Bowers en Wilkins 702 S3 Signature & HTM71 S3 Signature + Marantz Cinema 30

Gestart door CBdicX, november 22, 2024, 09:33:59

Vorige topic - Volgende topic

CBdicX

Citaat van: RHK op januari 18, 2025, 19:31:07Ik weet dat jij er altijd serieus mee bezig bent, moet toch wel goed kunnen met zulke mooie apparatuur. Ik heb alle speakers op full range en op 60Hz, behalve de Atmos speakers, die op 120Hz. LFE op 80Hz. Subwoofers op laag volume en lage crossover laten meepingelen bij HT en in stereo geen sub. Uiteraard lukt dat allemaal bij mijn kamer akoestiek en combi van apparatuur. Er zal hier en daar wel een gat zitten in de Hz en laag overgang tussen Sub en speakers, maar so what, goed is goed.

Is ook niets om je echt druk om te maken, maar ik wil niet hoger dan 80 hz uitkomen, dan haal ik een truuk uit, maar ik denk dat het de interpretatie van Audyssey is, opzich niet de center, ondanks de twijfelachtige B&W spec cijfers.

Ik ga morgen een simpel truukje uithalen en eens kijken wat er dan uitrolt.......

Welke B&W center heb jij, en welke crossover via Audyssey ?
Hoe verhoudt zich dit tov de 3dB opgave van B&W ?

RHK

Citaat van: CBdicX op januari 18, 2025, 19:38:42Is ook niets om je echt druk om te maken, maar ik wil niet hoger dan 80 hz uitkomen, dan haal ik een truuk uit, maar ik denk dat het de interpretatie van Audyssey is, opzich niet de center, ondanks de twijfelachtige B&W spec cijfers.

Ik ga morgen een simpel truukje uithalen en eens kijken wat er dan uitrolt.......

Lekker bezig! Maar een sub(je) ter ondersteuning van een center gaat mij te ver, dan staat er iets niet lekker.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3-Atmos*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub*Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

Citaat van: RHK op januari 18, 2025, 19:43:04Lekker bezig! Maar een sub(je) ter ondersteuning van een center gaat mij te ver, dan staat er iets niet lekker.

Setup ondersteuning, meer niet.

Duidelijk ander verhaal is Klipsch, die compenseren hun schelle hoorns met een berg bass.
B&W bewandeld sowieso een ander pad.
Maar ik stoor mij wel aan de specs.

RHK

Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3-Atmos*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub*Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*

CBdicX

Citaat van: RHK op januari 18, 2025, 19:54:13Ik heb dus een ander berg bass pad  8-)

O ja, ik zie hem staan, de 504, een kanjer die bij mij op Fullrange werdt gezet.
Maar goed, die zet je dan normaal gezien ook op 80hz, maar wel lekker die marge.

CBdicX

Ander alternatief is de sub niet op LFE maar op een vaste crossover, bijvoorbeeld 80hz, hoger gaat de sub dan niet spelen.
Dan blijven de Audyssey filters actief.
Dan hebben de speakers die een x-over boven de 80 hebben, een bass gaatje van 90 of 100 naar de 80hz.
Denk niet dat dit gaat opvallen.

TurboMarco

Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Panasonic DP-UB9004 , Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

Philips 75PUS8303

CBdicX

Citaat van: TurboMarco op januari 18, 2025, 23:27:42
Zonde om zo'n mooie center zo weg te zetten :roll:
Ik ben al blij dat ik er niet van bovenaf op kan kijken, het is een stof magneet.
Gaat nog wat worden met die vloer staanders in dit glans metallic blauw  :-o 

Ik was altijd van mat wit of mat zwart, ik geef mijn leeftijd maar de schuld  :-D

Het is wel een aardige verf "truuk" die B&W uithaalt met deze kleur, bij weinig licht is deze zeer donker grijs, tegen zwart aan, in vel daglicht, of de zon staat erop, is ie echt blauw.
En alles er tussen in, ik heb al 4 verschillende tinten gezien.

CBdicX

Even om appels met appels te vergelijken, hier de specs van de Kef Q6C en de HTM71 S3.
Zitten "op papier" op gelijk nivo, qua opbouw zijn ze anders, en klinken ook anders.
De HTM is voor mij prettiger om naar te luisteren, stemmen zijn duidelijker.
Ik moet bijvoorbeeld de B&W 3-4 dB zachter zetten ondanks dat ze beide 89dB op 8 ohm geven.

Frequencie respons is voor beide nagenoeg gelijk bij 3dB: Q6C = 50-27k / HTM = 50-28k
De Q6C krijgt een crossover van 60Hz mee, de HTM71 krijgt 80Hz mee.

Misschien reageert de HTM iets anders op de kamer dan de Q6C, of Auydyssey reageert anders op de HTM.

