eindversterker ??

Gestart door retriever, februari 06, 2013, 16:07:19

Vorige topic - Volgende topic

JohnWx

Citaat van: Maurice op februari 06, 2013, 20:03:57
Ik denk dat je hier zelf ook even een eigen beleving hebt (of die van een ander die je overneemt), want enkel op vermogen ben je snel uitgepraat.
Wat Smaug aangeeft zijn er veel meer elementen die meespelen, en nominalen zeggen dan weinig. Als je een grillig impedantieverloop in je speaker hebt, nominaal 8 Ohm maar met een flinke dip in het laag naar 4 ohm, dan wordt er toch heel wat meer stroom gevraagd bij een flinke paukslag oid, en dat moet snel geleverd kunnen worden om het geheel goed te laten klinken. Een versterker die zijn vermogensafgifte niet (nagenoeg) verdubbelt in dit geval laat het dan flauwer klinken. Een versterker met 2x60w is nominaal voldoende aan 8Ohm, maar als deze aan 4ohm maar 2x80w geeft, is bij sommige speakers, ongeacht hun rendement, niet voldoende.

mmmmmmmmmmmmm gaan we over nadenken even een andere tunnel in  :wink:
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SONY ES Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

TurboMarco

Ik heb toch aardig wat eindbakken in huis gehad de afgelopen 18 jaar en tegenwoordig haal ik het maximale uit iets wat uiterst k*t zou moeten zijn ,ik zet namelijk gewoon een 35 Watt Tripath versterkertje op een setje luidsprekers met een rendement van 82db  HLP

De enige reden die ik kan bedenken om evt ooit nog een eindbak (of 3) in huis zal halen is om een actief systeem te bouwen ,maar ja ....met een paar Hypex modules kan je tegenwoordig nog veel meer .
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, Edifier R1800 ,subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

Philips 75PUS8303

JohnWx

Citaat van: Marco op februari 07, 2013, 00:17:40
Ik heb toch aardig wat eindbakken in huis gehad de afgelopen 18 jaar en tegenwoordig haal ik het maximale uit iets wat uiterst k*t zou moeten zijn ,ik zet namelijk gewoon een 35 Watt Tripath versterkertje op een setje luidsprekers met een rendement van 82db  HLP

De enige reden die ik kan bedenken om evt ooit nog een eindbak (of 3) in huis zal halen is om een actief systeem te bouwen ,maar ja ....met een paar Hypex modules kan je tegenwoordig nog veel meer .

Dan luister jij dus ook naar prut
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

TurboMarco

Ja ik luister naar een prut setje ,ik geniet des te meer van de muziek  HB
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, Edifier R1800 ,subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

Philips 75PUS8303

JohnWx

Citaat van: Marco op februari 07, 2013, 00:33:03
Ja ik luister naar een prut setje ,ik geniet des te meer van de muziek  HB

o ja daar ging het om  pompom

bas focal marantz

Ik denk dat je hier zelf ook even een eigen beleving hebt (of die van een ander die je overneemt), want enkel op vermogen ben je snel uitgepraat.
Wat Smaug aangeeft zijn er veel meer elementen die meespelen, en nominalen zeggen dan weinig. Als je een grillig impedantieverloop in je speaker hebt, nominaal 8 Ohm maar met een flinke dip in het laag naar 4 ohm, dan wordt er toch heel wat meer stroom gevraagd bij een flinke paukslag oid, en dat moet snel geleverd kunnen worden om het geheel goed te laten klinken. Een versterker die zijn vermogensafgifte niet (nagenoeg) verdubbelt in dit geval laat het dan flauwer klinken. Een versterker met 2x60w is nominaal voldoende aan 8Ohm, maar als deze aan 4ohm maar 2x80w geeft, is bij sommige speakers, ongeacht hun rendement, niet voldoende.
Klopt als een bus Maurice .

Alleen is het verhaal nog niet compleet het wordt nog erger , elektrische fase speelt dan ook mee .
rode lijn impedantie speaker .
Blauwe lijn  elektrische fase .
Rechts hoeveel graden .

Je ziet de fase bijna 60 graden draaien en daar kunnen versterkers ook moeilijk tegen .
Het kan zelfs zo dat
CiteerEen versterker met 2x60w is nominaal voldoende aan 8Ohm, maar als deze aan 4ohm maar 2x80w geeft, is bij sommige speakers, ongeacht hun rendement, niet voldoende.
en draait de elektrische fase bij 4ohm flink dan kan het zomaar zijn dat de versterker al minder vermogen levert dan de 60watt bij 8ohm .

