Nieuwe Marantz NA-11S1

Gestart door jrm, april 03, 2013, 15:08:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Audiotic


Citaat van: Faxe op december 15, 2014, 11:46:59
Ik gebruik alleen mijn Synology Nas of USB stick om muziek af te spelen. Op beide gebruik ik geen driver software. Volgens mij kan/hoeft dat ook niet.
Hmmm, apart. Ik heb een keer iets aprts gezien, namelijk toen mijn Mac de drives had geindexeerd (Spotlight doet dat). Die maakt allemaal "01_abc.flac" ofzo files aan, die direct achter de gewone files "01abc.flac" staan. De speler hikt daar even overheen bij achter elkaar afspelen. Heb je een Mac?
Auralic Aries + Marantz NA-11S1 PCM/DSD streamer - Marantz UD9004 - Primare Pre32 - CI Audio D-200 MkII - Nubert NuVero 60 + R.E.L. R-528SE - Sennheiser HD800 & Schiit Lyr 2 HPA - Siltech & ProLine custom made Silver & Gold. En veel SD en HD muziek

Faxe

Nee geen Mac. Luister nu naar een andere album in 192/24 en dat gaat wel goed  :-P

Audiotic

Ok. Dan licht het aan dat specifieke album!
Auralic Aries + Marantz NA-11S1 PCM/DSD streamer - Marantz UD9004 - Primare Pre32 - CI Audio D-200 MkII - Nubert NuVero 60 + R.E.L. R-528SE - Sennheiser HD800 & Schiit Lyr 2 HPA - Siltech & ProLine custom made Silver & Gold. En veel SD en HD muziek

Faxe

#333
De afgelopen dagen het nodige gedaan om het probleem met 192 kHZ /24 bit flac bestanden. In eerste instantie de Synology NAS van zolder naar de woonkamer verplaatst. Vervolgens de NAS en Marantz via een switch en wat korte netwerk kabeltjes aan elkaar verbonden. Vervolgens transcoderen van FLAC naar WAV op de NAS in de Synology media server aangezet. Resultaat hiervan was het probleem zich al minder vaak voordeed.

Vanavond Minimserver op de NAS geinstalleerd en ook daarop ook transcoderen van FLAC naar WAV aangezet. Heb het idee dat het nu allemaal goed werkt. Als ik verder niks doe op de NAS is de belasting van de CPU en geheugen bijna constant boven de 60%. Als ik wat goed doen op de NAS bij gebruik van de Minimserver hapert de muziek vrijwel iedere keer. Lijkt er per saldo dus op dat mijn NAS niet krachtig genoeg is  violent1

Heb een DS211j die volgens mij nu 3 jaar oud. Tijd voor iets krachtigers dus kennelijk.

Op de NA-11S1 van Bert50 kon het album waar ik problemen mee had probleemloos worden afgespeeld. Zelfde geldt voor de speler van Marantz Europe.

Wel weer het nodige geleerd van media server, transcoderen en meer van dat soort nutteloze kennis  :mrgreen:

Audiotic


Citaat van: Faxe op december 15, 2014, 21:01:32
Nee geen Mac. Luister nu naar een andere album in 192/24 en dat gaat wel goed  :-P
Ik heb je file getest. Mijn MacMini met LMS server komt zelden tot 10% CPU, en alles stroomt probleemloos. Mijn andere MM, met Audirvana, die de files van de eerste MM via het netwerk (GBit), hapert ook nooit. Het is me dunkt een capaciteitsprobleem. Je hebt een krachtiger systeem nodig, meer CPU power en zeker ook meer RAM. Denk ik.
Auralic Aries + Marantz NA-11S1 PCM/DSD streamer - Marantz UD9004 - Primare Pre32 - CI Audio D-200 MkII - Nubert NuVero 60 + R.E.L. R-528SE - Sennheiser HD800 & Schiit Lyr 2 HPA - Siltech & ProLine custom made Silver & Gold. En veel SD en HD muziek

Audiotic

Oh ja, ik heb al mijn files als ALAC opgeslagen, had jouwe omgezet met XLD (Mac). LMS zet deze voor streamen on the fly om in FLAC of WAV. Dus dat komt er nog bij.
Auralic Aries + Marantz NA-11S1 PCM/DSD streamer - Marantz UD9004 - Primare Pre32 - CI Audio D-200 MkII - Nubert NuVero 60 + R.E.L. R-528SE - Sennheiser HD800 & Schiit Lyr 2 HPA - Siltech & ProLine custom made Silver & Gold. En veel SD en HD muziek

Audiotic


Citaat van: Faxe op december 17, 2014, 21:35:35
De afgelopen dagen het nodige gedaan om het probleem met 192 kHZ /24 bit flac bestanden. In eerste instantie de Synology NAS van zolder naar de woonkamer verplaatst. Vervolgens de NAS en Marantz via een switch en wat korte netwerk kabeltjes aan elkaar verbonden. Vervolgens transcoderen van FLAC naar WAV op de NAS in de Synology media server aangezet. Resultaat hiervan was het probleem zich al minder vaak voordeed.

Vanavond Minimserver op de NAS geinstalleerd en ook daarop ook transcoderen van FLAC naar WAV aangezet. Heb het idee dat het nu allemaal goed werkt. Als ik verder niks doe op de NAS is de belasting van de CPU en geheugen bijna constant boven de 60%. Als ik wat goed doen op de NAS bij gebruik van de Minimserver hapert de muziek vrijwel iedere keer. Lijkt er per saldo dus op dat mijn NAS niet krachtig genoeg is  violent1

Heb een DS211j die volgens mij nu 3 jaar oud. Tijd voor iets krachtigers dus kennelijk.

Op de NA-11S1 van Bert50 kon het album waar ik problemen mee had probleemloos worden afgespeeld. Zelfde geldt voor de speler van Marantz Europe.

Wel weer het nodige geleerd van media server, transcoderen en meer van dat soort nutteloze kennis  :mrgreen:
ah zelf al gevonden dus. Ik denk dat de NA11S1 een hele grote buffer heeft en wacht tot-ie alles heeft?
Auralic Aries + Marantz NA-11S1 PCM/DSD streamer - Marantz UD9004 - Primare Pre32 - CI Audio D-200 MkII - Nubert NuVero 60 + R.E.L. R-528SE - Sennheiser HD800 & Schiit Lyr 2 HPA - Siltech & ProLine custom made Silver & Gold. En veel SD en HD muziek

polleke_cgc

#337
Eigenlijk wel vreemd dat het beter gaat als je de files als WAV verstuurt, i.p.v. als flac. Flac's zijn een 40% kleiner, en dus wordt de snelheid van je netwerk belangrijker als je dergelijke grotere WAV's verstuurd.
Mijn NAS is een Synology DS213J : die haalt bij lezen snelheden van een 100MB/s seconden, bij schrijven van een 70 MB/s (en dat blijkt bij testen ook te kloppen). Daarvoor moet je netwerk uiteraard wel een Gb/s versie zijn.

Een 192/24 bit WAV zorgt voor een netwerkbelasting van een kleine 9 Mb/s. Als FLAC wordt dat een 40% kleiner. Zelfs een netwerkaansluiting van 100 Mb/s (waarvan ik vermoed dat dat de versie is waar een NA11S1 van voorzien is) is dus ruimschoots voldoende. Zelfs een DSD 5.6 heeft maar een 11 Mb/s nodig.

Ik zie eigenlijk niet in hoe het kan dat je NA11 problemen zou hebben om die FLAC snel genoeg te decoderen : dat ding is ervoor gemaakt, en kan het zeker aan.

Persoonlijk zou ik nog altijd eens kijken hoe snel je bestanden kan kopiëren van je NAS naar die NA11 met je huidige netwerksituatie (bv. door daar eens een laptop aan te sluiten). Het is evengoed mogelijk dat bv. je switch de vertragende factor is, en die is stukken goedkoper dan een nieuwe NAS te moeten kopen. Een beetje 1 Gb switch met bv. 8 poorten koop je voor pakken minder dan 100€ (mijn 5-poortertje was zelfs maar 39€ en werkt perfect...).

Dat je je files eerst via je NAS moet decoderen vind ik in elk geval niet normaal...
Hoe is je NAS trouwens ingedeeld ? Heb je 2 harddisks in RAID 0 of RAID 1 (dus striping of mirroring). Als je striping gebruikt, kan het bv. zijn dat 1 van je harddisks plaatselijk problemen heeft om bepaalde delen te lezen, waardoor dit trager gaat. Dit zou kunnen verklaren waarom het maar met enkele nummers gebeurt. Maar om zelfs niet meer aan die 9 Mb/s te geraken, moet het toch heel traag gaan...
Nu : een NAS is wel bedoeld om minimum in RAID 1 te gebruiken, zodat je daar geen problemen zou mogen mee hebben.

Faxe

Als ik bij broncontrole kijk op mijn Synology gaat er gemiddeld rond de 1 MB/s over het netwerk. Dat stelt dus niet zo veel voor. Wellicht dat het onderdeel wat zorgt voor de conversie van FLAC naar WAV in de marantz gevoelig is voor een niet constante aanvoer van data. Als je dan zoals ik een niet al te krachtige NAS hebt lukt misschien niet altijd. Door op de NAS al de FLAC te converteren naar WAV sla je dit stuk in de Marantz over. Als ik conversie niet doe heb ik ook dat de pauzes tussen de nummers soms ook langer duren dan feitelijk de bedoeling is. Net alsof het niet gapless is.

Zoldar

Ik heb dezelfde dac en stream met gemak hele blu rays. Ff een andere switch proberen en de na11 en de nas daar aan hangen. Niet aan de router
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

Faxe

De NAS en marantz zijn nu op een losse switch aangesloten. Dit is een relatief goedkope Sitecom Giga Switch. Met dezelfde switch stream ik ook probleemloos films af. Verwacht dan ook niet dat dit het probleem is.


Zoldar

Poeh, je hebt bijna alle trucken uit de doos wel geprobeert. Niet per ongeluk een patch cat 5?
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

polleke_cgc

Als je NAS zegt dat een 192/24 file ongeveer 1 MB/s netwerkbelasting oplevert, dan klopt dat : een byte is nog altijd 8 bit, en dus is 9 Mb/s hetzelfde als 1.1 MB/s (als flac wordt dat dus nog 40 % minder).
Muziek zorgt dus zeker niet voor een hoge netwerkbelasting. Ik vind het dan ook vreemd dat je hier problemen zou mee hebben. Dus ook met een trage NAS mag je geen problemen hebben (en de uwe is normaal meer dan snel genoeg).
Je speler geeft aan hoeveel de buffer gevuld is : als dat altijd op 100% staat, zijn er ook geen buffering-problemen en zou je eigenlijk geen "hickups" mogen hebben. Mijn MC-R603'ke is dus via Wifi aangesloten, en daar is die gebrekkige Wifi-snelheid duidelijk de oorzaak van de "hickups" in het begin van 96/24 Flacs (maar daar zie je dat ook aan die buffer die helemaal nog niet op 100% staat dan). Het vreemde is dat mijn spelertje al probeert af te spelen als die buffer nog niet gevuld is. Nu : dat ding staat in mijn slaapkamer, en ik lig hier dus niet wakker van.

Ook een gewone cat 5 patch kabel is meer dan voldoende voor dergelijk traag netwerkverkeer. Daarmee is een 100Mb netwerk zonder problemen op volle snelheid aan te sluiten. Voor 1Gb heb je minimum cat 5e kabels nodig. Maar het kan uiteraard geen kwaad om eens met een andere kabel uit te testen.

Faxe

Citaat van: Audiotic op december 17, 2014, 22:27:08
Ik heb je file getest. Mijn MacMini met LMS server komt zelden tot 10% CPU, en alles stroomt probleemloos. Mijn andere MM, met Audirvana, die de files van de eerste MM via het netwerk (GBit), hapert ook nooit. Het is me dunkt een capaciteitsprobleem. Je hebt een krachtiger systeem nodig, meer CPU power en zeker ook meer RAM. Denk ik.

Volgens mij gebruik jij de NA-11S1 alleen als DAC en stream je vanaf een Mac, klopt dat? Als ik alleen de DAC gebruik werkt alles bij mij ook probleemloos. Streamer is dan Bluesound Node.

Audiotic

Hee, mijn NA11S1 doet het nog wel masr kan niet meer bediend worden via de remote app! Die vind 'm niet meer.....
Auralic Aries + Marantz NA-11S1 PCM/DSD streamer - Marantz UD9004 - Primare Pre32 - CI Audio D-200 MkII - Nubert NuVero 60 + R.E.L. R-528SE - Sennheiser HD800 & Schiit Lyr 2 HPA - Siltech & ProLine custom made Silver & Gold. En veel SD en HD muziek