Dat vraag ik me af, en wat houden die xlr verbindingen eigenlijk in? Wat is de techniek achter gebalanceerde uitgangen? :-D
Ik heb xlr voor de rel's maar verder pfff zou ik het eigenlijk niet weten
Ben ook altijd nog lerend
bij pro set ups worden bijna alleen maar xlr aansluitingen gebruikt
mars
Citaat van: ll0ll op juli 21, 2007, 09:04:18
Dat vraag ik me af, en wat houden die xlr verbindingen eigenlijk in? Wat is de techniek achter gebalanceerde uitgangen? :-D
word gebruikt om grote afstanden te overbruggen :wav:
XLR is minder gevoelig voor lange afstanden.
XLR gebruikt hogere spanningen (7volt bijv.)
XLR is minder storingsgevoelig.
Soundwise --> ik vind het in mijn setup een duidelijke verbetering geven.
Het geluid vond in met de tulpjes beter dan de XLR (geen warmte).
Zal ook wel komen omdat ik veel meer keuze heb met tulpjes.
goede avond!
hoe krijg ik die xlr dan in me receiver gepropt?
die sub heeft van die dikke stekkers, maar die receiver ondersteunt dat niet.
bij mij is de afstand van de kabel ongeveer 15meter. loopt me halve kamer rond.
groet..
nou gewoon een verloopje kopen toch?
mars
En wat is dan het nut?
nou ik begrijp dat ie een kabel met xlr aansluiting heeft en dat ie niet in zijn receiver kan ( of lees ik het verkeerd?) maar met een verloopje kan die z'n ouwe kabel gewoon gebruiken
mars
@ marco ook; er ligt hier in een winkel ( second hand een life opname van DT in Rotterdam , heb je die al?
Ik heb alle albums incl bootlegs en special fanclub edities van DT pompom pompom
maar voor een thuis audio ga ik ook gewoon voor tulp hoor , op mijn werk hebben we wel veel xlr maar daar zit ook altijd nog een schroef draad op of twee klemmetjes tegen het er uit trekken en een zekere verbinding te verkrijgen.
Maar geluids verbetering bij een home audio ??????? :?
maar ja joh, iedereen hoort toch wat ie wil horen
Citaat van: Marco op juli 24, 2007, 11:22:23
Ik heb alle albums incl bootlegs en special fanclub edities van DT pompom pompom
o ok, nou ja ik zag hem gister liggen, en ik dacht mischien heb je hem nog niet! dan had ik wel ff voor je gekocht
Citaat van: mars op juli 24, 2007, 11:26:53
o ok, nou ja ik zag hem gister liggen, en ik dacht mischien heb je hem nog niet! dan had ik wel ff voor je gekocht
De opname kwaliteit is wel heel erg slecht hoor,ik heb hem dan ook voor de verzameling.
iig bedankt dat je er aan denkt notworthy
ja is wel goed joh HB
Citaat van: mars op juli 24, 2007, 11:17:25
nou ik begrijp dat ie een kabel met xlr aansluiting heeft en dat ie niet in zijn receiver kan ( of lees ik het verkeerd?) maar met een verloopje kan die z'n ouwe kabel gewoon gebruiken
mars
goed gelezen hoor! ik las het en dacht, hey...! die heb ik ook op die sub.
maar als ik het zo verder lees hier dan laat ik het wel acherwegen...
vind zelf dat een verloopje om een andere stekker in die sub te kunnen proppen, eigenlijk alleen maar signaal verlies met zich mee zou kunnen brengen. in ieder geval geen minder verlies lijkt me (verbeter me aub als ik het fout heb)
ik hou het bij de amsterdamse rode en witte tulpen!!
groet!!
Van de wikipedia site:
Citeer
XLR
De in de audiovisuele techniek veel gebruikte XLR plug komt het meeste voor in de 3-polige uitvoering. Voor het voeden van o.a. videocamera's (12 volt gelijkspanning) wordt vaak de 4 polige versie gebruikt. De 5-polige versie wordt gebruikt voor het via ??n XLR plug "vervoeren" van een stereo geluidssignaal.
