De set van ElbertK

Gestart door Elbertk, mei 13, 2013, 16:12:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

retriever

Citaat van: Elbertk op mei 14, 2013, 08:38:55
Bedankt allemaal!

Ik ben huiverig voor het verhuizen maar echt heel erg benieuwd hoe deze set het straks gaat doen op zijn nieuwe plek. Nu klinkt het hol en blikkerig.

Hebben jullie misschien nog tips hoe ik (eenvoudig) mijn set zou kunnen verbeteren of waar ik echt op moet letten?



Je moet horen hoe het klinkt, normaal gesproken komt het de klank niet ten goede om je speakers in hoeken te zetten, de kans is groot dat je te veel en te rommelig laag krijgt, (wegens reflecties tegen de wanden) maar je kan het wel proberen.   Ikzelf heb ook één speaker in een hoek staan, heb hem wel gedraaid, zodat het geluid de kamer instraald en minder reflecteert tegen de wanden en het bevalt prima. welkom op het forum !!  hello

Dit is een snelle opzet van mijn woonkamer. Rechts heb ik een complete muur beschikbaar voor mijn installatie. In de hoeken komen de Beta's en in het midden mijn apparatuur. Slim? (is trouwens een schilderij en geen tv die er boven hangt...)
versterker pm7004 / pm15S2, cd onkyo c-7070,  speakers B&W 683, Boston Acoustics A26, monitor audio BX2, phono Reloop RP 6000 MK 6 B, sub B&W 610 XP.

retriever

Sorry, heb mijn reactie tussen jouw bericht getikt, t was de bedoeling dat het eronder kwam !  redface
versterker pm7004 / pm15S2, cd onkyo c-7070,  speakers B&W 683, Boston Acoustics A26, monitor audio BX2, phono Reloop RP 6000 MK 6 B, sub B&W 610 XP.

Elbertk

Kijk daar kan ik iets mee.

In feite zou ik er dus goed aan doen om hem meer richting het midden te zetten zodat hij niet meer weerkaatst op een dubbele muur maar alleen nog maar aan de achterkant. Wellicht zelfs iets naar voren halen om de afstand tot de achtermuur te vergroten?

Niber

Ja en zeker ook dat laatste: naar voren trekken.
Speakers willen over het algemeen een beetje ruimte om zich heen.

Een en ander is natuurlijk afhankelijk van je eigen smaak en het "afstraalkarakter" (zeg ik dat goed!) van je speaker zelf.
Linn Akurate DSM/3 + Akurate 2200 - Marantz CD5003 - Linn Sondek LP12 - Harbeth M30.2

Elbertk

Ah top, ja dat ze ruimte nodig hebben is wel gebleken op mjn tijdelijke adres. Wat een hel qua weergave. brrrr..  nonono

Dit is de muur waar hij tegenaan komt. Hopen dat de plankjes goed liggen!  :yes:



Ik zoek nog wel een (budget) oplossing om mijn installatie op kwijt te kunnen.

Whisper.nl

Het plaatsen van luidsprekers is veel over geschreven.

Gemiddeld genomen heeft een luidspreker altijd rondom ruimte nodig.
Dus liever niet strak tegen de achter -/ zijwand.

Geef de speaker aan de achterzijde de ruimte. Het valt samen met (en de ruimte die je hebt) en
de soort speaker. Mijn ervaring is dat - mijn speaker  - minimaal 50 cm van de achterwand moet.
Op de zijkanten ben ik kamer-inrichting gebonden - maar ze staan ca 1 meter van de zijwanden.
Breed staan ze 2,70 meter. Mijn luister plek tot de speakers is ook ca 2,70.
Een benadering die ik veel heb gelezen is dat er een soort driehoek ontstaat.
Een aantal onder ons wil iets dichter bij de speakers gaan zitten.

Met deze afstanden kan je gaan spelen. Breed of minder breed.
Iets verder de kamer in of juist strakker op de achterwand. 
Gewoon uitproberen, luisteren en kijken wat jezelf mooi vind.
De speakers indraaien of niet  Gewoon uitproberen. Kijken en luisteren.
Mijn voorkeur is dat de speakers rechtuit staan. Maar dat is bij niet elke speaker hetzelfde.

Als je toch lekker aan het stoeien bent kun je spikes of dempers uitproberen.

