pm80 ruststroom

Gestart door mrtbart, januari 14, 2013, 21:20:44

Vorige topic - Volgende topic

mrtbart

In http://marantzforum.nl/forum/index.php/topic,631.msg5853.html#msg5853 heb ik bericht van mijn kapotte pm80.
In de afgelopen tijd paar keer diep over gedacht en naar gekeken: blijkt schade aan de +/- 15 en 24V voeding te hebben. Alle contacten gesoldeerd, spanningsregelaar 7824 (werd kokend heet, was me eerst niet opgevallen(..?..)) en enkele elko's vervangen: hij speelt weer!! Nu al voor 3e avond, zonder één hapering. Dit succes is overigens mede te danken aan beschrijving van geslaagde reparatie door (vlgs mij)HAL9000 . Bedankt!

Bij nameten bleek volgende: instelling van klasse AB vlgs serice manual ging goed; ingesteld op 17,8mV.
Instellen op klasse A ging helemaal niet: maximaal kon ik 117mV instellen, terwijl service manual adviseert 198mV. Wat kan hier nog aan de hand zijn?

Destijds heb ik STK al vervangen.

Moet ik hier iets aan proberen te doen? Waar kan dit aan liggen?
Ik gebruik klasse A in principe niet, en zowel op klasse A als AB klinkt hij vlgs mij goed. Vergeleken met pm17 iets 'dunner', misschien wel iets meer gedetailleerd, erg fijn geluidje.

mrtbart

Als toevoegingen aan bovenstaande nog deze gegevens:
- pm80 speelt nog steeds, geen enkel vreemd geluidje
- er staat geen gelijkspanning op de uitgangen (15-20 mV, als geen muziek wordt afgespeeld)
- versterker wordt nauwelijks warm, gewoon normale bedrijfstemp, niets engs (klasse AB).
- Deze machine heeft officieel toch een inschakelvertraging? Dat meende ik me tenminste te herinneren, maar bij inschakelen met knopje vd speaker ingedrukt hoor je direct een zachte plop. Herinner ik het mij verkeerd, of moet ik in dat circuit naar nog meer fouten zoeken? In het schema kan ik niet ontdekken waar een inschakelvertraging zit; wel een beveiligingsschakeling (TA7317 denk ik). Suggesties zijn welkom, ik ben een amateur.

Verder overweeg ik om een 'revisie' te pogen: ik denk daarbij aan de elco's uit versterker-gedeelte. De 10µF elco's uit voedingsprint waren met 25-30% in cap gedaald, vandaar. Lijkt me mee te vallen overigens, rest zat nog vlakbij aangegeven waarde. Twee vragen:
- is het aan te raden om (als je toch bezig bent) werkelijk ALLE elco's uit hele versterker te vervangen (wellicht uitgezonderd grote beker-elco's uit voeding)?
- ik lees over Panasonic: gewoon die je bij Conrad kunt bestellen? Of is gewoon naar de electronicaboer gaan en nemen wat die heeft ook goed?

Best veel vragen; ik zou het leuk vinden om met hulp op afstand deze versterker weer helemaal OK te maken. Mijn broer neemt hem daarna mogelijk van me over.

Maus

Die inschakelvertraging werkt alleen als je de versterker net aan zet. Niet als je schakelt met Speaker A/B knopjes. Die werken meteen.

mountainbiker

Citaat van: mrtbart op januari 22, 2013, 23:40:41
Als toevoegingen aan bovenstaande nog deze gegevens:
- pm80 speelt nog steeds, geen enkel vreemd geluidje
- er staat geen gelijkspanning op de uitgangen (15-20 mV, als geen muziek wordt afgespeeld)
- versterker wordt nauwelijks warm, gewoon normale bedrijfstemp, niets engs (klasse AB).
- Deze machine heeft officieel toch een inschakelvertraging? Dat meende ik me tenminste te herinneren, maar bij inschakelen met knopje vd speaker ingedrukt hoor je direct een zachte plop. Herinner ik het mij verkeerd, of moet ik in dat circuit naar nog meer fouten zoeken? In het schema kan ik niet ontdekken waar een inschakelvertraging zit; wel een beveiligingsschakeling (TA7317 denk ik). Suggesties zijn welkom, ik ben een amateur.

