Marantz Cinema 30 review

Gestart door CBdicX, januari 29, 2025, 17:34:12

Vorige topic - Volgende topic

CBdicX

Nou, vandaag weer een stap dichterbij het einddoel, de Cinema 30 is binnen  hello

Voldoende aansluit mogelijkheden, dat audio apparaat onder de C30 is een vaatwasser  :-D
Even een snelle setup gedaan zonder Audyssey, klinkt opzich al prima.
(geen idee wat er met de laatste foto aan de hand is)

Verdere berichten gaan volgen over mijn indrukken, en wat voor setup het uiteindelijk gaat worden.

JohnWx

Citaat van: CBdicX op januari 29, 2025, 17:34:12Nou, vandaag weer een stap dichterbij het einddoel, de Cinema 30 is binnen  hello

Voldoende aansluit mogelijkheden, dat audio apparaat onder de C30 is een vaatwasser  :-D
Even een snelle setup gedaan zonder Audyssey, klinkt opzich al prima.
(geen idee wat er met de laatste foto aan de hand is)

Verdere berichten gaan volgen over mijn indrukken, en wat voor setup het uiteindelijk gaat worden.

Wat zijn die draaiknoppen op de achterkant ? 8-)  :-P
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Cambridge Audio DUSON Pro-ject NOKIA Sony BRAVIA FXAudio

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

CBdicX

Citaat van: JohnWx op januari 29, 2025, 21:27:40Wat zijn die draaiknoppen op de achterkant ? 8-)  :-P

Volgens de manual moet je daar de speakers aansluiten maar ik zou niet weten hoe.
Bananen pluggen krijg ik er niet in dus ik stuur em wel retour......

L :-D L

JohnWx

Citaat van: CBdicX op januari 29, 2025, 21:43:33Volgens de manual moet je daar de speakers aansluiten maar ik zou niet weten hoe.
Bananen pluggen krijg ik er niet in dus ik stuur em wel retour......

L :-D L

Je kan misschien iets opboren en met een lucifer vastpinnen  8-)  :-D

CBdicX

Citaat van: JohnWx op januari 29, 2025, 21:54:51Je kan misschien iets opboren en met een lucifer vastpinnen  8-)  :-D

Goeie tip, ga ik zeker doen 👍🔊

CBdicX

Dit gaat de setup worden, 9.1.4 met Front Wide.
Morgen lig ik weer met mijn hol omhoog draden te trekken door de kamer, ik hoop dat de Klipsch Surround en Height speakers snel komen, ik heb er nu 3 van de 10......

Front staat hier even als Pre-Out, maar dat wordt Spkr+Pre-Out, Front Wide wordt wel alleen Pre-Out via de Yamaha AS201.

dmeerpa

Citaat van: CBdicX op januari 30, 2025, 17:40:55Dit gaat de setup worden, 9.1.4 met Front Wide.
Morgen lig ik weer met mijn hol omhoog draden te trekken door de kamer, ik hoop dat de Klipsch Surround en Height speakers snel komen, ik heb er nu 3 van de 10......

Denk je dat de 9.x.x een meerwaarde is ten opzichtte van 7.x.x?
Zover ik weet is geen enkele bron 9.x.x, dus dat betekend dat je altijd het geluid, dus ook dat van een 7.1 TrueHD Atmos en 7.1 DTS-X gaat upmixen. Dus 'theoretisch' krijg je nooit het geluid zoals bedoeld door de maker die de mix deed voor 7 speakers en geen 9.
Op het gevoel denk ik dat de meerwaarde veel minder is dan deze tussen 5.x.x en 7.x.x, vooral omdat goede fronts al een breed geluidsveld hebben en mijn inziens de frontwides overbodig maken.

[update] misschien denk ik er zo over omdat ik met di-pole of was het bi-pole surrounds zit die het geluid toch iets anders neerzetten.

Citaat van: CBdicX op januari 30, 2025, 17:40:55Front staat hier even als Pre-Out, maar dat wordt Spkr+Pre-Out, Front Wide wordt wel alleen Pre-Out via de Yamaha AS201.
Wat is de bedoeling, ga je 2 paar front speakers aansluiten, of wil gaan 'bi-ampen'?
Snap niet goed wat je wil bekomen.... of wil je een paar sub high-level aansluiten op de pre-out.
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

JohnWx

Citaat van: dmeerpa op januari 31, 2025, 09:12:05Denk je dat de 9.x.x een meerwaarde is ten opzichtte van 7.x.x?
Zover ik weet is geen enkele bron 9.x.x, dus dat betekend dat je altijd het geluid, dus ook dat van een 7.1 TrueHD Atmos en 7.1 DTS-X gaat upmixen. Dus 'theoretisch' krijg je nooit het geluid zoals bedoeld door de maker die de mix deed voor 7 speakers en geen 9.
Op het gevoel denk ik dat de meerwaarde veel minder is dan deze tussen 5.x.x en 7.x.x, vooral omdat goede fronts al een breed geluidsveld hebben en mijn inziens de frontwides overbodig maken.

[update] misschien denk ik er zo over omdat ik met di-pole of was het bi-pole surrounds zit die het geluid toch iets anders neerzetten.
Wat is de bedoeling, ga je 2 paar front speakers aansluiten, of wil gaan 'bi-ampen'?
Snap niet goed wat je wil bekomen.... of wil je een paar sub high-level aansluiten op de pre-out.

Raak in de war al die 1 2 6 9...5.4.1 systemen  HLP  HLP  HLP  8-)

Twijfel alleen tussen 2.0 of 2.1  :angel:

Vind het verwarrend

Ben al blij met film kijken dat de soundbar het doet

RHK

Ik heb een 5.2.2. opstelling. Waarbij de laatste .2 Dolby Atmos speakers eigenlijk niet toevoegen wat ik ervan verwacht had. Maar dat heeft meer te maken met het Atmos aanbod, waarvan ik vind dat het op blu-ray het beste is.
Dus eigenlijk vind ik de (ouderwetse) 5.1 opstelling nog steeds prima voor een mooie filmbeleving waarbij een extra .1 subwoofer bij mij wel een meerwaarde heeft.

En in een Pathe Atmos bioscoopzaal hangen wel zo'n 80 speakers, dus hoe gek kan het worden thuis :)
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3-Atmos*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub*Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

TurboMarco

CiteerIk heb een 5.2.2. opstelling. Waarbij de laatste .2 Dolby Atmos speakers eigenlijk niet toevoegen wat ik ervan verwacht had. Maar dat heeft meer te maken met het Atmos aanbod, waarvan ik vind dat het op blu-ray het beste is.
Met films vind ik de 4 hoogte kanalen meestal weinig toevoegen althans naar mijn toch wel hoge verwachtingen, dus ik deel jouw mening volledig.
Muziek in Atmos daarentegen en zeker op blu-ray vind ik een mega toevoeging hebben, dus in deze ook 100% met je eens.

CiteerOp het gevoel denk ik dat de meerwaarde veel minder is dan deze tussen 5.x.x en 7.x.x, vooral omdat goede fronts al een breed geluidsveld hebben en mijn inziens de frontwides overbodig maken.
Ook mee eens.
Zelf heb ik een heel kort avontuurtje gehad met front wide en vond het helemaal niets brengen, maar goed toen stonden er al behoorlijke front speakers (seas EX4) Met de Vectors welke een lijnbron (line-array) zijn is zoiets helemaal overbodig.

In het geval van satelliet speakers lijkt het mij dat wel een bijdrage levert.

Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Panasonic DP-UB9004 , Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

Philips 75PUS8303

dmeerpa

Ik deel de Atmos ervaring.
Als ik kijk wat het 'maar' extra brengt voor 2000€ die ik betaalde.
Ook hier denk ik de de gebruikte base-layer speakers en hoe die geplaatst werden een heel grote rol spelen.

Bij 2.0 heb ik al ondervonden dat ik in het geluidsbeeld ook hoogte verschillen kan waarnemen. Dus ik vermoed dat ze bij meer kanaalsgeluid ook al de geluidsmuur voor je vrij hoog maken.

Verder gebruik ik height speakers die tegen het plafond gemonteerd zijn en net als de fronts naar de luisterplek zijn gericht en dat ik hierdoor iets minder het echte hoogte effect krijg, inceilings zouden misschien beter zijn. Hier niet mogelijk (betonnen plafond) en investeren in vals plafond is niet aan de orde omdat ik niet de itentie heb hier te blijven wonen. Het geluid via het plafond kaatsen kan hier mss ook wel iets toevoegen, al krijg je dan weer een meer diffuus geluid.

De rear surround hangen net boven de zetel, en daarom net boven mijn hoofd, waardoor ze eigenlijk iets te hoog hangen. De rear heights hangen daar hooguit één boven. Ik krijg wel hoogte effecten, maar kan niet zeggen uit welke speakers.

Als ik moet kiezen tussen 7.1 of 5.1.4 ga ik voor de 7.1 (toch met mijn speakers).
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

RHK

Citaat van: dmeerpa op januari 31, 2025, 15:24:20Ik deel de Atmos ervaring.

Als ik moet kiezen tussen 7.1 of 5.1.4 ga ik voor de 7.1 (toch met mijn speakers).

De 7.1. geeft altijd een mooi surround, prima opstelling!
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3-Atmos*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub*Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

Citaat van: JohnWx op januari 31, 2025, 09:39:18Raak in de war al die 1 2 6 9...5.4.1 systemen  HLP  HLP  HLP  8-)

Twijfel alleen tussen 2.0 of 2.1  :angel:

Vind het verwarrend

Ben al blij met film kijken dat de soundbar het doet

Geeft niets, ik ben al jaren in de war, en mijn vrouw vind mij zeer verwarrend...... :-D

TurboMarco

CiteerVerder gebruik ik height speakers die tegen het plafond gemonteerd zijn en net als de fronts naar de luisterplek zijn gericht en dat ik hierdoor iets minder het echte hoogte effect krijg,
Ik heb ze ook op de luisterplek gericht en dat bevalt zeer goed, achter idem dito en ervaar een prima hoogte effect,
 ik gebruik als referentie het nr Staircase van Steven Wilson  HB

CiteerDe rear surround hangen net boven de zetel, en daarom net boven mijn hoofd, waardoor ze eigenlijk iets te hoog hangen. De rear heights hangen daar hooguit één boven. Ik krijg wel hoogte effecten, maar kan niet zeggen uit welke speakers.
Het lijkt mij ook niet de bedoeling dat je het geluid uit welke speaker dan ook kan plaatsen

Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Panasonic DP-UB9004 , Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

Philips 75PUS8303