Veruit het meest komt de 3-polige XLR plug voor. Deze 3 polige XLR plug wordt vrijwel altijd gebruikt om gebalanceerde microfoon- of lijnsignalen door te geven. Professionele microfoons en microfoonkabels zijn vrijwel altijd voorzien van XLR pluggen. Op een microfoon zit altijd een male (mannelijke) aansluiting die te herkennen is aan de pinnen (zie foto). Hierin steek je de female (vrouwelijke) uitvoering die te herkennen is aan de gaatjes (zie foto ).
Een microfoonkabel heeft altijd een male en een female kant waardoor je makkelijk kabels aan elkaar kan koppelen en je nooit 2 ingangen of 2 uitgangen met elkaar kan verbinden. Bij de omroep zijn als variant op dit principe ook dubbel female snoeren in omloop. Deze worden door het gebruik van dubbel male "koppelbussen" aan elkaar verlengd. Het voordeel hiervan is dat bij het uitleggen van kabels ze altijd "goed om" liggen. De pinnen van een XLR-plug zijn genummerd van 1 t/m 3 waarbij 1 voor ground gebruikt wordt, 2 voor het + signaal en 3 voor het min-signaal. Je kunt van een gebalanceerd een ongebalanceerd signaal maken door - en ground met elkaar te verbinden (bij een XLR-plug dus pinnen 1 en 3).In de USA is deze situatie net anders, daar wordt pin 1 met pin 2 verbonden om een symmetrisch signaal a-symmetrisch te maken ! Worden "Europese" en "Amerikaanse" snoeren door elkaar heen gebruikt dan treedt dus sluiting op!
http://wiki.hd-tv.nl/nl/index.php/XLR
En de engelstalige: http://en.wikipedia.org/wiki/XLR_connector
Ergens heel ver in mijn memorie geloof ik dat je met een gebalanceerde verbinding naar bvb een (symmetrische)eindversterker, je de fasedraaier kan laten vallen.
Citaat van: mars op juli 24, 2007, 11:17:25
nou ik begrijp dat ie een kabel met xlr aansluiting heeft en dat ie niet in zijn receiver kan ( of lees ik het verkeerd?) maar met een verloopje kan die z'n ouwe kabel gewoon gebruiken
mars
volgens mij bedoelt marco dat het XLR verhaal dan geen zin meer heeft. Die engelse wikipedia uitleg is trouwens beter, daar wordt tenminste uitgelegd wat de werking is.
Volgens mij geeft het bij normaal huiskamergebruik helemaal geen voordeel. Gewoon een verkooptruc van de hifi verkoopboeren.
NB: XLR-kabels worden ook gebruikt voor digitale AES/EBU signalen, waarbij 110 ohm kabel wordt gebruikt. (SPDIF-kabel is 75 ohm). Het gaat in dit topic uitsluitend om analoge XLR-aansluitingen.
Ik had verwacht dat er op de wikipedia wel een vollediger en kloppender beschrijving zou zijn. Moet nodig eens geupdate. Of was het een klein stukje ge-copy/paste? Zo is zijn de pinout verschillen tussen EU en USA wel een wijd verbreid verhaal, maar in de 17 jaar dat ik geluidstechnicus ben, ben ik er nog steeds geen USA-variant tegen gekomen. Maar goed, als je met apparatuur van de jaren 70 en daarvoor werkt, zou je er inderdaad nog wel eens mee te maken kunnen krijgen. Inmiddels heeft de AES (audio engineering society) pen1=massa pen 2 =+signaal pen3=-signaal per 1995 als standaard aangeduid. Fabrikanten dienen zich hier sindsdien aan te houden.
XLR is de aanduiding voor een type connector dat het mogelijk maakt om een zogenaamde gebalanceerde verbinding te leggen tussen een audiobron en andere apparatuur. Hiervoor dienen beide apparaten te beschikken over een gebalanceerde aansluiting. Dit kan met XLR, maar ook 3-polige jack-connectoren komen voor.
