Citaat van: dmeerpa op maart 20, 2025, 12:09:42Er bestaan meerdere versies van de PB12-plus, ik weet van minstens 4 versies.
Deze uit uw meeting gebruikt de 'nieuwere' 800w Sledge amp, die van mij gerbuikt de 525 watt Bash unit en daar zijn er minstens 2 versies van. En dan is er nog een oudere versie 2005 waar de bass reflex poorten aan de achterzijde steken en de woofer naar beneden is gericht (2006) met dezelfde 525W Bash amp.
Je hebt één met een Bash amp uit 2009 die een Variable Subsonic Filter: 16 Hz, 20 Hz, 25 Hz, and Sealed had.
En dan heb je die dat ik heb, die dezelfde filter had als deze met de bass reflex poorten aan de achterzijde waar een Variable Subsonic Filter: 12, 16 Hz, 20 Hz en 25Hz heeft.
De handleiding vermeld wel "Moderate levels are doubly important if you put the subsonic filter into the 12Hz mode."
Goed dat je een subsonic filter aanhaalt want iedere (goede) subwoofer versterker heeft er één, wel verschillen ze naast frequentie ook van steilheid variërend van 18-24 db octaaf waarbij die laatste altijd mijn voorkeur geniet.
De Hypex versterker die ik in mijn 12" sub heb zitten kan je zelfs tot 36 db octaaf gaan met de subsonic, echter heb ik gekozen voor een bandpass filter van 20Hz-65Hz 18 db octaaf want veel info daaronder zit niet in mijn muziekgenre.
Ook heeft die 12" Beyma geen lange slag wat een probleem gaat worden wanneer je lager dan 20 Hz gaat.
Liever heb ik een hogere SPL @ 40 Hz wat je ook zeker gaat voelen.
Wat betreft bassreflex poorten aan de achterzijde kan wel een extra boost geven onder de resonantiefrequentie van de driver wanneer deze dicht tegen de muur staat en/of in een hoek, maar dan beleef je de roomgain wat meer en of dat wenselijk is laat ik dat in het midden.
Feit blijft echter dat geen enkele 12" 120 db @ 12 Hz haalt, tis al knap als ze dat @ 20 Hz doen (zie tabel)
Mensen vergeten ook vaak dat het rendement van de gebruikte driver bepalend is voor het benodigde versterker vermogen, je kan wel stellen dat wanneer je 800 Watt nodig heb om 120 db @ 40 Hz te halen dat de driver een heel laag rendement heeft.
tenslotte de TS parameters liegen niet.