Waarom dempers onder apparatuur??

Gestart door Pieter85, december 22, 2012, 23:43:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Pieter85

Hallo,

Ik heb een vraag: Ik lees in verschillende topics dat verschillende mensen dempers/ontkoppelaars zoals vibrapods, vibracones, ca kones etc onder hun units hebben omdat dit de geluidskwaliteit uit de speakers ten goede doet.
Nu snap ik waarom dit nut heeft bij een cd-speler, br-speler, lp-speler omdat zo de laser/naald niet beinvloed kan worden door trillingen van buitenaf.
Echter begrijp ik niet goed waarom dit bij een versterker invloed kan hebben omdat een versterker allemaal vaste componenten heeft en geen draaiende/bewegende delen.
Kan iemand mij uitleggen hoe trillingen van buitenaf naar een versterker toe geluid kunnen beinvloeden die de versterker produceert? Welke onderdelen zijn daar gevoelig voor?
Ik be heel benieuwd, alvast bedankt!
Marantz SR7010 - UD5007 | Monitor Audio Silver RX6 - Silver RX1 - Gold GXW15 | In-akustik LS-602 |  Oehlbach Speaker Wire - NF Sub | AudioQuest Forest HDMI | Libratone Classic Zipp - New Zipp

JohnWx

Citaat van: Pieter85 op december 22, 2012, 23:43:50
Hallo,

Ik heb een vraag: Ik lees in verschillende topics dat verschillende mensen dempers/ontkoppelaars zoals vibrapods, vibracones, ca kones etc onder hun units hebben omdat dit de geluidskwaliteit uit de speakers ten goede doet.
Nu snap ik waarom dit nut heeft bij een cd-speler, br-speler, lp-speler omdat zo de laser/naald niet beinvloed kan worden door trillingen van buitenaf.
Echter begrijp ik niet goed waarom dit bij een versterker invloed kan hebben omdat een versterker allemaal vaste componenten heeft en geen draaiende/bewegende delen.
Kan iemand mij uitleggen hoe trillingen van buitenaf naar een versterker toe geluid kunnen beinvloeden die de versterker produceert? Welke onderdelen zijn daar gevoelig voor?
Ik be heel benieuwd, alvast bedankt!

Diegene die jouw dat zou kunnen uitleggen moet wel met een zeer overtuigend verhaal komen wat ook geld in mijn ogen voor cd speler br en platen speler, mits alles redelijk waterpas staat en stevig
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

bas focal marantz

Citaat van: John Wx op december 23, 2012, 00:59:56
Diegene die jouw dat zou kunnen uitleggen moet wel met een zeer overtuigend verhaal komen wat ook geld in mijn ogen voor cd speler br en platen speler, mits alles redelijk waterpas staat en stevig
Mischien omdat het mooi eruit ziet  ?
Of het klinkt lekker ''ik heb dempers onder mijn versterker ''  ?

Is niet overtuigend maar wel een mooie reden om ze to kopen . :-D

JohnWx

Citaat van: bas focal marantz op december 23, 2012, 01:25:54
Mischien omdat het mooi eruit ziet  ?
Of het klinkt lekker ''ik heb dempers onder mijn versterker ''  ?

Is niet overtuigend maar wel een mooie reden om ze to kopen . :-D

dat vind ik wel een mooie reden
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

renes59

Citaat van: Pieter85 op december 22, 2012, 23:43:50
Kan iemand mij uitleggen hoe trillingen van buitenaf naar een versterker toe geluid kunnen beinvloeden die de versterker produceert? Welke onderdelen zijn daar gevoelig voor?
Ik heb dat ook eens gevraagd en waarom ik een stekkerblok moet hebben dat trillingen tegengaat, tot nu toe daar geen antwoord op gehad. Ik geloof niet dat je daar een goed antwoord op krijgt.
Alleen een platenspeler kan niet tegen trillingen, een cd speler wel. Of het moet al een soort aardbeving zijn dan slaat de cd speler over.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

Whisper.nl

#5
Dit is dan een topic die gaat over "the believer and the non-believer"

De een zal er direct vooruitkomen dat het geen "drol" uitmaakt.

De andere vind het geweldig en zal je te woord staan met superlatieven in de sfeer van
meer laag, hoog, detail, stakker laag, meer ruimte (zwart) rond de instrumenten enz.

Ik heb de dempers onder de cd speler staan. Ik vind dat het verschil uitmaakt.

Onder de versterker ?? geen idee of dat verschil zal maken.

De optie die als enige overblijft is dat je dit zelf moet uitproberen.

Woon je in de buurt ?? ik heb nog een setje (vier stuks)  Djati hout liggen van meer dan 60 jaar oud.
Die zou je er eens onder kunnen zetten. Luister en geniet en haal ze er weer onderuit enz.

Groet Whisper  byebye
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

Pieter85

Citaat van: Whisper.nl op december 23, 2012, 13:55:24
Dit is dan een topic die gaat over "the believer and the non-believer"

De een zal er direct vooruitkomen dat het geen "drol" uitmaakt.

De andere vind het geweldig en zal je te woord staan met superlatieven in de sfeer van
meer laag, hoog, detail, stakker laag, meer ruimte (zwart) rond de instrumenten enz.

Ik heb de dempers onder de cd speler staan. Ik vind dat het verschil uitmaakt.

Onder de versterker ?? geen idee of dat verschil zal maken.

De optie die als enige overblijft is dat je dit zelf moet uitproberen.

Woon je in de buurt ?? ik heb nog een setje (vier stuks)  Djati hout liggen van meer dan 60 jaar oud.
Die zou je er eens onder kunnen zetten. Luister en geniet en haal ze er weer onderuit enz.

Groet Whisper  byebye

Ik woon in Etten-Leur, is dat in de buurt?
Marantz SR7010 - UD5007 | Monitor Audio Silver RX6 - Silver RX1 - Gold GXW15 | In-akustik LS-602 |  Oehlbach Speaker Wire - NF Sub | AudioQuest Forest HDMI | Libratone Classic Zipp - New Zipp

lo

Hé, weer eens iemand uit de buurt  notworthy
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

Zoldar





disc of silence voor onder de draaitafel. gaan er nooit meer onder vandaan. maar en setje balletjes van sorbothane van 5 euro werken ook. elke dj van een bepaalde leeftijd weet dat het veel uitmaakt.

Heb ook soundcare voetjes onder een DAC gezet en hij kwam wel 2 cm omhoog. geweldig effect voor dat geld.  :roll:







Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

JohnWx

Citaat van: Zoldar op december 24, 2012, 10:03:57




disc of silence voor onder de draaitafel. gaan er nooit meer onder vandaan. maar en setje balletjes van sorbothane van 5 euro werken ook. elke dj van een bepaalde leeftijd weet dat het veel uitmaakt.

Heb ook soundcare voetjes onder een DAC gezet en hij kwam wel 2 cm omhoog. geweldig effect voor dat geld.  :roll:

Zoldar kom op een TT hoort aan de muur  8-) :wink:
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Zoldar

Citaat van: John Wx op december 24, 2012, 10:17:18
Zoldar kom op een TT hoort aan de muur  8-) :wink:

Leg jij dat aan merv. Zoldar uit?  :evil:

En ja hoor, draai nog graag een plaatje.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

JohnWx

Citaat van: Zoldar op december 24, 2012, 10:34:46
Leg jij dat aan merv. Zoldar uit?  :evil:

En ja hoor, draai nog graag een plaatje.

nee ik hoor aan de toon kansloze missie  :-D
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Whisper.nl

Citaat van: lo op december 23, 2012, 22:27:19
Hé, weer eens iemand uit de buurt  notworthy

Etten-Leur in de buurt van Ede. ?

Jammer niet echt.

Groet Whisper
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

lo

Citaat van: Whisper.nl op december 24, 2012, 10:57:56
Etten-Leur in de buurt van Ede. ?

Jammer niet echt.

Groet Whisper

Had ook meer betrekking op mezelf  :-P
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.