Verder overweeg ik om een 'revisie' te pogen: ik denk daarbij aan de elco's uit versterker-gedeelte. De 10µF elco's uit voedingsprint waren met 25-30% in cap gedaald, vandaar. Lijkt me mee te vallen overigens, rest zat nog vlakbij aangegeven waarde. Twee vragen:
- is het aan te raden om (als je toch bezig bent) werkelijk ALLE elco's uit hele versterker te vervangen (wellicht uitgezonderd grote beker-elco's uit voeding)?
- ik lees over Panasonic: gewoon die je bij Conrad kunt bestellen? Of is gewoon naar de electronicaboer gaan en nemen wat die heeft ook goed?

Best veel vragen; ik zou het leuk vinden om met hulp op afstand deze versterker weer helemaal OK te maken. Mijn broer neemt hem daarna mogelijk van me over.
Alle Elco's vervangen voor bijvoorbeeld Panasonic.Stuur voor de zekerheid even een pm naar Hal9000 of Sb Marantz. Die kunnen je ook nog andere merken elco's doorgeven en tips geven.
versterker NAD D3020
Kef Q300
Denon pma1500AE

Maus

Zouden die toevallig ook een lijstje met elco's hebben :roll: :evil: 8-)

HAL9000

Conrad  kan je  ze  inderdaad  bestellen tik in panasonic  FC /NHG  dan  krijg  je  die  serie  totaal. (zoveel is het niet. 

Vergeet NIET  de  voedingskabel  vanuit  de  grote  buffers  eraf te  halen.  Deze buffers blijven  op 45V  staan.  Als je dan met je  soldeerbout  of  schroevendraaier een + kan raak met wat anders  riskeer je kortsluiting.  Als  het relais  direct inschakelt met  aanzetten.  Dan is  die  Ta.... defect  inderdaad. (vaak door  kortsluiting van die buffer elko's)

Ik heb geen lijsten elko's voor apparaten,  Ik tel  alles  gewoon.   Om de  STK module  bij de  eindversterker  zou ik NHG plaatsen 2x470 2x220 63v.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

SB_Marantz

Ik begrijp niet, pardon my French, waarom zo'n versterker zo idioot populair is?
Het is een goedkoop Philips product met een Marantz sticker er op.

Kwaliteit is ver te zoeken.

Een 1060 veegt de vloer aan in vergelijk met zo'n pm80 ding.

Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

HAL9000

Ja  dat is waar, maar de Pm80  veegt  de vloer aan met  Pm 68 78 6000 7000 8000  :schater:
Maar de  1060 veegt meet veel  apparaten de  vloer aan is nu eenmaal een hele goed  ding.

Maus

Dan een 1070! :D

Ik vind de PM80SE wel iets stoers uitstralen, ik heb dan ook die panelen erbij, dan lijkt ie een stuk breder.

En slecht gebouwd ach... Na 20 jaar doet hij het nog perfect. Weet niet hoe de wel en niet SE hierin verschillen?

SB_Marantz

De SE heeft een ringkern trafo en mist een toonregelcircuit als ik het goed heb......jeuj.... :gaap:
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Maus

Een en ander zit toch gesoldeerd ipv. met stekkertjes, dacht ik?

SB_Marantz

Citaat van: HAL9000 op januari 24, 2013, 14:56:36
Ja  dat is waar, maar de Pm80  veegt  de vloer aan met  Pm 68 78 6000 7000 8000  :schater:
Maar de  1060 veegt meet veel  apparaten de  vloer aan is nu eenmaal een hele goed  ding.

Allemaal versterkers met min of meer dezelfde topologie............pcb kwaliteit is wel beter dan van die 80 serie.

Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

JohnWx

Maar toch is de PM80 de basis van hifi voor velen, hoe dat komt ? marketing uitstraling looks etc.

Vaak zijn slechte vrouwen ook het lekkerst  :angel:
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SONY ES Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

HAL9000

Deze  obesitas  Dame  doet  het al  35jaar goed.

:schater:

HAL9000