Dag forumleden,
dit is mijn eerste post hier, en dat komt doordat ik een probleem heb met mijn pm80 verterker (geen SE of KI dus). Ik hoop dat een van de leden mij kan helpen. Ik heb al veel gelezen, ook op dit forum, en ik verdenk de STK-module. Maar het leek mij verstandig eerst een beschrijving te geven van de symptomen, zodat ik wat gerichter te werk kan gaan.
Het begon met kraken/knallen in het rechter kanaal. Af en toe, in de tussentijd speelde hij probleemloos. Dit duurde ong 2 weken, waarin het verschijnsel steeds vaker terugkwam (niet door mij waargenomen, maar door mijn vrouw). Het ging vrij hard, de kinderen werden er bang voor.
Tenslotte heb ik het zelf gehoord: het klonk ongeveer alsof het volume vrij hoog staat, terwijl je met de kabeltjes aan de ingang staat te prutsen.
Het viel me op dat na een paar kraken het uitgangsrelais werd uitgeschakeld, en de speakers dus even niets lieten horen. Na enige tijd schakelde het relais weer in, en speelde hij al of niet met kraken.
Bij het aan zetten van de versterker duurde het wachten op de schakelklik langer dan gewoonlijk.
Daarna de kast opengemaakt, en weer laten spelen. Helaas ging er toen niets mis, ook niet als ik aan alle knoppen draaide, speakers in/uitschakelde (beide uitgangsrelais lijken goed, ik heb de speakers ook op de tweede uitgang aangesloten). Ik heb op alle relais getikt, aan de stk 'gewiebeld' en elco's laten wiebelen tijdens het spelen, maar dat gaf geen enkel verschil. Ik vermoed dan ook dat het niet aan soldeerverbindingen ligt. Dit heb ik later nog gecontroleerd aan de soldeerzijde, en ook daar kon ik met geen mogelijkheid slechte soldeercontacten vinden. (NB de uitgansbussen heb ik een jaar geleden vastgesoldeerd, die waren destijds losgekomen. Ik weet dus hoe moeilijk het te zien is).
Daarna ben ik aan het meten gegaan. Links voorin zit mi een voedingsprintje, die +24, +15 en -15 hoort te geven volgens de aanduidingen op de print. Deze spanningen waren (onbelast althans) keurig in orde en stabiel. Detail: er werd +15,20V en -14,80V geleverd, ipv exact symmetrisch. Geen kruitsporen of bijzondere warmteontwikkeling op deze print.
Daarna de voeding van de eindtrappen bekeken. In uitgeschakelde toestand staat hier keurig zo'n 60V over, afkomstig van de grote elco's. Die doen kennelijk wat ze horen te doen. Bij inschakelen geen verandering. Omschakelen naar klasseA laat die voedingsspanning halveren, mbv het relais op de eindtrapvoedingsprint linksachterin. Dit leek mij normaal (in een elektuurboek audio las ik in een verhaal over een klasseA versterker ook over lagere voedingsspanning van de eindtrap, bij de LFA-O55, in vergelijking met de LFA-O150).
Tot hiertoe is alles dus normaal mi. Maar nu komt het, denk ik.
Toen ik het versterkergedeelte weer aansloot, merkte ik dat een weerstand (RN22) naast het rechter luidprekerrelais binnen enkele seconcen loeiheet werd. Zijn broertje van het linkerkanaal (RN21) bleef koud. De weerstandswaarden zijn gelijk, 330 ohm (gemeten in de schakeling), NB: zonder aangesloten luidsprekers. Bij inschakelen staat over de rechter 38,4Vdc, over de linker 3,8 Vdc, een factor 10 verschil dus. Ik denk dat deze weerstand betrokken is bij het beveiligingscircuit. Hier zit dus iets mis.
Verder bleef alls koud, behalve de (gebruikelijke) warmte van de STK module.
Daarna verder gezocht, waarbij bleek dat er een verschil is in de spanning over de weerstanden die rechtstreeks met de STK-module zijn verbonden (links: R713; rechts R714). De weerstandswaarde (in de schakeling) stabiliseert in beide gevallen na vrij lange tijd tot 38 kOhm. Maar de spanning na inschakelen over de linker is constant (ong 80-90 mV dc), terwijl de spanning over de rechter weerstand sterk fluctueert, tussen ong 40 en 170 mV. Daar zit dus ook een verschil.
Nu is mijn vraag: heeft iemand enige suggestie wat er aan de hand kan zijn? Zal in dit geval een vervanging van de STK-module zin hebben, of is er iets anders aan de hand?
Momenteel heb ik een oude versterker (Beomaster 1400) aangesloten, echt dringende haast heb ik dus niet, en de waarde van de pm80 is ook niet zo hoog dat ik er 100 euro in ga stoppen met het risico dat hij het dan nog niet doet, maar ik vind het wel heel jammer. Ik wil hem dus wel graag proberen te repareren. Helaas heb ik geen schema's enz.