Ik heb de PM versterkers volop gehad en uiteindelijk kwam ik tot conclusie dat een PM82 vrijwel het zelfde klinkt als een PM95 ,echter op zeer hoge volumes kakt een PM82 tov de PM95 in ,dan kom je op het technische aspect wat eenvoudig te onderbouwen is ,namelijk een PM95 heeft tov de PM82 veel meer vermogen ....zeker aan lage impedanties ,natuurlijk komt dat ook door dat mijn luidsprekers een rendement hebben van 83db en net wat eerder de grenzen van een versterker opzoekt .
Ik zeg trouwens ook niet dat er geen verschillen zijn ,maar verschillen die sommigen menen te horen in de orde van weer een paar gordijnen weg en vd tafel spelen oid komt bij mij dus gelukkig nooit voor .
Op het moment dat een versterker afwijkt van een lineaire frequentiekarakteristiek spreekt men van kleuring annex vervorming ,dan zou je dus kunnen zeggen dat in de versterker een verborgen toonregeling zit of hij is niet goed ontworpen ,want wat hoort een goede versterker te doen ........het aangeboden signaal te versterken .
Maar in de meeste gevallen is de akoestiek en de luidspreker de hoofdfactor en de bron van ongemakken zodat men geneigd is naar verandering oftewel verbeteringen ,je kan dan net zo goed een goede Equalizer nemen of zoals de HT boys dat tegenwoordig doen ...gebruik maken van Audysey