Monitor Audio BX Bronz vs o.a. RadiusR90HD10

Gestart door Pieter85, december 12, 2012, 19:08:30

Vorige topic - Volgende topic

Pieter85

Hallo,

Ik ben dus op zoek naar een 5.1 geluidssysteem die ik waarschijnlijk wil gaan matchen met een Marantz Receiver + BR speler en heb me tot nu toe voornamelijk gericht op satelietsysteem ivm de WAF factor en omdat wij nou eenmaal weinig ruimte en een kleine zit hoek hebben (ongeveer 3 bij 3 meter van achterkant bank tot aan muur waar de tv aan hangt).
Nu heb ik interesse in de volgende setjes

-B&W MT-30
- B&W mt-50
- KEF KHT 3005-SE
- Monitor Audio Radius R90HD10
- Focal Dome

Ik kan maximaal 3300 euro uitgeven aan de gehele set (5.1. speakerset inclusief hoge kwaliteit BR-speler die ook goed muziek afspeelt + receiver van zelfde merk + bekabeling + standaards voor de achterspeakers).

Nu heb ik toch even gekeken naar boekenplank speakers (Deze zijn een stukje minder design en lomper dan satelieten maar wanneer ze voor een boekenplankspeaker niet al te groot zijn is dit misschien ook een optie) met een bijbehorende centerspeaker en sub.

Mijn oog viel op de BX Bronz serie, en dan voornamelijk op de Bronze BX2 Als frontspeakers. Deze zijn al wel aan de erg grote kant maar schijnen er goed te zijn (hebben een award gewonnen dit jaar bij whathifi.com) en zijn niet al te duur.

Ik heb verder naar deze serie gekeken en nou leek de volgende combi mij wel wat

- Frontspeakers: 2x Monitor Audio Bronze BX2
- Rearspeakers: 2x Monitor audio Bronze BX1
- Centerspeaker: 1x Monitor Audio Bronze BX Center
- Subwoofer: Monitor Audio Bronze BXW10

Nu is deze set bij elkaar nog goedkooper dan alle sateliet setjes. Het enige nadeel is dat het allemaal wat masaler en lomper maar wanneer de kwaliteit van deze speakers echt veel beter is dan die van die 5 sateliet setjes hier boven genoemd dan maakt deze set toch een grote kans.

Het is voor mij het belangrijkst dat muziek (en ook stereo geluid) er goed uitkomt. De verhouding van het luisteren naar muziek vs. films kijken is ongeveer 60/40%
Ik ben heel benieuwd wat jullie hier mij over kunnen vertellen.

p.s. Ik ben ook de volgende set nog tegengekomen: Mordaunt Short Aviano (komt deze in de buurt van de MA Bronze set, is deze ook nog het overwegen waard?)
Marantz SR7010 - UD5007 | Monitor Audio Silver RX6 - Silver RX1 - Gold GXW15 | In-akustik LS-602 |  Oehlbach Speaker Wire - NF Sub | AudioQuest Forest HDMI | Libratone Classic Zipp - New Zipp

RP

Over de Mordan Short kan ik je helaas niets zeggen maar de Bronze bx2 klinken gewoon erg goed voor een monitorspeaker.
Ze hebben de tijd nodig om los te komen omdat in het begin het geluid erg in de speaker blijft hangen maar eenmaal los zijn het gewoon alleseters die een mooi het geluid met veel details weegeven van hoog naar laag.
Misschien is het wel raadzaam om de standaard brugjes te vervangen door een setje jumpers of misschien heb je de mogelijkheid om de speakerkabel door te lussen door de onderste terminals naar de bovenste.
M.i hoef je ze zeker gezien de prijs niet te laten staan en zou zeggen: gewoon gaan luisteren!  :yes:
marantz pm80, marantz cd6004, monitor audio Bronze 6 Yamaha ct800 jke mgk 226 vandamme blueseries

Janver

Check voor eventuele stands, deze zijn meestal een vergeten kostenpost.

Bx zijn aardige speakers.

Ik heb ooit wel eens M.A. Radius speakers overwogen, klonk lekker, maar bij mij had toch muziek luisteren een redelijke prioriteit.
Hier kan uw reclame staan!

