reparatie PM84MKII

Gestart door HAL9000, juli 25, 2007, 18:10:27

Vorige topic - Volgende topic

SB_Marantz

Heb je dat kreng nu nog niet klaar?  frusty
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

HAL9000

Ik wacht op dat onderdeel.
Mijn levercier z?n leverancier  :-P had het onderdeel niet meer liggen.

dus ik moet wachten.

andere apparaten hebben nu wat voorrang daardoor.
Ik ben verder al klaar met de PM84.

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

SB_Marantz

Citaat van: HAL9000 op augustus 05, 2007, 14:30:43
Ik wacht op dat onderdeel.
Mijn levercier z?n leverancier  :-P had het onderdeel niet meer liggen.

dus ik moet wachten.

andere apparaten hebben nu wat voorrang daardoor.
Ik ben verder al klaar met de PM84.

Kwamen die andere van rechts?  :lol:
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

HAL9000

mischa

Citaat van: HAL9000 op augustus 06, 2007, 11:44:24
:-D :-D
grap jurk

Tijd voor een serieuze vraag:

Heeft het zin opm bepaalde condensatoren of elco's te wantrouwen of preventief te vervangen? Ik hoorde bij afhalen niets vreemds en hij werd mooi egaal warm over het hele koelprofiel. Ik wil deze versterker nog jaren gaan gebruiken, dus ik breng hem nu het liefste naar een goede staat, zodat hij straks niet mijn speakers vergalt als die klaar zijn en er een "foutje" optreedt doordat er wat componenten verouderd zijn.

Groeten,
Mischa
Set: PM80MKII, CD-67MKII modified

HAL9000

Elko's van de 84 zijn nog niet zo oud maar, aan de voorkant zit ene gedeelte van de voeding met twee spannings regelaars die fiks heet worden. Daar precies tegen over zitten twee elko's.
die zijn wel toe aan vervanging

:wink:

let meer op Tin contact verbindingen.

Ik heb die STK blok 3 weken geleden besteld. nog niet binnen
morgen even proberen.

D.A.R.R.Y.L.

Als ie toch open is; alle elco's vervangen. Kost weinig, maar is gewoon erg aan te raden.

mischa

Logisch.

Is er een componentenlijst waarmee ik naar de electronicaboer zou kunnen gaan? Wellicht componenten die ik beter in een andere waarde kan kiezen dan nu op de print zit?

Groeten,
Mischa

SB_Marantz

Er zal best een part-list zijn maar dan moet je wel het service manual hebben.

Kijk gewoon wat er aan elco's inzit en koop die eventueel met een iets grotere toelaatbare spanning.
capaciteit hetzelfde houden.

Als je dan alle elco's vervangen hebt loop je de rest van de soldeerverbindingen na en meet je tot slot de DC aan de sp. terminals.

Van de Quarter A instelling zou ik mooi afblijven!
Bij de PM-94 is dat al een pita en daar heb je echt wel het service manual voor nodig.

Tot slot even op vol vermogen testen op je dummy-load en het signaal op de scope bekijken.

Klaar voor gebruik.  :-D

Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

mischa

Citaat van: S.B.Marantz op augustus 13, 2007, 20:00:16
Kijk gewoon wat er aan elco's inzit en koop die eventueel met een iets grotere toelaatbare spanning.
capaciteit hetzelfde houden.

Nog bepaalde merken en/of types aan te bevelen?

Citaat van: S.B.Marantz op augustus 13, 2007, 20:00:16
Tot slot even op vol vermogen testen op je dummy-load en het signaal op de scope bekijken.

Helaas geen dummies aanwezig. Een generator heb ik ook niet, een scoop is inmiddels wel aanwezig. Ik zoek nog een generator (toon of functie, hoe je hem noemen wil).

SB_Marantz

Panasonic FC, te bestellen bij farnel.

CD-met testtonen erop werkt prima.

Dummy-load kun je makkelijk zelf maken.
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

mischa

Citaat van: S.B.Marantz op augustus 13, 2007, 22:50:17
CD-met testtonen erop werkt prima.

Goeie tip. Mij valt net in dat ik ook nog een software-funktie-generator heb voor PC. Hoe nauwkeurig zijn die dingen? Moet ik in zo?n situatie nog rekening houden met bepaalde massa-punten of zo om te voorkomen dat de geluidskaart in rook opgaat? Een cd met testtonen moet ik ook nog ergens hebben liggen.

De shunt? gewoon een paar hoog vermogen weerstanden aan elkaar knopen op 8ohm?

HAL9000

Citaat van: mischa op augustus 13, 2007, 23:14:40
Goeie tip. Mij valt net in dat ik ook nog een software-funktie-generator heb voor PC. Hoe nauwkeurig zijn die dingen? Moet ik in zo?n situatie nog rekening houden met bepaalde massa-punten of zo om te voorkomen dat de geluidskaart in rook opgaat? Een cd met testtonen moet ik ook nog ergens hebben liggen.

De shunt? gewoon een paar hoog vermogen weerstanden aan elkaar knopen op 8ohm?

http://images.google.nl/imgres?imgurl=http://terrydownsmusic.com/technotes/dummyload/dummy_load_schem.gif&imgrefurl=http://terrydownsmusic.com/technotes/dummyload/dummy_load.htm&h=362&w=610&sz=13&hl=nl&start=19&tbnid=Yv8sqWL8KGUHzM:&tbnh=81&tbnw=136&prev=/images%3Fq%3Ddummyload%2B(amplifier%2B)%26gbv%3D2%26svnum%3D10%26hl%3Dnl%26newwindow%3D1%26safe%3Doff%26sa%3DG

Deze meneer legt het je wel uit..
:-D

mischa

Wie kan er vertellen waar je printen het besten mee kan schoonmaken?

Heb de mijne zojuist open geschroefd en er zit een partij spinnewebben in  :? :?  Er heeft zich in de loop der jaren veel stof verzameld in het beestje en het liefste wil ik dat er allemaal uit hebben.

Op de print met de 4 elco's die zwevend tussen het achterpaneel en de voorversterker in hangt lijkt iets van vocht te zitten. Is dit kit waarmee de elco's vast zitten of mag ik er vanuit gaan dat het vocht uit de elco's is. Het lijkt transparant te zijn.

Heeft het zin om de grote elco's te vervangen? Ik denk dat ik toch maar preventief een rondje elco's doe. Moet ik hierbij alle elco's vervangen? Vooral op de pcb die tegen het voorpaneel aan zit zijn ze bijna niet te tellen.

O ja, nog wat. Waar kan ik het beste beginnen met de disassemble? Ik zie dat er bijna overal wire-wrap is toegepast :| :|

Groeten,
Mischa