CD speler klinkt scherp

Gestart door gm, november 26, 2010, 13:01:29

Vorige topic - Volgende topic

Musicman

Citaat van: scanspeakman op november 29, 2010, 11:38:17
Erg apart. Laatst heb ik het genoegen gehad een paar zelfbouwluidsprekers gehoord te hebben (Andromeda Mk2 van Tony Gee) waar een paar Focal TLR tweeters inzitten. Deze heb ik ook kunnen testen met mijn eigen versterker en CD6002. Paar uur geluisterd op fors volume maar geen scherp hoog. Lijkt mij dus dat het niet aan de speler ligt. Maar je gaf volgens mij zelf al aan dat het waarschijnlijk aan de combi versterker-luidsprekers ligt. Kan natuurlijk zijn dat die focals van je een prachtige badkuipvormige frequentie-curve heeft (dip in het midden en oplopend laag en hoog) zoals helaas veel speakers hebben.

Scanspeakman

Dat Tony z'n speakers geen opdringerig hoog hebben, komt omdat deze speakers beter zijn gefilterd.
(kantelfrequenties en de afregeling met weerstanden is beter voor elkaar.)

Zelf ben ik 3jaar geleden naar de Focal 1028BE gaan luisteren en was het ook na een half uur al zat.
De verkoper vond het een zeer gedetaillerd geluid en een strak laag........ik vroeg hem: "welk laag?"
De speaker laat veel te veel van het mid-hoog horen, wat je gauw zat bent.
Daarom kwam er later een 1038BE (of 1039BE) uit met 3 woofers....deze klinkt zeker beter.

Ik denk dat een andere versterker niet veel uit zal maken.
Een speaker moet gewoon naar jouw gehoor goed klinken, dat het niet matched is een ander verhaal.

Musical Fidelity Tri-Vista 300
Marantz SA7
Dali Helicon 400SE
Harmonic Technology Pro 9+
Harmonic Magic Link 2
Supra "Sword" en "Lorad" kabels

JohnWx

Citaat van: stone op november 29, 2010, 10:17:01
weet ik, maar ik vind het raar dat de cd weergave met de cd6002 te scherp is en met de bd7004 niet. Dat moet toch ergens aan liggen...

is wel vreemd
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SONY ES Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

JohnWx

Citaat van: Vlearmoes op november 28, 2010, 21:02:01
Deze combi is idd bij sommigen hier ook niet helemaal goed gevallen   en zijn overgestapt naar andere speakers

Ook de keus naar W&M speakerkabel kan al veel doen  :yes:

meen je dat echt wat je als laatste zegt
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SONY ES Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

mars

oi,

quote van scanspeakman;

''Alles waarbij je binnen 10 seconden denkt "wat een lekker fris hoog" of "wat een lekker vol laag" moet je niet hebben. Garantie voor luistermoeheid en soms zelf hoofdpijn na een uur. Maar is wel waar veel fabrikanten op "voicen"; anders valt je speaker (of versterker) niet op in die batterij speakers bij de mediamarkt waar je met zo'n speaker-schakelpaneel gemiddeld 10 seconden naar een luidspreker luistert''.

einde quote

Wat scanspeakman man hier boven beschrijft, kan ik het helemaal mee eens zijn ( en ook door eigen ervaring)
Vroeger kon een speaker syteem, mij in de eerste 30 minuten al zwaar onder de indruk krijgen....vaak door bepaalde eigenschappen van een merk.
BIJV een meer dan normale indrukwekkende bas of meer dan normaal dynamische drumsolo, of heel snel onder de indruk zijn van het''heldere'' in de speaker.
En wat bijkt dan vaak idd , na een paar maanden thuis irritatie en luistermoeheid,  jaja eerlijkheid gebied mij te zegen dat ik vroeger ook wel eens op deze manier op mijn bek ben gegaan.

Vandaar nu de keuze ( 2e set inmiddels) voor mijn'' MC-SYSTEMS M3'' , deze speaker heeft in eerste instantie geen bijzonder laag of hoog ( hoewel ze van 28Hz tot 30.000 HZ bereik hebben).
Maar als je ze op een goede cq nette versterker aansluit ( en een mooie cdp en redelijke kabels), dan laten ze met volle overtuiging horen wat ze aangeboden krijgen..

Marco was eens bij mij op bezoek, en vroeg zich af hoe dat kon, deze ''M3'' hebben namelijk maar `1 basmid van ongeveer 18 cm en 1 dynaudio esostar tweeter.
Dit is terug te vinden in het topic luisteren bij Mars....ofzo iets.....hahaha hij dacht ook nog even, dat ik stiekum een sub had aangesloten

Nee als mensen mij vragen hoe mijn speakers klinken vindt ik nog steeds leuk ,om te antwoorden met; Mijn speakers?.....ooooooooo die klinken nergens naar
Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun

Lion of Judah

Citaat van: mars op november 29, 2010, 18:53:27
oi,

quote van scanspeakman;

''Alles waarbij je binnen 10 seconden denkt "wat een lekker fris hoog" of "wat een lekker vol laag" moet je niet hebben. Garantie voor luistermoeheid en soms zelf hoofdpijn na een uur. Maar is wel waar veel fabrikanten op "voicen"; anders valt je speaker (of versterker) niet op in die batterij speakers bij de mediamarkt waar je met zo'n speaker-schakelpaneel gemiddeld 10 seconden naar een luidspreker luistert''.

einde quote

Nee als mensen mij vragen hoe mijn speakers klinken vindt ik nog steeds leuk ,om te antwoorden met; Mijn speakers?.....ooooooooo die klinken nergens naar

stupid

Helemaal mee eens, voor mij precies hetzelfde!
Naim Supernait
Avondale TPX2
TeddyPardo U2S
Spendor A5
Intel NUC

jowa

Heel herkenbaar wat mars en scanspeakman schrijven  stupid

Marantz 81

zeker herkenbaar ja  :yes:  byebye  en daarbij is mijn ervaring met een SR5002 dat de voorversterker niet echt best is voor muziek ( scherp in het hoog ) en slecht stereo beeld erg vlak in de diepgang

maar de 8000 serie is wel andere koek natuurlijk  :wink:

ik stelde de vraag ook aan de topic starter omdat ,het thuis wel eens heel anders kan klinken  byebye

still life

speakers horen idd niet te kleuren, maar eerlijk weer te geven wat van de bron komt  HB
voor de rest is alles reeds gezegd.. :wink:
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300