uit leg over het ver mogen van versterker en luidspuiker

Gestart door noki, maart 07, 2013, 19:05:10

Vorige topic - Volgende topic

noki

ik en een vriend van mijn hebben bijde een marants SR 5007.

nu twee vragen
1. hij heeft een luidspieker set van klipch quintett 3 er bij gekocht.
hij krijgt hem niet in gesteld zo als wij het hebben gehoord in de winkel.
nu wil hij er boeken plank spiekers er bij hebben en zie aan 100 watt te denken.
is dat mogelijk om in 5.1 aan tesluiten in combienatie met de klipch quintett 3  achter en center spieker.

2. hoe zit het met de watt's de versetker leverd 100 watt per kanaal.
is het mogelijk om er b.v. 130 watt er op aan tesluiten zonder dat er iets kapot gaat?

vraag 2 anders gesteld is het beter om: minder watt dan de verstreker leverd er op aan te sluiten. 
                                                                gelijk watt dan de verstreker leverd er op aan te sluiten.
                                                                meer watt dan de verstreker leverd er op aan te sluiten.
en hoe zit dit in kombienatie met de ohm ??

Marvin

Je kan er alle gangbare consumenten luidsprekers op aan sluiten en totaal niet kijken naar hoeveel watt je luidspreker kan hebben.
Hou je het bij een 8-ohm luidspreker zal je vaak wel veilig zitten.

Dat het niet klinkt zoals in de winkel komt door de ruimte waar het spul staat, elke ruimte klinkt anders.

renes59

Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

SmauG

Mannen... :no:
Er zijn mensen die daar niets aan kunnen doen.

Wat betreft de vragen en het antwoord dat marvin geeft is geheel correct.
Zoek een set luidsprekers uit die je mooi vind klinken en laat je bij een winkel goed informeren. 5 luidsprekers van 8ohm aan het receiver zullen een iets makkelijkere belasting vormen voor de gedeelde voeding van het apparaat. Dit betekend echter niet dat een 4 ohm set niet lekker klinkt.

Maurice

Even een klein beetje respect voor degenen die niet de Nederlandse taal hebben gestudeerd! Ik krijg thuis ook al genoeg commentaar op mijn schrijven (vrouw is juf), dus nu weer gauw on-topic!
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Maurice

Qua vermogen zou ik me niet druk maken, wel om de klank. Mijn advies zou zijn om van hetzelfde merk, en bij voorkeur zelfs uit dezelfde serie. Zou houd je een homogene klankbeeld (de luidspreker bepaalt voor een zeer groot gedeelte hoe het klinkt).
Lees ook eens verder op dit forum hoe je de receiver het beste kunt inregelen, de speakers het beste kunt opstellen, etc.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

xander32

Nou zeg wat een reuring opeens ... Ik heb geen moment stil gestaan bij het feit dat de ts mogelijk dyslectisch zou kunnen zijn (en dat is tot op heden ook nog geheel onduidelijk) maar ik zag een petje voor mij van een jaartje of 16 (ben een beeld- denker) ... Maar dat is ook weer hokjes denken, discriminatie / respectloos  HLP .

Maar goed; vermogen kan wel degelijk verschil maken is mijn persoonlijke ervaring. Met vermogen doel ik dan op; het vermogen om een speaker goed onder controle te houden en dat is niet per definitie in een wattage uit te drukken. Daarnaast heb ik ervaren dat versterkers ook het geluid kunnen kleuren.

Dat alles vraagt dus om zelf te gaan luisteren, bij voorkeur op eigen speakers.

KayaRahnee

Eerlijk gezegd ben ik een beetje aangedaan van de commentaar op bepaalde dingen die hier zomaar worden geuit, sorry moest het even kwijt.
Amps: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Marvin

Open er maar een apart topic voor, die rode letters staan er niet voor niks. 

--Verstuurd zonder netwerk--

noki

oke mensen bedankt voor deze tips en uit leg.
ik hoop hier niet meer tehoeven komen want als het zo moet wil ik het wel eens in de praktijk kijken of jullie zo goed zijn als ik.

bedankt voor de mensen die door de foutenr heen wilde lezen.

Paul

Citaat van: noki op maart 09, 2013, 11:56:19
oke mensen bedankt voor deze tips en uit leg.
ik hoop hier niet meer tehoeven komen want als het zo moet wil ik het wel eens in de praktijk kijken of jullie zo goed zijn als ik.

bedankt voor de mensen die door de foutenr heen wilde lezen.
Trek het je niet aan, lekker poep aan hebben en hier je ding komen doen.  :wink:
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

Marvin

Ah joh, adem in en adem uit.
Ik heb je toch per direct een duidelijk antwoord gegeven, de commotie er om heen moet je inderdaad poep aan hebben.....

noki

oke ik heb het poep aan die mensen.
bedankt voor jullie steun.

nog een vraag waar ik nu tegen aan loop
verschillende merken en type van het zelfde merk spieker met elkaar kombieneren is dat ,mogelijk of zeggen jullie kwa klank niet doen???
ik wil wel ales op 8 ohm hebben.

zit nu in twee tijd met elac en jamo
deze twee staan nu op  mijn lijstje.
ga binnen kort een naar foral luisteren 

SB_Marantz

Je kunt zoveel combinaties maken als je maar wil.
Maak je niet druk over die Ohm verhaaltjes.

Het enige wat telt is hoe de speakertjes het in jou ruimte doen.

Veel luister plezier.
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Marvin

Wanneer je verschillende merken gaat combineren zou je met surround weleens wat klank verschillen kunnen waarnemen.
Dus bijvoorbeeld een trein die van voor naar achteren rijdt kan zo in klank niet helemaal kloppen.
Evenals bijvoorbeeld een pistoolschot waarvan de kogel door de kamer vliegt.
Het geluid 'vloeit' dan niet geheel homogeen door de kamer heen.
In hoeverre je daar last van hebt en of je dat überhaupt hoort is natuurlijk afhankelijk van je eigen eisen.

Je zal echt de eerste niet zijn die verschillende luidsprekers in een surroundset gebruikt.