Opmerkelijk is wel dat de Q6C 1x 13cm woofer heeft in een kleine kast, en de HTM 2x 13cm woofer heeft in een grote kast, maar beide een frq. respons hebben van 50hz op 3dB  :-o 

Kef Q6C
Drivers
LF: 130 mm UNI-Q® with
HF: 19 mm aluminium dome
Frequentie respons  50 Hz – 27kh ±3dB 
Amplifier requirements 10 – 100 W
Sensitivity (2.83V/1m)  89 dB
Impedance  8 Ohms

B&W HTM71 S3
Drivers
1x ø25mm (1 in) Ontkoppelde Carbon Dome high-frequency
1x ø130mm (5 in) Continuum cone FST midrange
2x ø130mm (5 in) Aerofoil Profile bas
Frequentie respons 50Hz - 28kHz ±3dB
Nominale impedantie (minimaal 3.0Ω)
Aanbevolen versterkervermogen
30 W – 200 W in 8Ω op signaal zonder clipping
Gevoeligheid 89dB spl (2.83Vrms, 1m)

Maar goed, fijne Center de HTM, zoals eerder vermeld mooi middengebied en helder hoog, en ziet er prachtig uit.
Los van de crossover speelt de HTM subwoofer files probleemloos af ! , dat doet de Q6C dan weer niet, deze vervormd zeer snel waar de HTM geen krimp geeft :-)

RHK

Citaat van: CBdicX op januari 18, 2025, 20:45:28Ander alternatief is de sub niet op LFE maar op een vaste crossover, bijvoorbeeld 80hz, hoger gaat de sub dan niet spelen.
Dan blijven de Audyssey filters actief.
Dan hebben de speakers die een x-over boven de 80 hebben, een bass gaatje van 90 of 100 naar de 80hz.
Denk niet dat dit gaat opvallen.
Audyssey heeft mn speakers op volledige band ingemeten en staan ook dus op large en op 60Hz. De sub(s) staan op 80Hz crossover op de AV ingesteld. Echter op de subs zelf staat de crossover op resp. 50 en 60Hz ingesteld. Klipsch op 60Hz en 1/4 volume. Hepta op 50Hz en 50% volume. ( De laatste dus hoger volume vanwege de plaatsing rechts achterin naast de bank). Ik heb het aangepast op gehoor en beleving na de metingen. +3Db voor de speakers gedaan daarna. Audyssey is een goed hulpmiddel, maar uiteindelijk is je persoonlijke beleving en akoestiek bepalend vind ik.

CBdicX

Hier een setup met de Q6C als "maatje" van de HTM, die mee gelopen heeft in de setup run.
Heb op de Q6C alleen de woofer gebruikt, niet de tweeter.
Nu komt er 60hz uit wat iets meer marge geeft.

Wat van belang gaat zijn hoe de run eruit gaat komen met de Cinema 40 en XT32.
Komt hier ook 80hz uit, wat ik wel verwacht, dan ga ik nog eens kijken wat ik ga doen, de Q6C mee laten lopen, een subje op de Center pre-out, of de sub gewoon op 50-60hz.
Ook zal een run via de app een stapje van 10-20hz hoger uitkomen dan via de receiver.
Hoe en waarom is mij een raadsel maar het gebeurt.......

Ben benieuwd hoe de vloerstaanders eruit gaan komen, drie flinke gepoorte woofers in een grote kast, maar ook hier op 3dB 50hz volgens opgave B&W, opvallend vreemd :no:

RHK

dmeerpa

Citaat van: CBdicX op januari 19, 2025, 10:37:40Even om appels met appels te vergelijken, hier de specs van de Kef Q6C en de HTM71 S3.
Zitten "op papier" op gelijk nivo, qua opbouw zijn ze anders, en klinken ook anders.
De HTM is voor mij prettiger om naar te luisteren, stemmen zijn duidelijker.
Ik moet bijvoorbeeld de B&W 3-4 dB zachter zetten ondanks dat ze beide 89dB op 8 ohm geven.

Frequencie respons is voor beide nagenoeg gelijk bij 3dB: Q6C = 50-27k / HTM = 50-28k
De Q6C krijgt een crossover van 60Hz mee, de HTM71 krijgt 80Hz mee.

Misschien reageert de HTM iets anders op de kamer dan de Q6C, of Auydyssey reageert anders op de HTM.

Opmerkelijk is wel dat de Q6C 1x 13cm woofer heeft in een kleine kast, en de HTM 2x 13cm woofer heeft in een grote kast, maar beide een frq. respons hebben van 50hz op 3dB  :-o 

Kef Q6C
Drivers
LF: 130 mm UNI-Q® with
HF: 19 mm aluminium dome
Frequentie respons  50 Hz – 27kh ±3dB 
Amplifier requirements 10 – 100 W
Sensitivity (2.83V/1m)  89 dB
Impedance  8 Ohms

B&W HTM71 S3
Drivers
1x ø25mm (1 in) Ontkoppelde Carbon Dome high-frequency
1x ø130mm (5 in) Continuum cone FST midrange
2x ø130mm (5 in) Aerofoil Profile bas
Frequentie respons 50Hz - 28kHz ±3dB
Nominale impedantie (minimaal 3.0Ω)
Aanbevolen versterkervermogen
30 W – 200 W in 8Ω op signaal zonder clipping
Gevoeligheid 89dB spl (2.83Vrms, 1m)

Maar goed, fijne Center de HTM, zoals eerder vermeld mooi middengebied en helder hoog, en ziet er prachtig uit.
Los van de crossover speelt de HTM subwoofer files probleemloos af ! , dat doet de Q6C dan weer niet, deze vervormd zeer snel waar de HTM geen krimp geeft :-)

Ik dacht net aan nog een factor. Je noemt ze wel maar wil eigenlijk niet zoveel zeggen.