Hans heeft er een artikel overgeschreven.
http://thehbproject.com/nl/artikelen/1/Praktische-benadering--luidsprekers-plaatsen

Veel succes en luister plezier gewenst met je set.

Groet Whisper  byebye

ps  TTIWWP


De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

Elbertk

HIJ STAAT!  pompom Foto's komen echt zsm... ik was nog niet voldoende tevreden over mijn opzet en omgeving (lees: verhuisdozen, kratten met cd's etc.) dat ik er nog geen foto van wilde maken.   :no:

Wat een ontzettend verschil met hoe hij aanvankelijk stond. Wel vind ik dat de gezongen stukken vaak wat hol klinken, er zit weinig warmte in. Instrumentale stukken zijn daarentegen echt heerlijk.

Ik heb trouwens altijd mijn PM-80 op source direct staan. Wat betekend dit nou feitelijk? Dat de versterker geen aanpassing maakt aan het signaal dat hij krijgt van de CD-speler?

Ik ga vanavond maar eens kopen en zilver bekabeling omgooien, kijken  of dat iets doet. Of misschien eens proberen om alleen maar zilver of alleen maar koper te gebruiken.




retriever

Citaat van: Elbertk op mei 21, 2013, 09:17:37
HIJ STAAT!  pompom Foto's komen echt zsm... ik was nog niet voldoende tevreden over mijn opzet en omgeving (lees: verhuisdozen, kratten met cd's etc.) dat ik er nog geen foto van wilde maken.   :no:

Wat een ontzettend verschil met hoe hij aanvankelijk stond. Wel vind ik dat de gezongen stukken vaak wat hol klinken, er zit weinig warmte in. Instrumentale stukken zijn daarentegen echt heerlijk.

Ik heb trouwens altijd mijn PM-80 op source direct staan. Wat betekend dit nou feitelijk? Dat de versterker geen aanpassing maakt aan het signaal dat hij krijgt van de CD-speler?

Ik ga vanavond maar eens kopen en zilver bekabeling omgooien, kijken  of dat iets doet. Of misschien eens proberen om alleen maar zilver of alleen maar koper te gebruiken.

Source direct - betekend dat de toonregeling van de voorversterker die in je versterker zit overgeslagen wordt.(Bass, hoge tonen en balans).
versterker pm7004 / pm15S2, cd onkyo c-7070,  speakers B&W 683, Boston Acoustics A26, monitor audio BX2, phono Reloop RP 6000 MK 6 B, sub B&W 610 XP.

Elbertk

En is dat juist iets goeds of zou je het juist uitzetten?

Whisper.nl

Citaat van: Elbertk op mei 22, 2013, 08:33:10
En is dat juist iets goeds of zou je het juist uitzetten?

Hol klinken ??. leg eens een kleed voor je set /speakers.

Persoonlijk zou ik de source direct actief zetten.
Maar daar zijn de meningen verschillend over.

Groet Whisper
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

Elbertk

Source direct klinkt in mijn oren als dat de muziek realistischer wordt weergegeven. Het klinkt zoals het op het cd-tje staat zonder tussenkomst van allerlei filters.

Dus dat holle zou met een kleed verholpen moeten zijn. Hmm... het klinkt eerder als een holle weergave vanuit de speaker zelf, maar ik zal het eens proberen!

Elbertk

FOTO!



:yes:

Dozen staan er even een dagje, normaal meer ruimte. :)

johand

ik snap toch ook niet waarom je je TV daar nu ook niet bovenhangt en de bank (luisterpositie) aan de andere kant van de ruimte hebt staan?
Marantz PM-7004 - Speakers: KEF IQ30 - Squeezebox Touch

Spotify: Mijn favorietenlijstje

100%Marantz

Citaat van: Elbertk op mei 22, 2013, 14:31:00
FOTO!



:yes:

Dozen staan er even een dagje, normaal meer ruimte. :)

Mooi parket  :-D :-D
Leuke versterker de PM80
marantz, what else?

jrm

Citaat van: johand op mei 22, 2013, 15:08:29
ik snap toch ook niet waarom je je TV daar nu ook niet bovenhangt en de bank (luisterpositie) aan de andere kant van de ruimte hebt staan?

+1

Nog steeds staan de luidsprekers te dicht op de achterwand en bij de zijmuur, zie eerdere maten opgegeven door Whisper of kijk in de manual van de luidsprekers mogelijk dat daar wat info over staat.