Blinde test. Onkyo 508 VS ??

Gestart door WimPeu, april 07, 2013, 15:55:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

joep

#30
Citaat van: WimPeu op april 08, 2013, 15:34:45
Het gaat me ook niet om Onkyo of wel merk dan ook. Gewoon normaal, goed gebouwde receiver (geen Yoko spul) vs stereo amp. Het liefst een goedkope receiver vs een dure stereo amp. Ik verbaas me altijd als ik lees dat mensen van die enorme verschillen ervaren. Zeg niet dat het niet kan maar ik hoor het niet. Met zo'n test kunnen we tegelijk dezelfde ervaring hebben en kan men ook aantonen dat ze de verschillen zo duidelijk horen als ze steeds de goede versterker kiezen. dan ben ik iig overtuigd en weet ik dat het mij ligt.. :-D

Ik bedoel dit echt niet onaardig hoor Wim. Maar met jouw live muziek ervaring en HT gebeuren. Zou het niet eens verstandig zijn om naar de oorarts te gaan om eerst te kijken hoeveel van je gehoorvermogen je nog over hebt?

WimPeu

Volgens mij is er met mijn oren niks mis. Kijk naar bv het HtT forum waar de hifi liefhebber die het ook niet wou geloven gewoon totaal de mist in ging in een vergelijkbare test. Deze persoon claimt tot op de dag van vandaag grote verschillen te horen in stekkers, interlinks, speakerkabels, WCD, USB kabels en ga zo maar door. Maar in een blinde test kon hij niet steevast een eenvoudige  versterker onderscheiden van een dure.  Ik stel me kwetsbaar op door dit vergelijk voor te stellen. Als diegene dat nu ook doen die grote verschillen horen komen we ergens.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

jrm

 stupid

+1 Wim, ik wil daar best aan meewerken  :yes: :yes:

WimPeu

#33
Citaat van: jrm op april 08, 2013, 16:36:54
stupid

+1 Wim, ik wil daar best aan meewerken  :yes: :yes:

Top....nu nog een een paar mensen die grote verschillen horen...
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

Zoldar

Ik zei de gek. Wie maakt een dummy load van 8 ohm voor de graaf zodat hij ook gewoon warm aan kan staan? Anders moet je hem aan en uit zetten en dat is niet goed voor de buizen.

Verder
Met een adsy mic de levels matchen. Rond de 80 db pink noise of 1 khz
Niet met 8 man in een kamer. Max 2.
Dezelfde bron met dezelfde kabels. Voorbeeld: marantz dv 9500 met 2 identieke uitgangen.
Zelfde ls kabels.
Switchen binnen 7 sec.
Fuck die blindoek- scherm voor de amps.
Geen voodoo kasten. Alleen ls draad omsteken of schakelaar.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

Maus

Citaat van: WimPeu op april 08, 2013, 15:34:45
Het gaat me ook niet om Onkyo of wel merk dan ook. Gewoon normaal, goed gebouwde receiver (geen Yoko spul) vs stereo amp. Het liefst een goedkope receiver vs een dure stereo amp. Ik verbaas me altijd als ik lees dat mensen van die enorme verschillen ervaren. Zeg niet dat het niet kan maar ik hoor het niet. Met zo'n test kunnen we tegelijk dezelfde ervaring hebben en kan men ook aantonen dat ze de verschillen zo duidelijk horen als ze steeds de goede versterker kiezen. dan ben ik iig overtuigd en weet ik dat het mij ligt.. :-D

Waarom geen Yoko? Als er geen verschillen zijn in versterkers zijn ze er ook niet tussen een yoko of marantz.

Cornelis1921

Citaat van: Maus op april 08, 2013, 17:22:27
Waarom geen Yoko? Als er geen verschillen zijn in versterkers zijn ze er ook niet tussen een yoko of marantz.
Die zijn er wel, de vraag is alleen of die hoorbaar zijn en zoja of er dan mensen zijn die dat kunnen horen. :yes:
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Marvin

Als die test goed wordt gedaan, dus alle uitgangsspanningen gelijk trekken en de mindere versterker niet over de grens laten draaien, dan heeft het in alle testen steevast geen grove hoorbare verschillen opgeleverd.
In ieder geval zeker niet in de orde van gordijnen die verdwijnen, stereobeeld wat bij de overburen begint, zwart, diepte, enz enz....
Dat dat schakelen wellicht met een 'voodoo-kast' het beste werk is een feit.
Al vind ik de term 'voodoo-kast' de maker er van te kort doen.