De verbinding maakt gebruik van noise-cancelling middels tegenfase. Dat houdt in dat op pen 2 het signaal loopt, pen 1 de massa voert en pen 3 alle stoorsignalen en ruis die op pen 2 zit, maar dan in tegenfase. Het resultaat is een signaaloverdracht met minimale ruis en vervorming. Het resultaat resulteert in een groter dynamisch bereik dat zo goed als vrij van ruis is. Dit wordt ook wel omschreven als een "lagere ruisvloer".
Op zich is deze methode de beste manier om apparatuur met elkaar te verbinden, mits de gebruikte schakelingen goed zijn ontworpen/uitgevoerd. De beste gebalanceerde schakelingen maken gebruik van een balanceertrafo. Kosten van zo'n schakeling zijn ongeveer € 50 euro per apparaat. Dit is dan ook de reden dat dit bij de meeste consumentenapparaten niet is ingebouwd, m.u.v. enkele high-end apparaten. Professionele apparaten zijn bijna altijd met gebalanceerde aansluitingen uitgerust om altijd met een zo hoog mogelijke signaalkwaliteit te kunnen werken. Dit geldt voor zowel korte verbindingen in een rack, als lange verbindingen. In een goeie balanceerschakeling wordt ook de impendantie gestandariseerd. Dure interlinks worden door gebalanceerde aansluitingen in de schaduw gezet.
Maar let op: Ook hier wordt weleens bezuinigd op de schakeling. I.p.v. van een balanceertrafo worden dan slechts 1 of 2 IC's gebruikt. Resultaat is dan wel ruisarm, maar niet lineair. Dit kan een reden zijn voor een 'kil geluid' zoals iemands ervaring hierboven. Er is de laatste jaren overigens hard gewerkt aan balanceerschakelingen zonder trafo die net zo goed zijn of beter. En er zijn er die ontzettend goed zijn. Goed genoeg om toe te passen, daar ze nog steeds beter presteren dan een ongebalanceerde variant. Ik vind dit een positieve ontwikkeling, omdat door de lagere kosten hiervan t.o.v. de trafoversie gebalanceerde aansluitingen wellicht nog eens doordringen in de home-audio. Obstakel blijft dan nog de XLR-connector die, vanwege zijn afmetingen, niet altijd op de achterkant van de behuizing een plekje kan krijgen.
Let op 2: Als je ergens in je keten van gebalanceerd naar ongebalanceerd gaat zijn de pennen anders aan gesloten dan wanneer je de andere richting opgaat. Voor een betrouwbare signaaloverdracht met een minimum aan kwaliteitsvermindering/storing is dit cruciaal. De manier waarop dit moet gebeuren is afhankelijk van de manier waarop de massa (op beide apparaten afzonderlijk) door de fabrikant in de schakeling is opgenomen.
Ik zal later eens wat schema's posten voor mensen die in- en/of uitgangen zelf zouden willen balanceren en ook de correcte aansluitschema's voor bal->unbal en vice versa.
Citaat van: mars op juli 24, 2007, 10:15:07
nou gewoon een verloopje kopen toch?
mars
Ik heb ook eens een set eindversterkers gehad die een XLR ingang hadden, terwijl de voorversterker alleen maar cinch had.
Ik heb toen een heel mooi verloopje van Electrocompaniet gekocht, hartstikke duur vanwege de naam alleen al natuurlijk, maar het ding veroorzaakte wel een brom vanuit de speakers.
De oplossing was toen om aan de ene kant van de interlink een cinch- en aan de andere kant een XLR stekker te fabrieken. De brom die met het verloopje hoorbaar was, was toen verdwenen. Kijk dus uit met verloopjes.
Citaat van: jeewee op november 07, 2007, 20:19:44
Ik heb ook eens een set eindversterkers gehad die een XLR ingang hadden, terwijl de voorversterker alleen maar cinch had.
