Hallo forummers,
Hier een noodkreet van mij m.b.t. een defecte eindversterker of toch niet?
?/
Begin dit jaar hebben wij blikseminslag gehad en dat ging ten koste van mijn zelfbouw eindversterker. Bij het aanzetten een hele hoop gebrom over de speakers.
Ik heb toen de EV naar zolder verplaatst en de Marantz SM-80 laten servicen bij Jon. In de tussentijd gedraaid met de PM-78.
Nu staat de SM-80 weer in volle glorie te spelen en vond ik het ook maar eens tijd worden om wat aandacht aan mijn eigenbouw EV te besteden.
Ik heb deze in verschillende test configuraties uitgeprobeerd en aan jullie de vraag wat er hier nu werkelijk aan de hand is.
TEST 1:
De EV aangesloten op de 2e line out van de VV (dit alles zonder de aan knop te hebben gebruikt). Bij het aanzetten van de VV is er nog niks aan de hand. Op het moment dat ik de EV erbij aanschakel begint het weer te brommen over de speakers. Als ik de VV dan uit zet en de EV aan laat, blijft het gebrom.
De opstelling is als volgt, VV 1e line out naar de SM-80 EV en dan naar de Mission speakers. Geen probleem
VV 2e line out naar de zelfbouw EV en dan naar de Celestion speakers. Gebrom
TEST 2:
Hetzelfde als hierboven maar nu op de 1e line out (waar normaliter de SM-80 mee aangestuurd wordt). Dus beide Line out's op de VV geven hetzelfde probleem.
De opstelling is als volgt, VV 1e line out naar de zelfbouw EV en dan naar de Celestion speakers. Gebrom
TEST 3:
VV 2e line out naar zelfbouw EV, spanning erop en wderom gebrom. Interlink van VV naar EV er tussen uit en brom is weg terwijl de speakers nog in de EV zitten. Lijkt toch in de signaalweg van VV naar EV en vice versa.
TEST 4:
Nu het meest vreemde van deze test sessie en dat is dat ik een CD-speler met output regeling direct op de EV heb aangesloten en dan komt het geluid er zonder kleerscheuren uit.
Ik weet het nu niet meer waar het probleem zou kunnen zitten, dus HELP!!
Bij test 4 lijkt het mij toch dat er met de EV niets aan de hand is, maar met de VV ook niet want de Marantz SM-80 draait hier zonder problemen op.
Bij een controle in het binnenste van de EV is niets bijzonders waar te nemen, ik weet niet of blikseminslag de isolatie van de bekabeling binnen in de versterker kan doen smelten waardoor sluiting ontstaat maar ik zie niets en dan had de EV het ook niet direct op een CD-speler goed gedaan.
Beste forummers, help mij.
Ik hoor graag van jullie.
Groeten,
Marcel