Citaat van: Rogier-H op augustus 10, 2026, 18:53:53In de eerste plaats bedankt voor je interesse in deze materie.
Het klopt inderdaad dat de front luidsprekers worden ontlast als een sub mee doet. Maar als je flinke fonts hebt is de noodzaak minder.
In ART zelf als je een 2.0 en verder geen luidsprekers aan de versterker verbonden zijn, werkt ART nog. (Linker en rechter corrigeren elkaar)
Bij mijn opstelling 2.0 wordt het laag als een eenheid geproduceerd (alle luidsprekers doen mee als taak om de redunantie te reduceren.
Bij mij werkt het zo in de 2.0 configuratie de fonts zijn de hoofd luidsprekers en de overige luidsprekers alleen mee doen als absorberend LAAG om der redunantie te reduceren van de fonts.
Zo werkt het het globaal gezien, ik wil het wel in detail verder uitwerken maar naar mening mening weet je het zelf wel.
Sorry, maar persoonlijk noem ik de 702 S3 geen flinke fronts. Zo kan de 702 S3 gewoon niet de diepste noten van een bas guitar of synthesizer op een natuurlijke manier bereiken. Zelfs mijn speakers die de helft meer wegen, dubbel zo breed zijn, hebben ongeveer 18% meer conusoppervlak, en wat nog belangrijker is, die grote conussen van 8,5 inch zijn fysiek in staat om de lange, diepe uitslagen aan te kunnen die nodig zijn om lucht te verplaatsen in het laagste octaaf van het menselijk gehoor. En toch merk ik dat de sub iets moois toevoegd.
De vraag is natuurlijk wat je met 2.0 bedoeld

Je kan in de receiver setup instellen dat je een 2.0 setup hebt. Maar dan zal DIRAC enkel maar 2 kanalen meten en kunenn gebruiken.
Als ik uw uitleg begrijp heb je toch je volle 5.2.4 maar kies je bij weergave voor 'stereo'.
Ik weet dat je op de receiver voor stereo weergave kan kiezen om de sub niet te gebruiken en dat mag je net niet doen.
Wanneer u de subwoofer uitschakelt voor 2-kanaals stereoweergave op een Marantz-receiver terwijl u een actief Dirac Live Active Room Treatment (ART)-filter gebruikt, ontstaat er een conflict tussen de standaard stereorouting van de receiver en het beheer van meerdere luidsprekers door ART, wat leidt tot het uitschakelen van de ondersteuning voor lage frequenties, mogelijke basonderdrukking of een niet-geoptimaliseerde frequentierespons. Want DIRAC heeft wel voor je ART filter een cross-over bepaald op basis van het gebruik van je subwoofers los van als je ze aanvikt als support of niet.
Als je echt geen subwoofers wil in stereo moet je gebruik maken van uw 2de speaker setup. daar stel je dan 5.0.4 in de amp setup. Moet je DIRAC ART alles opnieuw laten inmeten en uw curve bepalen.
Maar neen je kan niet in stereo spelen met een DIRAC ART filter gemaakt op 5.2.4 waarbij je in de receiver zegt voor stereo geen subwoofer te gebruiken. Je kan natuurlijk altijd DIRAC filter op OFF zetten...
Deze afbeelding toont net wat ik vertel, ze toont wat DIRAC u zal bieden MET SUBWOOFER.
Hij houdt geen rekening met wat je in dereciver hebt staan voor een 2.0 weergave. Heb je daar de subwoofer op uit staan voor stereo, dan de werkelijkheid heel wat anders zijn en zakt de curve al tss de 60 en 80Hz (cross-over)

Als je wil weten wat er echt gebeurd in je ruimte en de verschillende settings installeer
Room EQ Wizard. Het is gratis. Sluit je microfoon aan, installeer je calibratie file van je microfoon als je die hebt. Sluit de laptop aan op de receiver, bv via HDMI en meten maar.
Kies welk kana()l(en), pas settings aan en meet opnieuw. Makelijkste is dan killen op "ALL SPL" ipv "SPL & Phase". Je kan elke curve wat vlak maken voor het overzichtelijker te houden (doe dat via menu Graph en beste is psychoaccoustics).
Dit toont de werkelijkheid, de afbeelding hierboven is wat DIRAC denkt dat het gaat zijn.