Welke keuze?

Gestart door Datejust, december 10, 2012, 20:10:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Datejust

Beste allemaal,

Allereerst zal ik me even voorstellen daar ik hier nieuw ben; ben 22 jaar, fulltime werken & een beetje studeren, horlogerie & joallerie, single, (nog) thuiswonend.

Graag wilde ik jullie hulp inroepen bij een dilemma dat ik heb. Namelijk; neem ik een Marantz PM7004 of een SR5007?

De situatie is als volgt; ik ben de gelukkige bezitter van twee Beolab Penta's gekoppeld aan een Kenwood KR-A3080 en een Marantz CD5004 (instappertje, inderdaad). De CD-speler is nu een maandje of drie oud en ik wil mijn versterker/ receiver eruit gooien. De speakers zijn 'actief' hoewel het internet mij verteld dat dit model een van de eerste actieve speakers is geweest en het destijds nog niet werkte zoals het hede ten dage doet.

De PM7004 levert 2 x 70 watt vermogen tegenover 7x 100 watt voor de SR5007. De SR5007 is duurder, maar het verschil is eigenlijk zo klein dat ik me af ging vragen of de SR-series wellicht een lager kwaliteitsniveau hebben dan de PM-series?

In de toekomst zou ik ook graag een Marantz Blu-ray aanschaffen en op de -nog- langere termijn misschien passieve speakers en een TV die een beetje op gelijk niveau staat.
Wat zouden jullie mij aanraden in mijn situatie? En wat zijn nu eigenlijk de verschillen in het gebruik? Ik heb mijn CD5004 bij Hobo Hifi in Den Bosch gekocht, maar in deze kan men mij eigenlijk niet adviseren; 'Je moet kijken naar wat je zelf wilt.' Maar daar heb ik dus niet zoveel aan! En wat is dan weer het verschil met een MM-7025? Want ook die zit rond dezelfde prijs.

Alvast bedankt!

pietjepc

Mocht je het surround gebeuren niet willen gaan gebruiken, zou ik persoonlijk voor de 7004 gaan...
PM-15s1, SA-15s1, UD5005, TD160, XT6F

xander32

.... Ik snap het niet helemaal; je hebt active speakers en bent je vervolgens druk aan het maken over het vermogen van de versterker ?

JohnWx

Citaat van: xander32 op december 10, 2012, 20:30:36
.... Ik snap het niet helemaal; je hebt active speakers en bent je vervolgens druk aan het maken over het vermogen van de versterker ?


dat had ik ook  stupid
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Datejust

Ja; met het oog op de toekomst.
Ik weet niet in hoeverre de speakers ander geluid zullen gaan geven als er een andere versterker komt, maar stel dat ze het ooit begeven dan stap ik wellicht toch over naar een ander merk.

xander32

Citaat van: Datejust op december 10, 2012, 20:43:48
Ja; met het oog op de toekomst.
Ik weet niet in hoeverre de speakers ander geluid zullen gaan geven als er een andere versterker komt, maar stel dat ze het ooit begeven dan stap ik wellicht toch over naar een ander merk.
Indien je niet exact weet wat je in de toekomst wil is de SR het meest futureproof, want die heeft de meeste aansluitingen ...

Datejust

Klopt, maar nu luister ik eigenlijk alleen maar klassieke muziek dus zal van het surround-gebeuren misschien niet zoveel gebruik maken (een orkest zit vóór je; niet om je heen) dus ik vroeg me vooral af welk product de beste geluidskwaliteit aflevert? Is daar door jullie, experts, iets over te zeggen?

Ik hoop dat mijn speakers nog een tijd meegaan, maar aangezien bij een defect reparatie wel kostbaar zal zijn neig ik dan een beetje naar B&W CM9.

Niber

Citaat van: xander32 op december 10, 2012, 20:49:28
Indien je niet exact weet wat je in de toekomst wil is de SR het meest futureproof, want die heeft de meeste aansluitingen ...

