eindversterker ??

Gestart door retriever, februari 06, 2013, 16:07:19

Vorige topic - Volgende topic

JohnWx

Citaat van: SmauG op februari 08, 2013, 11:35:40
Ik denk dat de latere watts van een 250watt amp net zo beroerd klinken als die van een 70watt amp.
Echter, wanneer de 250watt amp 70watt moet leveren, doe deze dat met veel meer gemak, authoriteit en finesse. En dan nog met ruimte over om de echte klappen uit te delen.

Ik merk bij mijn trouwe 7001 heel goed wanneer ik bij de grens kom, en dat is ong. bij 10uur op de volumeknop. Geen idee hoeveel vermogen er dan wordt geleverd maar ik merk aan het geluid dat het schreeuwerig en uit balans raakt. Dit punt is bij de Fabers eerder bereikt als bij mn oude Driades, M'n eerste B&W's zaten op ong. gelijk niveau als de Fabers.
Op het moment dat het nog wél klinkt staat het geluid gerust hard. Maar wordt je bij bijv. The planets - Mars van Holst niet overdonderd. En dat is nu zo'n stuk welke dat wél zou moeten doen.

Hoeveel watt denk je dat je gebruikt in je woonkamer om tot een volume te komen dat de buurt denkt nou Smaug  :-) 

tabellen genoeg op het forum het is veel minder dan je denkt
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SONY ES Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

SmauG

Citaat van: John Wx op februari 08, 2013, 11:52:20

Hoeveel watt denk je dat je gebruikt in je woonkamer om tot een volume te komen dat de buurt denkt nou Smaug  :-) 

tabellen genoeg op het forum het is veel minder dan je denkt

Die tabellen zeggen niets als de belangrijkste factor (de belasting) als lineair wordt beschouwd.
Met een vermogensweerstand aan de uitgang kun je een heel mooi tabelletje opstellen waarin de theorie exact bewezen wordt.
In real life is dat niet zo. Zelfs een dummyload van een luidspreker simuleerd alleen het gedrag van een enkele driver. Een luidspreker is meer dan dat.
De kast, de units, het filter. Allemaal hebben ze invloed op het impedantieverloop van de belasting die de versterker ziet. En die kan behoorlijk roet in het eten gooien.

Ik speel niet ze belachelijk luid als je misschien denkt. Zeker niet als ik recht voor de luidsprekers zit. Maar wat ik wel heel goed merk is wanneer de versterker het moeilijk krijgt en dat is in mijn beleving al erg vroeg.

JohnWx

Citaat van: SmauG op februari 08, 2013, 12:16:24
Die tabellen zeggen niets als de belangrijkste factor (de belasting) als lineair wordt beschouwd.
Met een vermogensweerstand aan de uitgang kun je een heel mooi tabelletje opstellen waarin de theorie exact bewezen wordt.
In real life is dat niet zo. Zelfs een dummyload van een luidspreker simuleerd alleen het gedrag van een enkele driver. Een luidspreker is meer dan dat.
De kast, de units, het filter. Allemaal hebben ze invloed op het impedantieverloop van de belasting die de versterker ziet. En die kan behoorlijk roet in het eten gooien.

Ik speel niet ze belachelijk luid als je misschien denkt. Zeker niet als ik recht voor de luidsprekers zit. Maar wat ik wel heel goed merk is wanneer de versterker het moeilijk krijgt en dat is in mijn beleving al erg vroeg.

Dat zou dus betekenen dat bijna iedereen die met een "gewone versterker/receiver" van circa 50/70 watt speelt en speakers met een rendement 90db een moeilijke set heeft, okee duidelijk
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Paul

Citaat van: John Wx op februari 08, 2013, 14:44:23
Dat zou dus betekenen dat bijna iedereen die met een "gewone versterker/receiver" van circa 50/70 watt speelt en speakers met een rendement 90db een moeilijke set heeft, okee duidelijk
Dat geloof ik niet.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

SmauG

Citaat van: John Wx op februari 08, 2013, 14:44:23

Citaat van: Paul op februari 08, 2013, 14:45:47
Dat geloof ik niet.

Is ook niet zo.

JohnWx

gelukkig, maar je zegt van wel in principe

SmauG

Citaat van: John Wx op februari 08, 2013, 14:52:35
gelukkig, maar je zegt van wel in principe

Waar dan?
Ik denk dat je het verkeerd interpreteert.

Een luidsprekersysteem (Drivers, kast en filter) vormt een bepaalde belasting voor een versterker. En die is bij het ene luidsprekerontwerp meer lineair als bij het ander.
B&W luidsprekers zoals de T.S. heeft staan erom bekend een grillig impedantieverloop te hebben. Niet alleen de waarde Z die schommeld, maar ook de fasehoek.
Een groot 3weg systeem zoals die van TS heeft nu eenmaal een complex filter met veel inducatieve en capacitieve componenten, en hoe je het ook wendt of keert, het signaal moet erdoorheen. en beinvloed dus de belasting.
Er zijn bepaalde compromissen gemaakt bij het ontwerp van de luidspreker om tot het eindresultaat te komen.

Waar het uiteindelijk allemaal om draait is "the ear of the beholder" zoals zovaak over geschreven.

