PM78 linker kanaal klinkt harder

Gestart door Erik0702, augustus 09, 2013, 11:22:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Erik0702

Hallo,

Allereerst excuses voor het plaatsen van deze vraag onder versterkers: Ik heb deze nu in Techniek gezet, verplaatsen lukte me niet.......

Vorige week met die warmte begaf mijn PM80mk2 het en kon ik een PM78 overnemen van iemand in Wageningen.
Ik heb deze versterker beluisterd in een voor mij natuurlijk onbekende omgeving, maar na inbouw thuis blijkt dat het linker kanaal iets meer volume geeft dan het rechter.
Nu is er wel een van de eindtrappen gerepareerd, kan er een afstelling niet goed staan.
Ik dacht zelf al, ik maar een verzwakkertje tussen de linker processoraansluitin g, maar deze wordt overruled als je voor source direct gaat en aangezien ik erg goede speakers heb heb ik geen behoefte an wat voor een toonregeling dan ook.
En helaas werkt de balanceregeling ook niet op source direct.
Weet iemand of hier iets aan te doen is.
Ik zag op het mainboard al 2 potmeters bij de ingangen, maar daar staat DC bij, dus lijkt me verstandig om niet aan te komen.
Overigens ben ik in het bezit van een tonegenerator en een scoop, kan dus afregelen als het moet.
Oh ja, en de PM80mk2 is al gerepareerd, zaten een paar to220-achtige torren op de plaats waar bij de mk1 een stk module zit, en die hadden zich maar even losgesoldeerd. (was ook wel erg zuinig vanuit de fabriek gesoldeerd, lijkt wel philips :-)

Maar bestaat er dus een mogelijkheid om vlak voor de ingang van de main-amp de kanalen te regelen dmv potmeters?

Mijn dank is alvast heel groot
Mvg,
Erik

SB_Marantz

Dag Eric,

Het lijkt geen Philips, het is Philips.
Voor genuine Marantz moet je even terug in de tijd.

Wat precies de kanaal ongelijkheid veroorzaakt kun jij prima meten daar je een scope hebt.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Erik0702

Dat noem ik nog eens een bij de hand antwoord;-)
Kun je misschien een klein beetje op gang helpen?
De apm blijft ook een verdacht stuk koeler in klasse a  dan de pm80.
Is dat een eigenschap van dit model dat je weet.  Ik zie de "techneut" (lees prutser) die een reparatie aan de eindtrap heeft verricht en ook wel voor aan dat ie de ruststroominstelling verziekt heeft....

JohnWx

Citaat van: Erik0702 op augustus 12, 2013, 12:11:35
Dat noem ik nog eens een bij de hand antwoord;-)
Kun je misschien een klein beetje op gang helpen?
De apm blijft ook een verdacht stuk koeler in klasse a  dan de pm80.
Is dat een eigenschap van dit model dat je weet.  Ik zie de "techneut" (lees prutser) die een reparatie aan de eindtrap heeft verricht en ook wel voor aan dat ie de ruststroominstelling verziekt heeft....

Het is semi klasse A geen echte klasse ze draaien de bias omhoog in A stand toch Junior SBM
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

SB_Marantz

Junior zit op school JJ.  :lol:

Zo te lezen mis je een hoop simpele basis kennis.
Download even het servicemanual zou ik zeggen.
De topologie van een PM-80 is totaal anders dus dat vergelijk gaat alvast niet op.

Meet de ruststroom eens op beide kanalen en meld je dan weer met de uitslag.
Ruststroom heeft geen invloed op de output bij de weg.


Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Erik0702

Citaat van: SB_Marantz op augustus 12, 2013, 13:27:53
Junior zit op school JJ.  :lol:

Zo te lezen mis je een hoop simpele basis kennis.
Download even het servicemanual zou ik zeggen.
De topologie van een PM-80 is totaal anders dus dat vergelijk gaat alvast niet op.

Meet de ruststroom eens op beide kanalen en meld je dan weer met de uitslag.
Ruststroom heeft geen invloed op de output bij de weg.

Ja wat die simpele basiskennis betreft, met de electronica ben ik nooit hoger gekomen dan een afgeronde hts-e opleiding, en ook daar jaren niets meer mee gedaan ivm een managementfunctie :-)
Maar wel goed dat je dat zo snel kan concluderen a.d.h. van een tweetal vragen.
Vandaar dat ik had gehoopt hier wat behulpzame mensen uit de praktijk te treffen, Op mensen die hier vooral zitten om hun ego te strelen ten koste van anderen die wat minder recente kennis hebben zit ik natuurlijk niet te wachten, maar dat lijkt me ook logisch.

En vwb die ruststroom instelling niets met signaalniveau te maken heeft was ik ook wel van uit gegaan. Het verbaasde mij alleen dat deze pm78 zo ontzettend veel koeler bleef dan mijn pm80. En aangezien de "techneut"die dit apparaat ondes handen heeft gehad de boel nogal knullig heeft opengebroken en met 1/4 van het aantal originele schroeven heeft vastgemaakt zou het me niets verbazen als ie ook de bias niet heeft ingesteld volgens het servicemanual.
Ja en zoals je lees ben ik door alles wat ik in het verleden heb gezien aan reparatiewerk door anderen wel een beetje kritisch en achterdochtig geworden, omdat ik wel weet dat er een hoop geprutst wordt door mensen die denken de kennis te bezitten.
Inmiddels heb ik een servicemanual gevonden en daar staat in hoe je de bias kan nameten (en indien nodig voorzichtig bijregelen, maar dat doe ik maar niet als de meting overeen komt)
Dus met mijn "simpele basiskennis" moet ik er nu dan wel uit kunnen komen lijkt me.
Iig bedankt voor de goedbedoelde tips.

