eindversterker ??

Gestart door retriever, februari 06, 2013, 16:07:19

Vorige topic - Volgende topic

Slashhead

Ik heb zelf al een aantal versterkers gehad en hoor wel degelijk verschil. Als versterken alleen maar versterken is en de boel is niet stuk.... dan had ik waarschijnlijk alleen maar een receiver gehad. Maar vreemd genoeg heb ik dat niet. Technisch is er van alles te zeggen over de manier waarop versterkt wordt; componenten, voeding, klasse a-ab-d, buizen, etc..
Ik ga hier ook niet vragen om technisch aan te tonen dat deze keuzes geen enkele invloed hebben. Waar ik me op dit forum erg aan stoor is dat deze personen altijd direct op een topic springen en - hun waarheid- een ander met dergelijke argumenten menen te moeten opleggen.

JohnWx

Citaat van: Slashhead op februari 09, 2013, 11:02:23
Ik heb zelf al een aantal versterkers gehad en hoor wel degelijk verschil. Als versterken alleen maar versterken is en de boel is niet stuk.... dan had ik waarschijnlijk alleen maar een receiver gehad. Maar vreemd genoeg heb ik dat niet. Technisch is er van alles te zeggen over de manier waarop versterkt wordt; componenten, voeding, klasse a-ab-d, buizen, etc..
Ik ga hier ook niet vragen om technisch aan te tonen dat deze keuzes geen enkele invloed hebben. Waar ik me op dit forum erg aan stoor is dat deze personen altijd direct op een topic springen en - hun waarheid- een ander met dergelijke argumenten menen te moeten opleggen.

Dat komt in principe op het zelfde neer als jij wel verschil hoort maar niet weet waarom

Ik denk zelf dat er meer bij komt kijken dan alleen luisteren, hoe ziet het ding eruit het enthousiasme wat je hebt gekocht de meningen van andere etc.etc. en dat is prima

Alleen waarom worden er dan bij abx testen alleen maar scores behaald van hooguit 15% ? dat vraag ik me dan ook weer af

Het is is niet om gelijk of geen gelijk te halen maar ik vind het zeer interessant hoe dat komt dat mensen thuis het van de daken schreeuwen (en terecht zou ik ook zijn van mooie spullen) maar als we een andere kabel plaatsen of een andere versterker zonder dat men het ziet ze niks anders waarnemen.....
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SONY ES Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

JohnWx

Citaat van: Slashhead op februari 09, 2013, 11:02:23

eigenlijk zou het je helemaal niet moeten storen als jij wel overtuigd bent  :-)
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Slashhead

Citaat van: John Wx op februari 09, 2013, 11:19:04
Dat komt in principe op het zelfde neer als jij wel verschil hoort maar niet weet waarom

Ik denk zelf dat er meer bij komt kijken dan alleen luisteren, hoe ziet het ding eruit het enthousiasme wat je hebt gekocht de meningen van andere etc.etc. en dat is prima

Alleen waarom worden er dan bij abx testen alleen maar scores behaald van hooguit 15% ? dat vraag ik me dan ook weer af

Het is is niet om gelijk of geen gelijk te halen maar ik vind het zeer interessant hoe dat komt dat mensen thuis het van de daken schreeuwen (en terecht zou ik ook zijn van mooie spullen) maar als we een andere kabel plaatsen of een andere versterker zonder dat men het ziet ze niks anders waarnemen.....

Daar heb je zeker een punt. Overigens vind ik ABX testen niet altijd rechtdoen aan een product. Een versterker kun je kopen/waarderen om verschillende redenen. Voorkeur (niet altijd rationeel) voor merk, gebruikte techniek (Type versterking, buizen -penthode-triode), bouw, filosofie maker (merk imago), behuizing en klank is daar ook onderdeel van. Dit alles bij elkaar is het product en zorgt voor een bepaalde beleving bij de potentiële klant.
Wellicht kun je een ABX test gebruiken om de losse elementen van een product te bekijken en onderling te vergelijken maar dan moet je daarna nog heel zorgvuldig zijn met de resultaten omdat dit bij een ABX test beïnvloed wordt de kwaliteit/samenstelling van het testpanel. Als het testpanel representatief is voor een bepaalde groep mensen dan kun je na afloop daarover wat zeggen en niet een dergelijke uitslag gebruiken in zijn algemeen.