-- Verstuurd vanaf mijn superieure IOS-Gadget --

Rob46

Interessant artikel gevonden :yes:

Er kleven bepaalde risico's aan het ontwikkelen van kritische luistervaardigheden. Het eerste en nogal belangrijke risico is het groeiend onvermogen om onderscheid te maken tussen kritisch luisteren en luisteren voor plezier en ontspanning. Als eenmaal de eerste schreden zijn gezet op het pad van kritische evaluatie van geluidskwaliteit, is het maar al te gemakkelijk om te vergeten dat de enige reden om met audio-apparatuur bezig te zijn gelegen is in het feit dat wij muziekliefhebbers zijn. Het is ook verleidelijk om te denken dat wij,  telkens als we nu ergens muziek horen,  een mening dienen te hebben over wat er goed en wat er fout is met het aangeboden geluid. Dit is de meest rechtstreekse weg naar een conditie die humoristisch wordt aangeduid met de omschrijving "Audiophilia Nervosa". Deze toestand kenmerkt zich door voortdurende wisselingen van apparatuur en door het afspelen van slechts één nummer van een CD of LP in plaats van een belangrijk gedeelte van die CD of LP. Verder kenmerkt de conditie zich doordat men kabels gaat wisselen voor het afspelen van bepaalde soorten muziek en doordat men, in algemene zin, meer naar apparatuur luistert dan naar muziek.

Maar high-end audio houdt zich nu juist bezig met het laten verdwijnen van de apparatuur. Tijdens luistersessies die voor uw plezier en ontspanning worden gehouden — en dat zou in de meerderheid van de gevallen zo dienen te zijn — is het uiteraard het beste om het systeem maar helemaal te vergeten. En laat dan ook het kritisch luisteren zelf achterwege, om er alleen maar uw toevlucht toe te nemen wanneer het noodzakelijk is om een waardeoordeel te vellen, of als u zich wilt bekwamen in deze discipline teneinde een beter luisteraar te worden. Trek duidelijk de grens tussen kritisch luisteren en ontspannen luisteren — en weet ook duidelijk wanneer u deze moet overschrijden en wanneer niet.

Er bestaat eveneens het aan het voorgaande verschijnsel gerelateerde risico van dermate hoog gestelde eisen ten aanzien van de geluidskwaliteit, dat u niet meer van muziek kunt genieten tenzij deze "volmaakt" wordt weergegeven — met andere woorden: tot aan het punt waarop u niet meer van muziek kunt genieten; punt.

Oei. Niet de bedoeling.......

Maar er is hoop....... Want hoewel de kwaliteit ervan niet zo geweldig hoog ligt, heb ik bijvoorbeeld erg veel plezier van de geluidsinstallatie in mijn auto — laat uw audiofiel-zijn daarom geen blokkade opwerpen voor uw plezier in muziek, nergens niet en nooit niet. Als u de geluidskwaliteit niet in de hand hebt, stel dan uw verwachtingen lager in en dan krijg je net zo goed kippenvel.


Einde citaat. De inhoud spreekt voor zich!

Zoldar

Ik niet. Kan wel een betere test verzinnen dan de bekende mv laboratorium test.

De graaf heeft geen balans knop. Dus onder gebruiks omstandigheden kan ik ook geen balans regellen. Wat heb ik aan een test waarbij de kanaal verschillen worden rechtgetrokken?

En ik draai in de praktijk wel eens harder dan wat sommigen normaal vinden. Voor mij is het relevant om te weten hoe een systeem dan klinkt. En dus zul je in je test programma ook een keer moeten knallen. Wat heb ik aan een test waarbij het niveau wordt bepaalt door de zwakste amp?

En mischien blijkt dan alsnog dat ik geen zier verschil hoor. Fine. Ik kan het hier thuis doen met een graaf gm50, een onkyo 3008 en een sony 1200 es. En wat hulp.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

Cornelis1921

Citaat van: Rob46 op april 08, 2013, 18:28:32
Interessant artikel gevonden :yes:

Er kleven bepaalde risico's aan het ontwikkelen van kritische luistervaardigheden. Het eerste en nogal belangrijke risico is het groeiend onvermogen om onderscheid te maken tussen kritisch luisteren en luisteren voor plezier en ontspanning. Als eenmaal de eerste schreden zijn gezet op het pad van kritische evaluatie van geluidskwaliteit, is het maar al te gemakkelijk om te vergeten dat de enige reden om met audio-apparatuur bezig te zijn gelegen is in het feit dat wij muziekliefhebbers zijn. Het is ook verleidelijk om te denken dat wij,  telkens als we nu ergens muziek horen,  een mening dienen te hebben over wat er goed en wat er fout is met het aangeboden geluid. Dit is de meest rechtstreekse weg naar een conditie die humoristisch wordt aangeduid met de omschrijving "Audiophilia Nervosa". Deze toestand kenmerkt zich door voortdurende wisselingen van apparatuur en door het afspelen van slechts één nummer van een CD of LP in plaats van een belangrijk gedeelte van die CD of LP. Verder kenmerkt de conditie zich doordat men kabels gaat wisselen voor het afspelen van bepaalde soorten muziek en doordat men, in algemene zin, meer naar apparatuur luistert dan naar muziek.

Maar high-end audio houdt zich nu juist bezig met het laten verdwijnen van de apparatuur. Tijdens luistersessies die voor uw plezier en ontspanning worden gehouden — en dat zou in de meerderheid van de gevallen zo dienen te zijn — is het uiteraard het beste om het systeem maar helemaal te vergeten. En laat dan ook het kritisch luisteren zelf achterwege, om er alleen maar uw toevlucht toe te nemen wanneer het noodzakelijk is om een waardeoordeel te vellen, of als u zich wilt bekwamen in deze discipline teneinde een beter luisteraar te worden. Trek duidelijk de grens tussen kritisch luisteren en ontspannen luisteren — en weet ook duidelijk wanneer u deze moet overschrijden en wanneer niet.

Er bestaat eveneens het aan het voorgaande verschijnsel gerelateerde risico van dermate hoog gestelde eisen ten aanzien van de geluidskwaliteit, dat u niet meer van muziek kunt genieten tenzij deze "volmaakt" wordt weergegeven — met andere woorden: tot aan het punt waarop u niet meer van muziek kunt genieten; punt.

Oei. Niet de bedoeling.......

Maar er is hoop....... Want hoewel de kwaliteit ervan niet zo geweldig hoog ligt, heb ik bijvoorbeeld erg veel plezier van de geluidsinstallatie in mijn auto — laat uw audiofiel-zijn daarom geen blokkade opwerpen voor uw plezier in muziek, nergens niet en nooit niet. Als u de geluidskwaliteit niet in de hand hebt, stel dan uw verwachtingen lager in en dan krijg je net zo goed kippenvel.


Einde citaat. De inhoud spreekt voor zich!
Het bovenstaande, en voorzien van de waarschuwing dat het virus besmettelijk en dodelijk voor de portemonnee kan zijn, zou een aspirant lid van dit forum - en alle andere audiofora - moeten lezen vóórdat hij zich registreert. ;-)
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Marvin

Wat je aan zo'n test hebt?
Een eerlijke uitkomst misschien?
Maar ik weet dat niet iedereen daar op zit te wachten hoor.



-- Verstuurd vanaf mijn superieure IOS-Gadget --

RoGEK

inderdaad, even in de algemene voorwaarden opnemen ;)
- Stereo: PM-11S1, SA-15S1, NA-8005, Pro-Ject Debut Carbon DC, Audio Physic Tempo VI
- HT 7.1.4 : Optoma HD144x, EliteScreens ER110WH, Marantz SR6013, 2x MA500, Panasonic DMP-UB404 , Audio Physic Yara, Celsius center II, XTZ SUB 12.17

Zoldar

Net zoals verbruikstests van autos?  Alleen te reproduceren onder lab omstandigheden. Ja, het kan wel, als ..........

Een test die de praktijk niet benaderd, wat heb je daar aan?

"Ik hoor verschil"

Nee, dat hoor je niet. Want als ik je blindoek, de uitgangsspanning gelijk trek, de kanaal verschillen gelijk trek, het volume afstel zodat de zwakste amp nog goed presteerd, je in een kamer zet met 8 andere mensen. Ja dan klinkt alles hetzelfde!

"Uhu"






Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

Rob46

Citaat van: Cornelis1921 op april 08, 2013, 18:38:58
Het bovenstaande, en voorzien van de waarschuwing dat het virus besmettelijk en dodelijk voor de portemonnee kan zijn, zou een aspirant lid van dit forum - en alle andere audiofora - moeten lezen vóórdat hij zich registreert. ;-)

HB