JohnWx

Citaat van: SmauG op februari 08, 2013, 15:24:02
Waar dan?
Ik denk dat je het verkeerd interpreteert.

Een luidsprekersysteem (Drivers, kast en filter) vormt een bepaalde belasting voor een versterker. En die is bij het ene luidsprekerontwerp meer lineair als bij het ander.
B&W luidsprekers zoals de T.S. heeft staan erom bekend een grillig impedantieverloop te hebben. Niet alleen de waarde Z die schommeld, maar ook de fasehoek.
Een groot 3weg systeem zoals die van TS heeft nu eenmaal een complex filter met veel inducatieve en capacitieve componenten, en hoe je het ook wendt of keert, het signaal moet erdoorheen. en beinvloed dus de belasting.
Er zijn bepaalde compromissen gemaakt bij het ontwerp van de luidspreker om tot het eindresultaat te komen.

Waar het uiteindelijk allemaal om draait is "the ear of the beholder" zoals zovaak over geschreven.

Jij zegt dat bij jouw de PM7xxx te kort komt terwijl ik altijd heb gedacht dat SF makkelijk is aan te sturen, daarom dacht ik dat

En mijn veronderstelling was dat de speaker van de TSer nou niet als bepaald moeilijk omschreven staat

En als ik Marco mag geloven die de laatste tijd zich nogal bezig houd met speakerbouw en zijn verhaal hoor is het meer iets wat tussen de oren zit bij de luisteraars

SmauG

Overigens wil ik wel even iets nuanceren.

He gepresenteerde vermogen van een eindversterker heeft alleen invloed op de controlle van het luidsprekersysteem en het "gemak" waarmee ze worden aangestuurd op normale volumes.

John:
Ik denk dat dit soort discussies al snel ontaarden in een welles, nietes verhaal waarin een ieder probeert zijn eigen idealen te verdedigen. De ander overtuigen is en zal altijd lastig/onmogelijk blijven totdat het tegendeel zelf ervaren wordt.

JohnWx

Citaat van: SmauG op februari 08, 2013, 15:32:47

He gepresenteerde vermogen van een eindversterker heeft alleen invloed op de controlle van het luidsprekersysteem en het "gemak" waarmee ze worden aangestuurd op normale volumes.

John:
Ik denk dat dit soort discussies al snel ontaarden in een welles, nietes verhaal waarin een ieder probeert zijn eigen idealen te verdedigen. De ander overtuigen is en zal altijd lastig/onmogelijk blijven totdat het tegendeel zelf ervaren wordt.

Nee hoeft geen welles nietus te worden maar jij zal het als wellus ervaren ik als nietus  :wink:

SmauG

Citaat van: John Wx op februari 08, 2013, 15:35:02
Nee hoeft geen welles nietus te worden maar jij zal het als wellus ervaren ik als nietus  :wink:

:-D Dan zijn we het toch ergens over eens.

JohnWx

Citaat van: SmauG op februari 08, 2013, 15:32:47

John:

Ik begrijp je wel, denk ik maar in een gewone woonkamer op normale volume word max ? 85db/90db gehaald dan loopt zo een versterker niet op zijn tenen en wil je 3 db meer hebben dan moet het vermogen verdubbeld worden daarom snap ik niet dat zo een PM7xxx ineens inkakt zo voeding kan toch wel wat opvangen ?

ps: is niet om te zuigen en te zeuren misschien zit ik al jaren in de verkeerde tunnel de kijken

JohnWx

ga nu eerst effe met me gsm meten hoe hard is speel

SmauG

Wat betreft de Fabers.

Ze bevatten een heel complex filter welke rond het overnamepunt als 6e orde werken. daarvoorbij wordt de flank steiler. Of het hierdoor een lastige belasting is durf ik niet te zeggen want het geluid is goed en los van de kast.
Wel weet ik dat ze beter kunnen presteren dan ze nu doen.

Ik ben door een demo met de vincent sv236 (zie sets van leden) overtuigt geraakt van wat een kwaliteitsbak kan doen met ELKE speaker. In dit geval een relatief goedkoop paar monitoren.

Uiteindelijk is alles in "The ear of the beholder"

SmauG

Citaat van: John Wx op februari 08, 2013, 15:43:31

Ik begrijp je wel, denk ik maar in een gewone woonkamer op normale volume word max ? 85db/90db gehaald dan loopt zo een versterker niet op zijn tenen en wil je 3 db meer hebben dan moet het vermogen verdubbeld worden daarom snap ik niet dat zo een PM7xxx ineens inkakt zo voeding kan toch wel wat opvangen ?

ps: is niet om te zuigen en te zeuren misschien zit ik al jaren in de verkeerde tunnel de kijken

Snap ik  :wink:
Of die voeding inkakt weet ik niet, maar het geluid is dan niet meer om aan te horen, en zo hard staat het dan echt niet. Het wordt gewoon schreeuwerig. Dit heb ik met alle luidsprekers ervaren die ik eraan hang. De één wat eerder dan de ander. De luidsprekers zijn dan zeker nog niet aan de grens van hun kunnen dus verdenk ik daar de versterker van.
Of ik moet iets heel erg fout doen.