Citaat van: TurboMarco op februari 12, 2025, 16:27:12Volgens mij is er al een paar keer gezegd dat FW geen toegevoegde waarde heeft, en natuurlijk is Atmos object based en ook is keer op keer gezegd dat de hoeveelheid daarvan van de mix af hangt.
Iets van plaat voor de 
edit: niet lullig bedoeld hoor, wanneer mensen in hun auto 3 reservewielen mee wil nemen zeg ik doe dat!
Geen punt, ik ben ruim 45 jaar actief met audio, vaar mijn eigen koers, en ja, soms loop ik op een zandbank
Dat FW gedoe ligt niet aan de speakers, gebeurt ook met andere speakers boven de 5.x en dan met name met Dolby Atmos, omdat die vasthouden aan objects wat uiteraard het goede is van Atmos mits goed gemixt, en dat is het em nu net.
DSU heeft dit probleem uiteraard niet omdat het kanaal sturing is.
DTS(X) en NeuralX zijn ook kanaal sturing dus die slikken alles.
Kanaal sturing is minder nauwkeurig dan object sturing, maar dan moet object sturing wel consequent toegepast worden, dat gebeurt helaas niet.
Waarom niet is mij onduidelijk, vaak kom je dan ook de term tegen op diverse audio forums:
Atmos sucks
(zeker met wat complexere setups)
Ligt niet aan de speakers, ligt niet aan de setup, ligt niet aan de receiver, ligt aan de Dolby Atmos mix.
Nu gaat het af en toe wel, in het Atmos begin was het helemaal but.
Best wel jammer van zo'n mooie codec dat het zo wisselvallig werkt