SR6006 krachtig genoeg voor Focal 816W?

Gestart door hassant, oktober 13, 2012, 12:42:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

hassant

Beste forumleden,

Ik sta op het punt om de volgende set aan te schaffen maar twijfel een beetje door wat mij is gezegd in de hifi zaak.

Wat mij is geadviseerd:

SR5007 (wilde eigenlijk zelf de 5006/6006 maar die zijn inmiddels opgevolgd) icm Focal 816V (De speakers vind ik persoonlijk een goeie match, klinken heerlijk!)

In de luisterruimte stond ook een setje 816W's van Focal. Toen ik de medewerker naar de verschillen vroeg vertelde hij mij dat de conus die gebruikt wordt bij dit model komt uit een duurdere lijn. De combinatie 816W - SR5007 raadde hij mij echter af. De receiver zou niet krachtig genoeg zijn, hij heeft ze dan ook niet voor me aangesloten. Voor de 816W adviseerde hij mij een stereo versterker van NAD a 1700 euries.

Ik vraag me dus af of dit echt zo is en of de SR6006 de 816W's wel aan kunnen? Dat de SR6006 het "ouder" model is maakt voor mij niet uit. Voor mij is het belangrijk dat ik van Airplay gebruik kan maken en flac kan afspelen.

Hoop dat iemand met wat meer ervaring me het eea over bovenstaande kan adviseren?

Alvast bedankt!

Gr. Tariq (Nieuw op het forum!)
Sony KDL 46NX720 // Humax IRHD-5100 // Sony PS3 // AC Ryan Playon!HD Mini2 // Pro-Ject Debut Carbon Esprit DC TurnTable + Ortofon 2M Red // Marantz NR1602 AV Receiver // Marantz PM7004 // Marantz UD5007 Blu-Ray Player // Focal 816W Black Satin

JohnWx

Makkelijk met je 100watt receiver


Focal Chorus 816 W "Special Edition".

De Chorus 816W Special Edition borduurt voort op het enorme succes van de Chorus 816V. Dit vloerstaande model heeft hetzelfde uiterlijk als de Chorus 816V maar beschikt over mid/laag units die u ook terugvindt in de veel duurdere Electra en Utopia luidsprekerlijnen! Hierdoor is een werkelijk unieke een geweldige geluidsweergave die een perfecte oplossing biedt voor die muziekliefhebbers die de Electra 1027 Be bijvoorbeeld te kostbaar vinden.

Features:

• Model : Chorus 816 W "Special Edition".

• Omschrijving : 2,5-weg bass-reflex "staander" luidspreker

• Frequentiebereik (+/- 3dB) : 42Hz - 28kHz

• Gevoeligheid (2.83V/1m) : 92dB

• Nominale impedantie : 8 Ohm

• Minimum impedantie : 3 Ohm

• Maximaal vermogen : 200 W
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

xander32

#2
Beste Hassant,


Ik heb zelf de 816W gehad en deze op verschillende versterkers aangesloten (SR6001 / SR6001 + Rotel RB1070 / SR8002 / MF A5).

Ook op de SR6001, de minst krachtige van het stel, deed de 816W hetgeen die doen moet, geen probleem. Wel bloeide die verder op bij meer stroom (lees; een meer krachtige versterking). Maar dat zal m.i. gelden voor iedere speaker 8-).

Advies; gaan voor de 816W, die heb ik steevast als echt een heel pak beter ervaren dan de V-versie (veel meer in balans, een veel rijker mid en een strakker fundament).

Marantz 81

Zoals xander32 het heeft uitgelegd denk ik er ook zo over ,gaat prima met die SR6006  :yes:

Heb je hoge verwachtingen met muziek luisteren in stereo dan heeft die verkoper ( merk versteker eruiten gelaten ) wel gelijk naar mijn mening  byebye

Exxar

Ik denk dat die 3ohm minimum bij een luidspreker met een stevig rendement (92db) geen probleem mag zijn.

hassant

Bedankt voor jullie tips!

Al met al dus mogelijk om de 816W's aan te sturen met een SR6006.

Alleen het stukje over de 3ohm snap ik niet?

Denk dat dit m'n nieuwe set wordt!

Gr. Tariq
Sony KDL 46NX720 // Humax IRHD-5100 // Sony PS3 // AC Ryan Playon!HD Mini2 // Pro-Ject Debut Carbon Esprit DC TurnTable + Ortofon 2M Red // Marantz NR1602 AV Receiver // Marantz PM7004 // Marantz UD5007 Blu-Ray Player // Focal 816W Black Satin

Marantz 81

Dat is het Impedantie verloop van je speaker ( Ohm is weerstand )  hoe lager de weerstand hoe hoger de Stroom wordt die je versterker moet leveren , Fabrikanten geven altijd de gemiddelde Impedantie op 4/6/8 Ohm over het gehele frequentie bereik

Het rendement van de speaker is het aantal DB in jou geval 92 db  wat de speaker produceert als je er 1 Watt instopt

Als ze bijvoorbeeld opgeven dat een versterker 100 watt perkanaal kan leveren ,zit daar in de werkelijkheid een heel groot verschil in hoe snel en hoeveel stroom die kan leveren

hassant

Wederom dank voor de tips en uitleg!

