Nieuwe Marantz NA-11S1

Gestart door jrm, april 03, 2013, 15:08:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Marvin

Prachtig natuurlijk, maar niets wat m'n PC niet kan.

Audiotic

Citaat van: marvin op mei 11, 2014, 03:54:56
Prachtig natuurlijk, maar niets wat m'n PC niet kan.
Wat niet, DSD?
Auralic Aries + Marantz NA-11S1 PCM/DSD streamer - Marantz UD9004 - Primare Pre32 - CI Audio D-200 MkII - Nubert NuVero 60 + R.E.L. R-528SE - Sennheiser HD800 & Schiit Lyr 2 HPA - Siltech & ProLine custom made Silver & Gold. En veel SD en HD muziek

WimPeu

Citaat van: Audiotic op mei 11, 2014, 09:54:03
Wat niet, DSD?

Heb je veel DSD materiaal? Waar haal je dat vandaan als ik vragen mag?
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

Audiotic

#303
Meeste zijn PS3 rips van SACD's. Het zijn dan iso's.  En dan zijn er een aantal sites waar je ze kan kopen.
Voor meer info zie http://www.ps3sacd.com/dsd_downloads.html

Verder probeer ik met een commerciele rip-service iets op te zetten om al mijn SACD's in 1 keer geript te krijgen. Als dat goed gaat komt dit voor iedereen beschikbaar (niet gratis uiteraard).

Nog meer weten? Stuur een pm :-)
Auralic Aries + Marantz NA-11S1 PCM/DSD streamer - Marantz UD9004 - Primare Pre32 - CI Audio D-200 MkII - Nubert NuVero 60 + R.E.L. R-528SE - Sennheiser HD800 & Schiit Lyr 2 HPA - Siltech & ProLine custom made Silver & Gold. En veel SD en HD muziek

WimPeu

Oke, dus weer diezelfde paar titels.  nopompom  Geen nieuw materiaal maar weer Dire Straits, Pink Floyd  ed. Veel klassiek dus voor die liefhebber misschien wel interessant maar voor mij als pop/Rock fan niet.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

Audiotic

Nou...... Wat dacht je van:
- Alles van de Rolling Stones
- Allman Brothers Band
- America
- The Band
- Alles van Black Sabbath
- Alles van Queen
- Deep Purple
- Doors
- Alles van Frank Sinatra
- Keb' Mo'
- Alles van The Police
- Velvet Underground
- Steppenwolf

enzovoorts!!
Auralic Aries + Marantz NA-11S1 PCM/DSD streamer - Marantz UD9004 - Primare Pre32 - CI Audio D-200 MkII - Nubert NuVero 60 + R.E.L. R-528SE - Sennheiser HD800 & Schiit Lyr 2 HPA - Siltech & ProLine custom made Silver & Gold. En veel SD en HD muziek

211

Omdat de NA11 toch een ander geluidsbeeld geeft via USB dan via Ethernet/NAS/DLNA, vandaag een 256GB USB stick besteld.

Past in ieder geval een fors deel van mijn muziek collectie (FLAC) op één stick...

Heerlijk....
Zolang je maar geniet....

Audiotic

Interessant dat jij een verschil waarneemt tussen USB  en de andere ingangen. Je bent niet de enige. Ik ben er nog niet uit. Gebruik beide voor hetzelfde materiaal.


__________________________________________

AV8801, 2x CI Audio D-200 MKII for stereo, MM8003 for surround, UD9004 BD, NA11S1 streaming DAC (incl. DSD!), 2x Nubert NuVero 4 front, 5x NuVero 5 surround, R.E.L. R-582SE sub, ProLine Silver & Gold XLR & Siltech MXP wiring.
Auralic Aries + Marantz NA-11S1 PCM/DSD streamer - Marantz UD9004 - Primare Pre32 - CI Audio D-200 MkII - Nubert NuVero 60 + R.E.L. R-528SE - Sennheiser HD800 & Schiit Lyr 2 HPA - Siltech & ProLine custom made Silver & Gold. En veel SD en HD muziek

polleke_cgc

Citaat van: 211 op juli 29, 2014, 20:18:07
Omdat de NA11 toch een ander geluidsbeeld geeft via USB dan via Ethernet/NAS/DLNA, vandaag een 256GB USB stick besteld.

Past in ieder geval een fors deel van mijn muziek collectie (FLAC) op één stick...

Heerlijk....

En wat is de verklaring dat die klank anders zou zijn : of die nullen en eentjes nu via de ethernetpoort of USB binnenkomen : dat zou toch geen rol mogen spelen ?

211

#309
Citaat van: polleke_cgc op juli 29, 2014, 21:38:55
En wat is de verklaring dat die klank anders zou zijn : of die nullen en eentjes nu via de ethernetpoort of USB binnenkomen : dat zou toch geen rol mogen spelen ?

Wel degelijk...  Vandaag de dag is de D/A conversie grotendeels softwarematig. Uiteraard is het bronmateriaal gelijk. Maar het pad dat je bewandelt (DNLA Server en speler - versus - NA11 intern) is wel degelijk heel verschillend...

En omdat de route van bron naar uiteindelijk "analoog" signaal op onderdelen anders is, en in de diverse stappen door andere software wordt afgehandeld, is ook kleurverschil mogelijk.

Dat maakt dat de NA11 anders linkt bij het gebruik van andere "routes"..

   
Zolang je maar geniet....

polleke_cgc

#310
Citaat van: 211 op juli 29, 2014, 21:57:09
Wel degelijk...  Vandaag de dag is de D/A conversie grotendeels softwarematig. Uiteraard is het bronmateriaal gelijk. Maar het pad dat je bewandelt (DNLA Server en speler - versus - NA11 intern) is wel degelijk heel verschillend...

En omdat de route van bron naar uiteindelijk "analoog" signaal op onderdelen anders is, en in de diverse stappen door andere software wordt afgehandeld, is ook kleurverschil mogelijk.

Dat maakt dat de NA11 anders linkt bij het gebruik van andere "routes"..



Kan je dat eens uitleggen ? Het klopt dat de voorbehandeling van wat binnenkomt "anders" is : Een DSD wordt op een andere manier behandeld dan een flac of MP3, maar uiteindelijk werkt elke DA omvormer vandaag op dezelfde manier : je krijgt een "bitstroom" waarvan de "densiteit" bepaalt wat de spanning op de analoge uitgang wordt. Dat is de truuck die Marantz onder Delta sigma verstaat, of Philips vroeger onder "bitstream". (We zullen God maar danken dat de tijd van de R2R netwerken al een tijdje achter ons ligt).
Vanaf het ogenblik dat die 1-tjes en nullekes bepaald zijn, is ook die bitstroom 100% bepaald (afhankelijk van het algoritme van de DAC).

Dat de ene DAC het wel beter doet dan de andere heeft met andere zaken te maken : houdt dat ding de timing (jitter) onder controle, is de analoge eindtrap een beetje deftig, doet de laagdoorlaatfilter wat hij moet doen, worden andere bijkomende filters gebruikt...
Maar via ethernet of usb komen dezelfde eentjes en nullen binnen, en behalve fouten in de verwerking en DAC, betekent dat dat die "bitstroom" ook dezelfde is.
Dat betekent niet dat de ene DAC het niet beter kan doen dan de andere natuurlijk. Maar als de dac hetzelfde blijft, dan is de manier van "toevoer" mijns inziens helemaal ondergeschikt.
Als je bv. een flac via USB binnenhaalt of via ethernet dan is enkel die "toevoer" verschillend. Het uitpakken van die flac gebeurt al op dezelfde manier en de verdere doorvoer naar de DAC is ook 100% gelijk. Waar die klankverschillen daar dan kunnen voorkomen is me niet direct duidelijk...

211

Citaat van: polleke_cgc op juli 29, 2014, 22:21:59
maar uiteindelijk werkt elke DA omvormer vandaag op dezelfde manier : je krijgt een "bitstroom" waarvan de "densiteit" bepaalt wat de spanning op de analoge uitgang wordt. S

Oeps, niets is minder waar... De huidige generatie DA converters zijn eigenlijk DSP processoren waarbij de DA conversie grotendeels in het software domein ligt en nog maar marginaal in het analoge/electrische  domein.

Afhankelijk van de software kan dezelfde hardware dan ook totaal anders klinken... In tegenstelling wat vaak verondersteld wordt is DA conversie een set van algoritmes, keuzes, compromissen en voorkeuren waarbij de uitkomst kan verschillen bij gelijk bronmateriaal...

Dat geldt soms/deels ook voor de DNLA server en de DNLA client

Zowel het pad als ook de uiteindelijke conversie is zeker geen vast 1:1 gegeven zoals jij voorstelt...
Sorry....



Zolang je maar geniet....

211

Citaat van: polleke_cgc op juli 29, 2014, 22:21:59
Het klopt dat de voorbehandeling van wat binnenkomt "anders" is : Een DSD wordt op een andere manier behandeld dan een flac of MP3...

Sorry, maar dat heeft niets met elkaar te maken ... DSD is een AD-DA conversie techniek en FLAC is een compressie techniek. Ik kan rustig een DSD bestand in flac formaat hebben...
Zolang je maar geniet....

polleke_cgc

#313
Citaat van: 211 op juli 29, 2014, 22:50:06
Oeps, niets is minder waar... De huidige generatie DA converters zijn eigenlijk DSP processoren waarbij de DA conversie grotendeels in het software domein ligt en nog maar marginaal in het analoge/electrische  domein.

Afhankelijk van de software kan dezelfde hardware dan ook totaal anders klinken... In tegenstelling wat vaak verondersteld wordt is DA conversie een set van algoritmes, keuzes, compromissen en voorkeuren waarbij de uitkomst kan verschillen bij gelijk bronmateriaal...

Dat geldt soms/deels ook voor de DNLA server en de DNLA client

Zowel het pad als ook de uiteindelijke conversie is zeker geen vast 1:1 gegeven zoals jij voorstelt...
Sorry....

Mooi, maar je ontwijkt mijn vraag. Je stuurt een flac via USB en diezelfde flac via ethernet. Wat wijzigt er behalve de manier van toevoer : niets. De conversie van flac naar zijn gedecomprimeerde versie en van die versie naar die bitstroom en uiteindelijk analoog signaal is in dat geval identiek. De volledige signaalstroom is gelijk, behalve het prille begin.
Waarom zou die klank dan verschillen ?

Of om de vraag anders te stellen : als je met hetzelfde fileformaat afkomt : waarom zou Marantz die afhandeling dan anders programmeren als het zaakje via USB is binnengekomen of via ethernet ? Dat heeft toch geen enkel nut ?

polleke_cgc

#314
Citaat van: 211 op juli 29, 2014, 23:26:28
Sorry, maar dat heeft niets met elkaar te maken ... DSD is een AD-DA conversie techniek en FLAC is een compressie techniek. Ik kan rustig een DSD bestand in flac formaat hebben...

Euch : Voor zover ik weet is DSD evengoed een fileformaat (direct stream digital). De conversietechniek is dacht ik PDM (pulse density modulation, zoals bij SACD's), in tegenstelling tot PCM (voor pulse code modulation, zoals bij de klassieke CD).
Flac is inderdaad een compressietechniek, en dus zal die voorbehandeling anders zijn : die DSD hoeft niet gedecomprimeerd te worden, die flac dus wel... Het resultaat van een flac is meestal een PCM'er, dus dat zal dus nog moeten omgezet worden in onze "pulsentrein". Voor een DSD hoeft zelfs dat eigenlijk niet meer, want dat is al een "pulsentrein".
Lijkt me toch dat de behandeling van een DSD en een klassieke flac (een PCM zijnde) toch wel anders zal zijn.
Je hebt natuurlijk gelijk dat je die DSD ook kan comprimeren...

Maar als we het nu eens makkelijk houden : en een DSD als PDM beschouwen en een flac als PCM : 't is al moeilijk genoeg zo ;).