Nieuwe aanwinst: PM-84

Gestart door mischa, juli 25, 2007, 23:14:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mischa

Hallo heren (en eventuele dames),

Over een paar weken ben ik de eigenaar (ik hoop gelukkig) van een PM-84. Waar moet ik op letten als ik hem ga ophalen buiten krakende potmeters en schakelaars? De verkoper heeft al aangegeven dat de versterker een tik via de speakers geeft als de mute-knop wordt ingedrukt. Probleem??

Groeten,
Mischa
Set: PM80MKII, CD-67MKII modified

HAL9000

ik heb net een topic gestart van de reparatie van de Pm84MKII.
Er zit een STK module in die heet word en eruit knalt na 10 jaar.
tin verbindingen zijn vaak corrosief door de extreme hitte.
als je eindtorren defect raken, heb je een zeer groot probleem aangezien het MOSFet transistoren zijn., en niet meer zo gemaakt worden.

verder is het een goedklinkende versterker. betere kwaliteit dan de Pm80 in ieder geval.
slechter dan de esotec lijn, maar beter dan de pm80 modellen.

midellenmatig.. klank is subliem.!


wat het mute tik betrefd, vuil en eventueel lossere contacten. kan rare geluiden teweeg brengen.
:mrgreen:
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

mischa

#2
De STK's worden wel nog gemaakt? Zijn er voor de eindtorren vervangers in de markt?

Dus als ik het goed begrijp niet eerst luisteren bij thuiskomst, maar eerst op de bank en uit elkaar en doorsolderen?

Heb jij wellicht een schema van de PM-84?

Groeten,
Mischa
Set: PM80MKII, CD-67MKII modified

SB_Marantz

Die STK stuurtrap hoeft niet na stipt 10 jaar stuk te gaan.


Ik zal je wat tips geven om de versterker zonder DMM te kunnen testen.

1)wanneer je de versterker aanzet mag je geen ''plop'' horen over de speakers.
   Dat duidt op een te hoge dc-offset, dit is visueel zichtbaar omdat de woofer(s) dan naar buiten gedrukt worden
   bij pos offset of naar binnen gezogen worden bij neg. offset.
2)Dat potmetertjes wat kraken is makkelijk te verhelpen.
3)Dat er een tik te horen valt wanneer de mute knop ingedrukt wordt heeft hal al beschreven.
4)Soldeer verbindingen moeten altijd bekeken worden ongeacht welke 2e hands versterker je gekocht hebt
5)Een revisie is altijd aan te raden, zeker bij klasse A versterkers
6)Dat de printen wat bruin verkleurd zijn door de warmte is niet erg zolang de soldeer eilanden en banen in takt
   zijn.

   
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

MadVillain

Bedankt! hello

Daar heb ik zelf ook wat aan

mischa

Ik zag in de reparatie/revisietopic van Hal dat er nog wat ruimte onder de print zit waar de koellichamen zitten. Als je hier nu 2 stille ventilatoren onder zou zetten, kun je de temperatuurverhoging in daarmee de veroudering en belasting van de STK's toch een stuk in de hand houden of niet?

Groeten,
Mischa
Set: PM80MKII, CD-67MKII modified

HAL9000

Citaat van: mischa op juli 26, 2007, 08:47:17
De STK's worden wel nog gemaakt? Zijn er voor de eindtorren vervangers in de markt?

Dus als ik het goed begrijp niet eerst luisteren bij thuiskomst, maar eerst op de bank en uit elkaar en doorsolderen?

Heb jij wellicht een schema van de PM-84?

Groeten,
Mischa

ja deze kost 26 euro.
3122mk3

koeling heeft altijd effect!!
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

mischa

Citaat van: HAL9000 op juli 26, 2007, 19:59:47
ja deze kost 26 euro.
3122mk3

Hiermee bedoel je denk ik de STK he? Zitten in deze versterkers ook nog extra eindtorren of zijn dat die stk's? Of zijn de STK's de drivers?

Groeten,
Mischa
Set: PM80MKII, CD-67MKII modified

Paul

Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

mischa

Wel nog een groot verschil tussen 3122mk3 en 3102mk4 ! Ik weet dus niet of Hal die bedoelt.

Maar: is er ook iemand met een schema van de PM-84 ??

Mischa
Set: PM80MKII, CD-67MKII modified

SB_Marantz

Wat wil je met dat schema gaan doen?

Ik geloof niet dat ik het nog heb, zal eens zoeken voor je.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

mischa

Ik wil van zoveel mogelijk apparatuur die ik heb de schema's hebben voor het geval er iets mee mis gaat. Blijft het goed gaan met het ding, is het nog altijd een tic om toch de schema's te hebben. Ik heb eventueel een schema van een CD-67 (een kopie van de mijne) als ruilobject.

Groeten,
Mischa
(die nu gaat slapen)
Set: PM80MKII, CD-67MKII modified

HAL9000

Citaat van: Paul op juli 26, 2007, 23:33:31
Denk dat Hallie deze bedoelt:

http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A//audio-video.marktplaats.nl/versterkers/96466459-stk3102iv-ic-voor-o-a-marantz-pm80-stk-3102-iv-mk4-pm-80.html

wel dat BOUWMODEL!!!
niet dat TYPE!!!

Ik bedoel de 3122MKIII

ik heb geinformeerd. bij mijn leveraciers.  :-)
Ik heb er een kunnen bestellen (als die komt is een ander verhaal)
kost 26,-
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

mischa

#13
Zo, hij is gearriveerd  :wav:

Helaas niet in zo'n uitmuntend mooie staat als ik ze hier wel eens zie staan, maar wel erg lekker klinken. Ik ga hem binnenkort eerst eens even openmaken om hem schoon te maken en de kritieke punten even na te lopen. De versterker werd boven het koelprofiel mooi egaal warm en de potmeters kraken niks. Die mute-toets heb ik nog niet geprobeerd, maar dat komt wel goed.

Bedankt voor jullie hulp in elk geval. Als ik hem schoongemaakt heb, zal ik hier ook wat foto's posten.

Misschien heeft iemand hier nog tips met betrekking tot het bijwerken van beschadigingen aan randen ? Mij gaat het er vooral om dat het weer allemaal zwart wordt, er zijn een paar plekkies waar je op het alu kijkt. De kast gaat nog wel, dat is een kwestie van overspuiten, maar het front, daar gaat het voornamelijk om, om de randjes.

Verder wil ik de net-entree vervangen. Er zit een zeer brakke kabel bij de versterker en ik wil er liever een 3-polige aanzetten, al weet ik niet of ik ongestraft de kast aan aarde mag leggen. Hier zijn namelijk ook de 2 Phono-ingangen geaard. Past zo'n 3-polige euro chassisdeel in de standaard opening die in de kast zit?

Zijn er nog meer mods die ik beter ineens mee kan pakken?

Groeten,
Mischa
Set: PM80MKII, CD-67MKII modified

mischa

Kleine correctie. Toen ik hem zojuist aan het verslepen was zag ik dat het geen normale 84 is, maar een Digital Monitoring. Dit is een serie die niet is geleverd naar de VS, maar een of ander extra circuit heeft waar ik de functie ook niet van ken. Nu vind ik het nog spijtiger dat het front in zo'n slechte staat is. Zijn er mogelijkheden om dit op te knappen?

Er zullen toch vast nog mensen zijn die zo'n ding als sloper hebben?

Groeten,
Mischa
Set: PM80MKII, CD-67MKII modified