Welke externe DAC?

Gestart door Sire, mei 28, 2013, 00:32:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sire

Hoi Marantz fans. Ik heb weer eens een vraag.  Ik wil de overstap naar streaming maken met een bluesound Node.  Nu zoek ik daar een externe DAC bij.  De DAC moet minimaal het niveau hebben van een Marantz CD-14 waar ik nu op speel.  In welke prijsklasse moet ik dan denken? De DAC moet wel high res audio ondersteunen.   En hebben jullie al tips voor een specifieke DAC?

Alvast super bedankt voor het meedenken!
Marantz PM14
Marantz CD14
Marantz SR8002
Mede8er Med500X2
B&W Nautilus 804
B&W HTM2
B&W CDM1 SE
Magnat Alpha 30a
W&M ls-01
W&M bc-01
AudioQuest Diamondback
Standaard HDMI kabels
Benq W6000
Humax iHDR-5200C
Panasonic TH-42PA50

AndreC

Citaat van: Sire op mei 28, 2013, 00:32:56
Hoi Marantz fans. Ik heb weer eens een vraag.  Ik wil de overstap naar streaming maken met een bluesound Node.  Nu zoek ik daar een externe DAC bij.  De DAC moet minimaal het niveau hebben van een Marantz CD-14 waar ik nu op speel.  In welke prijsklasse moet ik dan denken? De DAC moet wel high res audio ondersteunen.   En hebben jullie al tips voor een specifieke DAC?

Alvast super bedankt voor het meedenken!

Bleusound ?, weet je dat wel zeker.?

Vraag Joep maar eens naar de bevindingen.

http://marantzforum.nl/forum/index.php/topic,3514.2265.html
(Woonkamer) Marantz SR7008, Dali Zensor 1 en 7, Dali SUB E12-F, Panasonic TX-P50VT50, AppleTV4, Synology DS212+.
(Slaapkamer) Samsung HT-D5200, Panasonic TX-P42ST50, AppleTV4.

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

bramdg

PrimaLuna ProLogue Two
Marantz CD17mkII+ST
Squeezebox Touch
Metrum NOS QUAD DAC
Clearaudio Emotion + Ortofon 2M Black
Pro-Ject Tube Box II

Klipsch RP-280F
Ah! KB10 Bi-Wired
JvG Z/G
Veloce Black Cat

PS Audio Quintet
VDH Mainstream
Siemens Cyl Fuse Cart

i2Paq

Cambridge Audio DacMagic 100
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

darkcoot

*PM11S3
*SA8003
* Metrum Octave MK2 +USB: heel blij mee
* Spendor A9
* VPI Scout 1.1
*Kimber 8PR LS kabel
*Netgear Readynas
*jRiver
*Xbox one

Sire

Dank voor jullie reactie. Over de Cambridge heb ik goede dingen gelezen. Is deze prijsklasse voldoende om de cd-14 te verslaan? Ik heb ook gekeken naar een Antelope Zodiac Silver. Is dat wat? En een Naïm dac? Of een NAD M51?

De Metrum ken ik niet. Welk type moet ik aan denken en wat kunnen jullie erover zeggen?
Marantz PM14
Marantz CD14
Marantz SR8002
Mede8er Med500X2
B&W Nautilus 804
B&W HTM2
B&W CDM1 SE
Magnat Alpha 30a
W&M ls-01
W&M bc-01
AudioQuest Diamondback
Standaard HDMI kabels
Benq W6000
Humax iHDR-5200C
Panasonic TH-42PA50

Actionhost

Citaat van: Sire op mei 28, 2013, 17:00:52Ik heb ook gekeken naar een Antelope Zodiac Silver. Is dat wat?


