L.S., (Geacht Forum)
Ik ben voornemens, mijn oude Marantz versterker Model 1072, bouwjaar medio 1976 te laten restaureren.
Volgens opgave, van mijn plaatselijke Marantz-dealer, zou het via de reparatieafdeling van de Hoofdimporteur, Marantz Nederland niet meer kunnen?
Vermoedelijke redenen; te oud, geen onderdelen meer verkrijgbaar, kan niet meer mee in de innovatie van na
medio 1980, waarbij na deze datum de versterkers, aanzienlijk verbeterd zouden zijn?)
Mijn dealer, (overigens door hen ONGEZIEN) raadt het ten strengste af, deze nog te laten modificeren. (Ik begrijp overigens best, dat hij nieuw wil verkopen),
Ik heb ook een nieuwe set gekocht, maar ik wil desondanks de oude versterker, in ere laten herstellen!)
Diagnose:
Naar mijn vermoeden, zijn de potmeters vervuilt en-of versleten, waardoor er het nodige gekraak/geruis hoorbaar is. (Ik denk niet, dat er meer aan de hand zou kunnen zijn.)
Antwoord:
Als aanvullende, wellicht belangrijkste reden wordt opgegeven, dat vanwege de ouderdom de prints bij het solderen, naar de gallemiezen kunnen worden geholpen?
Vraag;
Bovendien weet ik niet, of de orginele (welk type?) podmeters, nog verkrijgbaar zijn voor Marantz?
Zo nee, is er dan een imitatie-(universeel) podmeter, welke zou kunnen passen?
Bovendien, bestaat er nog een mogelijkheid, oude versterkers te laten upgraden, middels het z.g.n. "by-passen."
D.w.z. essentiƫele onderdelen, kunnen worden vervangen door hoogwaardiger componenten, aangepast aan de huidige normen?
Mijn vragen zijn:
1.Kennen jullie iemand, die voor mij dit met de nodige vakkennis van Marantz, vanwege de restauratie dit
particulier kunnen oplossen? (Woonachtig, binnen de Provincie Zuid-Holland, maar verder weg mogelijk
per strekkende pakketpost zenden/retour?)
2.Is reparatie cq. modificatie, (by-passen) voor dit model Marantzversterker, nog aan te raden?
3.Wat zou dit eventueel, c.a. moeten gaan kosten?
4.Is er een definitiar verschil, tussen de oude lijn versterkers uit die periode, in vergelijk met nu?
5.Het tussenplaatsen, van een losse 24 -traps equilizer, zou het orginele geluid vergallen? Klopt dit?
6.Men raadt af, om aktief geschakelde speakerboxen te gebruiken,(met ingebouwde eindversterking)
omdat dit geen meerwaarde zou hebben, t.o.v. een passief systeem? Klopt dit?
7.Is er (naar jullie oordeel) een per definitie betrouwbaar adres, waar men met goed fatsoen behalve
nieuw, ook een zeer degelijke tweede-hands audio, van Marantz kan kopen?
8.Men beweert, dat de afschrijving op 2.1, 5.1, 6.1 en 7.1 surroundsystemen dermate hoog is, mede door
snellere ontwikkelingen op dat terrein, (AV receivers) dat men deze beter tweedehands kan kopen,
omdat deze nieuw, minder waardevast zouden blijken te zijn?Is dat zo?
Binnen deze range zou men bovendien teveel, voor de naam (imago) dan voor de kwaliteit moeten betalen?
9.Het kwaliteitsverschil in procenten, zou tussen de normale klasse van Marantz, in vergelijk met de
premiumklasse, ongeveer een 15 % bedragen?(Volgens opgave Dealer) Is jullie mening, gelijkluidend?
Met grote belangstelling, zie ik gaarne Uw antwoorden tegemoet !!!
Met vriendelijke groet,
Henk Troost,
Hellevoetsluis.
P.S. Ik ben eigenlijk wel net als jullie, met recht een audiofiel te noemen...
Marantz is mijn voorkeursmerk, omdat ik ook semi-beroeps-(top)muzikant
(maar ook Deejay) ben geweest, stel ik door de bank genomen iets meer dan gemiddelde eisen,
aan mijn geluidsapparatuur, inzake natuurgetrouwe weergave.