Ik heb toen een heel mooi verloopje van Electrocompaniet gekocht, hartstikke duur vanwege de naam alleen al natuurlijk, maar het ding veroorzaakte wel een brom vanuit de speakers.
De oplossing was toen om aan de ene kant van de interlink een cinch- en aan de andere kant een XLR stekker te fabrieken. De brom die met het verloopje hoorbaar was, was toen verdwenen. Kijk dus uit met verloopjes.
stupid
Des te minder verbindingen, des te beter!
Dit is trouwens ook niet eens zo heel moeilijk te maken met zelfbouw. Gewoon een paar mooie Intertechniks of Neutrik pluggen nemen met een mooi stukje microfoonkabel!
Het zelf fabrieken van een kabel is erg aan te raden ;-) Zeker als je die mooie Neutrikken gaat gebruiken.
Van cinch naar XLR is wel jammer, want zo gebruik je dus niet de voordelen van true XLR.
Ik ben wel benieuwd naar de schema's om zelf een volwaardige (true) balanced ombouw te maken van een apparaat.
Dus mocht je tijd en zin hebben Soundz, om eens een posting hieraan te wijden?
Thanks.
Wat een te gekke avatar heb jij!
Ik geef vast bijgaande link van een tweetal goede zelfbouwopties om zelf apparatuur te voorzien van gebalanceerde I/O's: http://sound.westhost.com/balance.htm (http://sound.westhost.com/balance.htm) (de moeder-site bevat trouwens een schat aan technische informatie - en verhalen over waarheid en leugens)
Het is engelstalig, dus voor alle zekerheid plaats ik de volgende toelichting. Een Balanced Line Driver betreft de uitgang, een Balanced Line Reciever betreft de input. Ik raad aan om de hele pagina goed door te lezen en de verschillende projecten (lees: versies van de schakeling) te bestuderen. Bij het bouwen is het belangrijk om de aanbevelingen betreft de type onderdelen en toleranties goed op te volgen voor het optimale resultaat.
Als je de schakeling na het opbouwen in een van je aparaten in gaat bouwen, let dan goed op. De manier van opname van de schakeling in de schakeling van je apparaat is afhankelijk van de manier van aarden van het betreffende apparaat. Als je machine zgn. 'dubbel geisoleerd' is mag bijvoorbeeld de aarde/massa van de schakeling NOOIT aan de behuizing van je machine worden aangesloten.
Op deze site http://www.rane.com/note151.html (http://www.rane.com/note151.html) van een producent van studio- en PA-apparatuur staat een overzicht van alle mogelijke situaties die je tegen kunt komen. Het betreft hier weliswaar bekabeling van apparaten onderling, maar dit kan geheel worden doorgetrokken naar de integratie van schakelingen in je apparatuur.
Als het je op enig moment begint te duizelen, post of PB dan even jouw specifiek situatie. Dan help ik je graag verder.
Heb sinds gisteren de streamer (LinnAkurate DS/1) via XLR aangesloten, i.p.v. RCA. Ik kan rustig zeggen: de grootste verbetering in het geluid en het geluidsbeeld die ik met een kabel heb bereikt! Breder, dieper, en vooral: veel rustiger. De verbetering is echt veel groter dan ik had verwacht.
Ik heb even 's avonds rustig geluisterd naar mij zeer bekende muziek: Dark Side of the Moon in HiRes 88.2/24, Eagles' Hotel California 192/24, Keith Jarrett's Köln Concert (96/24), en ook Adele, Live BBc (48/24). Wat een genot, allemaal! Die laatste komt nog veel meer tot leven. Hoewel het stereo is, geen sureound, is het beeld een stuk diepwr, het is kennelik een zeer goede opname, maar dat zal de BBC wel toevertouwd zijn.
Ik kan alleen maar zeggen: aanrader!