Als ik mijn chips laat testen door mensen die nooit chips eten en ik vergelijk dat met vier andere merken chips dan zegt dat wat over hoe mijn chips ervaren wordt door mensen die nooit chips eten....
Of als ik een panel samenstel die slechts een klein beetje chips eten maar dat eigenlijk doen vanwege de wijn...  Punt wat ik wil maken is dat je bij ABX testresultaten zorgvuldig moet zijn.

JohnWx

Citaat van: Slashhead op februari 09, 2013, 11:41:36
Daar heb je zeker een punt. Overigens vind ik ABX testen niet altijd rechtdoen aan een product. Een versterker kun je kopen/waarderen om verschillende redenen. Voorkeur (niet altijd rationeel) voor merk, gebruikte techniek (Type versterking, buizen -penthode-triode), bouw, filosofie maker (merk imago), behuizing en klank is daar ook onderdeel van. Dit alles bij elkaar is het product en zorgt voor een bepaalde beleving bij de potentiële klant.
Wellicht kun je een ABX test gebruiken om de losse elementen van een product te bekijken en onderling te vergelijken maar dan moet je daarna nog heel zorgvuldig zijn met de resultaten omdat dit bij een ABX test beïnvloed wordt de kwaliteit/samenstelling van het testpanel. Als het testpanel representatief is voor een bepaalde groep mensen dan kun je na afloop daarover wat zeggen en niet een dergelijke uitslag gebruiken in zijn algemeen.

Als ik mijn chips laat testen door mensen die nooit chips eten en ik vergelijk dat met vier andere merken chips dan zegt dat wat over hoe mijn chips ervaren wordt door mensen die nooit chips eten....
Of als ik een panel samenstel die slechts een klein beetje chips eten maar dat eigenlijk doen vanwege de wijn...  Punt wat ik wil maken is dat je bij ABX testresultaten zorgvuldig moet zijn.

We hebben het niet over chips maar over mensen die zeggen duidelijk verschil te horen in versterkers en mensen die sets hebben staan waarvan ik een nieuwe auto koop.

Er zijn al diverse ABXen gedaan op 2 fora met de meest betrouwbare opstelling dus met level matching etc. met een ingenieur erbij die zijn sporen heeft verdiend bij het merk HAWK audio en ook de mensen die overtuigd waren dat ze verschil zouden waarnemen konden dat niet.

Vergeet ook niet dat een opbouw van een line up van een merk slim in elkaar zit van instap (veel plastiek) paar opties tot apparaten van 20 kg met veel vermogen en bruikbare optie's (mooie phono etc. verguld wbt)

Men zet ook een bepaald produkt in de markt die bij een bepaalde doelgroep past/hoort qua prijs

Als er verschil te horen is denk ik wel dat de mensen die allerlei gordijnen horen verdwijnen meer ruimte om instrumenten breder meer "zwart" (die is de laatste tijd HOT wat het betekend ?) niet geheel objectief hun ervaring ventileren maar die word gevoed wat jij in het begin ook al zei door merk techniek filosofie imago dat zorgt ook voor een prettige beleving

SB_Marantz

Citaat van: Slashhead op februari 09, 2013, 11:41:36

ABX acht ik niet nodig.
Gewoon A-B-en maar wel binnen 1 dB gekalibreerd is perfect.

Dat jij je stoort aan bepaalde uitspraken en dan met chips aan komt begrijp ik niet....

Nu kom je zelf aan met totaal irrelevante zaken.........

Mijn motto is altijd: Niet te moeilijk denken....... 8-)
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

SB_Marantz

Waar ik persoonlijk nooit iets over zal zeggen zijn speakers.
Of het moet de bezoeker gevraagd worden wat er van gevonden wordt.

Als een bepaald persoon die in zijn ruimte mooi vindt is het voor hem / haar goed.
Hij/zij moet er naar luisteren / aanhoren niet een ander.

Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

jrm

Citaat van: SB_Marantz op februari 09, 2013, 12:43:48
Waar ik persoonlijk nooit iets over zal zeggen zijn speakers.
Of het moet de bezoeker gevraagd worden wat er van gevonden wordt.

Als een bepaald persoon die in zijn ruimte mooi vindt is het voor hem / haar goed.
Hij/zij moet er naar luisteren / aanhoren niet een ander.