De impedantie...maar we weten dat deze niet op elke frequentie 8ohm is, maar deze zelfs droppen naar 3,1ohm maar ook pieken hebben die richting 20ohm kunnen gaan.

En misschien heeft de huidige versterker met zo'n impedantie piek of dal een probleem dat het de.nodige stroom of spanning niet kan leveren wat resulteerd in db verlies en hierdoor wordt de crossover hoger ingesteld.

Mocht het om staande golven gaan zou jebdiebmet eender welke center moeten hebben rond die Frequentie.

Waarom niet toch eens test met de app? Dan ga je een beeld hebben wat er echt gemeten wordt daar zie ik XT32 geen verschil in brengen, mogelijks kan die wel iets beter corrigeren.

De app laat ook toe om de curve aan te passen.
Handig is ook dat je een kanaal harder kan zetten. Ipv het dal te willen wegwerken (wat amper lukt) ga je de resten gaan dempen tot ze gelijk komt met het dal. Audessey en Dirac zijn beter in dempen dan versterken.
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

dmeerpa

Citaat van: CBdicX op januari 18, 2025, 19:13:06Kan, maar stel dat Audyssey de x-over op 90 hz zet, jij dat verlaagd naar 60 hz, dan heb je beneden de 90 hz geen correctie filters.
Of dit heel storend is weet ik niet, maar het wordt afgeraden.

Gaat het in de app boven de 80hz, dan laat ik een subje mee spelen tijdens de setup, want de center kan het wel, dat heb ik gehoord tijdens de subwoofer testen op de center.

Hoe dat filter en crossover werkt als je via receiver gemeten hebt weet ik niet. Maar het lijkt me logisch dat dit over full range is.

Zo werkt het ook in de app. Je past de crossover aan en resultaat wordt aangepast aan nieuwe crossover.

Dirac Bass Control werkt zeker zo, want daar moetbik na aanpassen crossover herberekenen en zie je een ander resultaat. Het is een kwestie van trial en error.

Die calibratie die Palieter in andere post postte ga ik ook eens mee spelen.de Umik-1 heb ik en REW ennde scripts zijn gratis.
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

CBdicX

Citaat van: dmeerpa op januari 19, 2025, 19:54:52Ik dacht net aan nog een factor. Je noemt ze wel maar wil eigenlijk niet zoveel zeggen.

De impedantie...maar we weten dat deze niet op elke frequentie 8ohm is, maar deze zelfs droppen naar 3,1ohm maar ook pieken hebben die richting 20ohm kunnen gaan.

En misschien heeft de huidige versterker met zo'n impedantie piek of dal een probleem dat het de.nodige stroom of spanning niet kan leveren wat resulteerd in db verlies en hierdoor wordt de crossover hoger ingesteld.

Mocht het om staande golven gaan zou jebdiebmet eender welke center moeten hebben rond die Frequentie.

Waarom niet toch eens test met de app? Dan ga je een beeld hebben wat er echt gemeten wordt daar zie ik XT32 geen verschil in brengen, mogelijks kan die wel iets beter corrigeren.

De app laat ook toe om de curve aan te passen.
Handig is ook dat je een kanaal harder kan zetten. Ipv het dal te willen wegwerken (wat amper lukt) ga je de resten gaan dempen tot ze gelijk komt met het dal. Audessey en Dirac zijn beter in dempen dan versterken.

Klopt, de impedantie dips kunnen een probleem zijn voor de tijdelijke Denon 670h, dat is geen spierballen receiver en de crossover negatief beïnvloeden.
Echter, als ik de Q6C erbij laat mee spelen samen met de HTM, dan komt die 60hz eruit, en dan "verbruiken" de serieel aan elkaar gekoppelde centers 4 ohm (en lager) , dus tijdens de setup trekt de 670 dit wel.

Ik kan nu niet vergelijken met de app en receiver, de 670 heeft geen app mogelijkheid.
Ik zal echt op de Cinema 40 moeten wachten.
Ben echt benieuwd of daar andere getallen gaan uitkomen.

Het vergelijk tussen de 670h en de X2800h is qua crossover voor de Kef Q6C 0,0.
Beide receivers het zelfde,  60hz.
En dit terwijl de 2800 een stuk sterker is, en Audyssey XT gebruikt.