Met alle ontwikkelingen is een SR juist enorm snel gedateerd...
Linn Akurate DSM/3 + Akurate 2200 - Marantz CD5003 - Linn Sondek LP12 - Harbeth M30.2

xander32

Citaat van: Datejust op december 10, 2012, 20:56:19
Klopt, maar nu luister ik eigenlijk alleen maar klassieke muziek dus zal van het surround-gebeuren misschien niet zoveel gebruik maken (een orkest zit vóór je; niet om je heen) dus ik vroeg me vooral af welk product de beste geluidskwaliteit aflevert? Is daar door jullie, experts, iets over te zeggen?

Ik hoop dat mijn speakers nog een tijd meegaan, maar aangezien bij een defect reparatie wel kostbaar zal zijn neig ik dan een beetje naar B&W CM9.
... Experts zitten hier niet (?), wel liefhebbers met gebruikerservaringen  :wink:.

Indien je bij stereo blijft zou ik ook voor een stereoversterker gaan.

Hoe kom je bij de CM9? Heb je die ergens gehoord? In het algemeen lusten B&W speakers veel stroom, hoe sterker de versterker hoe beter.

xander32

Citaat van: Niber op december 10, 2012, 21:03:19
Met alle ontwikkelingen is een SR juist enorm snel gedateerd...
Klopt enerzijds, maar anderzijds kan je met een SR door de vele verschillende aansluitingen alle kanten op, indien je op dit moment nog niet weet of het stereo of meerkanaals gaat worden in de toekomst ... In dat opzicht is de SR in de situatie van de ts. m.i. het meest futureproof.

Maar onderwijl heeft de ts. aangegeven richting stereo te willen gaan ...

Datejust

Dank voor de reacties allemaal!
Opsich maakt het me niet zoveel uit als een product 'verouderd' is; de Beolabs zijn ook al 12 jaar niet meer te koop. Wel hoop ik dat een SR of PM een poosje meegaat zonder problemen. Maar uiteraard blijft geluidskwaliteit het belangrijkste en ik weet niet wat in die zin het verschil tussen de PM en SR is.

De CM9 heb ik een keer beluisterd en deze kwam goed bij mijn eisen in de buurt. Over Dynaudio heb ik ook goede dingen gehoord, maar niets beluisterd.
Het zou -als het zover is- in ieder geval een speaker met wat 'body' moeten zijn. Heb een en ander beluisterd met een super weergave maar miste dan toch de 'wijdsheid' en 'grootsheid' (wollig taalgebruik) die mijn huidige speakers wel hebben.

xander32

Citaat van: Datejust op december 10, 2012, 21:12:51
Dank voor de reacties allemaal!
Opsich maakt het me niet zoveel uit als een product 'verouderd' is; de Beolabs zijn ook al 12 jaar niet meer te koop. Wel hoop ik dat een SR of PM een poosje meegaat zonder problemen. Maar uiteraard blijft geluidskwaliteit het belangrijkste en ik weet niet wat in die zin het verschil tussen de PM en SR is.

De CM9 heb ik een keer beluisterd en deze kwam goed bij mijn eisen in de buurt. Over Dynaudio heb ik ook goede dingen gehoord, maar niets beluisterd.
Het zou -als het zover is- in ieder geval een speaker met wat 'body' moeten zijn. Heb een en ander beluisterd met een super weergave maar miste dan toch de 'wijdsheid' en 'grootsheid' (wollig taalgebruik) die mijn huidige speakers wel hebben.
Allicht wijs om in jouw situatie de koop van een versterker nog even uit te stellen totdat je ook aan andere speakers toe bent; dan kan je zelf gaan luisteren wat voor jou een fijne combi van speaker en versterker is.

Datejust

Eens, maar het kan ook zomaar dat mijn speakers nog 10 jaar meegaan en dat gaat die Kenwood niet trekken.  :wink:

pameijer

Overweeg anders een voorversterker, bv. de AV7005 of 8003 tweedehands. Kun je later als je je speakers wilt upgraden een eindversterker erbij nemen.
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

Maurice

Een leuke Rotel voorversterker kopen, aangezien je speakers toch actief zijn ( ik ga ervan uit dat ze via een pre-out gevoed worden?). Later een leuke Rotel eind erbij indien je passieve speakers hebt gekocht.

(zei ik dit echt op mijn marantforum?)
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude