Levensduur versterker

Gestart door andriessen, juli 18, 2013, 09:19:16

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

TurboMarco

En die worden nimmer warmer dan kamertemperatuur ,oftewel de omgevingstemperatuur .

Met die opgegeven voltage cq temperatuur zoek je de extremen van C's op die nimmer in de praktijk gehaald zullen worden .
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Definitive Technology D7, Edifier R1800 & R1855DB ,subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

Paul

Ventilatie heel belangrijk, ding moet z,n warmte kwijt kunnen.

Heb een poosje terug deze gekocht voor de buizenzet



19" voor in het rack.  :wink:  uit voorzorg en kost geen drol.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

TurboMarco

Hey ...het werkt en daar gaat het om  :yes:
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Definitive Technology D7, Edifier R1800 & R1855DB ,subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

renes59

Citaat van: Paul op juli 18, 2013, 17:05:41
Ventilatie heel belangrijk, ding moet z,n warmte kwijt kunnen.

Heb een poosje terug deze gekocht voor de buizenzet



19" voor in het rack.  :wink:  uit voorzorg en kost geen drol.
Er zitten niet voor niets verhittingsspiralen in een buis, die moeten toch warm/heet worden. Om dat nu te gaan koelen?. Je moet de zaak niet dicht gaan bouwen maar buizen worden warm/heet.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

JohnWx

Citaat van: renes59 op juli 18, 2013, 19:31:10
Er zitten niet voor niets verhittingsspiralen in een buis, die moeten toch warm/heet worden. Om dat nu te gaan koelen?. Je moet de zaak niet dicht gaan bouwen maar buizen worden warm/heet.

Je moet die audiohighenderfielen niet altijd geloven  8-)
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Paul

Citaat van: renes59 op juli 18, 2013, 19:31:10
Er zitten niet voor niets verhittingsspiralen in een buis, die moeten toch warm/heet worden. Om dat nu te gaan koelen?. Je moet de zaak niet dicht gaan bouwen maar buizen worden warm/heet.
Had het idee Rene maar de ev staat vrij op het rack dus dit in dit geval niet van toepassing.



Maar geforceerde koeling kan geen kwaad, weet van SB dat Marantz ook eindversterkers met een fan verkocht heeft.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

jeroen pijper

Zo zo paul wat duur spul

Verstuurd van mijn LG-P880 met Tapatalk

Marantz 2015 Marantz 4230
Harman Kardon 430 Sansui 8080DB pioneer sx 737 sony str 7055


speakers
bose 205 Marantz 7g

HAL9000

Ligt  eraan  wat  er  bedoeld  word  met  levensduur  van  een versterker.  Het is  erg  afhankelijk  wat  voor  een  versterker het  is.  class  a,  a/b, d,  Germanium  :roll: Buizen.

Transistor  slijt  eigenlijk niet  als  deze  continu  aan staat  en  geen vreemde  peak  spanningen voor  zijn  donder  krijgt.  Echter  er  is  een theorie  die  meldt  dat een  transistor  slijt  bij aanzetten.  Je  hoort  bij  sommige versterkers   een plop/knal.   Vandaar  dat   een fabrikant  dan  een  relais   erin  zet. 

Een marantz  1060  heeft een plofje,  echter loopt  daar  maar 35 V max  bij  de  meeste  schakelingen.  Terwijl de  transistoren  60V +  kunnen zijn.  Die  versterkers gaan dan ook  35 jaar mee. 

Over het al gemeen  zo  rond  de  10  jaar,  prut  dat  nu  verkocht word 2jaar en dan  defect  na  1 maand na  de  garantie.   violent1  Vooral  die  HT  receivers  die  doen het meestal niet, maar soms wel.   shutup
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

JohnWx

Citaat van: jeroen pijper op juli 18, 2013, 21:37:49
Zo zo paul wat duur spul

Verstuurd van mijn LG-P880 met Tapatalk

Paul is een koopjes hunter  :-D
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

renes59

#24
Citaat van: Paul op juli 18, 2013, 20:30:48
Had het idee Rene maar de ev staat vrij op het rack dus dit in dit geval niet van toepassing.



Maar geforceerde koeling kan geen kwaad, weet van SB dat Marantz ook eindversterkers met een fan verkocht heeft.
De ev van mij heeft ventilatiegaten. Warm wordt het want rond de gaten verkleurd de lak. Om de zoveel tijd een preventieve check, gaat nu denk ik zo ongeveer 12 jaar mee. Uit voorzorg is er een elco 2 jaar geleden vervangen en een keer alle eindbuizen vervangen.

Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

Paul

Citaat van: HAL9000 op juli 19, 2013, 11:06:45
Ligt  eraan  wat  er  bedoeld  word  met  levensduur  van  een versterker.  Het is  erg  afhankelijk  wat  voor  een  versterker het  is.  class  a,  a/b, d,  Germanium  :roll: Buizen.

Transistor  slijt  eigenlijk niet  als  deze  continu  aan staat  en  geen vreemde  peak  spanningen voor  zijn  donder  krijgt.  Echter  er  is  een theorie  die  meldt  dat een  transistor  slijt  bij aanzetten.  Je  hoort  bij  sommige versterkers   een plop/knal.   Vandaar  dat   een fabrikant  dan  een  relais   erin  zet. 

Een marantz  1060  heeft een plofje,  echter loopt  daar  maar 35 V max  bij  de  meeste  schakelingen.  Terwijl de  transistoren  60V +  kunnen zijn.  Die  versterkers gaan dan ook  35 jaar mee. 

Over het al gemeen  zo  rond  de  10  jaar,  prut  dat  nu  verkocht word 2jaar en dan  defect  na  1 maand na  de  garantie.   violent1  Vooral  die  HT  receivers  die  doen het meestal niet, maar soms wel.   shutup

Mijn Quad 405 had ook een plofje bij het inschakelen, heb ik een Velleman K4700 kit in laten bouwen.

Voor info:  Klikkerdeklik
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

Exxar

Citaat van: Paul op juli 19, 2013, 12:11:23
Mijn Quad 405 had ook een plofje bij het inschakelen, heb ik een Velleman K4700 kit in laten bouwen.

Voor info:  Klikkerdeklik

Grappig, ik heb ook zo eentje in mijn oude Sanyo (35+) ingebouwd.


SB_Marantz

#27
De levensduur van een versterker is afhankelijk van de mate van het ''slijtage proces.''

1) De kwaliteit van de tin en de eilanden, sporen. (dikte in micron)
2) Het ontwerp zelf.
3) De kwaliteit van de ''bewegende delen''  (d.w.z. potmeters en schakelaars)

De oude ontwerpen (cap coupled) , dus wanneer je een plopje hoort tijdens het inschakelen bleken zeer betrouwbaar.
Dat plopje is niets anders dan een dc pulsje en kan totaal geen kwaad.
Ik heb het dus niet over een piek van 10 Vdc ofzo!

Daar een relais circuit inzetten is overbodig.
Ik zet daar sowieso vraagtekens bij want: Bij een defect is het circuit ALTIJD te laat.
En qua DC pulsjes onderdrukken tijdens het inschakelen........zie hier:

http://marantzforum.nl/forum/index.php/topic,9202.0.html



Verder kan een gebruiker te maken krijgen met het spontaan falen fenomeen.
Dat heeft dus niet met het ontwerp an sich te maken. ( gewoon pech hebben)

Warmte ontwikkeling kan ook geen kwaad maar is mede afhankelijk van de lay-out in welke mate het de soldeerverbindingen aan zou kunnen tasten en dus op termijn storingen / defecten kan veroorzaken door gescheurde tin en dus een onderbreking in de schakeling.


Geforceerde koeling met een fan:

Marantz heeft dit in een aantal topmodellen toegepast: 500 / 510 / SM-700/800/1000/2500/2600

Dit zorgt er voor dat de temp ongeacht de output niet of nauwelijks fluctueert.

Vragen/opmerkingen?






Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

SB_Marantz

Citaat van: andriessen op juli 18, 2013, 09:19:16
Ik vroeg me af wat er beter is voor de levensduur van een versterker,

1. De versterker heel de dag aan laten staan.
2. De versterker steeds aan en uit schakelen bij het weggaan en terugkomen.
3. Het maakt niets uit.

Mijn versterker (PM14) is via een dac met mijn computer verbonden welke meestal wel aan staat.

Wanneer je het huis verlaat: uitzetten! ( puur uit veiligheid)
Voor het overige maakt het niets uit.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Paul

Citaat van: renes59 op juli 19, 2013, 11:50:50
De ev van mij heeft ventilatiegaten. Warm wordt het want rond de gaten verkleurd de lak. Om de zoveel tijd een preventieve check, gaat nu denk ik zo ongeveer 12 jaar mee. Uit voorzorg is er een elco 2 jaar geleden vervangen en een keer alle eindbuizen vervangen.


Preventief onderhoud kan nooit geen kwaad, waarom wel je auto en je audio laten spelen tot die de geest geeft ?   :roll:

Mijn buizenset heeft ook pas een servicebeurt en apk gehad en ik citeer van een post van het buurfora,

De buizen ev. had idd. defekten, oa. bij een eindbuis een haperende negatieve roosterbias, en ook een flinke rimpelspanning op de voedingslijn, vanwege enige slechte soldeerverbindingen, wat zich hoorbaar uitte als een flinke "zoemende"brom uit de aangesloten luidsprekers.

De vorige eigenaar had ook de gesloten lusversterking zelf wat verhoogd(naar 30dB i.p.v. standaard 20dB), waardoor de psrr. ook ongunstig uitviel voor luidsprekers met een iets hogere rendement > 86dB, en de thd. vervorming bij 10V ^^ output op 8 ohm passief al 1,6% was !(= ongeveer 1W gemiddelde output).
Bij 2V uit op 8 ohm was deze thd. zelfs 2,4 % !

Nu is die bij 20V ^^output (=ong. 5W gem.) met 10dB meer lokale tegenkoppeling , gedaald naar 0,435%, wat duidelijk zich hoorbaar manifesteert, als "strakker" en " krachtiger"  bij sommige soorten muziek.

Nu zit er ook current sinking in, op de kathode, wat de dc. ruststroom door de eindbuizen ( ook met onderlinge verschillen in Gm)ten alle tijde onder normale vermogenslevering stabiel gelijk houdt, met een belasting op de ugt, ook bij gedaalde voedingsspanning v/d eindbuizen.

AC. gaat via de 1000uF bypass elco en kleine mkm'tje op de kathode v/d eindbuizen.

De vv. had twee verlopen voedingselcootjes, eentje in de gestabiliseerde voedingsdeel voor de inschakelvertraging, de andere in het HT deel v/d buizenvoeding.

Je kan de ellende maar beter voor zijn.  :-D
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site