Eigenlijk wel vreemd dat het beter gaat als je de files als WAV verstuurt, i.p.v. als flac. Flac's zijn een 40% kleiner, en dus wordt de snelheid van je netwerk belangrijker als je dergelijke grotere WAV's verstuurd.
Mijn NAS is een Synology DS213J : die haalt bij lezen snelheden van een 100MB/s seconden, bij schrijven van een 70 MB/s (en dat blijkt bij testen ook te kloppen). Daarvoor moet je netwerk uiteraard wel een Gb/s versie zijn.
Een 192/24 bit WAV zorgt voor een netwerkbelasting van een kleine 9 Mb/s. Als FLAC wordt dat een 40% kleiner. Zelfs een netwerkaansluiting van 100 Mb/s (waarvan ik vermoed dat dat de versie is waar een NA11S1 van voorzien is) is dus ruimschoots voldoende. Zelfs een DSD 5.6 heeft maar een 11 Mb/s nodig.
Ik zie eigenlijk niet in hoe het kan dat je NA11 problemen zou hebben om die FLAC snel genoeg te decoderen : dat ding is ervoor gemaakt, en kan het zeker aan.
Persoonlijk zou ik nog altijd eens kijken hoe snel je bestanden kan kopiëren van je NAS naar die NA11 met je huidige netwerksituatie (bv. door daar eens een laptop aan te sluiten). Het is evengoed mogelijk dat bv. je switch de vertragende factor is, en die is stukken goedkoper dan een nieuwe NAS te moeten kopen. Een beetje 1 Gb switch met bv. 8 poorten koop je voor pakken minder dan 100€ (mijn 5-poortertje was zelfs maar 39€ en werkt perfect...).
Dat je je files eerst via je NAS moet decoderen vind ik in elk geval niet normaal...
Hoe is je NAS trouwens ingedeeld ? Heb je 2 harddisks in RAID 0 of RAID 1 (dus striping of mirroring). Als je striping gebruikt, kan het bv. zijn dat 1 van je harddisks plaatselijk problemen heeft om bepaalde delen te lezen, waardoor dit trager gaat. Dit zou kunnen verklaren waarom het maar met enkele nummers gebeurt. Maar om zelfs niet meer aan die 9 Mb/s te geraken, moet het toch heel traag gaan...
Nu : een NAS is wel bedoeld om minimum in RAID 1 te gebruiken, zodat je daar geen problemen zou mogen mee hebben.