Juiste versterking?

Gestart door Rob46, oktober 19, 2012, 15:23:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Marantz 81

Citaat van: Rob46 op oktober 19, 2012, 18:24:37
Bedankt voor de uitgebreide uitleg! Super! Dat geeft mij een geruststelling, mijn PM 7004 kan probleemloos de NAIM aansturen. Mijn volumeknop van de versterker komt op goed luisterniveau niet veel verder dan maximaal tien over half zes  :-D.

Maar als ik het goed begrepen heb, geeft een versterker met meer vermogen dan de speakers meer 'timing'. Oftewel in Jip en Janneke taal: de speaker is in staat zijn bewegingen gecontroleerd en snel/langzaam te laten werken? Hierdoor een kwaliteitsverbetering?

Ik ben al jaren audio en muziekliefhebber, echter technisch niet zo onderlegd zoals de meeste op dit forum. Mijn vragen zijn voor sommige misschien wel kinderlijk eenvoudig te beantwoorden, maar voor mij ligt dat anders. Wel vind ik het steeds weer een uitdaging om met kleine stappen te upgraden, gezien vanuit de huidige setting. Vanuit de kennis die jullie aanbieden, kan ik wellicht tips halen om her en der te upgraden, of juist niet  :angel:

Je hebt nu al een goede versterker  :yes: het kan nog zoveel beter  :wink:

Je heb toch in het verleden al een PM11S1  en SA11S1 gehad ?

pameijer

Citaat van: Maus op oktober 19, 2012, 20:50:02
Ik weet het principe, alleen de termen 'dempingsfactor' en 'vermogen' haal ik door de war soms, da's alles.
Heb die post van de TS te snel gelezen.
[NL taalles] Je bent in de war, en haalt de woorden door elkaar. [/NL taalles]
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

Maus

Ik ben rotterdammer! Watdenkie?

:wink: :angel:

SB_Marantz

Citaat van: Rob46 op oktober 19, 2012, 18:24:37

Maar als ik het goed begrepen heb, geeft een versterker met meer vermogen dan de speakers meer 'timing'. Oftewel in Jip en Janneke taal: de speaker is in staat zijn bewegingen gecontroleerd en snel/langzaam te laten werken? Hierdoor een kwaliteitsverbetering?




nee
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Janver

Citaat van: Maus op oktober 19, 2012, 23:33:37
Ik ben rotterdammerT! Watdenkie?

:wink: :angel:

En een RotterdammerT is overal tegen!
Hier kan uw reclame staan!

JohnWx

Citaat van: Janver op oktober 20, 2012, 04:24:57
En een RotterdammerT is overal tegen!

is het niet DT op het ende van jouwwh regeltje
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

TurboMarco

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Cornelis1921

* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

gerard

Citaat van: SB_Marantz op oktober 19, 2012, 16:09:48

Ja dat verschilt maar echt belangrijk is het niet daar je in de meeste gevallen hooguit een paar Watt verstookt.

Stel je hebt een luidspreker met een gevoeligheid van 90 dB bij 1 Watt input dan krijg je dus een SPL (sound pressure level) van 90 dB op 1 Meter afstand gemeten.

Dit is een gemiddelde daar een speaker nooit 4 of 8 Ohm is maar fluktueert.
In de meeste gevallen tussen de 3 en 40 Ohm.

Het verschil tussen 100 en 200 Watt is te verwaarlozen daar je maar een SPL ''winst'' boekt van 3 dB wat merkbaar is maar zeker niet spectaculair.

Om 2 x zo luid te spelen heb je 10 x zoveel vermogen nodig.

Dus van 10 naar 100 Watt of van 100 naar 1 Kilowatt om het wat te verduidelijken.

De meeste gangbare luidsprekers zitten op of rond de 90 dB gevoeligheid dus dan krijg je de volgende SPL tabel

input                   SPL

1 Watt                90 dB
2                        93
4                        96
8                        99
16                      102
32                      105


Heb je nu een hoogrendement speaker zoals Altec lansing / Klipsch / Cabasse / Tannoy etc is er veel minder vermogen nodig om tot dezelfde geluidsdruk te komen.

Bij b.v.  100 dB gevoeligheid krijg je dan het volgende:

input                   SPL

1 Watt                 100 dB
2                         103
4                         106


You do ''the math.''




Interessant  :-)

Zo zou ik op zo'n 109dB kunnen komen.
Maar uiteraard zit ik net iets verder dan 1 meter van m'n luidsprekers af  :roll:

Hoeveel gaat je geluidsdruk weer naar beneden wanneer je op 2, 3 of 4 meter van je luidsprekers zit, maw hoeveel dB's houd je op luisterafstand over??
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

JohnWx

Citaat van: gerard op oktober 24, 2012, 19:37:40

Interessant  :-)

Zo zou ik op zo'n 109dB kunnen komen.
Maar uiteraard zit ik net iets verder dan 1 meter van m'n luidsprekers af  :roll:

Hoeveel gaat je geluidsdruk weer naar beneden wanneer je op 2, 3 of 4 meter van je luidsprekers zit, maw hoeveel dB's houd je op luisterafstand over??

Maak je wel even een filmpje voor op youtube  :-D
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Maus

Citaat van: gerard op oktober 24, 2012, 19:37:40

Interessant  :-)

Zo zou ik op zo'n 109dB kunnen komen.
Maar uiteraard zit ik net iets verder dan 1 meter van m'n luidsprekers af  :roll:

Hoeveel gaat je geluidsdruk weer naar beneden wanneer je op 2, 3 of 4 meter van je luidsprekers zit, maw hoeveel dB's houd je op luisterafstand over??

Verdubbeling van de afstand is -6 dB.

Maar dat geld uiteraard alleen in een compleet dode ruimte, het galmt en gonst altijd hoe je het ook wilt.

SB_Marantz

En precies om die redenen is de versterking van ondergeschikt belang.
Sowieso trouwens............... :gaap:

Got it finally?  :schater:

Speaker specs zeggen ook geen drol over de klank oftewel het karakter in jou kamertje.

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

JohnWx

ik wil een filmpje met 106db op 1 meter van een forum lid  :roll:
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SB_Marantz

Kom maar een bakkie doen JJ................. 8-) :schater:
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

gerard

Citaat van: John Wx op oktober 25, 2012, 00:06:37
ik wil een filmpje met 106db op 1 meter van een forum lid  :roll:

Ik heb niets om te filmen en ook niet om dB's te meten.
Zal ook niets te zien zijn behalve wapperende konusjes en misschien een kat in de gordijnen...  clown1
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes