Citaat van: John Wx op februari 09, 2013, 11:19:04
Dat komt in principe op het zelfde neer als jij wel verschil hoort maar niet weet waarom
Ik denk zelf dat er meer bij komt kijken dan alleen luisteren, hoe ziet het ding eruit het enthousiasme wat je hebt gekocht de meningen van andere etc.etc. en dat is prima
Alleen waarom worden er dan bij abx testen alleen maar scores behaald van hooguit 15% ? dat vraag ik me dan ook weer af
Het is is niet om gelijk of geen gelijk te halen maar ik vind het zeer interessant hoe dat komt dat mensen thuis het van de daken schreeuwen (en terecht zou ik ook zijn van mooie spullen) maar als we een andere kabel plaatsen of een andere versterker zonder dat men het ziet ze niks anders waarnemen.....
Daar heb je zeker een punt. Overigens vind ik ABX testen niet altijd rechtdoen aan een product. Een versterker kun je kopen/waarderen om verschillende redenen. Voorkeur (niet altijd rationeel) voor merk, gebruikte techniek (Type versterking, buizen -penthode-triode), bouw, filosofie maker (merk imago), behuizing en klank is daar ook onderdeel van. Dit alles bij elkaar is het product en zorgt voor een bepaalde beleving bij de potentiële klant.
Wellicht kun je een ABX test gebruiken om de losse elementen van een product te bekijken en onderling te vergelijken maar dan moet je daarna nog heel zorgvuldig zijn met de resultaten omdat dit bij een ABX test beïnvloed wordt de kwaliteit/samenstelling van het testpanel. Als het testpanel representatief is voor een bepaalde groep mensen dan kun je na afloop daarover wat zeggen en niet een dergelijke uitslag gebruiken in zijn algemeen.
Als ik mijn chips laat testen door mensen die nooit chips eten en ik vergelijk dat met vier andere merken chips dan zegt dat wat over hoe mijn chips ervaren wordt door mensen die nooit chips eten....
Of als ik een panel samenstel die slechts een klein beetje chips eten maar dat eigenlijk doen vanwege de wijn... Punt wat ik wil maken is dat je bij ABX testresultaten zorgvuldig moet zijn.