Daar heb je een goed punt, gisteren bij Rob kwam ik tot dezelfde conclusie.
Zijn set in combinatie met zijn speakers en zijn muzieksmaak passen bij elkaar en gaat niet vervelen voor hem.

Slashhead

Goed de chips wordt niet goed begrepen zo te zien. Wat ik daarmee wilde ik aangeven wat de kwetsbaarheid is van een ABX test. Waar in mijn optiek de zwakheden liggen en waarom je de testresultaten zorgvuldig moet formuleren. Maar ook zorgvuldig moet zijn met het testpanel samenstellen en voldoende testen gedaan hebt voordat je de uitkomst gaat gebruiken om een statement te maken. Ik heb deze testen in de verschillende bladen/websites gezien en dan wordt met de "grootste zorg"  4 man geselecteerd... De enige conclusie die ik dan kan trekken is dat de gene die de test opzet geen idee heeft waar die mee bezig is. Je kunt dan nog zo'n groot aanzien hebben binnen een bepaald domein dat je fantastische versterkers kunt bouwen, maar dat geeft je nog niet de competentie om een goed consumentenonderzoek te doen.

JohnWx

Citaat van: Slashhead op februari 09, 2013, 13:05:38
Goed de chips wordt niet goed begrepen zo te zien. Wat ik daarmee wilde ik aangeven wat de kwetsbaarheid is van een ABX test. Waar in mijn optiek de zwakheden liggen en waarom je de testresultaten zorgvuldig moet formuleren. Maar ook zorgvuldig moet zijn met het testpanel samenstellen en voldoende testen gedaan hebt voordat je de uitkomst gaat gebruiken om een statement te maken. Ik heb deze testen in de verschillende bladen/websites gezien en dan wordt met de "grootste zorg"  4 man geselecteerd... De enige conclusie die ik dan kan trekken is dat de gene die de test opzet geen idee heeft waar die mee bezig is. Je kunt dan nog zo'n groot aanzien hebben binnen een bepaald domein dat je fantastische versterkers kunt bouwen, maar dat geeft je nog niet de competentie om een goed consumentenonderzoek te doen.

zoals ik al zei zijn er door "experts" op 2 andere fora ABx teseten gedaan waar genoeg over valt te lezen hoe en wat en waarom deze testen zijn gedaan

zelfs bij HifiFreak komen mensen en die horen geen verschil tussen 300 euro Sonytje of een Bryston set terwijl ze zelf overduidelijk komen met het idee om het gelijk te horen

en tuurlijk zullen er mensen zeggen ja ik moet dat thuis horen ? je hoort iets of niet

Zoldar

mischien lijken die Bryston en Sony gewoon heel erg op elkaar. zeker als je niet mag kijken.

maar vergelijk eens een Sony of Bryston met een single ended triode bakkie.

Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

SB_Marantz

Met diezelfde meneren in huize SB ook JJ.

Maar dan zoals ik al eerder poste AB en niet X.

Het is dan direct duidelijk.
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

SB_Marantz

Citaat van: Zoldar op februari 09, 2013, 13:18:34
mischien lijken die Bryston en Sony gewoon heel erg op elkaar. zeker als je niet mag kijken.

maar vergelijk eens een Sony of Bryston met een single ended triode bakkie.

Hoe werkt en versterkt een single ended triode bakkie?

Hier is de Sony toen met de Marantz 8b / 7 vergeleken.  :roll:
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Slashhead

Ik vind het prima dat je de resultaten van een ander aanhaalt om je punt kracht bij te zetten alleen weet ik eerlijk gezegd niet over wie jullie het hebben. Ik wil ook niet de AB(X) als systeem afschieten, ik stel alleen de toepassing en interpretatie ervan ter discussie.  Er is expertise nodig om testen goed op te zetten en uitkomsten juist te interpreteren en dan kan dat een goed middel zijn. En dat heeft weinig met audio van doen.. het is slechts een Pre.

Marvin

Ga maar eens op een eerlijke manier blind vergelijken, kans is groot dat je een 15" luidspreker niet eens van een boekenplank modelletje weet te onderscheiden. Laat staan versterkers onderling.
Iedereen doet maar lekker wat hij zelf wil, mijn ogen zijn al een hele tijd geleden geopend. 

--Verstuurd zonder netwerk--