De kabel die ik gebruik is een 60 cm zilverer van Jan Swijgman, van Pro-Line. Mooi handgemaakt: http://prolinehighendproducts.nl/webshop/nl/56-xlr-luxe-zilver-zwart.html (http://prolinehighendproducts.nl/webshop/nl/56-xlr-luxe-zilver-zwart.html)
Ben benieuwd hoe een standaard xlr zich hiertoe verhoud :)
Citaat van: Audiotic op januari 12, 2013, 19:08:30
Heb sinds gisteren de streamer (LinnAkurate DS/1) via XLR aangesloten, i.p.v. RCA. Ik kan rustig zeggen: de grootste verbetering in het geluid en het geluidsbeeld die ik met een kabel heb bereikt! Breder, dieper, en vooral: veel rustiger. De verbetering is echt veel groter dan ik had verwacht.
Ik heb even 's avonds rustig geluisterd naar mij zeer bekende muziek: Dark Side of the Moon in HiRes 88.2/24, Eagles' Hotel California 192/24, Keith Jarrett's Köln Concert (96/24), en ook Adele, Live BBc (48/24). Wat een genot, allemaal! Die laatste komt nog veel meer tot leven. Hoewel het stereo is, geen sureound, is het beeld een stuk diepwr, het is kennelik een zeer goede opname, maar dat zal de BBC wel toevertouwd zijn.
Ik kan alleen maar zeggen: aanrader!
De kabel die ik gebruik is een 60 cm zilverer van Jan Swijgman, van Pro-Line. Mooi handgemaakt: http://prolinehighendproducts.nl/webshop/nl/56-xlr-luxe-zilver-zwart.html (http://prolinehighendproducts.nl/webshop/nl/56-xlr-luxe-zilver-zwart.html)
maar is het ook beter ? of laat ik het anders zeggen zo dicht mogelijk bij de bron ?
Als Audiotic het beter vind klinken dan IS het beter (voor hem) en dat is toch het enige dat telt
Citaat van: cz79 op januari 13, 2013, 09:28:37
Als Audiotic het beter vind klinken dan IS het beter (voor hem) en dat is toch het enige dat telt
nou ligt eraan wat het uitgangs criteria is :-P
you are right
Breder, dieper, rustiger = beter.
:)
Dicht bij de bron...Tja dat kun je niet bepalen want je weet niet hoe en wat de bron opgenomen is dus als het dan beter is in de oren van diegene die luistert is het ook beter
Mogelijk is de bron niet om aan te horen en door allerlei 'aanpassingen' nu juist wel te verteren :-D
@Audiotec, als jij een glimlach krijgt van deze aanpassing dan is dat wat telt. Geniet van je muziek.
XLR levert op zich is niks op. De techniek er achter "Symetrische Signaalverwerking" in sommige gevallen wel.
In Jip en Janneke taal : Het signaal wordt dubbel (2x) door de hele keten gestuurd, nl :
1x in originele vorm (over het ene draadje) en 1x 180 graden in fase gedraaid ,zeg maar omgekeerd... (over het andere draadje). Beide gebruiken een gemeenschappelijke 0-lijn.
Dit opsplitsen doe je zo dicht mogelijk bij de bron (in de cd speler, zo vroeg mogelijk), het samenvoegen van beide signalen zo dicht mogelijk aan het einde (eindversterker). Haast alle verstoringen die onderweg opgepikt worden of vervormingen die onderweg gegenereerd worden kunnen op die manier aan het einde weer uitgefilterd worden. Bij het weer samenvoegen van beide signalen...
"Symetrische Signaalverwerking" leent zich qua techniek dan ook prima voor onder meer het overbruggen van langere afstanden..
Het is echter niet alleen een dure oplossing, alle tussenliggende electronica moet immers dubbel uitgevoerd worden, maar ook een gevoelige...!!! Als beide signalen helemaal aan het einde in de keten (waar ze weer samengevoegd worden) niet meer netjes 180 graden verschillen is het leed niet meer te overzien.
En dat gaat sneller dan je denkt. Zo draagt bijvoorbeeld elke condensator in het signaalpad bij aan een faseverschuiving. Als de toleranties van componenten in beide signalen dus niet precies gelijk zijn is het zomaar gebeurt...