Pieter85

Citaat van: RP op december 12, 2012, 20:08:45
Over de Mordan Short kan ik je helaas niets zeggen maar de Bronze bx2 klinken gewoon erg goed voor een monitorspeaker.
Ze hebben de tijd nodig om los te komen omdat in het begin het geluid erg in de speaker blijft hangen maar eenmaal los zijn het gewoon alleseters die een mooi het geluid met veel details weegeven van hoog naar laag.
Misschien is het wel raadzaam om de standaard brugjes te vervangen door een setje jumpers of misschien heb je de mogelijkheid om de speakerkabel door te lussen door de onderste terminals naar de bovenste.
M.i hoef je ze zeker gezien de prijs niet te laten staan en zou zeggen: gewoon gaan luisteren!  :yes:

Hoi, bedankt.
Kun je dat iets toelichten betreffende 'standaard brugjes vervangen door een setje jumpers'?
Waarom is dit nodig? En wat bedoel je precies met 'de speakerkabel door lussen door de onderste terminals naar de bovenste'? Wat is hier de meerwaarde van?
Marantz SR7010 - UD5007 | Monitor Audio Silver RX6 - Silver RX1 - Gold GXW15 | In-akustik LS-602 |  Oehlbach Speaker Wire - NF Sub | AudioQuest Forest HDMI | Libratone Classic Zipp - New Zipp

Pieter85

Citaat van: Janver op december 12, 2012, 20:43:10
Check voor eventuele stands, deze zijn meestal een vergeten kostenpost.

Bx zijn aardige speakers.

Ik heb ooit wel eens M.A. Radius speakers overwogen, klonk lekker, maar bij mij had toch muziek luisteren een redelijke prioriteit.

Dus wanneer muziek luisteren belangrijk is kies jij de BX boven de Radius?
Jij geeft aan dat Bx aardig speakers zijn?
Zijn er nog andere speakers in ongeveer dezelfde prijsklasse met hetzelfde formaat die beter zijn?
Is het de moeite waard om de BX2 als frontspeakers en de BX1 als rearspeakers te kiezen of zijn de BX1 ook even goed als frontspeakers, of schieten ze dan tekort??

Marvin

Citaat van: Pieter85 op december 12, 2012, 22:35:46
Hoi, bedankt.
Kun je dat iets toelichten betreffende 'standaard brugjes vervangen door een setje jumpers'?
Waarom is dit nodig? En wat bedoel je precies met 'de speakerkabel door lussen door de onderste terminals naar de bovenste'? Wat is hier de meerwaarde van?

Standaard zit er een stukje metaal tussen de bi-wire aansluitingen, je kan ook een groot stuk draad strippen zodat de kale kabel door beide aansluitingen past.
Zou me er verder niet druk om maken.
Maar dat ben ik.

Pieter85

Citaat van: marvin op december 12, 2012, 22:42:49

Standaard zit er een stukje metaal tussen de bi-wire aansluitingen, je kan ook een groot stuk draad strippen zodat de kale kabel door beide aansluitingen past.
Maar dat ben ik.

ok, dus de witte aansluiting van de bovenste brug koppel je aan die van de onderste en met de rode net zo.
Wat is hier het voordeel van dan?

Marvin

Als je het bruggetje verwijderd en dan één aansluiting pakt, dan heb je of alleen hoge tonen of alleen lage tonen.
Dus een scheiding van je filter om te bi-wiren (dubbele draden vanaf je versterker) of om te bi-ampen. (één versterker voor je hoge tonen en één versterker voor je lage tonen).

De gedachte erachter komt voort uit de gehoorde winst in dure kabels, dat plaatje wat er vanaf de fabriek uit bij zit zou niet goed genoeg zijn en je zou een verbetering in geluid horen wanneer je dat plaatje vervangt voor iets anders.
Ik zou me er, vooral nu nog, niet druk om maken.

Marvin

Het is een audioforum.
Je wordt van de regen in de drup geholpen totdat je door de bomen het bos niet meer ziet.  :-D

Cornelis1921

Citaat van: marvin op december 12, 2012, 22:57:37
Het is een audioforum.
Je wordt van de regen in de drup geholpen totdat je door de bomen het bos niet meer ziet.  :-D
Het scheelt dat het bijna winter is dan dragen de bomen meestal geen bladeren... :-D
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Marnic

Ik heb thuis de Radius boxen. Ik heb de MA BX Bronz nooit gehoord dus een vergelijk kan ik niet voor je maken. Ik heb destijds oa geluisterd naar Dali Zensor serie en de MA Radius serie. Beide series vond ik heel prettig klinken, maar mijn vrouw had een duidelijke voorkeur voor MA (zeer hoge WAF factor).