Zelfs de machtige Marantz pm11 heeft hier last van .

Audiotic

Citaat van: retriever op februari 06, 2013, 16:07:19
Momenteel gebruik ik een pm7004 om een paar b&w 683's aan te sturen.  Ik ben zeer tevreden over de klank, daar is geen twijfel over, toch vraag ik me af of er nog ruimte is voor verbetering door er een eindversterker tussen te plaatsen.  Zou dit veel verschil maken of is het een nutteloze uitgave ??
Heb ook uiteindelijk de fronts eigen eindtrappen gegeven, naast de MM8093 die de rest van de surround doet. Zijn dus eigenlijk enkel voor stereo. Ik ben niet zo goed in ronkende termen als hier beschreven. Maar het is zéér hoorbaar die verbetering!
Auralic Aries + Marantz NA-11S1 PCM/DSD streamer - Marantz UD9004 - Primare Pre32 - CI Audio D-200 MkII - Nubert NuVero 60 + R.E.L. R-528SE - Sennheiser HD800 & Schiit Lyr 2 HPA - Siltech & ProLine custom made Silver & Gold. En veel SD en HD muziek

JohnWx

Citaat van: Audiotic op februari 07, 2013, 20:03:12
Heb ook uiteindelijk de fronts eigen eindtrappen gegeven, naast de MM8093 die de rest van de surround doet. Zijn dus eigenlijk enkel voor stereo. Ik ben niet zo goed in ronkende termen als hier beschreven. Maar het is zéér hoorbaar die verbetering!

maar ook een heeellll klein beetje stoer  :wink: , ik zou het wel vinden  :evil:

JohnWx

en hoe klinken die dan anders dan de latere watts ? (serieus)

JohnWx

Maar even toespitsen op de TS

Zal je dat echt hebben Maurice in een woonkamer op normaal volume met de spullen die de TSer heeft (lijkt wel op TBSer  :wink:)

Maurice

Citaat van: John Wx op februari 07, 2013, 20:55:58
het geluidsbeeld kakt in, kan het moeilijk omschrijven, je moet het horen.

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Maurice

Citaat van: John Wx op februari 07, 2013, 20:58:02
Maar even toespitsen op de TS

Zal je dat echt hebben Maurice in een woonkamer op normaal volume met de spullen die de TSer heeft (lijkt wel op TBSer  :wink:)
geen idee, ik ken de speakers niet qua gedrag, en ik weet niet of TS graag wat luider speelt.

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Audiotic

Citaat van: John Wx op februari 07, 2013, 20:53:37
maar ook een heeellll klein beetje stoer  :wink: , ik zou het wel vinden  :evil:
Ja, losse zware eindtrappen is zeker stoer :-) :-)
Auralic Aries + Marantz NA-11S1 PCM/DSD streamer - Marantz UD9004 - Primare Pre32 - CI Audio D-200 MkII - Nubert NuVero 60 + R.E.L. R-528SE - Sennheiser HD800 & Schiit Lyr 2 HPA - Siltech & ProLine custom made Silver & Gold. En veel SD en HD muziek

JohnWx

SmauG

Citaat van: John Wx op februari 07, 2013, 20:55:58

Ik denk dat de latere watts van een 250watt amp net zo beroerd klinken als die van een 70watt amp.
Echter, wanneer de 250watt amp 70watt moet leveren, doe deze dat met veel meer gemak, authoriteit en finesse. En dan nog met ruimte over om de echte klappen uit te delen.

Ik merk bij mijn trouwe 7001 heel goed wanneer ik bij de grens kom, en dat is ong. bij 10uur op de volumeknop. Geen idee hoeveel vermogen er dan wordt geleverd maar ik merk aan het geluid dat het schreeuwerig en uit balans raakt. Dit punt is bij de Fabers eerder bereikt als bij mn oude Driades, M'n eerste B&W's zaten op ong. gelijk niveau als de Fabers.
Op het moment dat het nog wél klinkt staat het geluid gerust hard. Maar wordt je bij bijv. The planets - Mars van Holst niet overdonderd. En dat is nu zo'n stuk welke dat wél zou moeten doen.