Juiste versterking?

Gestart door Rob46, oktober 19, 2012, 15:23:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Rob46

Bedankt voor de uitgebreide uitleg! Super! Dat geeft mij een geruststelling, mijn PM 7004 kan probleemloos de NAIM aansturen. Mijn volumeknop van de versterker komt op goed luisterniveau niet veel verder dan maximaal tien over half zes  :-D.

Maar als ik het goed begrepen heb, geeft een versterker met meer vermogen dan de speakers meer 'timing'. Oftewel in Jip en Janneke taal: de speaker is in staat zijn bewegingen gecontroleerd en snel/langzaam te laten werken? Hierdoor een kwaliteitsverbetering?

Ik ben al jaren audio en muziekliefhebber, echter technisch niet zo onderlegd zoals de meeste op dit forum. Mijn vragen zijn voor sommige misschien wel kinderlijk eenvoudig te beantwoorden, maar voor mij ligt dat anders. Wel vind ik het steeds weer een uitdaging om met kleine stappen te upgraden, gezien vanuit de huidige setting. Vanuit de kennis die jullie aanbieden, kan ik wellicht tips halen om her en der te upgraden, of juist niet  :angel:


lo

3db meer is toch twee keer zo hard?
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

JohnWx

Citaat van: Rob46 op oktober 19, 2012, 18:24:37
Bedankt voor de uitgebreide uitleg! Super! Dat geeft mij een geruststelling, mijn PM 7004 kan probleemloos de NAIM aansturen. Mijn volumeknop van de versterker komt op goed luisterniveau niet veel verder dan maximaal tien over half zes  :-D.

Maar als ik het goed begrepen heb, geeft een versterker met meer vermogen dan de speakers meer 'timing'. Oftewel in Jip en Janneke taal: de speaker is in staat zijn bewegingen gecontroleerd en snel/langzaam te laten werken? Hierdoor een kwaliteitsverbetering?

Ik ben al jaren audio en muziekliefhebber, echter technisch niet zo onderlegd zoals de meeste op dit forum. Mijn vragen zijn voor sommige misschien wel kinderlijk eenvoudig te beantwoorden, maar voor mij ligt dat anders. Wel vind ik het steeds weer een uitdaging om met kleine stappen te upgraden, gezien vanuit de huidige setting. Vanuit de kennis die jullie aanbieden, kan ik wellicht tips halen om her en der te upgraden, of juist niet  :angel:

ik draai met 2 x 30 watt op Chario op ze slofjes

Specifications:

Power
into 8 ohms 38Watts
into 4 ohms 60Watts
into 2 ohms 90Watts
Impulse 100Watts

Line Level
Frequency response 18 - 130 kHz
Seperation 90dB
Noise -102 dB
Disortion 0.01%
Sensivity 200mV

Phono (mm) (mc)
Frequency Response 24 Hz-80kHz 24Hz-92kHz
Noise -88dB -70 dB
Disortion 0.02% 0,02%
sensivity 5mV 0,5 mV
Overload 75mV 7,5mV

Size
Height 80mm
Width 440mm
depth 360mm
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Maus

Citaat van: Rob46 op oktober 19, 2012, 18:24:37
Maar als ik het goed begrepen heb, geeft een versterker met meer vermogen dan de speakers meer 'timing'. Oftewel in Jip en Janneke taal: de speaker is in staat zijn bewegingen gecontroleerd en snel/langzaam te laten werken? Hierdoor een kwaliteitsverbetering?


Precies. Al zijn de meningen verschillend ;)

Marvin

Inderdaad, die zijn verschillend.


--Verstuurd zonder netwerk--

Rob46

Citaat van: marvin op oktober 19, 2012, 19:10:12
Inderdaad, die zijn verschillend.


--Verstuurd zonder netwerk--

Jij bent iets anders van mening Marvin?

Marvin

50/50. Controle heb je al vrij snel.
Maar het ging me meer om de opmerking opzich.
Meningen verschillen....
:-D


--Verstuurd zonder netwerk--

bas focal marantz

Citaat van: lo op oktober 19, 2012, 18:30:33
3db meer is toch twee keer zo hard?
Nee 6db   .

Zoek maar op op google .

Even zonder dollen is echt 6db , en dat kost je 4x aan vermogen om dat te behalen .


rexp

Mijn PM7004 klinkt een stuk beter op kwart voor zes. Gewoon wat harder durven draaien.

Zoldar

Citaat van: John Wx op oktober 19, 2012, 18:33:31
ik draai met 2 x 30 watt op Chario op ze slofjes

Specifications:

Power
into 8 ohms 38Watts
into 4 ohms 60Watts
into 2 ohms 90Watts
Impulse 100Watts

Line Level
Frequency response 18 - 130 kHz
Seperation 90dB
Noise -102 dB
Disortion 0.01%
Sensivity 200mV

Phono (mm) (mc)
Frequency Response 24 Hz-80kHz 24Hz-92kHz
Noise -88dB -70 dB
Disortion 0.02% 0,02%
sensivity 5mV 0,5 mV
Overload 75mV 7,5mV

Size
Height 80mm
Width 440mm
depth 360mm


die heeft een erg goede voeding. hij verdubbelt bijna het wattage per halvering van de weerstand.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

bas focal marantz

CiteerCitaat van: Rob46 op Vandaag om 18:24:37
Maar als ik het goed begrepen heb, geeft een versterker met meer vermogen dan de speakers meer 'timing'. Oftewel in Jip en Janneke taal: de speaker is in staat zijn bewegingen gecontroleerd en snel/langzaam te laten werken? Hierdoor een kwaliteitsverbeteri ng?
Citaat van: Maus op oktober 19, 2012, 18:50:54
Precies. Al zijn de meningen verschillend ;)

Waar haal je dat vandaan ?

Dus een goedkope versterker met 1000 watt heeft meer controlle over de speaker dan een goedontworpen laag vermogens versterker van 100 watt .

Een versterker heeft een dempings factor ongeacht het vermogen wat die maximaal in staat is om te leveren .

Maar ook dan ligt het aan wat voor speakers je hebt .

Buizen versterkers hebben nagenoeg geen dempings factor en vermogen en die kunnen dus geen speaker aansturen want dat klinkt voor geen meter als ik het goed begrijp .

Meer vermogen is pas nodig als je je versterker bijna volop laat spelen , dan kunnen luide impulsen van 3db of meer niet meer door een versterker aan vermogen geleverd worden , dan heb je duidelijk baat bij een andere versterker die veel meer vermogen levert .

Maus

We bedoelen hetzelfde, alleen moet ik mijzelf nog aanleren om vermogen en dempingsfactor niet door elkaar te gooien.

bas focal marantz

Citaat van: Maus op oktober 19, 2012, 20:45:22
We bedoelen hetzelfde, alleen moet ik mijzelf nog aanleren om vermogen en dempingsfactor niet door elkaar te gooien.
Vroeger wist en snapti ik ook niets en haalde alles door elkaar .

En van wifi en app en proxy etc heb ik geen kaas gegeten

Maus

Ik weet het principe, alleen de termen 'dempingsfactor' en 'vermogen' haal ik door de war soms, da's alles.
Heb die post van de TS te snel gelezen.