Ik heb de RD90HD beluisterd als hoofdspeakers, maar uiteindelijk voor de rear kanalen aangeschaft. Voor de front speakers heb ik gekozen voor de RD270HD. Ondersteund door een goede subwoofer kunnen de RD90HD mijns inziens echter ook prima functioneren als hoofdspeakers. De RD270HD heeft echter net wat meer body en hoeft niet (direct) ondersteund te worden door een subwoofer. Overigens nemen de RD90HD op de MA speakerstands meer (vloer)ruimte in dan de RD270HD.

Bij MA zit je overigens niet direct vast aan de R90HD10 set, he. Alles speakers schaf je los aan, je kan de set dus samenstellen zoals je wilt. Als het formaat van groot belang is, dan kan je er bijvoorbeeld ook voor kiezen om de R45HD voor de rear kanalen aan te schaffen. Je krijgt dan bv: front 2*90HD, rear 2*90HD of 2*45HD, center 180HD. Daarnaast heb je dan nog wel een goede subwoofer nodig. Gezien de ruimte wil je waarschijnlijk een niet al te grote. Ik heb zelf de Rel T5, een mooie kleine strakke box waar een prima geluid uitkomt maar je kan natuurlijk ook naar de BK subs kijken.

Gewoon lekker gaan luisteren en zelf je keus maken  :lol:

JohnWx

Citaat van: marvin op december 12, 2012, 22:42:49

Maar dat ben ik.

Heb jij toestemming aan ome Joep gevraagd voor de foto's

je moet de strips wel insmeren met speciale audio gel Marvin ooohhhhhh groentje  :wink: :-D
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SONY ES Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Pieter85

Citaat van: Marnic op december 13, 2012, 09:17:11
Ik heb thuis de Radius boxen. Ik heb de MA BX Bronz nooit gehoord dus een vergelijk kan ik niet voor je maken. Ik heb destijds oa geluisterd naar Dali Zensor serie en de MA Radius serie. Beide series vond ik heel prettig klinken, maar mijn vrouw had een duidelijke voorkeur voor MA (zeer hoge WAF factor).

Ik heb de RD90HD beluisterd als hoofdspeakers, maar uiteindelijk voor de rear kanalen aangeschaft. Voor de front speakers heb ik gekozen voor de RD270HD. Ondersteund door een goede subwoofer kunnen de RD90HD mijns inziens echter ook prima functioneren als hoofdspeakers. De RD270HD heeft echter net wat meer body en hoeft niet (direct) ondersteund te worden door een subwoofer. Overigens nemen de RD90HD op de MA speakerstands meer (vloer)ruimte in dan de RD270HD.

Bij MA zit je overigens niet direct vast aan de R90HD10 set, he. Alles speakers schaf je los aan, je kan de set dus samenstellen zoals je wilt. Als het formaat van groot belang is, dan kan je er bijvoorbeeld ook voor kiezen om de R45HD voor de rear kanalen aan te schaffen. Je krijgt dan bv: front 2*90HD, rear 2*90HD of 2*45HD, center 180HD. Daarnaast heb je dan nog wel een goede subwoofer nodig. Gezien de ruimte wil je waarschijnlijk een niet al te grote. Ik heb zelf de Rel T5, een mooie kleine strakke box waar een prima geluid uitkomt maar je kan natuurlijk ook naar de BK subs kijken.

Gewoon lekker gaan luisteren en zelf je keus maken  :lol:

Hoi,

wat is de reden dat jij voor een subwoofer heb gekozen van een ander merk en niet bijvoorbeeld de Monitor Audio R370HD hebt gekozen?

Marnic

Nee, ik heb geen hele goede reden. In kon de boxen beluisteren in combinatie met de Rel en dat klonk erg goed. Ik kende Rel al als een goed merk, daarbij kwam nog het enthousiaste verkoopverhaal van de verkoper. Maar bovenal: de luistersessie was erg aangenaam. De MA's in combinatie met de Rel voldeden aan onze eisen. Voor mijn vrouw: niet te groot (de Rel T5 is één van de kleinere subwoofers), mooi design en wit. Voor mij: goed geluid en daarnaast vind ik het design ook mooi. 

Pieter85

Ik heb nog even naar wat andere setjes gekeken rond dezelfde prijscategorie waar whathifi.com goede cijfers aan geeft.

Dit zijn de:

- Boston Acoustics A serie
- Dali Zensor serie
- Dali Lektor serie

Wat vinden jullie hiervan?
Raden jullie misschien ook aan om een subwoofer van een ander merk te nemen (een echt 'subwoofer merk').