Krijgt ontzettend goede reviews. Volgens mij 1 van de beste dac's in z'n klasse. Maar is met z'n 1500 euro wel iets anders dan een Cambridge Audio.
PM-15s2 Limited Edition/SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met 2M Blue/Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Modificatie/Synology DS213

Sire

Dat is precies mijn punt.  In welke prijsklasse moet ik het zoeken om een vergelijkbare kwaliteit te hebben als de cd14? Je kunt het zo gek maken als je wilt notworthy
Marantz PM14
Marantz CD14
Marantz SR8002
Mede8er Med500X2
B&W Nautilus 804
B&W HTM2
B&W CDM1 SE
Magnat Alpha 30a
W&M ls-01
W&M bc-01
AudioQuest Diamondback
Standaard HDMI kabels
Benq W6000
Humax iHDR-5200C
Panasonic TH-42PA50

thanatos

#9
Citaat van: Sire op mei 28, 2013, 20:24:16
Dat is precies mijn punt.  In welke prijsklasse moet ik het zoeken om een vergelijkbare kwaliteit te hebben als de cd14? Je kunt het zo gek maken als je wilt notworthy

De meeste losse DAC's halen die kwaliteit wel. Zoveel verschil zit er niet in DAC's. Ik heb een aantal keer mijn Musical Fidelity M1 DAC aan een cd speler geknoopt en hoor bijster weinig verschil.

Persoonlijk zou ik ook wel willen upgraden van een MF M1 DAC naar een Metrum Octave MKII. Maar ik denk niet dat het ook maar iets gaat uitmaken. Daarom kan ik het prijsverschil voor mezelf niet goed praten. Ik gebruik voornamelijk USB voor streaming en kwam van een MF V-DAC II. De overstap naar een M1 vond ik met USB best groot.

Edit : plaatje Metrum Octave MKII


Actionhost

#10
Citaat van: Sire op mei 28, 2013, 20:24:16
Dat is precies mijn punt.  In welke prijsklasse moet ik het zoeken om een vergelijkbare kwaliteit te hebben als de cd14? Je kunt het zo gek maken als je wilt notworthy

Ligt ook aan jouw voorkeur, oren, set, akoestiek etc.

Zo vond ik de DAC van de Music Fidelity M1 en de MF V-DAC II niet zo fijn klinken. Zelfs wat minder dan mijn Sonos. Wel verrassend gezien de prijs van de M1. Mijn SA15s2 LE in DAC Mode vind ik wel weer beter klinken dan de Sonos (minder verrassend).

Andere forumleden vinden de M1 weer beter klinken dan de Sonos en ga zo maar door.

Kies een paar DAC's uit en ga die thuis beluisteren (bij de meeste goede winkels wel te regelen en anders online bestellen en binnen 7 dagen terug sturen als het niet bevalt).



PM-15s2 Limited Edition/SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met 2M Blue/Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Modificatie/Synology DS213

thanatos

Citaat van: Actionhost op mei 28, 2013, 21:07:43
Zo vond ik de DAC van de Music Fidelity M1 en de MF V-DAC II niet zo fijn klinken. Zelfs wat minder dan mijn Sonos. Wel verrassend gezien de prijs van de M1. Mijn SA15s2 LE in DAC Mode vind ik wel weer beter klinken dan de Sonos (minder verrassend).



Ik heb de M1 ook aan mijn Squeezebox Touch gehad. Dit gaf geen verandering in weergave. Digitaal en RCA tegelijk aangesloten en dan switchen.

JohnWx

Als je gaat zoeken bij de "betere audiozaken" wat dat ook mag zijn denk zelf triple M kom je merken tegen ? wel mooi er is erg veel
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

i2Paq

Citaat van: Sire op mei 28, 2013, 17:00:52
Over de Cambridge heb ik goede dingen gelezen.

IK ook, vooral icm. Sonos.

De Metrum is weer een stuk duurder.

De V-DAC II is ook goed, alleen de Cambridge lijkt wel beter.

Voor de V-DAC wordt direct een andere voeding geadviseerd, voor de Cambridge alleen als je dat wil.
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...