Citaat van: renes59 op juli 19, 2013, 11:50:50
De ev van mij heeft ventilatiegaten. Warm wordt het want rond de gaten verkleurd de lak. Om de zoveel tijd een preventieve check, gaat nu denk ik zo ongeveer 12 jaar mee. Uit voorzorg is er een elco 2 jaar geleden vervangen en een keer alle eindbuizen vervangen.
Preventief onderhoud kan nooit geen kwaad, waarom wel je auto en je audio laten spelen tot die de geest geeft ?
Mijn buizenset heeft ook pas een servicebeurt en apk gehad en ik citeer van een post van het buurfora,
De buizen ev. had idd. defekten, oa. bij een eindbuis een haperende negatieve roosterbias, en ook een flinke rimpelspanning op de voedingslijn, vanwege enige slechte soldeerverbindingen, wat zich hoorbaar uitte als een flinke "zoemende"brom uit de aangesloten luidsprekers.
De vorige eigenaar had ook de gesloten lusversterking zelf wat verhoogd(naar 30dB i.p.v. standaard 20dB), waardoor de psrr. ook ongunstig uitviel voor luidsprekers met een iets hogere rendement > 86dB, en de thd. vervorming bij 10V ^^ output op 8 ohm passief al 1,6% was !(= ongeveer 1W gemiddelde output).
Bij 2V uit op 8 ohm was deze thd. zelfs 2,4 % !
Nu is die bij 20V ^^output (=ong. 5W gem.) met 10dB meer lokale tegenkoppeling , gedaald naar 0,435%, wat duidelijk zich hoorbaar manifesteert, als "strakker" en " krachtiger" bij sommige soorten muziek.
Nu zit er ook current sinking in, op de kathode, wat de dc. ruststroom door de eindbuizen ( ook met onderlinge verschillen in Gm)ten alle tijde onder normale vermogenslevering stabiel gelijk houdt, met een belasting op de ugt, ook bij gedaalde voedingsspanning v/d eindbuizen.
AC. gaat via de 1000uF bypass elco en kleine mkm'tje op de kathode v/d eindbuizen.
De vv. had twee verlopen voedingselcootjes, eentje in de gestabiliseerde voedingsdeel voor de inschakelvertraging, de andere in het HT deel v/d buizenvoeding.
Je kan de ellende maar beter voor zijn.