Goedkope implementaties leveren eerder een slechter signaal op, maar is commercieel vaak aantrekkelijk op de wat duurdere apparaten (kijk, deze versterker heeft XLR..!!!). Slechts een verkoopargument..
Voor het zelfde geld is dus altijd een betere "gewone" keten te maken dan ééntje met "Symetrische Signaalverwerking". Alleen door een zeer zorgvuldig ontwerp, daadwerkelijke symetrie van voor tot achter (duur) en het gebruik van geselecteerde componenten met extreem lage toleranties is een goede implementatie mogelijk...
Zolang je niet in het topsegment zit, zou ik eerder pleiten voor : XLR ? niet doen....
Groet, Ralf.
Citaat van: Audiotic op januari 13, 2013, 10:23:44
Breder, dieper, rustiger = beter.
:)
he bah vieze praat :-)
Gewoon luisteren, geeft het verschil? En is het verschil beter en minder goed?
Citaat van: cz79 op januari 13, 2013, 22:52:50
Gewoon luisteren, geeft het verschil? En is het verschil beter en minder goed?
ik weet het niet zit tegenwoordig aan de HDMi
zag wel dat je weer een erotisch MITje heb :-) hello
hello hello hello
Citaat van: cz79 op januari 14, 2013, 07:06:34
hello hello hello
Kan je gewoon in een mooie vitrine neerleggen en dan nog heeft het iets MIT pompom
Zag ook op buurforum MIT interlinkje voor 50 euro maar heb geen aansluiting ervoor of zal hem mooi staan voor gewoon voor de tv langs hello
Wat voor MIT?
Citaat van: 211 op januari 13, 2013, 14:38:40
XLR levert op zich is niks op. De techniek er achter "Symetrische Signaalverwerking" in sommige gevallen wel.
...
Zolang je niet in het topsegment zit, zou ik eerder pleiten voor : XLR ? niet doen....
Groet, Ralf.
Je hebt wel gelijk. Is een Linn Akurate DS/1 aan een Marantz AV 8003 top genoeg? Ik weet zeker dat ik een verbetering hoor...
stupid Waarom blijven al die echte deskundigen altijd zo rustig als zij geconfronteerd worden met beweringen die audio-technisch op drijfzand staan. Nu Ralf (Hi 211 :-)), ooit Wilfred, Jon, John, Paul en nog zovele anderen, vaak vintageliefhebbers. Wat is dat toch die audio-suggestie? ;-) Bestaat daar geen pilletje voor soms? :-D
Nee, ik dol maar wat. Maar het is inderdaad te vaak het geval, dat men in vage termen uitlaat over zoiets vaags en subjectiefs als akoestisch geluid. Ook Zoldar, die beweerdt dat er in pharmacie stoffen gekend en toegepast worden waarvan men de aard en exacte werking niet kent en dit herleidt naar en vergelijkt met de onbegrijpelijke verschillen tussen zoiets als interlinks e.d. - dat is vragen om een discussie. Nee, ons anders zo nuchtere verstand laat zich vaak genoeg bedotten door wat wij WILLEN horen i.p.v. van wat er werkelijk hoorbaar IS. Waarvan akte. byebye, Cor.
Gaat dus totaal niet op hier, XLR is een andere verbinding dan RCA (mits echt gebalanceerd intern), en dat kan verschillen opleveren.
