Ligt het primaat voor jou bij de muziek, de sound, of zijn beiden belangrijk?

Gestart door Cornelis1921, november 15, 2012, 04:33:21

Vorige topic - Volgende topic

Geef a.u.b. aan wat voor jou belangrijker is of...

Muziek (wat er klinkt) is belangrijker dan sound/audio.
16 (40%)
Sound/audio (hoe het klinkt) is belangrijker dan muziek.
5 (12.5%)
Beiden zijn even belangrijk.
18 (45%)
Hier breng ik uit principe mijn stem niet over uit.
0 (0%)
Ik vind deze poll compleet onzinnig.
1 (2.5%)

Totaal aantal stemmen: 40

Marvin

Wat ik per definitie thuis niet luister zijn Youtube fragmenten, beetje tegenstrijdig dus eigenlijk.  clown1

cz79

Beide bijna even belangrijk maar de één liever niet zonder de ander, dus mooie muziek als eerste en mooie opname er direct achteraan. Mooie muziek op een rotopname vind ik toch jammer dus ga ik dan op zoek naar diezelfde mooie muziek maar dan op een mooie opname.
Een mooie opname van rotmuziek is ook niks.

Plaats 1: mooie muziek
Plaats 1.1: mooie opname

jrm

Muziek op 1, als de muziek je niet 'pakt' dan kan het nog zo mooi klinken.....maar dan gaat het, het niet worden :-D

Audiotic

Muziek, ver ver voor. Ik hoor de meeste muziek in mijn auto, omdat ik nu een,aal meer "vrije" uren in die doos op wielen doorbreng dan rustig thuis kan luisteren. Muziek maakt het reizen dragelojk, meer dan dat: leuk. Heb heel veel eigen muziek mee als MP3, dus de kwaliteit is niet super. Maar ik geniet er toch enorm van. Soms luisteren, soms lekker mee blèren.
Nu, we zijn een Marant forum. Dit zegt Ken Ishiwate: "Music is the highest form of art human being created, the way music touches you is so powerful and emotional, there isn't any other form of art which gives the same..."
Auralic Aries + Marantz NA-11S1 PCM/DSD streamer - Marantz UD9004 - Primare Pre32 - CI Audio D-200 MkII - Nubert NuVero 60 + R.E.L. R-528SE - Sennheiser HD800 & Schiit Lyr 2 HPA - Siltech & ProLine custom made Silver & Gold. En veel SD en HD muziek

Audiotic

Auralic Aries + Marantz NA-11S1 PCM/DSD streamer - Marantz UD9004 - Primare Pre32 - CI Audio D-200 MkII - Nubert NuVero 60 + R.E.L. R-528SE - Sennheiser HD800 & Schiit Lyr 2 HPA - Siltech & ProLine custom made Silver & Gold. En veel SD en HD muziek

Janver

Mooie Muziek verreweg op nummer 1! Ik ben geen teksten persoon maar ik luister heel erg sterk naar hoe er gezongen wordt, de emotie in de stem!

Mooi geluid maakt de beleving beter en sterker en dat is me ook erg veel waard. Het versterkt de emoties die de muziek brengt.

Music Matters
Hier kan uw reclame staan!

mountainbiker

Citaat van: Janver op november 17, 2012, 11:42:45
Mooie Muziek verreweg op nummer 1! Ik ben geen teksten persoon maar ik luister heel erg sterk naar hoe er gezongen wordt, de emotie in de stem!

Mooi geluid maakt de beleving beter en sterker en dat is me ook erg veel waard. Het versterkt de emoties die de muziek brengt.

Music Matters
Ik luister voornamelijk naar de drum,percussie en de bassist.Beginnen deze een 4 kwarts maatje te spelen dan haak ik af!!
versterker NAD D3020
Kef Q300
Denon pma1500AE

Janver

Citaat van: mountainbiker op november 17, 2012, 12:36:14
Ik luister voornamelijk naar de drum,percussie en de bassist.Beginnen deze een 4 kwarts maatje te spelen dan haak ik af!!

