik al eerder aangaf heeft de vorm van de tweeter dome zijn functie. Anders dan een stofkap in een woofer bijvoorbeeld.

Als de dome zijn vorm niet meer heeft is de stijfheid weg. Daardoor gaat de dome vervormen tijdens het spelen en krijg je een afwijking. Die is te meten. Te horen niet altijd.

Vergeet ook niet dat de spreekspoel aan de dome zit. Als deze hard is ingeduwd geweest kan die ook vervormd zijn met aanlopen als gevolg.

Daarom ook beide indrukken word fout opgeheven clown1
Gewoon vernieuwen
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SB_Marantz

Citaat van: thanatos op september 11, 2013, 22:36:56
Zoals ik al eerder aangaf heeft de vorm van de tweeter dome zijn functie. Anders dan een stofkap in een woofer bijvoorbeeld.

Als de dome zijn vorm niet meer heeft is de stijfheid weg. Daardoor gaat de dome vervormen tijdens het spelen en krijg je een afwijking. Die is te meten. Te horen niet altijd.

Vergeet ook niet dat de spreekspoel aan de dome zit. Als deze hard is ingeduwd geweest kan die ook vervormd zijn met aanlopen als gevolg.


Yep
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

bas focal marantz

Citaat van: thanatos op september 11, 2013, 22:36:56


Vergeet ook niet dat de spreekspoel aan de dome zit. Als deze hard is ingeduwd geweest kan die ook vervormd zijn met aanlopen als gevolg.

Dan is ie echt heel heel hard in en doorgeduwd  , als ie zo flink is ingeduwd dat de spreekspoel vervormd dan zitten de kreukels totaan de rand van de dome en ziet die niet meer eruit  , een tweeter spreekspoel is van aluminium en moet raar lopen wil je die krom duwen , dat is dan weer te horen dat de tweeter anders klinkt .


Dan zou ik niet zeggen tweeter is ingeduwd maar tweeter is gesloopt .

Citaat van: bas focal marantz op september 08, 2013, 14:33:08
Voor surround zou ik dit ook lekker laten zitten .

Voor front speakers vervangen als je voor nette prijs een keer iets nieuws vindt .

CBdicX

Ik heb laats mijn  vrouw heel hard ingedrukt, kon naderhand geen verschil merken in het geluid wat zij produceert......... :-D

RoGEK

Citaat van: CBdicX op september 12, 2013, 14:24:16
Ik heb laats mijn  vrouw heel hard ingedrukt, kon naderhand geen verschil merken in het geluid wat zij produceert......... :-D

Die maakt nog steeds zo'n irritant geluid?
- Stereo: PM-11S1, SA-15S1, NA-8005, Pro-Ject Debut Carbon DC, Audio Physic Tempo VI
- HT 7.1.4 : Optoma HD144x, EliteScreens ER110WH, Marantz SR6013, 2x MA500, Panasonic DMP-UB404 , Audio Physic Yara, Celsius center II, XTZ SUB 12.17

CBdicX

Citaat van: RoGEK op september 12, 2013, 14:58:52
Die maakt nog steeds zo'n irritant geluid?

Inderdaad, kwek, kwek , kwek, kwek, kwek, en ik had zo gehoopt op kwak......