Vandaag een oud medewerker van HoBo gesproken (toevallig mijn nieuwe collega) en die raadde bovenstaande combi ook af! Ditmaal omdat veel mensen het geluid/de sound van Focal snel zat zijn. Los van het advies vind ik de Focal's lekker klinken (de 816W heb ik nog niet beluisterd), vooral de ruimtelijkheid die deze speaker geeft spreekt mij heel erg aan.

In eerste instantie was ik een poos geleden verliefd geworden op de CM7 van B&W, daar deze niet meer te krijgen is ben ik verder gaan kijken. Zodoende tijdens een luistersessie terechtgekomen bij de Focal 816V. (De 816W ga ik nog beluisteren).

Mijn woonkamer is heel gehorig (Oude woning, vloerdelen en plafond van hout) dus wil niet dat het geluid onwijs gaat rondvliegen/galmen. De oppervlakte is 5,5m x 8,5m (46 vierkante meter). Zou onderstaande mijn woonkamer ook goed kunnen vullen? Het gaat er bij mij niet om dat ik hard kan draaien, maar wil juist ook op lage volumes een zuivere sound met body kunnen krijgen.

Zit nu zelf (ook) te denken aan:

2 x B&W CM1
Subwoofer
Marantz SR6006

Subwoofer hoeft mij niet gelijk, maar zit meer met het feit dat de CM1's een stuk kleiner EN minder in vermogen zijn (100w). De gevoeligheid is 84db, houdt dit dan in dat ze zwaardere versterker nodig hebben dan de Focal's? Daarnaast zijn ze 2 weg. Maakt dat nog ook?

Alvast bedankt forumleden!
Sony KDL 46NX720 // Humax IRHD-5100 // Sony PS3 // AC Ryan Playon!HD Mini2 // Pro-Ject Debut Carbon Esprit DC TurnTable + Ortofon 2M Red // Marantz NR1602 AV Receiver // Marantz PM7004 // Marantz UD5007 Blu-Ray Player // Focal 816W Black Satin

Marvin

Natuurlijk gaat dat goed met het oppervlak.
Luidsprekers hebben geen vermogen, wel een maximaal op te nemen vermogen.
84db is niet schrikbarend laag en moet dus geen probleem vormen.

Of het geluid galmt heeft niets met je te kiezen luidsprekers te maken maar gewoon je akoestiek.
Een andere luidspreker doet daar niets mee, als het galmt dan galmt het. Punt.


--Verstuurd zonder netwerk--

Marantz 81

#9
Als je op normaal luisterniveau een vol geluid wil met body kun je beter uitkijken naar een goede stereo versterker ,maar neem aan dat je Home cinenema ( films )  ook belangrijk vindt gezien je keuze voor een SR

http://link.marktplaats.nl/605557628   byebye

Persoonlijk vindt ik zo,n SR vlak klinken  :| en heeft geen body in het geluid en ook geen mooie controle over de speakers ik heb div SR recievers en stereo versterkers gehad o.a die PM15S1 en dan was het echt genieten van muziek en muziek dvd,s  :yes:

Marvin


Weet niet hoeveel body je wilt hebben?


--Verstuurd zonder netwerk--

TurboMarco

#11
Meer body dan normaal ?

Een beetje met de bass/trebble knoppen freubelen en je hebt meer body  :-D
Een beetje meer heupen ,kont ,en titten ....und dreh mal an !
:schater:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

WimPeu

Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

Marvin

GE-Foobar plugg-in doet ook wonderen verrichten.


--Verstuurd zonder netwerk--

JohnWx

Citaat van: Marantz 81 op oktober 17, 2012, 23:21:09
Als je op normaal luisterniveau een vol geluid wil met body kun je beter uitkijken naar een goede stereo versterker ,maar neem aan dat je Home cinenema ( films )  ook belangrijk vindt gezien je keuze voor een SR

http://link.marktplaats.nl/605557628   byebye

Persoonlijk vindt ik zo,n SR vlak klinken  :| en heeft geen body in het geluid en ook geen mooie controle over de speakers ik heb div SR recievers en stereo versterkers gehad o.a die PM15S1 en dan was het echt genieten van muziek en muziek dvd,s  :yes:

stupid
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.