Wat is er mis met een 4 kwarts maat?

Dan kun je bijv. gelijk blues of andere muziek afschieten.

Waarom brengt een vierkwartsmaat geen emotie?

Ik sprak over stem, maar dat is bij mij niet het enige hoor.
Hier kan uw reclame staan!

Niber

Ik mag graag naar het totaalplaatje van de artiest(en) luisteren...

Uiteraard gaat het wel om de muziek. Wel ben ik opnames die goed klinken meer gaan waarderen.  :yes:
Linn Akurate DSM/3 + Akurate 2200 - Marantz CD5003 - Linn Sondek LP12 - Harbeth M30.2

Zoldar

beide.

ik ken vrij weinig ruk opnames die echt goed vind, maar ruk muziek die goed opgenomen is doet me ook niets.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

Cornelis1921

Citaat van: Cornelis1921 op november 15, 2012, 15:15:08
:-D Als topic starter kun je natuurlijk niet achterblijven met je mening.
Een recent voorval: De meeste eminente uitvoeringen van Vaughan Williams symfonieën liet ik aan mij voorbij gaan omdat zij belabberd zijn opgenomen toendertijd in de eerste helft van de jaren vijftig, dus ook nog eens in mono. Dat voor mij zelfs een brug te ver. Qua prijs concureerde deze box volkomen gelijkwaardig met wat toen wel kocht.
Hieruit blijkt o.a.: muziek is het belangrijkst, maar echter niet tot elke prijs. Dus stem ik "beiden" zijn belangrijk.
I.i.g.: medeforummers bedankt tot zover voor het uitbrengen van jullie stem en de nuancering daarvan. notworthy
Gr. Cor.

Edit: Ik overweeg de betreffende box alsnog te gaan aanschaffen - het muzikale geeft de doorslag. (£12,00 + £1.82 P&P op Amazon.)
Heb het idee van het desbetreffende boxje uit mjn hoofd gezet: eerst moet Mike Dutton van Dutton Laboratories maar eens deze opnamen onder handen nemen voordat ik overga tot aankoop hiervan. Ik ben kennenlijk voor slechts £13,82 nog te veel audiofiel... :-D
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

kuruki

Enkele bedenkingen,de eerste:
Ik weet dat o.a. Alfred Brendel en Pieter Gabriel B&W promoten, maar hoeveel professionele muzikanten
(al dan niet klassiek) hebben een dure set? En luisteren niet via een simpel transistorradiootje naar muziek.
Zou een leuke enquête zijn.
Tweede punt: waarom is hifi een mannenzaak?
Derde punt: audioguru Ken Ishiwata geeft grif toe in een youtube clip dat een goede weergave een meerwaarde biedt maar dat emotie in de appararatuur onzin is.
Ik heb geen enkel muzikaal gevoel voor het bespelen van een instrument, die kiem betekende dat ik ontzettende
bewondering heb voor mensen die het wel kunnen en geen instrument aanraak maar een (bovengemiddelde) installatie heb staan. Wat niet altijd betekent dat het een het andere uitsluit.

mountainbiker

Citaat van: Janver op november 17, 2012, 13:08:28
Wat is er mis met een 4 kwarts maat?

Dan kun je bijv. gelijk blues of andere muziek afschieten.

Waarom brengt een vierkwartsmaat geen emotie?

Ik sprak over stem, maar dat is bij mij niet het enige hoor.
http://www.rockdrummingsystem.com/underground/drum-beats/the-money-beat.php
Een 4 kwarts maat word ook wel de money beat puke genoemd.Dat zegt wat mij betreft al meer dan genoeg!!
versterker NAD D3020
Kef Q300
Denon pma1500AE

Marvin

Soms zit genialiteit in de eenvoud.

--Verstuurd zonder netwerk--

kuruki

Soms zit genialiteit in de eenvoud, ik heb geen geniale bijdrage geleverd, ik zal proberen niet te hoog van de
toren te blazen maar het is natuurlijk een one-liner waar je alle kanten mee uitkunt.