Watts en zo verder.........

Gestart door Rob46, januari 01, 2013, 12:19:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

JohnWx

Citaat van: Maus op januari 02, 2013, 03:29:13
Neehoor die metertjes zijn prima ;) (heb 3 versterkers met metertjes)
We hebben te maken met pieken. En vooral een hoop sublaag, dat telt wel aan.

Met 1 versterker kakt zelfs de voeding in, de VU verlichting gaat dan dimmen en die zit rechtstreeks op de trafo's.

En ik denk om m'n oren :)

Dus zonder dat je oren pijn deden
De versterker stond te pompen 2 x170 watt
Speakers die je met een wekkerradio kan aan te sturen in principe
En dan valt de verlichting wat uit en "kakt" de voeding in
En dat heeft te maken met sublaag en omdat je 3 verschillende meters heb zal het wel goed zijn

Beste wensen 8-) 

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

pameijer

Laten we de boel nu eens mechanisch gaan benaderen ipv elektrotechnisch  :yes:

Uiteindelijk moet de conus van de driver gewoon dmv een spoel die om een magneet zit heen en weer bewogen worden. De frequentie waarmee dit gebeurt is afhankelijk van de toonhoogte van de muziek, en niet van het volume. Meer volume betekent dat de luchtdeeltjes met dezelfde frequentie dus een grotere amplitude krijgen, oftewel letterlijk meer afstand af moeten leggen per trilling. Meer afstand in dezelfde tijd betekent dus sneller bewegen en aangezien het een trilling is (van het luchtdeeltje, en ook de conus) ook een grotere versnelling en vertraging. Mechanisch betekent een grotere versnelling/vertraging dat je meer kracht nodig hebt, dus meer stroom door de spoel. Ergo: meer vermogen. Een grotere driver (bv. een 15" woofer  :kwijl: ) hoeft om meer lucht te bewegen minder uit te slaan maar is wel weer zwaarder om in beweging te krijgen en weer stil te krijgen.

Als een versterker meer vermogen kan leveren heeft 'ie simpelweg meer kracht om de drivers met goed volume heen en weer te pompen. Je hoort dan een betere controle over het geluid (want de driver volgt het geluidsbeeld beter en trilt minder na) en ook meer rust tussen de noten. Denk voor dit laatste bijv. aan een auto zonder schokdempers die op zijn veren staat te trillen. Een hele sterke man/vrouw zal deze auto makkelijker stil krijgen dan een peuter.

De versterker moet echter wel goed ontworpen zijn om deze sterke stromen het juiste geluidsbeeld aan de speakers over te laten dragen. Ook moet de voeding genoeg stroom kunnen leveren binnen het juiste tijdsbestek. Mensen die beweren dat elke versterker in principe alleen maar hoeft te versterken en dat alle versterkers dit in principe even goed doen hebben absoluut geen gelijk  :no:.

Vermogen = P = V * I (spanningsval keer stroom)
V = I * R (stroom keer de weerstand die overwonnen moet worden) (ik weet het, weerstand is geen impedantie, maar we houden het eenvoudig nietwaar!)
Dus: P = I2 * R , R is echter weer afhankelijk van het impedantieverloop van de speaker om het makkelijk te maken. Het kunnen leveren van stroom is dus ontzettend belangrijk voor het geleverde vermogen, dit gaat kwadratisch. De capaciteit van een voeding in een versterker is daarom feitelijk belangrijker dan het geclaimde geleverde vermogen, die laatste zijn vaak onzinnige marketingtermen als RMS en dergelijke, bullshit! Een goede versterker heeft een dikke vette voeding, bij voorkeur gescheiden voor het linker en rechter kanaal. Een goede versterker is dan ook zwaar, en niet vanwege een koperen plaat of een loden bodem maar vanwege een zware voeding!

Een voeding ziet er altijd ongeveer zo uit:



... en die moet dus in ieder geval groot en zwaar zijn.