Citaat van: Cornelis1921 op januari 16, 2013, 06:07:38
stupid Waarom blijven al die echte deskundigen altijd zo rustig als zij geconfronteerd worden met beweringen die audio-technisch op drijfzand staan. Nu Ralf (Hi 211 :-)), ooit Wilfred, Jon, Paul en nog zovelen, vaak vintage liefhebbers. Wat is dat toch die audio-suggestie? ;-) Bestaat daar geen pilletje voor soms? :-D
Nee, ik dol maar wat. Maar het is inderdaad te vaak het geval, dat men in vage termen uitlaat over zoiets vaags en subjectiefs als akoestisch geluid. Ook Zoldar, die beweerdt dat er in pharmacie stoffen gekend en toegepast worden waarvan men de aard en exacte werking niet kent en dit herleidt naar en vergelijkt met de onbegrijpelijke verschillen tussen zoiets als interlinks e.d. - dat is vragen om een discussie. Nee, ons anders zo nuchtere verstand laat zich vaak genoeg bedotten door wat wij WILLEN horen i.p.v. van wat er werkelijk hoorbaar IS. Waarvan akte. byebye, Cor.
Heb me nergens iets van aangetrokken en ben gewoon gaan luisteren met diverse RCA/XLR. RCA tegen RCA, XLR tegen RCA en XLR tegen XLR. Vaak met misbruik maken van de oren van Lo en die van andere vrienden. En daar komt iets uit wat het aangenaamste overkomt. In mijn geval op mijn installatie bleek dat XLR te zijn tussen SA en SC en tussen SC en de SM's. Had ook anders kunnen zijn. Verder geen interesse in theorie maar puur op de praktijk afgegaan.
Citaat van: cz79 op januari 16, 2013, 10:24:41
Gaat dus totaal niet op hier, XLR is een andere verbdining dan RCA (mits echt gebalanceerd intern), en dat kan verschillen opleveren.
Chris, ik doel niet op de technische feitelijkheden, maar meer op de subjectieve waarneming. Een XLR-verbinding kan inderdaad een verbetering geven t.o.v. een RCA-verbinding. Wat mij opvalt zijn de vage en clichématige bewoordingen waarmee de verschillen c.q. verbeteringen worden om- en beschreven. Ik geloof niet alleen in hardwarematige verschillen, ik heb ze zelfs "gehoord", maar ik vraag mij nu af ze niet mede waren ingegeven door wat zag en voelde op dat moment. Zoals merk, uiterlijk, prijskaartjes, stemming enzovoort.
De mens is, objectief vastgesteld, gevoelig voor (auto)suggestie. En zeker als het gaat om het eigen bezit, is men daarvoor extra gevoelig. Dat kan negatief uitpakken, maar ook positief, vooral men het zelf iets bewerkstelligd heeft. Ik spreek uit eigen, 40 jarige, ervaring in home audiohobby. Maar mijn motto is nog steeds: meten is weten, gissen is missen. En als verschillen meetbaar zijn, ga ik daar in mee. Niet eerder. Akoestiek is hoorbaar én meetbaar. Maar lucht om de instrumenten niet. Dan haak ik af. Mijn huidige speler, de SA8003, werd door een rescensent geroemd om zijn 'blackness', lucht om de instrumenten, ik heb dat echter nog steeds niet kunnen waarnemen en ik heb heel wat spinners versleten. Zo zie je maar, er wordt vaak maar wat gedelibereerd zonder feitelijk technische onderbouwing. Ook gaat om het rescenseren van (klassieke) muziek is het vaak niet anders. Er heerst een geweldige inflatie wat betreft het gebruik van superlatieven om maar dat ene album de hemel in te prijzen. En mocht het desbetreffende elders een mindere rescensie krijgen, dan heeft of de rescensent een mindere dag of de interpretatie is niet zijn of haar kopje thee. Persoonlijke voorkeur (en belang) is vaak doorslaggevend. En daarbij komt nog, dat rescenten ook aan kuddegedrag onderhavig zijn en aan kluitjesvoetbal doen. Onbekend maakt onbemind en dat blijft zo, zolang men niet door een major promotiecampagne onder aandacht wordt gebracht. Dat geldt voor audio, maar ook voor muziek. Philips en Sony maken vaak inferieure consumentenproducten, maar stoppen zoveel geld in de marketing daarvan dat dat toch zijn beoogde afzet vindt.
Imago is alles. Imago=suggestie. En daarmee zijn we weer terug bij het begin van het verhaal en dit topic.
Groetjes, Cor.