Upgrade of niet?

Gestart door TurboMarco, januari 12, 2025, 12:59:24

Vorige topic - Volgende topic

Jokke

Die "elektuur" subwoofer heeft nochthans een instelbare actieve filter.
Room1 : B&W803S, Marantz model 30, Marantz SACD30n
Room2 : Focal Clear, Marantz HD-DAC1, Denon HEOS Link HS2

Streaming Service : Tidal

TurboMarco

Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Panasonic DP-UB9004 , Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

Philips 75PUS8303

Jokke

Als ik me goed herinner was het een Linkwitz filter.

TurboMarco

Ik boel meer welke subwoofer/versterker ontwerp
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Panasonic DP-UB9004 , Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

Philips 75PUS8303

Jokke

Het ontwerp dateerde van m'n studententijd.  Jaren '80-'90?  Met een focal LS.

Gevonden : Zie Elektuur november 1990.

RHK

Citaat van: Jokke op januari 12, 2025, 17:49:32Lig er niet van wakker, en wees blij met je uitstekende B&W's.
Ik ben al meer dan 15 jaar tevreden met m'n B&W 803s.

Volgens de marketeers brengen ze elk jaar iets beters uit.
Laat je hierdoor niet beïnvloeden als je tevreden bent van je huidige setup.

Maar ga er aub niet zelf aan klooien met upgraden van condensatoren en dergelijke.

Nee, doe ik niet, je bedoelt het goed. En jij hebt ook hele geweldige speakers!
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3-Atmos*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub*Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

Ik ben inderdaad voor de B&W Signature gegaan mede omdat het mijn eerste kennismaking is met B&W.
Dan denk ik, ik doe het maar meteen goed en wil niet dat stemmetje in mijn achterhoofd hebben, maar hoe zal de Signature klinken.....

Volgens de beschrijving beter crossover, betere woofer spider, ander tweeter rooster.
Maar of dit "beter" is dan de zeg maar normale versie, geen idee, ik kan niets naast elkaar vergelijken.

In eerste instantie viel ik voor de kleur van de Signature, de ander dingen zijn mee genomen.

GR Research (op youtube te vinden) kijken altijd als eerste naar de gebruikte componenten in de crossover.
Buiten gebruikte drivers, kast ontwerp ect valt of staat een speaker met het crossover ontwerp, volgens Danny van GR, niet de minste op audio gebied en zeer gerespecteerd.

Hoe en wat B&W aangepast cq verbeterd heeft aan het crossover weet ik natuurlijk niet, maar dat het een belangrijk onderdeel is, is mij  duidelijk geworden na vele GR Research filmpjes, en vaak zeer dure hi-end speaker merken, die ook nog wel eens "rommelen" met de crossover componenten.

Maar ik ging voor de (kameleon blauwe) kleur, en iets toch bijzondere uitvoering :-D

dmeerpa

Citaat van: Jokke op januari 12, 2025, 18:00:33Da's toch nog iets anders dan wijzigingen aanbrengen aan bestaande ontwerpen, omdat je denkt het 'beter' te weten.

De kans dat het beter kan is wat mij betreft 99%, of je dat gaat horen is een ander verhaal.
Mogelijks is het verschil zelfs groter dan deze dat je kan krijgen tussen een goede kabel en heel goede kabel.

Als je zelf electuur spulletjes in één stak ga ik er van uit dat je wel iets kent van electronica.

Laten we het eenvoudig houden en het enkel hebben over weerstanden om mijn punt te maken.
Ik ga ervan uit dat een filter ontworpen wordt vandaag op basis van op de computer ontworpen schakelingen en simulaties.
Zoals je weet komen weerstanden met verschillende toleranties, doch bij het ontwerpen is een weerstand van een bepaalde waarde nodig.
De kans dat men in het filter de standaard weerstanden met een tolerantie van 5% gebruikte is heel reëel, dus je wijkt iets af van wat het zou moeten zijn.
Als je dan nagaat hoe men soms denkt ivm met interlinks en luidspreker kabels waar verschillen in weerstand en impedantie veel minder zijn dan 5%...

Ook condensatoren en spoelen hebben een variabele tolerantie.
Dus de vraag is welke toleranties werden gebruikt in het speaker.

Wat ik wil zeggen is, 2 filters kunnen zijn nooit 100% gelijk door de toleranties die de componenten hebben, en zullen daardoor niet 100% kloppen met het theoretisch filter. De vraag die je dan kan stellen hoeveel % verschil is er tussen een luidspreker kabel van 100€ en 3000€...
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

TurboMarco

CiteerDe kans dat het beter kan is wat mij betreft 99%
Typfout?