Voor de echte techneuten onder ons: bovenstaand verhaal is een zwaar versimpelde versie van de werkelijkheid, dat weet ik maar het moet begrijpbaar zijn. Feitelijk gaat het om geluidsdruk en akoestische impedantie:



Wie zin heeft schrijft zijn eigen technische verhaal hier maar op!
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

mountainbiker

#17
Citaat van: pameijer op januari 02, 2013, 13:31:44
Vermogen = P = V * I (spanningsval keer stroom)
V = I * R (stroom keer de weerstand die overwonnen moet worden) (ik weet het, weerstand is geen impedantie, maar we houden het eenvoudig nietwaar!)
Dus: P = I2 * R , R is echter weer afhankelijk van het impedantieverloop van de speaker om het makkelijk te maken. Het kunnen leveren van stroom is dus ontzettend belangrijk voor het geleverde vermogen, dit gaat kwadratisch. De capaciteit van een voeding in een versterker is daarom feitelijk belangrijker dan het geclaimde geleverde vermogen, die laatste zijn vaak onzinnige marketingtermen als RMS en dergelijke, bullshit! Een goede versterker heeft een dikke vette voeding, bij voorkeur gescheiden voor het linker en rechter kanaal. Een goede versterker is dan ook zwaar, en niet vanwege een koperen plaat of een loden bodem maar vanwege een zware voeding!

Een voeding ziet er altijd ongeveer zo uit:



... en die moet dus in ieder geval groot en zwaar zijn.


Daarom gebruik ik ook 2 identieke geintegreerde versterkers van Denon.1 voor de linkerspeakers en 1 voor de rechtespeakers.poor man monoblock noem ik het ook wel.
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

WilliamB

@pameijer, Begrijpelijk te lezen.  notworthy
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

JohnWx

Citaat van: pameijer op januari 02, 2013, 13:31:44
Laten we de boel nu eens mechanisch gaan benaderen ipv elektrotechnisch  :yes:

Uiteindelijk moet de conus van de driver gewoon dmv een spoel die om een magneet zit heen en weer bewogen worden. De frequentie waarmee dit gebeurt is afhankelijk van de toonhoogte van de muziek, en niet van het volume. Meer volume betekent dat de luchtdeeltjes met dezelfde frequentie dus een grotere amplitude krijgen, oftewel letterlijk meer afstand af moeten leggen per trilling. Meer afstand in dezelfde tijd betekent dus sneller bewegen en aangezien het een trilling is (van het luchtdeeltje, en ook de conus) ook een grotere versnelling en vertraging. Mechanisch betekent een grotere versnelling/vertraging dat je meer kracht nodig hebt, dus meer stroom door de spoel. Ergo: meer vermogen. Een grotere driver (bv. een 15" woofer  :kwijl: ) hoeft om meer lucht te bewegen minder uit te slaan maar is wel weer zwaarder om in beweging te krijgen en weer stil te krijgen.

Als een versterker meer vermogen kan leveren heeft 'ie simpelweg meer kracht om de drivers met goed volume heen en weer te pompen. Je hoort dan een betere controle over het geluid (want de driver volgt het geluidsbeeld beter en trilt minder na) en ook meer rust tussen de noten. Denk voor dit laatste bijv. aan een auto zonder schokdempers die op zijn veren staat te trillen. Een hele sterke man/vrouw zal deze auto makkelijker stil krijgen dan een peuter.

De versterker moet echter wel goed ontworpen zijn om deze sterke stromen het juiste geluidsbeeld aan de speakers over te laten dragen. Ook moet de voeding genoeg stroom kunnen leveren binnen het juiste tijdsbestek. Mensen die beweren dat elke versterker in principe alleen maar hoeft te versterken en dat alle versterkers dit in principe even goed doen hebben absoluut geen gelijk  :no:.