SB_Marantz

#6
Beetje lange tenen management functie dan kennelijk.
Succes met je gebiaste beoordelingsvermogen.




Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Paul

Best gezellig zo en we zitten pas op pagina 1.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

Cornelis1921

#8
 Hoe treffend kun jij dat uitdrukken, Paul.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

SB_Marantz

Je prikt er dus ook erg makkelijk door heen Cor.

De woordspelingen van de TS schieten mij in het verkeerde keelgaatje.........
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Cornelis1921

#10
:oops: redface
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

thanatos

@TS

Post eens een foto van de reparatie. Eens zien wat er uitgehaald is.

HAL9000

Citaat van: thanatos op augustus 12, 2013, 19:30:20
@TS

Post eens een foto van de reparatie. Eens zien wat er uitgehaald is.

stupid

Ik denk  eigenlijk niet dat  bias  verantwoordelijk  is  voor  een lager geluid  niveau.
Pas  als bias  0.0 is  dan  staan de  transistoren  gewoon weg uit.  En kom er niks meer  door.  clown1
als je  hetzelfde  circuit  nu 25mV  geeft of  250mV  enigste  dat veranderd  is  max  vermogen, hitte, en de  arme  ELNA's  gaan  kapot.  (trouwens ook zonder  hitte gaan de  ELNA's  stuk)   frusty

Ik denk dat  er iets  niet goed gesoldeerd  zit,  en dat  er  wellicht een  klein signaal transistor  niet meer  100%  kan uitsturen.

Trouwens als  hier  de originele  bruine ELNA elko's  inzitten en dit  apparaat  word vaak in A  gebruikt.
Verwijder  deze eerst.

Ik ben zelf ook met een PM7200  bezig, hoop deze morgen af te krijgen.
 


Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

JohnWx

Citaat van: Erik0702 op augustus 12, 2013, 16:54:25
Ja wat die simpele basiskennis betreft, met de electronica ben ik nooit hoger gekomen dan een afgeronde hts-e opleiding, en ook daar jaren niets meer mee gedaan ivm een managementfunctie :-)
Maar wel goed dat je dat zo snel kan concluderen a.d.h. van een tweetal vragen.
Vandaar dat ik had gehoopt hier wat behulpzame mensen uit de praktijk te treffen, Op mensen die hier vooral zitten om hun ego te strelen ten koste van anderen die wat minder recente kennis hebben zit ik natuurlijk niet te wachten, maar dat lijkt me ook logisch.

En vwb die ruststroom instelling niets met signaalniveau te maken heeft was ik ook wel van uit gegaan. Het verbaasde mij alleen dat deze pm78 zo ontzettend veel koeler bleef dan mijn pm80. En aangezien de "techneut"die dit apparaat ondes handen heeft gehad de boel nogal knullig heeft opengebroken en met 1/4 van het aantal originele schroeven heeft vastgemaakt zou het me niets verbazen als ie ook de bias niet heeft ingesteld volgens het servicemanual.
Ja en zoals je lees ben ik door alles wat ik in het verleden heb gezien aan reparatiewerk door anderen wel een beetje kritisch en achterdochtig geworden, omdat ik wel weet dat er een hoop geprutst wordt door mensen die denken de kennis te bezitten.
Inmiddels heb ik een servicemanual gevonden en daar staat in hoe je de bias kan nameten (en indien nodig voorzichtig bijregelen, maar dat doe ik maar niet als de meting overeen komt)
Dus met mijn "simpele basiskennis" moet ik er nu dan wel uit kunnen komen lijkt me.
Iig bedankt voor de goedbedoelde tips.

byebye


http://www.youtube.com/watch?v=9h_TnLRNt2w
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Erik0702

Citaat van: HAL9000 op augustus 12, 2013, 21:56:25
stupid

Ik denk  eigenlijk niet dat  bias  verantwoordelijk  is  voor  een lager geluid  niveau.
Pas  als bias  0.0 is  dan  staan de  transistoren  gewoon weg uit.  En kom er niks meer  door.  clown1
als je  hetzelfde  circuit  nu 25mV  geeft of  250mV  enigste  dat veranderd  is  max  vermogen, hitte, en de  arme  ELNA's  gaan  kapot.  (trouwens ook zonder  hitte gaan de  ELNA's  stuk)   frusty

Ik denk dat  er iets  niet goed gesoldeerd  zit,  en dat  er  wellicht een  klein signaal transistor  niet meer  100%  kan uitsturen.

Trouwens als  hier  de originele  bruine ELNA elko's  inzitten en dit  apparaat  word vaak in A  gebruikt.
Verwijder  deze eerst.

Ik ben zelf ook met een PM7200  bezig, hoop deze morgen af te krijgen.


Hoi HAL9000,

Ik had jouw naam al horen vallen als "de" Marantz guru en ik denk dat ik jouw tips eens ga opvolgen.
Bedankt zover.