5.1.4

Philips 75PUS8303

TurboMarco

CiteerDe vraag die je dan kan stellen hoeveel % verschil is er tussen een luidspreker kabel van 100€ en 3000€...
Zonder in procenten uit te drukken een verschil van 2900,-
Hoorbaar zal het mogelijk 0.1 Db zijn dus niet in de orde van grootte wanneer je luidsprekers gaat upgraden met een dergelijk budget waarbij je dan kan kiezen uit een zeer complex en overrated filter of een actief systeem inclusief versterking en dsp.

5.1.4

Philips 75PUS8303

TurboMarco

Goed mijn mening wanneer je een ruim budget hebt om je speakers te upgraden

(1) kast dempen met bv Dynamat om kastresonanties te verminderen.
(2) kast voorzien van extra bracing, althans daar waar het kan en ook weer om kastresonanties te verminderen.
(3) bassreflexpoort verlengen en aan beide zijde van een trompetvorm voorzien.
(4) actief gaan waardoor rendementverlies geen probleem meer is t.o.v een passief filter.
(5) dsp !

Dat laatste stelt je in staat om de speakers goed te integreren in de ruimte, voorwaarde is wel dat de basis al goed moet zijn anders is en blijft het een lapmiddel.

Allerbelangrijkste is dat de speakers goed zijn opgesteld .

5.1.4

Philips 75PUS8303

CBdicX

Citaat van: TurboMarco op januari 21, 2025, 21:03:15Goed mijn mening wanneer je een ruim budget hebt om je speakers te upgraden

(1) kast dempen met bv Dynamat om kastresonanties te verminderen.
(2) kast voorzien van extra bracing, althans daar waar het kan en ook weer om kastresonanties te verminderen.
(3) bassreflexpoort verlengen en aan beide zijde van een trompetvorm voorzien.
(4) actief gaan waardoor rendementverlies geen probleem meer is t.o.v een passief filter.
(5) dsp !

Dat laatste stelt je in staat om de speakers goed te integreren in de ruimte, voorwaarde is wel dat de basis al goed moet zijn anders is en blijft het een lapmiddel.

Allerbelangrijkste is dat de speakers goed zijn opgesteld .

Nou, ok dan maar, zodra ik de B&W speakers ontvang, sloop ik ze meteen open  :wink:

Maar klopt wel, GR research kijkt oa  ook altijd naar demping, bracing, ook het materiaal waar de terminals van gemaakt zijn, crossover en natuurlijk de drivers.

Actief gaan is voor de meeste gebruikers een "ver van mijn bed show".
Ik heb ooit in het verleden een Onkyo receiver gehad, denk nu al 10 jaar geleden, die kon ingesteld worden op werken met een actieve crossover, wat dan ook op de receiver geheel ingesteld kon worden.

TurboMarco

Wanneer je speakers moet slopen dan heb je toch echt een verkeerde aankoop gedaan.

Iedere surround bak heeft actieve crossovers maar geen enkele heeft deze als wissel voor laag/mid/hoog, en dat is enkel voorbehouden aan actieve luidsprekersystemen.

5.1.4

Philips 75PUS8303

CBdicX

Citaat van: TurboMarco op januari 21, 2025, 22:58:33Wanneer je speakers moet slopen dan heb je toch echt een verkeerde aankoop gedaan.

Iedere surround bak heeft actieve crossovers maar geen enkele heeft deze als wissel voor laag/mid/hoog, en dat is enkel voorbehouden aan actieve luidsprekersystemen.

En dat zat dus in die Onkyo, iedere frequentie kon ingesteld worden, wat naar de (crossover loze) speaker gestuurd werd.
Ik heb het dus niet over het bepalen van een crossover, maar het bepalen welke frequentie er naar welke driver gaat.
Dit was een separaat onderdeel in dit type, los van de normale crossover instellingen voor een speaker met crossover filter.
Kan mij nu helaas niet meer herinneren welk model dit was.

En natuurlijk ga ik de B&W's niet open maken ( :wink: ), denk dat B&W wel weet hoe ze een speaker op een correcte wijze moeten bouwen.

Jokke

Citaat van: CBdicX op januari 21, 2025, 23:10:56En natuurlijk ga ik de B&W's niet open maken ( :wink: ), denk dat B&W wel weet hoe ze een speaker op een correcte wijze moeten bouwen.
Da's net mijn punt.