Vermogen = P = V * I (spanningsval keer stroom)
V = I * R (stroom keer de weerstand die overwonnen moet worden) (ik weet het, weerstand is geen impedantie, maar we houden het eenvoudig nietwaar!)
Dus: P = I2 * R , R is echter weer afhankelijk van het impedantieverloop van de speaker om het makkelijk te maken. Het kunnen leveren van stroom is dus ontzettend belangrijk voor het geleverde vermogen, dit gaat kwadratisch. De capaciteit van een voeding in een versterker is daarom feitelijk belangrijker dan het geclaimde geleverde vermogen, die laatste zijn vaak onzinnige marketingtermen als RMS en dergelijke, bullshit! Een goede versterker heeft een dikke vette voeding, bij voorkeur gescheiden voor het linker en rechter kanaal. Een goede versterker is dan ook zwaar, en niet vanwege een koperen plaat of een loden bodem maar vanwege een zware voeding!

Een voeding ziet er altijd ongeveer zo uit:



... en die moet dus in ieder geval groot en zwaar zijn.


Voor de echte techneuten onder ons: bovenstaand verhaal is een zwaar versimpelde versie van de werkelijkheid, dat weet ik maar het moet begrijpbaar zijn. Feitelijk gaat het om geluidsdruk en akoestische impedantie:



Wie zin heeft schrijft zijn eigen technische verhaal hier maar op!


We hebben het over een zuiltje met 90 db aan rendement en daar hangt een 170 watt versterker aan die zo zwaar belast word dat de lampjes minder gaan branden dan klopt er iets niet.....of de speaker is aan het stuk gaan of de versterker heeft een mankement

En een versterker hoeft niet zwaar te zijn Klasse D ?


Als jij een bepaalde DB in een kamer wil krijgen om te luisteren naar muziek heb je aan een 100watt versterker net zoveel als een 170watt versterker


lijstjes genoeg hier op het forum en uitleg waarom 300watt niet meer of anders klinkt dan 80Watt


*Als een versterker meer vermogen kan leveren heeft 'ie simpelweg meer kracht om de drivers met goed volume heen en weer te pompen* , heb je een punt maar niet bij 90db en zo een zuiltje, wel als we naar de 84db gaan maar dan nog kan je zo hard draaien zonder vervorming zie verhalen en ervaringen van Marco
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

pameijer

Citaat van: John Wx op januari 02, 2013, 14:58:13

We hebben het over een zuiltje met 90 db aan rendement en daar hangt een 170 watt versterker aan die zo zwaar belast word dat de lampjes minder gaan branden dan klopt er iets niet.....of de speaker is aan het stuk gaan of de versterker heeft een mankement

En een versterker hoeft niet zwaar te zijn Klasse D ?


Als jij een bepaalde DB in een kamer wil krijgen om te luisteren naar muziek heb je aan een 100watt versterker net zoveel als een 170watt versterker


lijstjes genoeg hier op het forum en uitleg waarom 300watt niet meer of anders klinkt dan 80Watt


*Als een versterker meer vermogen kan leveren heeft 'ie simpelweg meer kracht om de drivers met goed volume heen en weer te pompen* , heb je een punt maar niet bij 90db en zo een zuiltje, wel als we naar de 84db gaan maar dan nog kan je zo hard draaien zonder vervorming zie verhalen en ervaringen van Marco

Een klasse D versterker is een ander principe, maar ook daarbij heb je nog steeds een goede stabiele  voeding nodig met ruimschoots voldoende stroomlevercapaciteit (je wilt toch 300 Watt aan het uiteinde nietwaar!). De mensen gaan de fout in door de wattages te koppelen aan de geluidsdruk, vandaar ook mijn verhaal over de mechanica. Als je een rekensommetje maakt van zoveel dB gevoeligheid en zoveel Watt aan geleverd vermogen levert zoveel herrie op dan heb je 99,9% van de tijd aan 1 Watt genoeg. Maar dat is niet het hele verhaal! Het verhaal is dat de conus van de driver heen en weer moet worden bewogen en dat dat gecontroleerder gebeurt door een sterkere versterker.

Als je deze eindversterker (Mark Levinson 432) gaat vergelijken met een middenklasse geïntegreerde surroundbak dan ga je verschil horen, geloof me!



