Muziek en emotie

Gestart door Rob46, januari 04, 2013, 11:55:27

Vorige topic - Volgende topic

Ik beleef emotie als ik naar muziek luister.

Nooit.
0 (0%)
Alleen als mijn geluidsset goed klinkt.
0 (0%)
Soms, afhankelijk van mijn 'stemming' op dat moment.
4 (18.2%)
Altijd, emotie maakt muziek en voor mij is emotie muziek.
9 (40.9%)
Soms, alleen bij bepaalde muziekstukken.
9 (40.9%)
Nooit, het gaat bij mij alleen maar om een optimale benadering van de muziek te weergeven, zoals de maker het bedoeld heeft.
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 22

Stemmen gesloten: januari 11, 2013, 11:55:27

Rob46

Citaat van: Janver op januari 06, 2013, 15:19:51
Hmmm...ik mis de diepgang dan wel in de vraagstelling. Zal wel weer eens aan mij of mijn gemoedstoestand liggen.

Wanneer je het leest, oftewel in welke gemoedstoestand je jezelf dan bevindt als je iets leest, heeft inderdaad invloed op jouw beoordeling op dat moment. Echter, bij het uiten van gevoelens en emoties hebben we het niet zomaar over de alledaagse zaken die je over het algemeen beleeft in het (adl) algemeen dagelijks leven. In essentie is het een combinatie van racende zenuwen, hormonen die hun werk doen, en veranderende spierspanning. Het lichaam reageert op wat is of komt. Het zet even het denken opzij en vertelt ons wat we van iets vinden of verwachten, of wat volgens ons dreigt. We 'spreken' dan een dieper liggend niveau aan  :yes:

Interessant is het om eens te kijken wat de Forumleden het meest 'beleven' bij het luisteren naar muziek of bij bepaalde muziekstukken. En om dit te weten te komen, heb je het al snel over gevoelens en emoties. Wellicht een Poll met voor sommige een 'vreemde' stelling, aan de andere kant kan een beetje diepgang op het Forum soms volgens mij geen kwaad?  :schater: Uiteindelijk  heeft het allemaal te maken met muziek en onze beleving hierbij en onze hobby in het algemeen.......

Janver

Een poll is zo oppervlakkig als Britt D. Het ziet er leuk uit, maar er komt weinig zinnigs uit.
Hier kan uw reclame staan!

Cornelis1921

Citaat van: Janver op januari 06, 2013, 15:19:51
Hmmm...ik mis de diepgang dan wel in de vraagstelling. Zal wel weer eens aan mij of mijn gemoedstoestand liggen.
:-) notworthy
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

cz79

Citaat van: Janver op januari 06, 2013, 21:58:37
Een poll is zo oppervlakkig als Britt D. Het ziet er leuk uit, maar er komt weinig zinnigs uit.

Grappig, want ik vind er juist leuke dingen uitkomen. Ervaringen van hoe een ander zijn muziek beleeft vind ik zeker 'niets zinnigs'

Cornelis1921

Wil je de diepgang van deze poll niet met die van 'onze' Britt vergelijken.... nonono :-D ;-)
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

schieper

pweh... wat is "emotie"? Iets leuk vinden?
Music Fidelity M6
Marantz PM 7001 KI (also phono pre)
Marantz ST 6001
Marantz SA 7003
Quadral Platinum M4
Mitchell Technodec
Denon Dl-110

Marantz 81

Voor mij is het vooral ontspanning bijvoorbeeld na een drukke dag op het werk even half uurtje muziek luisteren dan denk ik ook nergens aan en ga ik op in de muziek , ik luister ook altijd automatisch aandachtig naar muziek waar het overgaat en de opname zelf ,het is zeker emotie meestal wordt ik er rustig blij van en brengt me terug naar momenten in je leven kan er ook  :cry: van worden omdat het zo mooi is of zowel positieve of negatieve dingen , als ik boos ben wat ruige muziek flink hard om agressie kwijt te raken  :-D

Het meest geniet ik als ik naar men set luister maar ook gewoon achter computer op speakers van 25 euro of in de auto luister altijd en overal muziek , muzieksmaak van A tot Z zo,n beetje

Rob46

:gaap:

kuruki

:-)

Cornelis1921

kuruki

Citaat van: Cornelis1921 op januari 08, 2013, 06:10:30
:no: :-(

We zijn niet altijd lief voor elkaar, dat  hoeft ook niet maar naast je zwanzerij ben je
intelligent genoeg om de items naar waarde te schatten.
Ik heb niets tegen jou, zal me minder cynisch uitlaten, maar wat dit item betreft
kan ik bv. Marvin en Janver geen ongelijk geven,

Cornelis1921

Citaat van: kuruki op januari 08, 2013, 06:45:31
We zijn niet altijd lief voor elkaar, dat  hoeft ook niet maar naast je zwanzerij ben je
intelligent genoeg om de items naar waarde te schatten.
Ik heb niets tegen jou, zal me minder cynisch uitlaten, maar wat dit item betreft
kan ik bv. Marvin en Janver geen ongelijk geven,
:-) byebye Cor.

kuruki

De keeper stond wel uit doel, hoewel het weinig uit maakt.

Cornelis1921

Citaat van: kuruki op januari 08, 2013, 07:11:15

De keeper stond wel uit doel, hoewel het weinig uit maakt.
:-)

mountainbiker

Citaat van: Cornelis1921 op januari 04, 2013, 21:51:03
stupid
Wees zuinig op het begrip "smaak". De grens tussen smaak :roll: en wansmaak puke is flinterdun. En er is echt niemand die objectief kan oordelen. Ik ook niet, daarom doe ik dat ook liever niet :angel:, tenzei het grappig bedoedoeld is.  clown1 Als men het begrip "smaak" in positieve zin op zichzelf betrekt dan liggen de criticasters al op de loer om dat genadeloos onderuit te halen. :evil: Dus voorzichtigheid is geboden. Smaak is niet zozeer wat men heeft, maar wat men is. Smaak is ook fysiek, dat heeft men - men kan proeven - maar ik bedoel louter de smaak in spirituele zin, datgene wat men niet logisch kan verklaren. Echte smaak is onvervreembaar, zuiver en oprecht. :angel: :yes: Daarom neem ik jullie, Hans en Chris, serieus. Want ik BEN ook smaak, daarom ik louter op gevoel voor mijn huidige set en inhoud van mijn fonotheek samengesteld, net zoals jullie en alle andere muziekliefhebbers dat gedaan hebben en nog steeds doen, zoniet, dan hebben zij een serieus probleem. :oops:
byebye Cor.
Ik ben altijd op zoek naar de goede kant van de grens tussen "muziek en lawaai".Maar wanneer is iets lawaai en wanneer muziek?
versterker NAD D3020
Kef Q300
Denon pma1500AE