En als van een versterker de lampjes bij inspanning zwakker gaan branden dan moet die gereviseerd worden, en tot die tijd de brandblusser paraat!
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

Zoldar

Citaat van: Maus op januari 02, 2013, 03:29:13
Neehoor die metertjes zijn prima ;) (heb 3 versterkers met metertjes)
We hebben te maken met pieken. En vooral een hoop sublaag, dat telt wel aan.

Met 1 versterker kakt zelfs de voeding in, de VU verlichting gaat dan dimmen en die zit rechtstreeks op de trafo's.

En ik denk om m'n oren :)

prachtig verhaal.

als je hard wil draaien heb je power nodig.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

TurboMarco

CiteerAls je deze eindversterker (Mark Levinson 432) gaat vergelijken met een middenklasse geïntegreerde surroundbak dan ga je verschil horen, geloof me!
Ik geloof je niet  :-D

Regel maar zo'n bak ,dan regel ik wel een vergelijkende test en een surroundbak .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

pameijer

Citaat van: Marco op januari 02, 2013, 15:49:54
Ik geloof je niet  :-D

Regel maar zo'n bak ,dan regel ik wel een vergelijkende test en een surroundbak .

Hier staat er eentje op Marktplaats, ik zal de bank eventjes bellen  :|
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

mountainbiker

Citaat van: John Wx op januari 02, 2013, 14:58:13

We hebben het over een zuiltje met 90 db aan rendement en daar hangt een 170 watt versterker aan die zo zwaar belast word dat de lampjes minder gaan branden dan klopt er iets niet.....of de speaker is aan het stuk gaan of de versterker heeft een mankement

En een versterker hoeft niet zwaar te zijn Klasse D ?


Als jij een bepaalde DB in een kamer wil krijgen om te luisteren naar muziek heb je aan een 100watt versterker net zoveel als een 170watt versterker


lijstjes genoeg hier op het forum en uitleg waarom 300watt niet meer of anders klinkt dan 80Watt


*Als een versterker meer vermogen kan leveren heeft 'ie simpelweg meer kracht om de drivers met goed volume heen en weer te pompen* , heb je een punt maar niet bij 90db en zo een zuiltje, wel als we naar de 84db gaan maar dan nog kan je zo hard draaien zonder vervorming zie verhalen en ervaringen van Marco
Jouw uitleg klopt wel volgens mij!! Ik gebruik de 2 versterkers dan ook niet vanwege het vermogen (4*55 watt) maar vanwege de 2 aparte voedingen en de gescheiden versterking voor zowel links als rechts.
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

Rob46

Kijk, een duidelijke meerwaarde van dit Forum! Prima (begrijpelijke) uitleg waarvoor mijn dank!!!!
notworthy

Rob46

Buffer per versterker van maar liefst 60.000uf

Hier enkel specs:
De maten zijn 37cm diep, 26cm breed, 9cm hoog.
Hier enkele specs:
1volt ingangsgevoeligheid
ingangsimpedantie 48kohm.
uitgangsvermogen bij 8ohm 63watt rms en bij 4ohm 105.
muziekvermogen 500hz-burst:68watt aan 8ohm en 120ohm aan 4ohm.
vermogensbandbreedte 1,5hz....125khz(+0,-3db)
signaal/ruis verhouding 99db.
harmonische vervorming bij 1watt/8ohm 160(20hz...20khz)
voedingspanning +-35volt
ruststroom 200mA.


Zijn dit 'goede' cijfers?

Maus

Citaat van: Zoldar op januari 02, 2013, 15:22:43
prachtig verhaal.

als je hard wil draaien heb je power nodig.

170DC, Proton AA-1150 en Labgruppen LAB1000.


Marvin

Citaat van: Rob46 op januari 02, 2013, 18:31:11
Kijk, een duidelijke meerwaarde van dit Forum! Prima (begrijpelijke).

Wie?


--Verstuurd zonder netwerk--